Jump to content

Vilka fördelar har ni haft av utlandstjänst?

Recommended Posts

Blev lite inspirerad av tråden "Bemötande efter utlandstjänsten" där många skrivit om omgivningens inte alltid positiva attityd efter tjänstgöringen. Jag skapar här en tråd där vi lyfter fram allt bra som vår mission(er) har gett oss. En liten motpol till tidigare nämnda tråd som kan fungera som inspiration till nya förmågor.

Följande fördelar vill jag lyfta fram:

• Har fått vänner för livet.
  • Bättre förståelse för andra människors situation och levnadsöden.
  • En gemensam erfarenhet som jag delar med många andra svenskar.
  • Tre-fyra jobb kan jag direkt relatera till min utlandstjänstgöring.
  • Bättre engelska i både tal & skrift.
  • 100 000 in på bankkontot, trevligt för en fattig student.
  • Ett pånyttfött förhållande.

Jag ångrar inte en sekund att jag åkte iväg... :tveka:

Vilka fördelar har du haft?

Bra idé!

Förutom att jag bara kan relatera en anställning håller jag med.

• Har fått vänner för livet.
  • Bättre förståelse för andra människors situation och levnadsöden.
  • En gemensam erfarenhet som jag delar med många andra svenskar.
  • Tre-fyra jobb kan jag direkt relatera till min utlandstjänstgöring.
  • Bättre engelska i både tal & skrift.
  • 100 000 in på bankkontot, trevligt för en fattig student.
  • Ett pånyttfött förhållande.

Dessutom:

• Har fått praktisera ledarskap skarpt.
  • Upplevt otroligt mycket roligt och spännande.
  • Lärt mig massor om mina egna styrkor (och begränsningar).
  • Förbättrat ryskan och franskan.
  • Inga studieskulder (behövde aldrig ta några lån).
  • Känner att jag - om än i liten utsträckning - gjort världen en smula bättre.

[edit]Fixade taggar[/edit]

Edited by tgb1116

På jobbintervjuer slår det stort att ha gjort utlandstjänsgöring. Kommer man in på ämnet är det bra för man kan ha väl förberedda svar på varaför man åkte vad man lärt sig om sig själv osv. Man uppfattas som seriös och ansvarstagande. Så just möjligheterna fördelar i anslutning till jobb är den störsat fördelen jag haft

Jag har fått större förståelse för hur systemen stridsfordon och pansarterrängbilarna är uppbyggda, men än har ingen lyckats förklara hur strf 90s steglösa styrning fungerar. :rockon:

Var det något i övrigt jag inte förstod så frågade jag de enormt kompetenta individerna på min tropp (rep, självklart :) ). Jag blev bland annat kallad "spionen" för att jag frågade så enormt mycket.

Jag anser att jag är ganska duktig nu att svetsa med pinn-svets, då jag fick äran att svets ihop 2st fotbollsmål av gamla vinkeljärn med en grovlek på ca 3-4 mm :/

Att man blir kallad "krigarn" av vissa äldre individer här i byn känns lite maffigt!

Man kan prata med äldre människor om deras missioner och jämföra olika erfarenheter och observationer.

Man har ju betydligt bättre koll på Sveriges utrikespolitik nu än förut.

:rolleyes:

Jag har inte varit sjuk sen jag kom hem från Liberia, varken förkyldningar eller influensa. (Sen om det har med tjänstgöringen att göra eller om det har helt andra anledningar vet jag inte.)

På jobbintervjuer slår det stort att ha gjort utlandstjänsgöring. Kommer man in på ämnet är det bra för man kan ha väl förberedda svar på varaför man åkte vad man lärt sig om sig själv osv. Man uppfattas som seriös och ansvarstagande. Så just möjligheterna fördelar i anslutning till jobb är den störsat fördelen jag haft

mjaha, Det borde nog göra det iofs, vara en fördel att man visar att man är patriot och tar risker för sitt land, men jag är inte så säker.

Jag skulle nog tro att man på många ställen inte ser det som en fördel, jag anställer själv personal till ett it-företag och det sista man vill är att personer hoppar av för att de gillar äventyr efter ett par år. De är ju efter ett par år som man börjar bli lönsam ordentligt för företaget.

Sen så får man passa sig lite för människor som är friskusar rent allmänt då de kan blir en dyr affär när de skadar sig. Den regeln skall ju gudskelov nya regerignen ändra på, förhoppningsvis kommer den inte tillbaka. Man aktar sig för människor som spelar i korpen eller äventyrar då dessa ofta åker på skador på sin fritid som ger sjukskrivningar, som ju jag som arbetsgivare idiotiskt nog måste betala stor del av, och detta läggs ju ovanpå kostnaden att en kompetens faller ifrån då.

Vidare så brukar vi arbetsgivare vara försiktiga med fula människor numera, inoficiellet gievetvis. Fula människor är ofta mer sjukskrivna och det blir som sagt svindyrt numera när jag skall betala deras sjuklön trots att de har en försäkring. Det vedertagna om denna "hemlighet" är att fula människor ofta blir "utbrända" på grund av mer trassel med kärlek, förhållanden och relationer, och det verkar faktiskt stämma så det passar man sig lite för.

Visst finns det folk som inte ser fördelarna av att ha fula, idrottande människor med erfarenhet av utlandstjänst anställda. Dock skulle jag passa mig mycket noga för att välja en sådan arbetsgivare.

@Pal

Angående fula människor. Ironi är svårt att få fram på nätet, framförallt när man blandar in riktiga påståenden?

Annars tror jag du har rätt i att många arbetsgivare inte är så sugna på yxor. Vilket jobb man har nytta av det och ej, beror på jobbets typ. Har själv haft nytta av det i väkteriet, men ser det mera som en belastning när jag väl är klar med min ing. utb.

mjaha, Det borde nog göra det iofs, vara en fördel att man visar att man är patriot och tar risker för sitt land, men jag är inte så säker. Jag skulle nog tro att man på många ställen inte ser det som en fördel, jag anställer själv personal till ett it-företag och det sista man vill är att personer hoppar av för att de gillar äventyr efter ett par år. De är ju efter ett par år som man börjar bli lönsam ordentligt för företaget.

Patriotresonemanget skulle jag hålla tyst om på en anställningsintervju. Äventyrsbiten, om vi skall kalla det så, går att vända på. Någon som varit ute kan mycket väl tänkas vara färdig med sitt äventyrande och kommer kanske inte hamna i 30-årskris där han/hon måste åka och luffa i sydostasien för att "finna sig själv", motsv. Alla yxor får inte återfall.

Angående fula människor. Ironi är svårt att få fram på nätet, framförallt när man blandar in riktiga påståenden?

Nej tyvärr ingen ironi. Jag försöker bortse från det, men det talas om det bland dem som skall rekrytera så tanken är sådd och då vet man inte riktigt om man kan helt lyckas bortse från det. Snacket är helt enkelt som jag skrev, och tusan vet om jag inte tror det stämmer och då blir det ännu svårare att borste ifrån. Särskilt kvinnor för övrigt. I snacket så verkar det vara en "insikt" att fula kvinnor ofta mår sämre i sina hemma relationer och eftersom utbrändhet, som ju bara finns i sverige, oftast kommer av tiden utanför arbetet så ger det mer sjukfrånvaro om man är ful.

Detta är åt helvete, det är jag den första att säga, och inget nån säger högt med tanke på vad som händer den som diskriminerar. Det vanvettiga är egentligen ett regelsystem som gör att arbetsgivare måste ta hänsyn till sånt här, det är det som är roten till de onda. Arbetsgivare borde inte få betala ut pengar till sjukskrivna. Det är lika knäppt som att jag har en bil och betalar pengar till Folksam för att försäkra den men när nåt händer så slipper Folksam betala och istället skall något annat bolag som inte fått några försäkringspengar från mig ersätta mig för bilens skador.

Patriotresonemanget skulle jag hålla tyst om på en anställningsintervju. Äventyrsbiten, om vi skall kalla det så, går att vända på. Någon som varit ute kan mycket väl tänkas vara färdig med sitt äventyrande och kommer kanske inte hamna i 30-årskris där han/hon måste åka och luffa i sydostasien för att "finna sig själv", motsv. Alla yxor får inte återfall.

Ja det var faktiskt väldigt smart, vänder man på det som du föreslår så låter det ju väldigt bra. Helt klart ett bra tips att uttrycka sig på det sättet vid intervju eller motsvarande.

Sökande: "Nej du förstår, jag har gjort mina missioner nu. Jag är klar"

Arbetsgivare utan missionserfarenhet: "Det låter jättestabilt och bra. Du är anställd"

Arbetsgivare med missionserfarenhet: "MMOOOOOHHHHHAAAAAHHHHAAAAA. Get the f-ck out of here."

mjaha, Det borde nog göra det iofs, vara en fördel att man visar att man är patriot och tar risker för sitt land, men jag är inte så säker.

Jag skulle nog tro att man på många ställen inte ser det som en fördel, jag anställer själv personal till ett it-företag och det sista man vill är att personer hoppar av för att de gillar äventyr efter ett par år. De är ju efter ett par år som man börjar bli lönsam ordentligt för företaget.

Jag vill menar att på intervjuer där man får frågan om vem du är; egenskaper, beskriva sig med tre ord, hur uppfattar andra dig, hur agerar du i en viss situation osv kan en sak som utlandstjänstgöring vara något att hänga upp sina svar på just för utlandstjänstgöring är ett tillfälle där man verkligen får bekänna färg. Det blir lite mer underbyggt än om man säger att "min högstadiekompis kalle kula säger att jag är bra på att lossa avgassystem under 10 min"

Arbetsgivare utan missionserfarenhet: "Det låter jättestabilt och bra. Du är anställd"

Arbetsgivare med missionserfarenhet: "MMOOOOOHHHHHAAAAAHHHHAAAAA. Get the f-ck out of here."

ASG!!! :):rolleyes:

Så sant, så sant ...

På nästa intervju ljuger jag om jag har sökt eller kommer/tänker åka utomlands igen.

Hellre att jag får ett "ont öga" än simpla kaffepengar från A-kassan. :ph34r:

Egentligen kanske man inte ens ska nämna utlandstjänstgöringen? :worthy:

Den här tråden verkar ha utvecklas lite till: "Vilka nackdelar har ni haft av utlandstjänst?"

Så jag fyller i ytterligare på min erfarenhets-lista.

* Jag har gjort en 3D-sekvens/animation till en av de på min tropp i Liberia, han har tillsammans med en hop kompisar ett sorts mediaföretag. Animationen har NBG-anslutning, ni kanske ev. kommer att få sen den nån gång i framtiden. :-P

* En massa kompisar förståss. En av dessa var i samma grupp som mig på I5, så efter 6 månader i Afrika så är man kanske lite mer "anknuten". (om ni nu fattar vad jag menar)

* Man har alltid nånting roligt att berätta om sin mission, som när jag väckte min troppchef med bärgarn... :worthy:

Mission kan absolut vara ett bra sätt att stå ut från mängden, om man sköter det på rätt sätt. Alla som söker en tjänst kan säga att de är bra på att jobb i grupp, under stress, etc. Men en arbetsgivare vill inte ha ord, utan exempel. Att ge exempel på hur man arbetat i grupp, under stress och dessutom utomlands under mer eller mindre extrema förhållanden kan smälla ganska högt.

Mission-Jobb relationen är helt beroende på yrke.

I yrken där självkännedom och förmåga att fatta beslut under press inte är viktigt är missionserfarenhet ofta ett minus om arbetsgivaren har missionserfarenhet (se Krook)

I yrken där ovanstående är viktigt kan det var ett plus.

Statusen hos kvinnor/tjejer verkar ha rasat till noll och ingentin sedan :clap: byttes ut....

Eller så är det jag som faktist skärpt mig så pass att jag inte raggar på gymnasiedamer nuförtiden...

...

Sen så får man passa sig lite för människor som är friskusar rent allmänt då de kan blir en dyr affär när de skadar sig.

...

Jag trodde att man skulle vara mer välvilligt inställda till sådana personer, eftersom folk som motionerar generellt borde vara lite friskare?

Men det kanske är från fall till fall. En fotbollsspelare med avslitet korsband kan ju fortfarande jobba på kontor, medan han skulle vara rätt värdelös som t.ex. stenläggare.

...

Sen så får man passa sig lite för människor som är friskusar rent allmänt då de kan blir en dyr affär när de skadar sig.

...

Jag trodde att man skulle vara mer välvilligt inställda till sådana personer, eftersom folk som motionerar generellt borde vara lite friskare?

Men det kanske är från fall till fall. En fotbollsspelare med avslitet korsband kan ju fortfarande jobba på kontor, medan han skulle vara rätt värdelös som t.ex. stenläggare.

Att man är fysiskt aktiv är inte negativt. Om en person går på gym eller på annat sätt tränar för att klara av sitt jobb så detta super bra. Dock så ser man inte så glädjande på ”folk” som har en allt för aktivt levnadssätt.

Har själv fått känna på företagares syn på att jag klättrar och utövar multisport.

Gå gärna på gym och stärk din kropp, då blir du mindre sjuk och kostar mindre. Men ge F*N i att utsätta dig för risker som i att leda en underbart överhäng, då blir du en belastning och en oberäknelig risk för företaget.

Sedan om man ska ta det med US som en merit. Detta beror helt på vilket jobb man söker.

Det är min erfarenhet. Brandman, Polis, Räddningsverket, underhåll på fabrik/bruk.

Super med US erfarenhet.

Söker du en ekonomitjänst på bank låter det ofta annorlunda.

På anställningsintervju

Sökande: -och så har jag varit på US-mission också.

Anställare: och!

Edited by 3924

På anställningsintervju

Fast det stämmer inte med mina erfarenheter. Jag har visserligen bara varit på en bankintervju, men flera intervjuer för s k akademikerjobb - vilket jag antar (men kan ha fel) är vad du vill illustrera med bankjobbet. I dessa situationer har utlandstjänstgöring verkat positivt. Inget som är direkt relevant för tjänsten förstås, men något som kryddar meritförteckningen och därmed skiljer en från mängden. Jag vidhåller med en dåres envishet att en mission är vad man gör den till i intervjusammanhang.

På anställningsintervju

Fast det stämmer inte med mina erfarenheter. Jag har visserligen bara varit på en bankintervju, men flera intervjuer för s k akademikerjobb - vilket jag antar (men kan ha fel) är vad du vill illustrera med bankjobbet. I dessa situationer har utlandstjänstgöring verkat positivt. Inget som är direkt relevant för tjänsten förstås, men något som kryddar meritförteckningen och därmed skiljer en från mängden. Jag vidhåller med en dåres envishet att en mission är vad man gör den till i intervjusammanhang.

Då vill jag bara grattulera dig till en bra arbetsgivare i så fall.

Det jag har upplevt är just detta med s k akademikerjobb (då själv är gymnasieekonom eller vad man nu vill kalla det) att en arbetsgivare var mycket motvillig att ge mig en tjänst på fast 50% när möjligheten kom upp på vårat företag. Då att han menade att jag skulle bli dy för han om jag skulle få för mig att åka på mer missioner och att han då var tvungen att ta in en exta vikarie. Så att tjänsten gick till en som jobbat kortare tid i företaget och med mindre erfarehet. Så jag harvade kvar som vikatie eller som timanställd som det nu heter.

Edited by 3924

Som g3space säger så är det nog en fråga om hur tydligt och trovärdigt man signalerar att utlandsmissionen var något man lärde sig mycket av, men att man inte kommer att åka igen. Alternativt, förstås, att arbetsgivaren anser att organisationen kan vinna på att den anställde skaffar sig erfarenhet från utlandstjänsten.

Oj jag tycker jag känner igen det där...

Oj jag tycker jag känner igen det där...

Börjar på ett nytt jobb den 30:e och har nyss blivit tillfrågad och tackat ja till FS14 , var ju tvungen att berätta det för min nya chef och hon jublade ju inte direkt.. Till saken hör att dom frågade mig på intervjun för 4 mån sen om jag var på väg igen på utlandstjänst, och eftersom jag inte sökt nåt så sa jag att det inte var aktuellt.. Så nu är man poppis! :-P Typ: Tack för nya jobbet men jag skulle vilja ha tjänstledigt X mån from Augusti... :happy: Dom lär nog dra öronen åt sig vid ev anställning av yxa i framtiden..

Sorry om det var OT

Edited by Boozysmurf

Om flera gör som du och vilseleder sina arbetsgivare och gör dem rädda för folk med erfarenhet från US är det kanske inte så konstigt att yxorna inte får de civila möjligheter de förtjänar...

om du läser vad jag skrev så hade jag inte sökt utan blev uppringd,hade inga planer på detta, men jag kände att jag varken ville eller kunde tacka nej till det jag blev erbjuden.. Så jag anser inte att jag vilselett arbetsgivaren snarare att omständigheterna och tajmingen var riktigt dålig, men du har ju rätt i sak om att den arbetsgivaren iaf lär fundera när det gäller yxor nästa gång..

om du läser vad jag skrev så hade jag inte sökt utan blev uppringd,hade inga planer på detta, men jag kände att jag varken ville eller kunde tacka nej till det jag blev erbjuden..

Då beklagar jag. Jag förstod det som att du inte hade sökt när du var på intervju, men gjorde det därefter. Jag trodde inte att man blev uppringd om man inte visat intresse.

Lösningen kanske är att arbetsgivare börjar ha som standardfråga hur den anställde skulle ställa sig till ny utlandstjänstgöring.

om du läser vad jag skrev så hade jag inte sökt utan blev uppringd,hade inga planer på detta, men jag kände att jag varken ville eller kunde tacka nej till det jag blev erbjuden..

Då beklagar jag. Jag förstod det som att du inte hade sökt när du var på intervju, men gjorde det därefter. Jag trodde inte att man blev uppringd om man inte visat intresse.

Lösningen kanske är att arbetsgivare börjar ha som standardfråga hur den anställde skulle ställa sig till ny utlandstjänstgöring.

Nån som känner nån.... Sådant är man aldrig garderad från.