Jump to content

Benstöd AK4

Hensoldt

Recommended Posts

Halloj.

Har sökt på benstöd men inte hittat det jag söker. I en annan tråd stod det ngt om att det finns ett BOA på benstöd till AK4.

Finns det här på forumet ngn som VET vilket benstöd det är som det finns BOA på? Och isf, kan jag som skarpskytt få ut ett sådant på TSF?

Hittade orginalstöd från H&K på eBay som kostade svindyrt, så det vill jag helst slippa.

Tacksam för svar å idéer.

/H

Kom igen nu! Jag vet att det finns massor med folk här inne som har kunskap i detta ämne.

Jag såg skrivelsen om BOA för 2 - 3 år sedan. Jag kommer inte ihåg om det var tidsbegränsat eller inte, men jag har för mig att det stod något om provverksamhet. Prylarna ifråga var några namngivna H&K-delar.

Därefter har jag varken hört eller sett något om detta, och jag har svårt att tro att det hade gått så långt att det fanns handskydd med benstöd att hämta ut på SFD utan att jag hört något om detta. Så min kvalificerade gissning är att nej, du kan inte hämta ut något benstöd på SFD. Jag skulle heller inte köpa ett benstöd från H&K även om det finns BOA på just det, FM har en något bister syn på att använda privata vapen och vapendelar i tjänsten.

Hörde av några elever på PSG90 kursen jag håller http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=35833 att det finns AK4 OR med benstöd till plutonsprickskyttarna i några hv förband.

Om man har plutonsprickskyttar så kan man säkert ha benstöd också. Då gör man ju ändå lite som man vill ;)

/D

Med plutonsprickskytt men ar jag då det andra kallar skarpskytt.

Skarpskytt, korkat ord tycker jag. Skjuter inte alla skarpt :baskerFN:

Men en skarpskytt, (enligt den organisation vi har) ingår ju i en skyttegrupp, och är inte någon fristående plutonsresurs?!

Hörde av några elever på PSG90 kursen jag håller http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/index....ws&id=35833 att det finns AK4 OR med benstöd till plutonsprickskyttarna i några hv förband.

Intressant.

Hur kan man då få reda på var det används samt vilket sorts benstöd som används?

Vi skall snart hämta ut våra AK4 OR. så det vore jäkligt bra om man kunde få svart på vitt vilket man FÅR använda. Gillar inte å kliva på högdjurens fötter... :blink:

• 2 months later...

Surt sa räven...

Döm om vår förvåning när vår Stf Kompanichef fick NEJ ifrån förrådet när vi skulle få AK4OR.

- Vi lämnar inte ut några gamla AK4ór.

När vi fick den trista verkligheten uppkörd i ansiktet så sa vår Stf Kompanichef: - Ev så kommer det något nytt snart som ersätter AK4OR.

Om han menar förstoringssatsen till RPS så är det INTE en ersättning till OR i min mening.

Plus att det lär väl dröja minst 10 år innan man får ut ngn förstoringsgrunka.

*suck*

Surt sa räven...

Döm om vår förvåning när vår Stf Kompanichef fick NEJ ifrån förrådet när vi skulle få AK4OR.

- Vi lämnar inte ut några gamla AK4ór.

När vi fick den trista verkligheten uppkörd i ansiktet så sa vår Stf Kompanichef: - Ev så kommer det något nytt snart som ersätter AK4OR.

Om han menar förstoringssatsen till RPS så är det INTE en ersättning till OR i min mening.

Plus att det lär väl dröja minst 10 år innan man får ut ngn förstoringsgrunka.

*suck*

Så det är förrådet som bestämmer vad Hv ska ha för beväpning?

Vad jag vet så finns fortfarande Kikarsitke Ak4 på listorna. Eller är det plötsligt ändrat?

Förstoringstillsats som ersättning för en skarpskytts kikarsikte är självklart rena rama idiotin. Vilket gör att man kan räkna ut med r***n vad vi kommer nyutrustas med.

SUSAT med picatinny rail-adapter :):uuh:

(mycket nattsvart framtidsvision för att strö salt i såren)

@Hensoldt

Med vilken skrivelse i ryggen sa förrådsmannen nej, hade din Komp C sinnesnärvaro att fråga det?

Edited by Sytare

Med vilken skrivelse i ryggen sa förrådsmannen nej, hade din Komp C sinnesnärvaro att fråga det?

Vi har beordrats lämna in alla AK4OR och dessa vapen har ersatts med AK4B. Gäller då förband inom Skånska gruppen/Södra Skånska Regementet P7.

Tror inte min chef frågade ngt. Det är ju ingen vits å bråka med makten.

Det ända han fick till svars var att inga AK4OR lämnas ut längre eftersom vi ska ha AK4B.

Man kan ju undra om dom som bestämmer förstår vikten av att ha fungerande skarp/prickskyttar på grp/plut.

Tycker bara att det är jävligt surt när det finns folk som verkligen brinner för det här med långhållsskytte å allt vad det innebär inte får medlen till å utföra det.

Men vad f*n är det frågan om?! Vem/Vilka är det som sitter och hittar på egna modeller för ombeväpning av skytteplutoner i Hv?! :)

Leta upp en skriftlig order på ombeväpningen och skicka kopia till RiksHvC! (Om han sedan läser posten...)

edit: Fippel

Edited by Knekt

Det ända han fick till svars var att inga AK4OR lämnas ut längre eftersom vi ska ha AK4B.

Man kan ju undra om dom som bestämmer förstår vikten av att ha fungerande skarp/prickskyttar på grp/plut.

Tycker bara att det är jävligt surt när det finns folk som verkligen brinner för det här med långhållsskytte å allt vad det innebär inte får medlen till å utföra det.

Är det kanske för fräckt att föreslå för din utbildningsgrupp att de utfärdar en BOA på lämpligt picatinny-monterat kikarsikte av godtyckligt märke?

Är det kanske för fräckt att föreslå för din utbildningsgrupp att de utfärdar en BOA på lämpligt picatinny-monterat kikarsikte av godtyckligt märke?

Drömma går ju!

@eskil

Vi i Västmanlandsgruppen lever i en värld där all moddning är av ondo enligt dom som bestämmer. Om det så är en vapenrem eller ngt annat oskyldigt spelar ingen roll. Så det du föreslog törs jag inte ens föreslå eftersom risken för offentlig stening på stortorget då riskeras.

@Knekt

Jag ska snacka med han (chefen) å be honom få en skriftlig order på vem som beslutat att snöpa oss skarpskyttar.

Min skarpskyttskamrat, som tillika är en utmärkt jägare i kommunens regi blev jävligt arg å skrek rakt ut på förra övningen när jag talade om för honom att det inte blev några bössor.

Han ville oxå ha ett namn på den som kommer med alla idiotiska beslut.

För det är väl alltid så att "beslutet kommer uppifrån". VEM???!!! Gud?

Å din länk Knekt.... Ja du.... *dräggel å gråt*

PSG90 är väl tänkt som efterträdare till AK4OR och den har väl ett rätt bra sikte och hyggliga benstöd?

Så frågan kanske ska vara hur länge den ska vara "försöks och demostrations vapen"?

Inte för att retas med skarp eller prickskyttar men en AK4 med OR kommer väl aldrig få den precisionen som ett mycket dyrt kikarsikte ger?

Och då är väl en optisk förstoringstillsats ett bra komplement?

@Hensoldt

Det finns ett beslut om delutgallring av AK4. Förmodligen är det detta som avses.

Får man hoppas att man inte sätter vapnet i Bössan nu då om man inte kan hämta utt en ny AK4 att slänga på siktet på :(

Hornet som älskar AK4OR

Detta med benstöd aldrig sett några benstöd på en Svensk AK4 förutom det där försöket som gjordes med RAS och som sedan aldrig hördes av igen...

Vad olika det verkar vara i detta avlånga land!

Jag är skarpskytt i en insatspluton sen många år och när det för några år sen blev dax för ombeväpning till ak4B , så var jag där och fick då frågan om jag ville byta till ak4b eller ha kvar min ak4OR , valde det sista och efter det så har jag inte hört ett ord om att jag måste byta , var på vapenkontroll senast för bara några veckor och dom sa inte ett ord!!!

Men en sak går dom i taket på och det är om man skulle sätta på benstöd , då är det stupstocken som gäller!

Tur då att man har med sig sitt psg90 ut istället!!! :worthy:

Det ända vi alla har gemensamt är att vi tillhör Försvarsmakten. Sen försvinner likheterna. Det är för många kockar i soppan som måste få bestämma ngt på ålderns höst som sen vi "unga" får lida av resten av vår tid i Hv.

Tråden jag startade handlade egentligen om benstöd, men som jag tidigare skrev så får vi ju inte ens ut bössan, så då behövs knappast benstödet heller.

Å enl vårt utbildsningsbefäl på LedReg (S1) så finns inte psg90 med i vår "ska ha lista", om ni förstår vilken lista jag menar.

Så då finns inga vettiga lösningar kvar vad gäller beväpning av Skarpskytten i Hv.

psg90 är ett demonstrator vapen hos Hv. Så det finns inte med på skall-ha-listan. dock finns funderingar på att det skall tillföras hemvärnet. Vad avser skarpskyten inom Hv skall han i händelse av skarpt läge tillföras en vanlig AK4 för montage av optiskt riktmedel (finns med på RU-listan) för resp enhetstyp. Frågan är kommer alla våra PSG att räcka för att utrusta hemvärnet...

Vad jag vet så har inte skarpskytt AK5 något benstöd heller... Och frågan är hur ofta en skarpskytt praktiskt kan nyttja liggande skjutställning för att bekämpa mål på över 100meter. I min värld så blir det väldigt få skott på dessa avstånd. Så benstöd tycker jag inte är direkt prio 1 på listan för att hemvärnet skall kunna fullgöra sina uppgifter enl toem...

Att det sedan pågår försök med ett RPS med en forstoringsdel... Och som troligen blir ersättaren för dagens skarpskyttar inom hemvärnet.