Jump to content

TIPS: Day of defeat: source.(Spel)

possah

Recommended Posts

Tjena, köpte day of defeat häromdagen.

kan rekommenderas väl, riktigt snyggt spel.

lägger ut detta som en rekommendation samt så släpper jag en fråga till dem som ev. redan har spelet.

Hur fan får man upp consolen? funkar ej hos mig. :(

• 4 weeks later...

För att få igång consolen kan du antingen klicka in "console" eller ngt liknande under advanced options... detta funkar dock inte alltid utan det säkraste är att göra en genväg och lägga till -console i egenskaperna.

Spelar fortfarande DoD:S från och till men tycker inte det håller ens i närheten av den klass som 1.3 höll. Du träffar inte vad du siktar på om även du skjuter på en lagårdsvägg från 2m, IS är värdelösa för det mesta (Dude, where's my bayonet?), hit reg är minst sagt klurig, spaden dödar sällan på ett hugg, granaternas "chockvågor" går genom flera hus och gör dig förvirrad i minuter känns det som (samtidigt som granaten i sig inte skadar dig om du så ligger ovanpå), Kar98 skadar <100, Garand skadar 80.

Man kan inte skjuta genom väggar.

mina 2 cent :rockon:

Spelar fortfarande DoD:S från och till men tycker inte det håller ens i närheten av den klass som 1.3 höll.

Hm... allt är ju typ så mycket snyggare. Spela först dod.s sen vanliga dod så märker du skillnaden

Du träffar inte vad du siktar på om även du skjuter på en lagårdsvägg från 2m, IS är värdelösa för det mesta (Dude, where's my bayonet?),
Nä gör du inte? Jag gör med Kar98 jämnt och träffar JÄMNT! de jag siktar på. Skillnaden mellan dod:s och vanliga är väl hur vapnet reagerar på hur du rör dej eller om du går ner i knästående osv. De går inte att röra sej lika mycket och skjuta lika bra i dod:s, dessutom så är skademodellen lite mer avancerad nu.

Ja var är bajoneten? Var är benstöde till BARen? Varför finns inte grenader klass 2 fortfarande? balans kanske?

hit reg är minst sagt klurig, spaden dödar sällan på ett hugg, granaternas "chockvågor" går genom flera hus och gör dig förvirrad i minuter känns det som (samtidigt som granaten i sig inte skadar dig om du så ligger ovanpå),

Hur tror du de känns att få en granat brevid sej och känna chockvågen? Jag tycker utvecklarna har fått in de väldigt bra i spelet.

Man kan inte skjuta genom väggar.

Du har inte spelat spelet om du säger de alltså. MG24 genom tegel, Grand genom tunnare väggar, haxxor för alla. Känns som att du har fastnat i vanliga dod. dod:s är en "uppföljare" med allt vad de innebär. Man kan inte övertala vissa att cs:s är bättre än cs, att c&c3 är bättre än red alert/c&c, att en ak4 är sämre än en ak5.

Spela dod du, men förvänta dej inte att dod.s är just dod. =) ses på servrarna

Hm... allt är ju typ så mycket snyggare. Spela först dod.s sen vanliga dod så märker du skillnaden

Men nu är det ju så att grafiken inte gör ett spel. (även om jag håller med, omöjligt att spela 1.3 numera pga den föråldrade grafiken :rodna: )

Nä gör du inte? Jag gör med Kar98 jämnt och träffar JÄMNT! de jag siktar på. Skillnaden mellan dod:s och vanliga är väl hur vapnet reagerar på hur du rör dej eller om du går ner i knästående osv. De går inte att röra sej lika mycket och skjuta lika bra i dod:s, dessutom så är skademodellen lite mer avancerad nu.

Ja var är bajoneten? Var är benstöde till BARen? Varför finns inte grenader klass 2 fortfarande? balans kanske?

Det beror väl lite på hur man spelar också, jag kan erkänna att jag är kvar i 1.3-tänket där man lätt kunde forcera en byggnad med en Kar98 och komma ut levande (kraftfullt vapen, bajonett, pistol och spade får den effekten). Nu när man måste stanna och vänta i ~1 sek (helt beroende på din relation med servern) är det mycket svårt att ens tänka tanken på att överleva om du möter mer än en fiende eller någon med automatvapen (realistiskt? ja! kul? näe!). Och det här med automatvapnen, deras "bullet spread" är skrattretande, och belönar inte det faktum att man är duktig (inte för att jag är det!) då det är en slump om du skulle ha tur och träffa din fiende. Detta gör att man tvingas in i en roll beroende på vilket vapen man väljer (kpist måste man springa inne i husen, och med gevär skall man helst sitta i ett mörkt fönster någonstans hela banan eller bara röra sig på den enda stora öppna ytan som finns)

Att ta bort både bajonett och pistol från gevären känns ungefär lika smart som att kpist-klassen skall ha både automatvapen, pistol och ett knytnävslag. Benstödet till BARen är bara skönt att det försvann, då det resulterar i färre campers med det vapnet.

Att hälften av vapnen från 1.3 saknas är inte heller så bra i mitt tycke.

Du har inte spelat spelet om du säger de alltså. MG24 genom tegel, Grand genom tunnare väggar, haxxor för alla. Känns som att du har fastnat i vanliga dod. dod:s är en "uppföljare" med allt vad de innebär. Man kan inte övertala vissa att cs:s är bättre än cs, att c&c3 är bättre än red alert/c&c, att en ak4 är sämre än en ak5.

Spela dod du, men förvänta dej inte att dod.s är just dod. =) ses på servrarna

Visst har jag spelat det, och det är det som är problemet. I princip så är det bara maskingevären som kan skjuta genom väggar på ett effektivt sätt. Visst kan man med gevären penetrera någon av de tunnaste andra väggarna, men det är väldigt osäkert om det skall lyckas eller ej. Jämför med 1.3 där man kunde skjuta i princip var som helst, något som i mina ögon gjorde spelet mycket roligare (när du har lärt dig grunderna kunde man lära sig de fula tricken typ).

CS:S är bättre än CS, fråga mig inte varför för det vet jag ej, men jag håller fortfarande 1.3 för att vara ett bättre spel än DoD:S (den absolut mest fulländade versionen i mina ögon är dock beta 3.1 men den är det ingen som spelar längre av förklarliga själ :rolleyes: )

(och gällande granaterna, om de nu är så kraftiga att du kan känna tryckvågorna så att du blir alldeles yr, om du står på ena sidan huset utan fönster, och den briserar på den andra, så förväntar jag mig åtminstone att huset rasar ner på mig :wacko:)

missförstå mig inte nu, Day of Defeat: Source är ett bra spel, men det är inte Day of Defeat i mitt tycke, mer Call of Duty 2,5

jag må vara en bitter nostalgisk surkuk, men detta är ändå min åsikt. :lol:

Finns ju tidigare DoD trådar... Men när source kom så blev det en rätt så stor uppdelning i CS och DoD comunityt. En del stannade kvar i 1.6 respektive 1.3 medan några bytte till source. Antalet nya spelare till spelen i HL1 motorn är oerhört få (gäller alla moddar) medan source comunityt fortfarande växer. Jag tycker att mycket dog när source kom. (pratar DoD nu) Allt för många claner bytte till source och tog på så sätt effektivt död på comunityt. Ett comunity vars "vänlighet", hjälpsamhet och kamratskap jag inte känt i några andra spel som är så stora. (europa barbarorum är ett gränsfall här) När clanerna som bytt ändrade sig och ville tillbaka till HL1 motorn så var det för sent. Alla stora turneringar, forum för pracs osv, var döda. Clanen jag spelade i var en av Sveriges största (friEnds) vi hade över 40 medlemar som aktivt spelade och vi placerade oss högt överallt. Nu är det en eldsjäl som försöker hålla ihop ett lag på 10 personer...

Kort sagt, för mig dog DoD när source kom. Vill man ha samma gemenskap som fanns då i ett liknande spel så får man börja spela Red Orchestra. Men det är inte i närheten utav samma actionkänsla. Däremot är det hundra gånger roligare, större och snyggare så det vägs väl upp :-P

• 3 weeks later...
Kort sagt, för mig dog DoD när source kom. Vill man ha samma gemenskap som fanns då i ett liknande spel så får man börja spela Red Orchestra. Men det är inte i närheten utav samma actionkänsla. Däremot är det hundra gånger roligare, större och snyggare så det vägs väl upp :D

Vad e de för spel?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...