Jump to content

Vätternrundan

Noname

Recommended Posts

Jaha, då har man anmält sig till årets Vätternrunda. Blir första gången för mig så jag är hyffsat ovetande om vad som väntar... :rolleyes:

Blir en bra sporre att ge sig ut att cykla iaf :) .

Eftersom att jag har plöjt ner en del pengar i en MTB, som jag köpte förra året, så tänker jag ta mig runt med den. Jag har dock tänkt att köpa slicksdäck till den för att få lite bättre rull de 30 milen runt...

Någon som vet hur stor andel ungefär som cyklar på mountainbikes runt?

Någon annan här inne som har tänkt att cykla Vätternrundan?

Jag har cyklat Vätternrundan 3 ggr men jag använde mig utav en Pinarelloracer.

Bra beslut att köra på slicks, man ska ju inte göra det jobbigare för sig än vad man måste.

Ett tips är att köpa Bar-ends eller något liknande för att kunna variera sittställningen, något som är svårt att göra på en MTB annars.

Sedan är det bara att cykla på. :rolleyes:

Ett tips är att köpa Bar-ends eller något liknande för att kunna variera sittställningen, något som är svårt att göra på en MTB annars.

Barends har jag redan. Men jag funderar på att köpa en ny sadel, min nuvarande är stenhård och anpassad för skogskörning, har en känsla av att jag kommer få en röv som en babian om jag åker med den jag har nu :rolleyes: ...

Känns inte som att viktsparande är lika viktigt när man ska sitta ner i 15-20 timmar...

Jaså, du ska inte cykla snabbare än så? :)

Det spelar egentligen ingen roll vilken sorts sadel du använder så länge din rumpa är van vid den. Och det enda sättet att bli van är ju att sitta på den timme efter timme.

När du har cyklat rundan så kommer d inte att ha någon känsel i din... hrml... du vet vad.

Men var inte orolig, känseln kommer tillbaka... så småningom. :rolleyes:

Barends har jag redan. Men jag funderar på att köpa en ny sadel, min nuvarande är stenhård och anpassad för skogskörning, har en känsla av att jag kommer få en röv som en babian om jag åker med den jag har nu :clap: ...

Känns inte som att viktsparande är lika viktigt när man ska sitta ner i 15-20 timmar...

Testa att köra några mil med den sadel du har idag, även om du bara kört i skogen med den så är du van vid den.

Beträffande hårdheten så är det ingen skillnad på mtb och lvg sadlar, faktum är att de flesta bra sadlar passar lika väl till båda kategorierna. Men om du ändå ska byta sadel rekomenderar jag en smal och ganska hård sadel med utskuren mitt. exempelvis Selle Italia SLR Gel Flow, detta för att undvika just domningar i de nedre regionerna.

Jag fick uppleva det ett par gånger med min gamla cykel där jag hade en vanlig, "hel" sadel. Men på min nya hoj där jag har en SLR-sadel har problemet upphört.

//Y

Men om du ändå ska byta sadel rekomenderar jag en smal och ganska hård sadel med utskuren mitt. exempelvis Selle Italia SLR Gel Flow, detta för att undvika just domningar i de nedre regionerna.

Jag fick uppleva det ett par gånger med min gamla cykel där jag hade en vanlig, "hel" sadel. Men på min nya hoj där jag har en SLR-sadel har problemet upphört.

Tack för tipset! Jag har en Selle Italia sadel nu, vet iofs inte vilken modell (hmm...kanske ska kolla det) men en utskuren verkar ju passande...

Jaså, du ska inte cykla snabbare än så? :rolleyes:

Jag har faktiskt ingen direkt koll på hur lång tid det tar att trampa sig runt på en MTB, hur mycket skiljer sig snittfarten mellan en racer och mtb på ett lopp som detta...mellan tummen o pekfingret?

Jag tror inte att snitthastigheten skiljer sig något nämnvärt, man har ju inte automatiskt en aerodynamisk körställning bara för att man har bockstyre.

Mitt rekord är 12 tim. 23 min. och då hade jag tränat mycket men jag och kompisen tog det väldigt lugnt under loppet.

Att jämföra med min jumbotid som är drygt 18 timmar men då hade jag tränat 18 mil före, hade ont i knät och det spöregnade. Tog mig i mål bara pga pannben.

Barends har jag redan. Men jag funderar på att köpa en ny sadel, min nuvarande är stenhård och anpassad för skogskörning, har en känsla av att jag kommer få en röv som en babian om jag åker med den jag har nu :banghead: ...

Tänk även över att ev. byta ut stora klingan fram till något större och ev "bakmagget" till något mer "racigt". Har cyklat bud i sthlm ca 6 år och för det mesta kört på MTB som är lite omgjorda för at få bättre utväxling. Funkar alldeles utmärkt.

Antar att du har SPD skor annars är det att rekommendera. Simma lugnt och lycka till

Barends har jag redan. Men jag funderar på att köpa en ny sadel, min nuvarande är stenhård och anpassad för skogskörning, har en känsla av att jag kommer få en röv som en babian om jag åker med den jag har nu :baskerPa: ...

Tänk även över att ev. byta ut stora klingan fram till något större och ev "bakmagget" till något mer "racigt". Har cyklat bud i sthlm ca 6 år och för det mesta kört på MTB som är lite omgjorda för at få bättre utväxling. Funkar alldeles utmärkt.

Antar att du har SPD skor annars är det att rekommendera. Simma lugnt och lycka till

Tanken har slagit mig, men man kan ju också ha nytta av den lite mindre utväxlingen...vätternrundan är ju ändå lite kuperad och i uppförsbackar har ju jag fördel gentemot racercyklar, kanske lite önsketänkande men ändå :-P

Ja SPD har jag (time atac-pedaler) och är riktigt nöjd med.

Tack för tipsen!

Jag har cyklat väldigt mycket inom alla kategorier, bmx, dirt, racer men mest XC och downhill. Aldrig kört vätternrundan men långdistans <10 mil har jag hojat en del. Jag hade nog satsat på en stel gaffel i fram och max en tum breda slicks. Loppet går ju vad jag har förstått på asfalt. Lägg tid och omsorg på att hitta en skön ställning på cykeln... Om man kör ett

standard pass på två timmar och på slutet börjar få lite känningar i nacken eller ryggslutet så kommer det vara ett riktigt problem efter fyra timmar och rent outhärdligt efter sex timmar. Och då har du i bästa fall hälften av loppet kvar...

Nepp hade inte tänkt att köra vätternrundan i år men jag har tänkt att göra en svensk klassiker efter lumpen (vätternrundan, vasaloppet, lidingöloppet och vansbrosimmet under samma år)

Har hunnit med drygt fem mils cykling under veckan, bara 95 mil kvar då... :-P målet är 100 mil innan Vätternrundan.

Barends:en har funkat riktigt bra under landsvägskörning då jag kunnat ha en mycket mer hukad ställning.

Tänkte köpa dessa däck sen: Hutchinson, Top Slick Air Light Kevlar. Någon som har koll på dem? Jag är iaf nöjd med mina xc-däck med samma märke.

Försök att ligga ute längre på vägarna, kör ett par långturer om 4-5 kanske 6 timmar så att du verkligen får känna på vad som ev behöver ändras på cykeln + att du så smått vänjer rumpan vid den inte alltför bekväma sadeln. Om du inte redan har cykelbyxor med "hängslen" så köp det, värt varenda krona...

Som ovanstående talare skrev. Kör långpass. Vänj dig med att sitta länge på sadeln med allt vad det innebär. Både rent fysiskt men också praktiskt. Ex testa ut vilka kläder? ( Kan ju regna hela natten..) Vilka energibars? ( Magen reagerar lite olika efter 6 timmars fys...) Kolla också upp med landsvägscyklister hur man beter sig i en klunga om du är ovan vid detta.

Simma lugnt..

Om du har möjlighet, bör du träna klungkörning så ofta som möjligt. Det är ganska så stor skillnad på att cykla ensam jämfört med klungkörning. Felaktigt beteende i en klunga kan ge upphov till olyckor och incidenter, då marginalerna är små.

Fördelen med att träna flera, förutom intrimning av klungkörningstekniken, är att du får träna i högre fart. En klunga har, oftast, högre medelhastighet än en enskild cyklist.

Klungkörning

• 2 weeks later...

Har cyklat ett längre pass om drygt 10 mil nu i veckan och ett 5-mils pass idag. Det känns förvånansvärt bra, ingen träningsverk och bara lite öm i baken. Totalt har jag hunnit med nästan 30 mil nu - bara 70 kvar... :baskerPa:

Tack för länken om klungkörning, har hittills bara cyklat i par så det behöver övas.

@ Bomben77 (eller annan kunnig): Vad är cykelbyxor med "hängslen"? Nu har jag ett par vanliga newline-cykelbyxor, skulle egentligen vilja ha mer stoppning...

@ Bomben77 (eller annan kunnig): Vad är cykelbyxor med "hängslen"? Nu har jag ett par vanliga newline-cykelbyxor, skulle egentligen vilja ha mer stoppning...

Det är precis vad det låter som, ett par cykelbyxor med hängslen som går över axlarna, som t.ex:

Briko-No-Gr-Byxa_525.jpg

Jag kör själv bara med hängslebyxor och det av anledningen att de sitter avsevärt mycket bättre än ett bar "vanliga" byxor utan hängslen. Detta märks förvisso främst när man kör i skogen och rör mycket på kroppen, men även på landsvägen känns det bättre att har ett par byxor som sitter stabilt på plats, mil efter mil...

Köper du dig ett par nya byxor så snåla inte! Det finns byxor från 250:- till 2500:-, de billigaste är inget att ha och de dyraste är inget en vätterncyklist behöver. Men ett par byxor från en känd tillverkare för runt 1000-lappen kan vara ditt bästa köp någonsin.

Mina senaste byxor kommer från Craft och fick på ganska exakt 1000:- och även om mina 500:- byxor fungerar bra, så råder det ingen tvekan om vad jag skulle ta på mig för en tur runt vättern.

Så, ett tips från mig, snåla inte på byxorna, din stjärt kommer få betala priset för din snålhet annars :D

//Y

Det är precis vad det låter som, ett par cykelbyxor med hängslen som går över axlarna, som t.ex:

Briko-No-Gr-Byxa_525.jpg

Jag kör själv bara med hängslebyxor och det av anledningen att de sitter avsevärt mycket bättre än ett bar "vanliga" byxor utan hängslen. Detta märks förvisso främst när man kör i skogen och rör mycket på kroppen, men även på landsvägen känns det bättre att har ett par byxor som sitter stabilt på plats, mil efter mil...

Köper du dig ett par nya byxor så snåla inte! Det finns byxor från 250:- till 2500:-, de billigaste är inget att ha och de dyraste är inget en vätterncyklist behöver. Men ett par byxor från en känd tillverkare för runt 1000-lappen kan vara ditt bästa köp någonsin.

Mina senaste byxor kommer från Craft och fick på ganska exakt 1000:- och även om mina 500:- byxor fungerar bra, så råder det ingen tvekan om vad jag skulle ta på mig för en tur runt vättern.

Så, ett tips från mig, snåla inte på byxorna, din stjärt kommer få betala priset för din snålhet annars :banghead:

//Y

Japp, kan inte annat än hålla med, snålar du med brallorna kanske du inte pallar hela loppet.... Min kusin tävlar på hög nivå och under vinterhalvåret så sitter han ofta i pannrummet och cyklar på rulle. Mycket för träningen och konditionen såklart men en annan mkt stor anledning är att hålla rumpan van vid sadeln. Så som sagt, hosta upp ca 1000:- så får du ett par bra hängselbrallor. Har du ingen cykeltröja är ju det att rekommendera, bra med fickor på ryggen för bananer, regnjacka, mobiltelefon, Glock eller vad man nu kan tänkas ha med sej i tassemarkerna runt Vättern...

• 2 months later...

Har nu cyklat Vätternrundan, riktigt kul faktiskt! Kom i mål på lite drygt 12 timmar så jag är helnöjd! Jag han bara med ca 70 träningsmil innan så jag kunde väl ha varit lite bättre förberedd. Jag ska nog cykla nästa år igen men då blir det nog på en racer, en mtb var lite för låg utväxling på...

Cyklade Vätternrundan för nionde gången. Tyvärr var jag inte riktigt tränad i år för 30 mil i år. Fick sista månadens träning förstörd pga en bilist som körde ut framför mig (han tittade inte ens innan). Fick panikbromsa med resultat att jag drog i asfalten med huvudet först. Tur att man alltid använder hjälm. Annars hade jag spräckt något annat än hjälmen.

Hade som mål att köra under 10 timmar men nu orkade jag inte hela vägen. Motvinden på Vätterns västra sida bidrog den också.

Halvvättern, som är 15 mil, gick bättre. Där lyckade jag kör under 5 timmar.

@Noname vi kanske ses på Vätternrundan nästa år.

• 2 months later...
Har nu cyklat Vätternrundan, riktigt kul faktiskt! Kom i mål på lite drygt 12 timmar så jag är helnöjd! Jag han bara med ca 70 träningsmil innan så jag kunde väl ha varit lite bättre förberedd. Jag ska nog cykla nästa år igen men då blir det nog på en racer, en mtb var lite för låg utväxling på...

Vad är rimlig mängd mil innan vättern? Farsan snackade om 100 när han körde, han är (var) iofs en god motionär mest.

Vad är rimlig mängd mil innan vättern? Farsan snackade om 100 när han körde, han är (var) iofs en god motionär mest.

Så här i efterhand tycker jag att 70 mil var fullt tillräckligt för mig, under loppet hade jag aldrig känslan att jag borde ha tränat mer utan kände mig ganska pigg och fräsch under hela rundan. Visst, vill jag ha en bättre tid ska jag nog träna mer eller köpa en ny cykel.

En tumregel annars som arrangörerna rekommenderar är 100 mil, men det beror nog på hur väl fysad du är i övrigt också. Jag är i ganska bra fysisk form allmänt och då kan man nog tumma en del på den regeln. Men det är procentuellt sett inte många som bryter så det går att komma runt utan att ha många mil i benen, det är bara att anpassa tempot.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...