Stocken Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 I senaste Nostalgia (nr 4/2007) finns en bild+lite info om Porsche 597 Jagdwagen men trots sökning på både Google och Altavista så finns nästan ingen info om den bilen förutom några stycken bilder. Någon som vet mer om den bilen? Prestanda? Testad i Sverige? När och på vilket/vilka förband, i så fall? När jag deltog i militärt ungdomsläger på I5 i Östersund 1975 eller 1976 så fanns där ett(?) exemplar av VW Kübelwagen, troligen för test. Någon som vet om den fick någon längre karriär i Sverige, som militärfordon alltså? Den har inte använts civilt inom exempelvis Vattenfall eller i räddningstjänst vad jag vet. Möjligen har den för svag prestanda/lastförmåga för sådant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FurirJönsson Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Bilen du såg i Östersund jag var nog en vw181 "the thing" som den ochså kallades i USA testades i ett 20 tal ex på 70 talet. Bilen ser ut som en kübel men är tillverkad under mitten på 70-talet med diffbromsad växellåda och 1600 motor.. Jag vet inte vad man tänkte använda den till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pansardvärg Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 13, 2007 Author Report Share Posted March 13, 2007 Ja ungefär så såg den ut men jag har inget minne av att den hade skyddsbågar runt strålkastarna. Men den var målad i "vanlig militärgrön" färg och så har jag för mig att den hade reservhjul på huven fram. Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen. Och frågan är vilka köregenskaperna är i djup snö. ------------------------------------------------- EDIT Finns ingen anledning att lägga med en bild i ett citat när man postar inlägget direkt efter. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen Till skillnad mot tgb 11, 13&20? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JBP Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen Till skillnad mot tgb 11, 13&20? är väl en "mindre" skillnad mellan en kubelwagen och tgb 11,13 och 20 eller??? 20bilen har ju varit "ryggrad" inom försvarsmakten sen 60 talet när de gäller trupptransport tex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 15, 2007 Author Report Share Posted March 15, 2007 Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 15, 2007 Report Share Posted March 15, 2007 Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag. Hur många tycker du taktiskt ska transporteras i fordon av personbilsstorlek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 16, 2007 Author Report Share Posted March 16, 2007 Låt mig "vända litet" på frågan... ett fordon typ Kübelwagen, om det vore utrustat med ksp, skulle på sin höjd ha plats för förare+passagerare och ksp-skytt och hur länge skulle det klara sig under eventuellt enskilt uppträdande på stridsfältet? Spaning och eldberedskap bakåt på ett sådant fordon löser man ju inte helt lätt, i synnerhet inte när det är i rörelse. "Eld, rörelse, skydd"... klart knepig ekvation. Och andra fordon i förbandet kan ju vara utslagna. Så enligt mig skulle "minsta möjliga fordon" vara Tgb 20 med flygvarnare/ksp-skytt och fullsatt flak tillsammans med pbv 302 (motsv). Fast att beväpna skyttesoldaterna, som står i utrymmet baktill i en pbv, med bärbara pv-vapen är klart obra, om de inte är väldigt snabba att ducka när "skott kommer/klart bakåt" kommer... Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag. Hur många tycker du taktiskt ska transporteras i fordon av personbilsstorlek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 16, 2007 Report Share Posted March 16, 2007 Nu är det väl knappast stridsfordonsrollen vi pratar om för lätta personterrängbilar. Vet du hur många civila personbilar som ingick i krigsorganisationen på 70-talet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted March 16, 2007 Author Report Share Posted March 16, 2007 Jag ryckte in i lumpen 1979 och visst minns jag Volvo-kombi och VW LT31 men i varje fall de är/var inte avsedda för/lämpade som rena strids-/trupptransportuppgifter utan som personal- och materieltransportfordon antar jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted March 17, 2007 Report Share Posted March 17, 2007 Jag antar att Kübelwagen inte gjorde någon succé alls i försvaret. Svag motor(?) och inte tillstymmelse till ballistiskt skydd för besättningen Till skillnad mot tgb 11, 13&20? är väl en "mindre" skillnad mellan en kubelwagen och tgb 11,13 och 20 eller??? 20bilen har ju varit "ryggrad" inom försvarsmakten sen 60 talet när de gäller trupptransport tex. avsåg det ballistiska skyddet på de svenska trotjänarna. Det förefaller inte särskilt "taktiskt" att använda "ett helt motorfordon" till att transportera trupp av så liten storlek som motsvarande två stridspar anser jag. /Stocken Men, är det inte precis så många personer som ryms i Galtan?5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted March 21, 2007 Report Share Posted March 21, 2007 Att det skulle var av mindre taktisk betydelse med ett få-sittsigt stridsfordon finns det uppenbarligen vissa som inte håller med om. Vi har ju precis köpt in ett snarlikt fordon.... länk I ökenkriget gjorde Kübelwagen stor sucsé, detta trots avsaknad av fyrhjulsdrift. Man kommer rätt långt på balongdäck i ökensand uppenbarligen. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts