Guest Jansberger Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 Tjena! Jag tränar inför lumpen. Jag var ute och marschtränade för tre veckor sedan. Jag gick lika länge och med lika tung packning som jag brukar d.v.s två timmar med 17 kg. När jag kom hem hade jag skitont i höften. Jag la marschträningen på hyllan och där ligger den fortfarande eftersom det inte har blivit helt bra än. När jag kommer hem från löprundan har jag ont på samma ställe och när jag går i trappor känner jag av det. Nån som har någon aning av vad det kan vara, hur hur ska jag lättast bli av med problemet? (det är högerhöften och det känns som det är "inne" i ledkulan det gör ont.) tacksam för svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted March 12, 2007 Report Share Posted March 12, 2007 Tjena! Jag tränar inför lumpen. Jag var ute och marschtränade för tre veckor sedan. Jag gick lika länge och med lika tung packning som jag brukar d.v.s två timmar med 17 kg. När jag kom hem hade jag skitont i höften. Jag la marschträningen på hyllan och där ligger den fortfarande eftersom det inte har blivit helt bra än. När jag kommer hem från löprundan har jag ont på samma ställe och när jag går i trappor känner jag av det. Nån som har någon aning av vad det kan vara, hur hur ska jag lättast bli av med problemet? (det är högerhöften och det känns som det är "inne" i ledkulan det gör ont.) tacksam för svar Jaha jag säger väl som jag brukar, det där låter inte bra alls och bör kollas på av någon som vet vad de gör och håller på med. Så ta med höft, höftkula och andra berörda benbitar och släpa med dem till närmaste vårdcentral, vilket i ditt fall borde innebära Guldvingen eller Ågården. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jansberger Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Tjena! Jag tränar inför lumpen. Jag var ute och marschtränade för tre veckor sedan. Jag gick lika länge och med lika tung packning som jag brukar d.v.s två timmar med 17 kg. När jag kom hem hade jag skitont i höften. Jag la marschträningen på hyllan och där ligger den fortfarande eftersom det inte har blivit helt bra än. När jag kommer hem från löprundan har jag ont på samma ställe och när jag går i trappor känner jag av det. Nån som har någon aning av vad det kan vara, hur hur ska jag lättast bli av med problemet? (det är högerhöften och det känns som det är "inne" i ledkulan det gör ont.) tacksam för svar Jaha jag säger väl som jag brukar, det där låter inte bra alls och bör kollas på av någon som vet vad de gör och håller på med. Så ta med höft, höftkula och andra berörda benbitar och släpa med dem till närmaste vårdcentral, vilket i ditt fall borde innebära Guldvingen eller Ågården. Jag har en tid där samt att jag har en tid hos en privat sjukgymnast och tiderna är fört i början på nästa vecka så jag tänkte om det var nån som visste var det var så jag snabbare kunde avhjälpa problemet så jag kan komma igån goch träna igen på riktigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Akta din kropp, börja inte träna om du har ont bara för att någon okänd på Internet säger åt dig att göra det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
M00nStalker Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 Precis, om det är i början av nästa vecka så är det ju inte så långt kvar så ta det lugnt och gå lite promenader om du känner att du kan göra det utan att få ont, finns många fina sträckor hos dig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olleman Posted August 25, 2007 Report Share Posted August 25, 2007 Under lumpen åkte jag mycket skidor vilket jag aldrig gjort förut. Fick ont i mina höfter och gick till Regementsläkaren, denne sa att det var överansträngning och att jag skulle ta det lite lugnt. Detta var åt slutet på lumpen och jag klarade mig rätt ok trots mina problem. Inför Kosovo började jag löpträna och fick återigen ont. Körde på ändå och det funkade hyfsat det med. 1 år senare började jag träna inför Liberia och fick återigen ont. Kom dock på att jag inte stretchat höftmuskulaturen nått vidare tidigare och började göra detta mycket nogrant och problemen försvann eller iaf minskade väldigt fort och har numera inga prob.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted August 25, 2007 Report Share Posted August 25, 2007 Stretching är otroligt viktigt både för höfter, knän och rygg. Antingen leta upp ett bra program i böcker motsv, eller hellre, via massör/sjukgymnast få ett personligt program. Har själv haft rejäla problem med både rygg och höfter som enkelt åtgärdats genom ett besök hos en duktig massör som kunnat tala om vilka muskler som behövt stretchas ut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
skaya Posted August 26, 2007 Report Share Posted August 26, 2007 omöjligt att avgöra vad det är för fel. marsch iväg till doktorn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
u.o. Posted August 27, 2007 Report Share Posted August 27, 2007 Streching kan rekommenderas, om man har provat någon ny träningsmetod (som att åka skidor på första gång). I andra fall är det oftast fråga om olika muskel- eller ledbandskador, men marschfraktur är också ett alternativ. Värnpliktiga som inte har tidigare marscherat med någon tyngre packning kan få marschfrakturer i höfter, ben eller fötter (vilket kanske är det vanligaste). Marschfrakturer kan ses i röntgenbilder, dock först efter ett par veckor efter att de första smärtorna dykt upp. Denna typ av frakturer brukar man inte gipsa, men man måste undvika att anstränga kroppsdelen i fråga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.