Jump to content

Porsche-terrängbil


Stocken

Recommended Posts

I senaste Nostalgia (nr 4/2007) finns en bild+lite info om Porsche 597 Jagdwagen men trots sökning på både Google och Altavista så finns nästan ingen info om den bilen förutom några stycken bilder. Någon som vet mer om den bilen? Prestanda? Testad i Sverige? När och på vilket/vilka förband, i så fall?

 

När jag deltog i militärt ungdomsläger på I5 i Östersund 1975 eller 1976 så fanns där ett(?) exemplar av VW Kübelwagen, troligen för test. Någon som vet om den fick någon längre karriär i Sverige, som militärfordon alltså? Den har inte använts civilt inom exempelvis Vattenfall eller i räddningstjänst vad jag vet. Möjligen har den för svag prestanda/lastförmåga för sådant.

Link to comment
Share on other sites

Bilen du såg i Östersund jag var nog en vw181 "the thing" som den ochså kallades i USA testades i ett 20 tal ex på 70 talet.

Bilen ser ut som en kübel men är tillverkad under mitten på 70-talet med diffbromsad växellåda och 1600 motor.. Jag vet inte vad man tänkte använda den till.

Link to comment
Share on other sites

Ja ungefär så såg den ut men jag har inget minne av att den hade skyddsbågar runt strålkastarna. Men den var målad i "vanlig militärgrön" färg och så har jag för mig att den hade reservhjul på huven fram.

 

Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen. Och frågan är vilka köregenskaperna är i djup snö.

-------------------------------------------------

EDIT

Finns ingen anledning att lägga med en bild i ett citat när man postar inlägget direkt efter.

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen

Till skillnad mot tgb 11, 13&20?

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen

Till skillnad mot tgb 11, 13&20?

 

är väl en "mindre" skillnad mellan en kubelwagen och tgb 11,13 och 20 eller??? 20bilen har ju varit "ryggrad" inom försvarsmakten sen 60 talet när de gäller trupptransport tex.

Link to comment
Share on other sites

Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag.

Hur många tycker du taktiskt ska transporteras i fordon av personbilsstorlek?

Link to comment
Share on other sites

Låt mig "vända litet" på frågan... ett fordon typ Kübelwagen, om det vore utrustat med ksp, skulle på sin höjd ha plats för förare+passagerare och ksp-skytt och hur länge skulle det klara sig under eventuellt enskilt uppträdande på stridsfältet? Spaning och eldberedskap bakåt på ett sådant fordon löser man ju inte helt lätt, i synnerhet inte när det är i rörelse. "Eld, rörelse, skydd"... klart knepig ekvation. Och andra fordon i förbandet kan ju vara utslagna.

 

Så enligt mig skulle "minsta möjliga fordon" vara Tgb 20 med flygvarnare/ksp-skytt och fullsatt flak tillsammans med pbv 302 (motsv). Fast att beväpna skyttesoldaterna, som står i utrymmet baktill i en pbv, med bärbara pv-vapen är klart obra, om de inte är väldigt snabba att ducka när "skott kommer/klart bakåt" kommer...

 

Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag.

Hur många tycker du taktiskt ska transporteras i fordon av personbilsstorlek?

Link to comment
Share on other sites

Jag ryckte in i lumpen 1979 och visst minns jag Volvo-kombi och VW LT31 men i varje fall de är/var inte avsedda för/lämpade som rena strids-/trupptransportuppgifter utan som personal- och materieltransportfordon antar jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen

Till skillnad mot tgb 11, 13&20?

 

är väl en "mindre" skillnad mellan en kubelwagen och tgb 11,13 och 20 eller??? 20bilen har ju varit "ryggrad" inom försvarsmakten sen 60 talet när de gäller trupptransport tex.

avsåg det ballistiska skyddet på de svenska trotjänarna.

 

Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag.

 

/Stocken

Men, är det inte precis så många personer som ryms i Galtan?5?

Link to comment
Share on other sites

Att det skulle var av mindre taktisk betydelse med ett få-sittsigt

stridsfordon finns det uppenbarligen vissa som inte håller med om.

Vi har ju precis köpt in ett snarlikt fordon.... :D

länk

 

I ökenkriget gjorde Kübelwagen stor sucsé, detta trots avsaknad

av fyrhjulsdrift. Man kommer rätt långt på balongdäck i ökensand

uppenbarligen.

 

/martinator

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...