Thrall Posted March 10, 2007 Report Share Posted March 10, 2007 Är det ens möjligt för någon som genomfört värnplikten på en flygflotillj att bli antagen till Utlandsstyrkan? Ja, det är klart det är. Men hur lätt är det? "Min" flotillj är nerlagd. Alla befäl är ute i det civila livet. Således finns inga kontakter kvar i den gröna världen. Tillbaks till mig. Genomförde värnplikten strax efter milleniumskiftet. Flygbassäkerhetspluton (stridande befattning), 11 månader. Överlevnad, skyddsvakt, & allt det där. Förstår mycket väl att jag inte var aktuell för utlandstjänst efter muck. Sökte inte ens. Muckade med 10-6-7, men har via "repövningar" höjt vitsordet till 10-8-7. Har även skaffat mig 5 års arbetslivserfarenhet. Har inga problem med stress, utsätts för det dagligen. Minutoperativ verksamhet... Menar absolut inte att måla fram mig själv som någon sorts övermänniska som på grund av lite stress på hemmaplan kan verka utan fruktan i en öken 500 mil hemifrån. MEN, trots ansökningar (även vakanser) varje år, den senaste tiden, har jag aldrig hört ett ord från försvaret. Är mycket väl medveten om att jag förmodligen sökt de tjänster dit flest söker, spaning, skytte & vaktpluton (nivå 9). Men något år, borde man väl hört något...?? Slutfrågan, är Utlandstjänt bara att glömma??? Eftersom jag inte har några som helst kontakter inom försvaret. Vitsordet från VPL är ju iofs höjt, men den bedömmningen gjordes för flera flera år sedan. Vet inte ens vilket betyg jag har enligt datorbasen. Bollades fram och tillbaka när jag ringde för att fråga.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted March 10, 2007 Forumsledning Report Share Posted March 10, 2007 Omöjligt? nej inte det minsta. Du har snarare bättre möjligheter än många andra som t.ex inte gjort vpl på stridande befattning. Kontakter är inte allt. Ska du veta vilka betyg som syns är det oftast de som finns hos pliktverket, alltså är det dom du ringer och frågar. Om du fått möjlighet att göra rep-övning och det efter 2000 ..är det nog lite unikt.. känner inte till någon som fått göra det. ..och du är inte ensam om att söka o söka o söka.. men det är så det måste gå till om man ens ska ha någon chans. ---- ändrade titeln till nått annat än "flygare" för flygare räknas mer som pilot än som en som gjort vpl i flygvapnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted March 10, 2007 Report Share Posted March 10, 2007 En av mina plutonskamrater på Ba01 var hundförare i Flygvapnet så omöjligt är det inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warhead Posted March 11, 2007 Report Share Posted March 11, 2007 Har gjort flera missioner där människor som är gundutbildade inom flygvapnet varit med. Som tidigare nämnts är det många som söker och det handlar ofta om tillfälligheter vilka som kommer med, men kontakter underlättar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nimitz Posted March 11, 2007 Report Share Posted March 11, 2007 Inte alls omöjligt, jag har samma GU som du, men på min5:e ansökan tror jag de var hade jag tur.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thrall Posted March 11, 2007 Author Report Share Posted March 11, 2007 Tack för svaren. Fylldes med lite hopp iaf. Kommer självklart söka kommande missioner. Gjorde inte repövningar (därför skrev jag det inom ""). Har genomfört två stycken krigsförbandskurser.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanErik Posted March 11, 2007 Report Share Posted March 11, 2007 I min grupp på KS11 fanns bl a jag själv som gjort GU i flottan samt två fd Flygbassäksoldater... Kompaniet bemannades av Fältjägarna (I5)! Sök, sök, sök! /JE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA02 Posted March 11, 2007 Report Share Posted March 11, 2007 Plus att det militära är inte allt i ansökan !! Skriv alla meriter du har som kan hjälpa dig. Hör och häpna nu... Jag kom in på ganska kort varsel då min företrädare hoppade av. I samma veva fick bataljonen veta att de inte fick någon idrottsofficer. Så jag kom med på BA02, för att jag sökt stabsass (inte riktigt den tjänst du söker kanske) och för att jag var aktiv idrottsledare (hade även nyss dragit igång en klubb, då det inte fanns en basketklubb i min stad). Jag satt senare och planerade turneringar, marscher, fysaktiviteter m.m. för 1200 personer. Efter ett kort tag fick jag byta inriktning som stabsass (flyttade från pers till ops, då ops hade högre prio vad det gällde bemanning) och allt jag planerat (och förhandlat med locals) föll ner i papperskorgen. Därefter har jag blivit antagen till en massa missioner (åtminstone 6-7 olika), trots att jag är utbildad inom flygvapnet (luftbevakningstroppchef). Av någon konstig anledning har det alltid kommit en flicka eller ett arbete emellan. Kanske t o m är det så att jag inte ville åka igen så mycket som jag trodde, jag vet inte riktigt. Så jag stämmer upp i den övriga (mans)kören : Sök, sök och sök Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted March 11, 2007 Report Share Posted March 11, 2007 Också GU i Fv och gjort 2 missioner samt tackat nej till en Man skall ha lite flyt... Sökte en massa olika tjänster när jag var 20-23 sedan sket jag i det tills jag fyllde 26 och sa då att om jag skall åka ut skall jag göra det som något riktigt kul. Sökte som forograf. Hamnade bland 4 som de skulle ringa låg som nummer 3 nummer 2 tackade ja... MEN de så vilket fack jag var utbildad som och erbjöd en stabsass tjänst... Så var man inne i det hela. MEN det är en viktig sak och det är att de som har din utb är ofta de som söker missioner. Det innebär att det troligen är avsevärt svårare att komma med som Flygbassäk än en annnan fuktion. Citat av en PC på FE01 "Vissa befattningar var svårare att fylla och grundutbilda, Flygbasjägare kunde vi tagit kompleta plutoner från när de grundutbilats. ALLA sökte" (citatet ca 1,5 vecka gammalt) sagt när jag kollade en vakans på FE01... Så återigen.. lite tur... Något som syns i ansökan så du märksoch ja du är inne... Dock tror jag att ditt betyg från GU ligger dig i fatet. Vet ej hur KFK betyg syns men jag är GANSKA säker på att de inte syns lika bra som GU betyget tyvärr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted March 13, 2007 Report Share Posted March 13, 2007 F21 har bemanningsansvaret för fs13, sökte tre ggr innan jag kom med, nu har jag gjort ett gäng, vpl i flygvapnet. Det är svårt att komma med första gången. Man måste ha lite tur eller en eftertraktad kompetens annars är man bara en i mängden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Andrew Posted March 14, 2007 Report Share Posted March 14, 2007 (edited) ..... Och kompetens kan hämta inom Flygvapnet , är du GU-utbildad inom säkgrenen (Markförsvars-delen) inom Flygvapnet så kan du ansluta dig till Mf-sektionen inom Fvrf. Dom genomför kompletterande utbildningar flera ggr om året i syfte att kompetenshöja och bredd-utbilda fd. vpl ifrån Flygbassäk , FBJS , Strilsäk , Nsky. Utbildningarna/Kurserna är i stort sett alltid inriktade mot Int.tjänst , alltför att öka medlemmarnas kompetens och chans att vara mer lukrativ för utlandstjänst. På de utbildningar/kurser som MF-sektionen annordnar så tar man in Yoff som kurschef/instr. Dessa plockas in utifrån vilken typ av kurs som skall köras , så är det sjukvård så strävar man efter att ta in den instr/chef som te.x jobbar med att utbilda i sjukvård , vapen-instr, sambandstjänst osv... Ju fler utbildningar du går desto fler Yoff lär känna både dig och tvärtom. Detta är ett sätt att öka på dina chanser att knyta kontakter samt fräscha upp dina soldatkunskaper. Känner en hel drös med folk som ha samma bakgrund som dig som både är på uppdrag just nu och även som har varit iväg. Skicka mig ett gärna ett PM om du vill veta mer. // Andy Edited March 14, 2007 by Andrew Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thrall Posted March 15, 2007 Author Report Share Posted March 15, 2007 Din inbox är full, kan inte skicka... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts