Jump to content

Regementsslipsar


g3space

Recommended Posts

Nej egentligen inte, men kamratföreningarna brukar ha egna slipsar.

 

Jag har faktist haft idén om att ta fram regements- och vapenslagsslipsar. Tror ni att det finns ett intresse?

 

Amerikanerna har dessutom medaljslipsar där slipsen är i samma färg som medaljbanden. Jag gjorde ett par förslag förut med vpl-medaljen samt lite NATO och FM varianter. Lite absurt kanske, men det är ju ett sätt att visa upp medaljinnehavet för de som oftast klär sig civilt. En trevlig gåva till mannen som har allt om inte annat.

 

Se exempel nedan.

 

vplslirre.jpg

Värnpliktsmedaljen

 

nijmegenslirre.jpg

Nijmegenmarschen

Edited by Lt P
Link to comment
Share on other sites

Jag har faktist haft idén om att ta fram regements- och vapenslagsslipsar. Tror ni att det finns ett intresse?

 

I och med att allt färre gör lumpen så kan nog intresset växa. Gemensam slips för alla som gjort lumpen känns lite blekt. Men en för utlandsstyrkan vore kanske något. Då kunde även vi som inte trivs med blaffiga guldringar signalera tillhörighet med våra vapenbröder. :happy:

Link to comment
Share on other sites

I och med att allt färre gör lumpen så kan nog intresset växa. Gemensam slips för alla som gjort lumpen känns lite blekt. Men en för utlandsstyrkan vore kanske något. Då kunde även vi som inte trivs med blaffiga guldringar signalera tillhörighet med våra vapenbröder. ;-)

Gråbrungrönrandig? :tveka::-P

Link to comment
Share on other sites

I och med att allt färre gör lumpen så kan nog intresset växa. Gemensam slips för alla som gjort lumpen känns lite blekt. Men en för utlandsstyrkan vore kanske något. Då kunde även vi som inte trivs med blaffiga guldringar signalera tillhörighet med våra vapenbröder. ;-)

Gråbrungrönrandig? :tveka::-P

 

Nej, ljusblå, dåligt sydd och med lim som släpper i regnet!

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar regementsslipsarna? De brittiska alltså. Jag vet att de finns, men vad baseras färgerna på? Och finns regementena? I Sverige har vi ju inte kvar så värst många regementen.

 

Jag föreställer mig att de brittiska regementsslipsarna har färger enl. gamla fanor och regalier. Sverige har ju precis lika gamla regementen som britterna, minst, och borde därmed också ha ett färgsystem som kunde vara grunden till ett regementesslipsreglemente. Eller ska man standardisera en grundfärg för marin, flyg eller armé, en tilläggsfärg för vapenslag (ungefär som trängen har blå kragspeglar och ingenjörtrupperna svarta), och så en tredje, förbandsskiljande? Eller utgå från landskapsvapnens färger. Då skulle S1 eller varenhuters slips var röd och gul.

 

Skiljer sig inte brittiska och amerikanska regementesslipsar på åt vilket håll diagonalerna går, dessutom?

 

Jag bär ogärna tolkskolemanchettknappar eller - ännu ogärnare - tolkskolebadbyxor eller tolkskoleparaplyer. En stram slips i god kvalitet, utan otäcka insignier och regalier, men som känns igen av dem som är införstådda i systemet, det kunde jag nog tänka mig att bära. Men den där gröngula Niejmegen-slirren känns som nåt man skulle riskera att provocera fram epileptiska anfall med.

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min Burberrytrench i Italien gav försäljaren mig en "gåva" (med tanke på det priset kunde jag köpt hela jävla slipsfabriken...) i form av en slips med diagonalrandigt mörkblått (marinen), grönt (amf) och rött (marininfanteri/kustartilleri). Mycket passande, även om han inte visste om det...

 

/M, som dock hade älskat en slips i amfgrönt och brons/guld

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar regementsslipsarna? De brittiska alltså. Jag vet att de finns, men vad baseras färgerna på? Och finns regementena? I Sverige har vi ju inte kvar så värst många regementen.

 

Jag föreställer mig att de brittiska regementsslipsarna har färger enl. gamla fanor och regalier. Sverige har ju precis lika gamla regementen som britterna, minst, och borde därmed också ha ett färgsystem som kunde vara grunden till ett regementesslipsreglemente. Eller ska man standardisera en grundfärg för marin, flyg eller armé, en tilläggsfärg för vapenslag (ungefär som trängen har blå kragspeglar och ingenjörtrupperna svarta), och så en tredje, förbandsskiljande? Eller utgå från landskapsvapnens färger. Då skulle S1 eller varenhuters slips var röd och gul.

 

Skiljer sig inte brittiska och amerikanska regementesslipsar på åt vilket håll diagonalerna går, dessutom?

 

Jag bär ogärna tolkskolemanchettknappar eller - ännu ogärnare - tolkskolebadbyxor eller tolkskoleparaplyer. En stram slips i god kvalitet, utan otäcka insignier och regalier, men som känns igen av dem som är införstådda i systemet, det kunde jag nog tänka mig att bära. Men den där gröngula Niejmegen-slirren känns som nåt man skulle riskera att provocera fram epileptiska anfall med.

 

Tanken med nijmegenfärgerna var ju just att provocera fram en reaktion, så då lyckades jag m.a.o.

 

Men allvarligt talat, kom med lite förslag så skall jag se om det blir en begränsad upplaga producerad.

Link to comment
Share on other sites

Men allvarligt talat, kom med lite förslag så skall jag se om det blir en begränsad upplaga producerad.
Trevligt förslag, känns som det skulle kunna fungera på större bredd. Det känns som en logik och system vore önskvärt. Det här skulle kunna kräva ett riktigt omfattande och krångligt system. Härligt :camo: Har alla regementen färger? LG/Dragon borde väl vara gul!? Amf1 eller kanske hela KA, blå, gul och röd.

 

Enfärgade slirrar kan ju funka men det hör väl till att det ska vara diagonalrandiga. För kompletterande färger, om ej någon ytterligare nuvarande regementsfärg finns, kan väl uniformsfärger från 1765 eller 1675 fungera?! (Just uniformsfärger är väl grunden till att britterna började med sina slipsar?!) Och/Eller ska man ha vapenslagsgemensamma färger, t ex pansar svart, jägeri grönt, och sedan komplettera med andra?

 

Om vi här på forumet i demokratisk ordning ska klubba färg och design (eller ett förslag som kanske ska kunna erhålla något slag officiellt erkännande) bör man kan kanske fundera på lite övriga kriterier. Ex om slirrar inte ska vara likadana, P10 och P4, och inte något av dem eg har någon officiell rangprecedens (även om P10 ju var lite bättre :happy:) så måste man ju välja på någon annan grund. Att det ena är i alive-and-kicking och det andra i regementshimlen tycker jag väger över till att P4 skulle kunna få svart och gult och sörmlänningarna få slänga in t ex en tunn röd rand. Livregemente ska väl gå före och därmed kanske få välja först.

 

Två konkreta förslag: I5, blått för regemenstfärg, grått som ibland varit (lite) utmärkande för jämtarnas uniformer och jägargrönt för att de historiskt och till namnet varit jägare och haft det på sina uniformer. Artilleristerna borde köra med en rip-off från UK med zig-zag mönster som ju symbolisera guds blixt som straffade Barbaras stygga farsa. Rött och ljusblått för Svea, vitt Wendes, orange A4 och kanske mellanblå för Artreg.

 

Hur göra med utbildningsgrupper och de traditioner de bär? För Upplandsgruppen, är det en egen/I8 slips som gäller med gult och rött eller är det samma som LedR med kanske en hel del blått i någon nyans?

 

En sista grej; man kanske ska tänka på att hålla sig efter heraldiska regler och t ex inte lägga gult/vitt bredvid varandra!?

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar regementsslipsarna? De brittiska alltså. Jag vet att de finns, men vad baseras färgerna på? Och finns regementena? I Sverige har vi ju inte kvar så värst många regementen.

 

Färgerna baseras nog på gamla fanor och regalier, som du säger, men jag är inte säker. Flygvapnet, flottan har enhetliga slipsar, men sedan finns ytterligare varianter om man t ex tillhör/tillhört fighter command, bomber command, etc. Regementskulturen är förstås väldigt stark i Storbritannien och däri ligger kanske även förklaringen till att man så gärna visar sin tillhörighet. Vilket å andra sidan även gäller skolor, colleges, klubbar, etc, etc.

 

Skiljer sig inte brittiska och amerikanska regementesslipsar på åt vilket håll diagonalerna går, dessutom?

 

Stämmer.

Link to comment
Share on other sites

Regementsfärger framgår av Braunsteins bok "Sveriges arméförband under 1900-talet".

 

Exempel:

 

Inf: gult

Kav: vit

Pansar: svart

 

LG/inf: gult

I5 (I23): flaggblå

LG/Kav: blått och vitt

P4: svart och gult

P10: gult och svart

 

Ett alternativt sätt är att nyttja regementenas förtjänstmedaljers färgkombinationer, de är oftast rätt heraldiskt komponerade och med rätt färger.

 

Fältjägarna skulle då få: 149C7529-1E7C-4190-B826-4B8C894960A5.gif

 

LG/inf: EFC62CD9-5CD7-42A1-AEE3-B6752DF6E32A.gif

 

LG/kav: E41BDF9E-85C4-4C31-BF6C-33DACFC386B4.gif

 

P4: http://www.medalj.nu/ribbon/img/BB57F3BF-5...3F1A164C5D5.bmp

 

P10: F6155EE0-EB37-4BC2-826B-7BA7EDA3B87F.gif

 

Vissa färgkombinationer blir ju dock rätt läskiga.

Link to comment
Share on other sites

En tanke är ju att använda vapenslagsfärg/symbol på slipsen och regementsidentifierare/vapensköld på slipsnålen?

Hur det kan/bör/ska krocka med förtjänstetecken/medalj....

 

Flera regementen innebär slips/slipsnål för det ena och kragnål för det andra?

Vilket kommer först, det senaste eller där man startade sin bana?

Vem har "rätt" att bära slipsen, bara det fina folket eller manskapet också? (utgår vi från britterna så gäller det alla)

Hur göra vid tjänstgöring inom flera vapenslag? Propellermanschetter till marinblå slips och K3 slipsnål?

 

Kul ämne. :rolleyes:

 

Edit: flertalet av förtjänstekombinationerna ovan borde fungera som en diagonal bård på en slät vapenslagsfärgad slips, eller?

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Personligen anser jag ju att alla ska kunna bära den, och att den är så proper och diskret att man kan använda den civilt eller i arbetet. Inga stora blaffiga regementsvapen och liknande trams på slipsen. Då är en slipsnål bättre om man vill ha visa regementsmärken och liknande. De som är initierade vet vad slipsen symboliserar, för andra är den bara snygg..

Link to comment
Share on other sites

En tanke är ju att använda vapenslagsfärg/symbol på slipsen och regementsidentifierare/vapensköld på slipsnålen?

Hur det kan/bör/ska krocka med förtjänstetecken/medalj....

 

Flera regementen innebär slips/slipsnål för det ena och kragnål för det andra?

Vilket kommer först, det senaste eller där man startade sin bana?

Vem har "rätt" att bära slipsen, bara det fina folket eller manskapet också? (utgår vi från britterna så gäller det alla)

Hur göra vid tjänstgöring inom flera vapenslag? Propellermanschetter till marinblå slips och K3 slipsnål?

 

Kul ämne. :rockon:

 

Edit: flertalet av förtjänstekombinationerna ovan borde fungera som en diagonal bård på en slät vapenslagsfärgad slips, eller?

Krångla inte till det nu Munin :rolleyes:

 

@Dahlberg Menar du vilket håll diagonalerna lutar åt? För brittiska regementen kan det skilja, vet inte hur jänkarna har.

 

En icke föraktlig faktor är ju även att en slirre inte får se hur jävlig ut som helst. Britternas verkar ju många gånger se någorlunda städade ut.

 

Såg på ett UK-forum "the worst thing is the household division tie is shared with tesco security guards".

 

Lite tips på när man ska bära en dylik slirre: A regimental tie should be worn whenever it best clashes with your shirt and trousers.

Second use should be to hold up one's cricket trousers (if your old school tie isn't available)

Third use should be at an all-ranks fight (it gives the Jocks two or three milliseconds to wonder 'why is this bloke I'm about to hit wearing a tie' and then not hit you).

Fourth use should be at court for your own case.

 

The rule then is to wear the most inappropriate tie at all times. Thus, when attending the annual cocktail party of the Vegetarian Society, one wears the tie of the Master Butchers Club - and so on.

Link to comment
Share on other sites

@DaRaven och Munin Vad tror ni Upplandsgrpbröder om en röd/gul randig med en tunn vit/silver rand i det röda fältet för att anknyta till I8 (genom inf) och särskilja från S1/LedR? Då skulle man kunna göra det röda fältet dubbelt så brett som det gula. Känns ju då även mindre påskaktigt. Har sett att Royal Signals TA har just en tunn vit linje för att skilja sig från regular Royal Signals. Då blir det ju nån slags koppling infanteri/hv/TA som ju känns schysst (men lite snurrig).

Edited by wedin
Link to comment
Share on other sites

@Wedin låter bra förutsatt att inte en hög skåningar och fårätare gör likadant?

 

@Vysotskij Va fall människa?! Insinuerar ni att packistans färger skulle vara vackrare än det västra och östra pansarregementets?! ;-):lol:

 

/M

Edited by Munin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...