Jump to content

Regementsslipsar


g3space

Recommended Posts

Den där slipsen kan mycket väl vara den fulaste slips som någonsin tagits fram. Har den någonsin burits? Finns det inget i Genevekonventionen om såna slipsar? FN-stadgan? Harrejösses! Hade inte USA varit upptagna i Irak hade antagligen kunnat gå in militärt för att stoppa distributionen av fysiskt motbjudande närstridsslipsar.

Link to comment
Share on other sites

Utan bilderna så vore det väl inget fel på en sådan slips. en enkel basfärg med ett par sammansatta streck som visar vapenslag/förbandstillhörighet osv. Lite mer elegant och mindre skrikigt än de exempel som tidigare förekommit. (nijmegen :baskerPa: )

Link to comment
Share on other sites

Utan bilderna så vore det väl inget fel på en sådan slips. en enkel basfärg med ett par sammansatta streck som visar vapenslag/förbandstillhörighet osv. Lite mer elegant och mindre skrikigt än de exempel som tidigare förekommit. (nijmegen :baskerPa: )

 

Nä, bortsett från bilderna, färgen och strecken var det förvisso inget större fel på den slipsen. Möjligen lite bredare än vad jag skulle trivas med och materialet såg inte helt hundra ut heller. Säckväven som slipsen ligger på är ganska snygg på en potatissäck.

 

Slipsar är allvarliga saker. En bra slips ska generera en känsla av feeling. Materialet ska vara mjukt men inte sladdrigt, mönstret ska vara diskret, men inte tråkigt. Varumärken, emblem, monogram etc är olämpligt. Jag är tveksam till slipsnålar också, faktiskt. Då ser man ut som en försäljare. Det skojiga med ett fungerande regementsslipssystem är ju att det kan skapa gemenskap: du ser en annan som bär vad som måste vara en Kungliga Härjebottens Dragongrenadjärssappörer. Alla andra, däremot, ser en randig slips i god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

En bra slips ska generera en känsla av feeling.

Jag trodde ju att feeling var utrikiska för just känsla. :-P Men du är ju mer språkbegåvad än jag så skriver du så så är det antagligen tillåtet i modern svenska.

Link to comment
Share on other sites

En bra slips ska generera en känsla av feeling.

Jag trodde ju att feeling var utrikiska för just känsla. :) Men du är ju mer språkbegåvad än jag så skriver du så så är det antagligen tillåtet i modern svenska.

 

Jag tror det är en gammal sportkommentatorgroda, och det är ju definitivt inte korrekt svenska, men det är bra svenska, eftersom "känsla för feeling" är så himla bra sagt, och då får man säga så.

Link to comment
Share on other sites

@Vysotskij Va fall människa?! Insinuerar ni att packistans färger skulle vara vackrare än det västra och östra pansarregementets?! :):mellow:

Jag förknippar Pakistan med grönt och vitt. Har de gått över till blårandigt är världens näst största diktatur att gratulera i alla fall i det avseendet. Eller du kanske skrev packistan med flit och syftade på något annat?

Link to comment
Share on other sites

Slipsar är allvarliga saker. En bra slips ska generera en känsla av feeling. Materialet ska vara mjukt men inte sladdrigt, mönstret ska vara diskret, men inte tråkigt. Varumärken, emblem, monogram etc är olämpligt. Jag är tveksam till slipsnålar också, faktiskt. Då ser man ut som en försäljare. Det skojiga med ett fungerande regementsslipssystem är ju att det kan skapa gemenskap: du ser en annan som bär vad som måste vara en Kungliga Härjebottens Dragongrenadjärssappörer. Alla andra, däremot, ser en randig slips i god kvalitet.

Du behöver ju aldrig oroa dig för slipsnål så länge du inte är klädd i uniform. Då, och endast då, kan den komma på tal.

Link to comment
Share on other sites

Du behöver ju aldrig oroa dig för slipsnål så länge du inte är klädd i uniform. Då, och endast då, kan den komma på tal.

 

Ja, till uniform är det bra att ha slipsnål. Slipsnålen introducerades ju, som alla vet, först i brittiska flygvapnet, sedan allt för många flygmekaniker fastnat med slipsen i propellrar under första världskriget. Slipsnålen blev en av de avgörande faktorerna som gav britterna det där lilla lilla, men ack så viktiga, övertaget. Och i cykelskyttebataljonerna var det ett elände med lantisar som fastnade med slipsarna i ekrarna under cykeltolkning. Vilka minnen...

Link to comment
Share on other sites

LG/Sveagardesföreningens slips http://www.sveagardesforeningen.se/present.html

 

Precis. Sveagardesföreningens (och inte LG's egentligen) är ju inspirerad av Svea livgardes m/ä med mörkblått och gult. Något i den stilen för samtliga förband, godkänt och fastställt av HKV/PROT så att det finns kontinuitet.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Det finns en KA-slips, mörkblå med gula o röda ränder

Åtminstone fanns en KA2-slips ...men det kanske fanns fler varianter på samma tema men med respektive vapen?

Detta var KA2-varianten:

slipska2rv4.th.jpg

/G.L.

 

Jepp det är KA-slipsen (-märke). Personligen så föredrar jag en slips utan Regementsmärke, det ser mer elegant ut

 

 

I och med att allt färre gör lumpen så kan nog intresset växa. Gemensam slips för alla som gjort lumpen känns lite blekt. Men en för utlandsstyrkan vore kanske något. Då kunde även vi som inte trivs med blaffiga guldringar signalera tillhörighet med våra vapenbröder. ;-)

Gråbrungrönrandig? :happy::-P

 

Nej, ljusblå, dåligt sydd och med lim som släpper i regnet!

 

Aha, du menar att FMLOG har tagit fram den :angry:

Link to comment
Share on other sites

Det finns gott om inspiration på nätet

 

Regimental Ties

Regimental Ties

Regimental Ties

Regimental Ties

Regimental Ties

 

Tur att man inte tillhörde Royal Welch Fusiliers :angry:

 

Sen tror jag att Torsten Ehrenmark skrev nåt kåseri om hur han brukade köpa slipsar i London och bli misstagen för att ha tillhört olika skolor/reg.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en KA-slips, mörkblå med gula o röda ränder

Åtminstone fanns en KA2-slips ...men det kanske fanns fler varianter på samma tema men med respektive vapen?

Detta var KA2-varianten:

slipska2rv4.th.jpg

/G.L.

 

Jepp det är KA-slipsen (-märke). Personligen så föredrar jag en slips utan Regementsmärke, det ser mer elegant ut

 

 

I och med att allt färre gör lumpen så kan nog intresset växa. Gemensam slips för alla som gjort lumpen känns lite blekt. Men en för utlandsstyrkan vore kanske något. Då kunde även vi som inte trivs med blaffiga guldringar signalera tillhörighet med våra vapenbröder. ;-)

Gråbrungrönrandig? :happy::-P

 

Nej, ljusblå, dåligt sydd och med lim som släpper i regnet!

 

Aha, du menar att FMLOG har tagit fram den :angry:

 

Njaej, det var en liknelse med den ofantligt kassa kvaliteten på Försvarsmaktens medalj för internationella insatser in brons.

Link to comment
Share on other sites

Aha, du menar att FMLOG har tagit fram den :worthy:

Njaej, det var en liknelse med den ofantligt kassa kvaliteten på Försvarsmaktens medalj för internationella insatser in brons.

 

Jo jag gissade på nåt sånt, men jag missar aldrig ett tillfälle att sparka på FMLOG/FMV/FORTV :rolleyes:

 

100E099.jpg

Edited by lanrezac
Link to comment
Share on other sites

Den där slipsen kan mycket väl vara den fulaste slips som någonsin tagits fram. Har den någonsin burits? Finns det inget i Genevekonventionen om såna slipsar? FN-stadgan? Harrejösses! Hade inte USA varit upptagna i Irak hade antagligen kunnat gå in militärt för att stoppa distributionen av fysiskt motbjudande närstridsslipsar.

 

 

Den delades ut till samtliga anställa på brigaden vid nedläggningen 2000. Beställdes av C Hbrig himself och stående order är att den endast får bäras vid kamratföreningens sammankomster och dylika möten med likasinnade. Enligt uppgift har ingen gjort det hittills, och med tanke på hur tingesten är utformad lär det dröja ett bra tag till! :-P

Edited by simon
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Lyfter tråden lite då jag tycker detta var ett intressant ämne då jag går runt i slips allt som oftast. Jag har snokat runt efter slips från i första hand F17 men i andra hand flygvapnet, vet någon var jag kan hitta det eftersom jag uppenbarligen inte kan hitta det själv....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Brittiska och Amerikanska slipsar skiljer sig åt på diagonalerna överhuvudtaget, pga olika tillverkningstekniker...

 

Ah! Bildning och traditioner!! (inte ironiskt menat).

 

Ja det är skillnad på slipsars diagonala ränder. Här i Europa går ränderna, för den som inte vet, från hjärtat och snett ner mot höger (sett från bäraren). På den amerikanska slipsen går randen mot hjärtat, från höger axel.

 

Huruvida det har med tillverkningsteknik att göra skall jag låta vara osagt, men jag tvivlar på det...

 

Regementsslipsar vore bra. Det hade kanske till och med bidragit till att den svenske mannens dagliga klädsel hade putsats till en aning :)

Link to comment
Share on other sites

Brittiska och Amerikanska slipsar skiljer sig åt på diagonalerna överhuvudtaget, pga olika tillverkningstekniker...

 

Ah! Bildning och traditioner!! (inte ironiskt menat).

 

Ja det är skillnad på slipsars diagonala ränder. Här i Europa går ränderna, för den som inte vet, från hjärtat och snett ner mot höger (sett från bäraren). På den amerikanska slipsen går randen mot hjärtat, från höger axel.

Ja och nej... Britterna har slirrar med diagonaler åt båda håll, medan jänkarna har som du beskriver.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det vore grymt att få bära en slips till minne av sin värnplikts regemente. I mitt fall Lednings Regementet eller f.d S1.

 

Det vore nog snyggt med lagom smallt (rött och gult) bredvid varandra som gick diagonalt med en bas av svart färg eller grönt för att representera armen.

Och kanske regementets märke eller "signalblikten genom svärdet" längst ned på slipsen. Men det är kanske väl mycket att fixa på en slips dock.

 

Jag är som det kanske märks väldigt interesserad av en slips. Eller finns det redan en slips från S1/LedR?

Link to comment
Share on other sites

Vad kul att denna tråd vaknat igen. Om någon med kunnande och dådkraft skulle vilja dra i ett dylikt projekt på högre nivå (kontakt med HKV och försvarets traditionsnämnd m.m.) så kan fårt lilla företag gärna stå för utvecklingen. Jag har helt enkelt inte tid med ett projekt till.

 

Jag ser framför mig en fastställd specifikation/mall hur slipsarna skall se ut och därefter en fastställd modell per förband i korrekta traditionsfärger. Inga excesser. Den amerikanska tanken med slipsar representerande erhållna utmärkelser är inte heller så dum. Ett stiligt sätt att visa dekorationerna civilt, även om vissa färger kan bli aningen absurda.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Känns konstigt att lyfta en snart 14 år gammal tråd, men jag var precis med och tog fram denna regementalslips för Norrlands Dragoner via kamratföreningen Blå Dragoner.

 

Färgerna är en tolkning av förbandets färger (mellanblå och orangegult) samt med ett mönster vi inspirerats av genom att studera gamla böcker med engelska regementalslipsar. 

Italienskt silke som vävts och sedan tillverkats av ett engelska företag som grundades på 1700 talet.

Ska bli kul att börja sälja dessa till medlemmar i kamratföreningen och börja bära dem på sammankomster.

IMG_1632.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, klasse said:

Känns konstigt att lyfta en snart 14 år gammal tråd, men jag var precis med och tog fram denna regementalslips för Norrlands Dragoner via kamratföreningen Blå Dragoner.

 

Färgerna är en tolkning av förbandets färger (mellanblå och orangegult) samt med ett mönster vi inspirerats av genom att studera gamla böcker med engelska regementalslipsar. 

Italienskt silke som vävts och sedan tillverkats av ett engelska företag som grundades på 1700 talet.

Ska bli kul att börja sälja dessa till medlemmar i kamratföreningen och börja bära dem på sammankomster.

IMG_1632.jpg

Här är en bild på baksidan:
 

 

IMG_1616.jpg

Edited by klasse
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
On 1/8/2022 at 12:54 AM, henke said:

@klasse hur gör man för att köpa åt en vän som present som självfallet är utbildad ND?

 

Kontakta Kamratföreningen Blå Dragoner via styrelsebladragoner [at] gmail.com och säg att du vill beställa så borde de kunna lösa det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...