Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen

Recommended Posts

Guest Puffen
@ Bulldozer, Lt. B råkar inte vara Bessing?

:huh: RÄTT! :)

Han mottog senare medalj för tapperhet i fält (eller vad det nu heter) för sina insatser vid striden om ett sjukhus i Somalia om jag minns rätt. En ganska unik händelse för fredliga Sverige.

Mkt bra befäl, även om jag aldrig tjänstgjorde direkt under honom, KB-kollegor gjorde dock det.

Hade du honom?

Japp...han var plutonchef för min pluton under GU 96, klockrent befäl

Träffade honom förra året på Swedint då var han Major.

• Replies 1.4k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det är nog så att kaserngårdsmiljön tvingar fram humorn som en form av överlevnadsstrategi. Drar mig till minnes en äldre underbefälskollega speciella humor. Det var på den tiden då Läkerol gjorde rek

Klart att han hade, men som nyinryckt skulle du aldrig få se det.

När vi kastade skarpa sphgr så var det en soldat som misslyckades med att skruva på mekanismen vilket resulterade i att den lossnade i luften och granaten detonerade inte. När vår PC hämtat sprängmede

Jag vägrade döda djuret. Som tur va hade min stridsparskamrat svart bälte i ji-jitstu, så han dödade och jag flådde.

Vafasiken, var det Kaninen i "The Holy Grail" eller...??? Tur han hade svart bälte ;)

...

Lysande dialog under vår vinteröverlevnad när vi skulle lära oss slakta ren...

Vi fick bedöva djuret, skära halsen av renen, ta vara på blodet och göra blodpalt av det. Vi fick sedan med handledning av en Same slakta renen och han tog sedan köttet. Dialogen som följde var detta:

LT L: Är det någon som dödat något större än en hare nån gång?

(ett fåtal räckte upp handen)

LT L: Bra, C..., frivillig, bedöva djuret

Menige C: Tar ett steg framåt, tar tag i bedövningspistolen och skjuter bulten på anvisad plats i pannan

LT L: Bra, skär halsen av renen och spill inget blod, samla ihop allt i detta kärlet.

Menige C Startar att skära renen i halsen varpå det skvätter upp en stråle av blod på hans PSG och snödräkt

Sgt N: WOW, blod på PSG, fy fan vad häftigt!

Pinsam tystnad i 2 sek

LT L: Sgt N, en sådan sak skulle bara kunna komma från dig....

Bellum sitter med sin pluton och dricker alkohol. plutch börjar bli lite "dragen"

PC, med förförar röst: Bellum, är du bög även civilt? (Inom förbandet hävdas det att alla är mer eller mindre bögar i tjänst, annars skulle ju ingenting fungera)

Bellum: Nä, inte vad jag har märkt..

PC: Fan också...

Det går ungefär en tankepaus (Något länge än konstpaus)

PC: Bellum, vill du bli sergeant???

Bellum, som är furir, börjar ana oråd...

Det var fredag och vi hade plutonens timme eller va det kallas.

Lt C kommer in och sätter sig.

Lt C: Jaha, har veckan varit bra?

Gruppen: Joo det har den väl

LtC: Inget befäl som varit elakt eller skällt på er?

Gruppen: Nä, det har väl varit lugnt.

LtC: Jaha, det var då fan, då har ju den här veckan varit helt bortkastad, men nästa vecka ska ni till Skillingaryd hoppas det regnar hela tiden!

Varpå Lt gick sin väg.

Det regnade hela nästa vecka kan jag väl tilläga-

Guest strvkomp

Har några roliga på lager:

Följande äger rum i stridsvagnsgaraget.

Soldat S: Kn, soldat S anmäler sig.

Kn K: Lediga

Soldat S: Anhåller om att få springa och kissa.

Kn. NEJ!!! Du får inte springa runt i garaget och kissa!! Däremot kan du få gå till toaletten och kissa.

Kn K förklarar att vi måste skriva tydligt på våra felrapporter eftersom han inte kan läsa vår taskiga handstil.

Kn K: Ja! Er generation är uppväxta med dator istället för papper och penna och skriver som skithögar. Just nu ser det ut som om ni har stoppat upp pennan i arslet och gått över pappret(samtidigt som han säger detta går han runt som om han skrev med arslet och med händerna vilt gestikulerande).

Vi hade grymt svårt att hålla min under lystring ställ.

Strvkomp :baskerPa:

Under vår GSU skulle vi lära oss att marschera och våran kapten som är som en

älg genom skogen lade iväg i en omänsklig takt. Vi försökte hänga efter så gott vi

kunde och fick halvspringa. Vid rast skulle vi veckla ut liggunderlaget, sätta på oss

värmejacka och byta strumpor. Detta skulle göras på 3 minuter, sen hade vi 2

minuter till vila. Snacka om att denne kapten lärde oss på 3'e att byta strumpor

snabbt.

Sen en vinterdag skulle vi ut med en Fänrik. Han skulle genomföra allt detta och

plutonen blev klar i tid medan han höll på att fippla med sina strumpor.

Det fanns inte en chans i helvete att han skulle klara av i tid så han struntade i det.

Han krängde på sig kängorna och snö fick han med också.

Hur som hellst. Resultatet av hela marsch träningen var en torr pluton och en

köldskadad fänrik som fick lämna oss tyvärr... Saknar hans blå fötter fortfarande :)

Ja du SÄK, Larssons anekdot skulle kanske ha hört hemma i tråden om roliga lumparminnen men vafan, kul va det.

Här kommer en från glada P18. Jimbo vet vilken Löjtnant E jag talar om:

På dagens schema står skrivet längst ned:

"Kriget är för oss en verklighet." Lt. E.

Tog genast schemat o ramade in det. Tilläggas bör är att Lt. E var/är den störste stridspitten av dem alla.

Andra bra:

"Om vad verkligheten är och vad furiren säger inte överensstämmer, har verkligheten att omedelbart anpassa sig." - Furir J.

Inte riktigt en officerare som har sagt detta men det passar in bra ändå.

Sagt av de killarna som ritar kartorna inom försvarsmakten.

"Är det inte med på våra kartor så är det fel på terrängen"

Edited by Honken
"Är det inte med på våra kartor så är det fel på terrängen"

Som kuriosa kan nämnas att i samband med en orienteringstävling (O-ringen i Gästrikland) så uppmärksamades det någon dag innan den stora tävlingsdagen att kartan var felritad. Det fanns en sten på kartan som inte fanns i verkligheten. Så man tog helt enkelt en hjulllastare till närmsta grusgrop och löste problemet.

Fel i terrängen med andra ord.. :)

En utveckling av Fu Dahlbergs citat, eller kanske rentav originalet.

På KadS 1990 använde vi denna devis för soldatutbildningen, ärvd från årskullen innan;

Håna - Hota - Hetsa - Muta - Lura - Bestraffa

När det blir för mycket UGL:ande och mjukis-mys bland kollegor så kastar jag gärna in min favorit brandfackla - ursprunget har dock lämnat mitt medvetande -

"enda sättet att leda är genom hot, kontroll, bestraffning". :)

Det brukar bli en massa gnisslande och kommentarer bland dem som inte känner mig, men jag bjuder gärna på det...

Edited by Sir Vival
...

Ett vanligt trick som användes för att kolla om beväringarna i ledet lyssnade på vad man sade var att beordra givakt, ta ett flerordigt eller flerstavigt kommando som skall resultera i någon rörelse, säga den första delen av kommandot rätt och sedan direkt säga något totalt nonsens, som lämpligtvis börjar på den första stavelsen i den andra delen av kommandot. Om man inte lyssnade uppmärksamt så fanns en avsevärd risk för att man utförde det *förväntade* kommandot rent instinktivt, varpå befälet nöjt kunde le, sarkastiskt konstatera att beväringarna sover i ledet och/eller inte lyder hans order och att detta kräver korrigering på något bra sätt som t.ex. extra motion eller exercis. Resultat: Billigt nöje och mer uppmärksamma beväringar.

...

En klassiker är:

Givakt! [gi´ vack]

Manöver! [Manööövr]

Givakt!

Manöver!

Givakt!

Man övar... *till följd att de flesta går över till manöver*

STÅ FÖR H****TE STILLA DÅ GIVAKT ÄR KOMMENDERAD!

Edited by Sir Vival
-           Skall man vidta några speciella åtgärder mot älg, i älgtät skog?

Livdragon E ställer en fråga som gör att alla kreverar i skratt

Hade ett befäl under min GU som kommenderade samtidigt eldöppnande under ett EÖF med: "Skjut! Skjut för faaan, det är en älg i skogen!"

Edited by Sir Vival
Sagt av Kn S på plutonsfest

- Vad fan är det för belgisk jävla homofilöl ?

Han tyckte inte att mitt val av öl var bra, i detta fall en Kronenburg.

OT: den som gnäller på belgisk öl får banne mig stå på pannan med mig tills denne har ändrat uppfattning.

:lol:

Sagt av Kn S på plutonsfest

- Vad fan är det för belgisk jävla homofilöl ?

Han tyckte inte att mitt val av öl var bra, i detta fall en Kronenburg.

Hmmm. Hur många pilsner hade kn S sugit i sig vid tillfället? 8-/

Kronenbourg bryggs i Strasbourg sedan mitten på 1600-talet och är ett ganska sjysst öl av Pilsener-typ. Sedan har ju Strasbourg inte alltid tillhört Frankrike, men aldrig Belgien och någon jämra körsbärssoppa är det ju definitivt inte.

Hur är det med utbildningen på OHS egentligen? ;)

http://www.brasseries-kronenbourg.com/_corporate/

:lol:

(snip)

LtC: Jaha, det var då fan, då har ju den här veckan varit helt bortkastad, men nästa vecka ska ni till Skillingaryd hoppas det regnar hela tiden!

Varpå Lt gick sin väg.

Det regnade hela nästa vecka kan jag väl tilläga-

Du vet väl om att löjtnanter har smått gudomliga krafter ibland?...

Never mess with them! :P

Gotcha, vad det gäller öl håller jag inte riktigt med dig, förerar Heineken själv...

Och amerikanarna funderar på att tillverka en ny flaskstorlek, med den kanske det går att lyda doktorn (Max en öl per kväll!)

h1.jpg

(skylt jag såg i San Fransisco förra sommaren, klicka på den för en större version)

Gotcha, vad det gäller öl håller jag inte riktigt med dig, förerar Heineken själv...

Barbariskt..!!

Heineken (har varit på museet i Amsterdam och blivit rejält dragen, så jag ska väl inte gnälla...) är ölets motsvarighet till Lasse Stefanz: gubbigt som inte smakar speciellt mycket och liknar alla andra... :lala:

@gotcha: hur ställer du dig till ölet; M/52 - "Glöm aldrig lumpen" , då?

(eftersom heinieken nu är så barbariskt)'

Hopps, får väl slänga in ett citat man hörde under uppställning;

"Du! (Lt(?) ser sturskt på menig med lite långt hår) Hockeyhjälm AV inomhus!"

Edited by SÄK

Följande händelse utspelar sig under Batövning i skogarna kring Älvsbyn:

En av de äldre löjtnanterna kommer under sen kväll in i order & mäss tältet med blodiga arbetshandskar. Alla närvarande tittar på honom med halvöppna munnar och undrar säkert om han har stympat en beväring eller nåt.

Då förklarar han att han har "kört på en renjävel" och att "Den jäveln levde, så jag schlog ihjäl han med hammarn, men precis när jag skulle lägga in han bak i 240:n så kom ju lappjäveln som ägde han..."

Ni som har varit på ING3 eller annat Bodenförband har kanske sett monumentet vid Armasjärvi över de ingenjörssoldater som avled där på 40-talet. Där står det typ "Ni som går här förbi, böj era huvuden i tystnad"... En sådan minnessten tillverkades av en pappskiva av en annan äldre Lt och placerades sedan på olycksplatsen...

Måste berätta om en övning på xx plats i Svea rike i ämnet ta anfallsmål mm.

Den aktuella kn ( som för övrigt inledde kursen med " jag är nu kn men bli mj imorgon, och vid min sida och till hjälp har jag en fk som imorgon blir lt men annars e det nog inget annat att veta") skulle förevisa hur exakt man skulle arbeta i sin "korridor" under vxl frr.

" då har ni AK 5 i bereddställning, avfyrar den, prrrt - prrrt - swisch - swisch"

Samtliga står nu och försöker med guds hjälp se detta för sitt inre men kan inte för vår liv och djävul (schyman) föreställa oss hur man får en AK 5 låta "swisch"

Kn ser och förstår det hela inom bråkdelen av vad det tar i tid att skälla ut en nyinryckt och uttrycker

" och om ni inte kan se detta för ert inre så har ni svaret på varför jag är kn och ni inte.

Samma kn sade oxo om flyget " flygvapnet är inget vapenslag utan en klädesstil"

PREATORE IN VINCES :angry:

SHgr-utbildning med Lt F-sson. (Fö. en av F7:s bästa befäl, flyttade dock i våras)

Lt F: Varför är de nya mindre handgranaterna bättre än den här?

Sold: Umm, kanske för att den är lättare att kasta Löjtnant?!

Lt F: FEEEL, för att den är lättare att köra ner i käften på ryssen vid handgemäng!!

Naturligtvis...det lättaste svaret är ju oftast det rätta..eller. :/:angry::)

Jag skulle ha enduro-bårbärning ( modell novemberkåsan ) med

"plåsterkillarna" ( ska INTE läsas nedlåtande ). "Vi" började med

marsch i GANSKA leriga diken, gick vidare till hinderbanan vilken

genomfördes för att avsluta med en tur i Värnen.

Med vattnet upp till hakan så vet jag hur tungt det är att bära, men

dom enda som klagade var de "sårade". Ibland försvann en bår under

ytan när felsteg togs, det kom en blandning av förbannelser och beröm

( vissa såg faran av att skälla på dom som "bestämde" doppen ) när

dom återgick till ytläge.

På UP efter övningen står vi med pisseblöta uniformer ( självklart så

badade jag också ), jag berättar för killarna att det var något av det

mest imponerande jag någonsin har sett. Med all rätt ser jag hur dom

sträcker på sig av stolthet, då ger jag dom rådet att i ALLA situationer:

"HÅLL BLICKEN HÖGT OCH KALSONGERNA TORRA"

Dom frågande blickarna från de som fortfarande orkade tänka

var OBETALBARA :unsure:

Bäst att tillägga att JAG inte var så vitsig, men även skit kan

bli/blev bevingat.

Edited by LYNX
Ja du SÄK, Larssons anekdot skulle kanske ha hört hemma i tråden om roliga lumparminnen men vafan, kul va det.

Här kommer en från glada P18. Jimbo vet vilken Löjtnant E jag talar om:

På dagens schema står skrivet längst ned:

"Kriget är för oss en verklighet." Lt. E.

Tog genast schemat o ramade in det. Tilläggas bör är att Lt. E var/är den störste stridspitten av dem alla.

Andra bra:

"Om vad verkligheten är och vad furiren säger inte överensstämmer, har verkligheten att omedelbart anpassa sig." - Furir J.

Numera kapten E. Finns att beskåda på MSS hemsida på P18´s utnämning. Stötte på denne i Kosovo där han kunde förgylla tillvaron med ett citat i förbigående. Har aldrig hört så mycket rykten om ett befäl på så kort tid men en del visade sig mer eller mindre sanna. Dock även en hel del som även visade sig vara helt sanna.

"jaha... men va fa... är det inte lika bra att ni muckar på en gång ?"

-En Lt efter 3 dagar.

"Ni är som en salig blanding av 91:an, Knasen, Rambo och diverse hjärndöda personer med militär anknytning. En dålig krigsfilm från -80 talet kanske"

-Samma Lt.

"Du vet väl om att man kan döda folk med en såndär ?, pricis som med en Ak! Med fler som er så går Bofors och Colt i konkurs"

-En fänrik till en "kock" som hadde lagat till nån bränd köttbit.

"Jag tänker inte dra massa vitsar om hundballar och dylikt, den skall helt enkelt vara ren, så jä*la svårt kan det väl inte vara?"

-En FK till en annan vpl vid vapenvård.

Edit: Måste bara påpeka att det som gjorde mest susen va efter ett antal fyllor, så fick dom ju lite skäll och gnäll... men en dag så va det några som va lite ovårdade på uppställingen, en vinglade lite. Kaptenen kommer till uppställingen, ser det, tittar på alla. Går därifrån utan att ens blinka.

Sen hände inget mer den dagen... efter det va det ingen mer fylla (i den omfattningen alltså)

En blick kan säga mycket mer än ord.

Edited by Wittman
Numera kapten E. Finns att beskåda på MSS hemsida på P18´s utnämning. Stötte på denne i Kosovo där han kunde förgylla tillvaron med ett citat i förbigående. Har aldrig hört så mycket rykten om ett befäl på så kort tid men en del visade sig mer eller mindre sanna. Dock även en hel del som även visade sig vara helt sanna.

@ Bill: Hittar inget om ngn kaptensutnämning... Är det samma person vi talar om? Att rykten om karl skulle spridas fort är fullt tänkbart iofs... Vi tar ett par bokstäver till: Lt. Eck.

Tack förresten, jag kom just ihåg hur karln ifråga presenterade sig för plutonen.

"Mitt namn är Löjtnat Eck. Slut."

Sedermera ansåg vår Kn att det vore lämpligt att Lt Eck presenterade sig litet utförligare samband med plutonens timme.

"Mitt namn är alltså Löjtnant Eck. Jag har inte haft något civilt liv sedan den 14:e Juni 1994(eller vad det var) då jag utförde min värnplikt som KB Pansarskytte. Bodde då på logement 17. Någon i plutonen som habiterar det logementet? Inte? Hmmm...

Vidare. Officersyrket passar mig alldeles utmärkt. Skjuta och spränga saker. Tycker jag är roligt."

*lätt nervöst småfniss från plutonen*

*Lt Eck drar litet, ytterst litet på smilbanden*

"Vidare. Jag är utrustad med ett stycke sambo M/72. Min fritid ägnar jag åt att skjuta och döda små djur. Tycker jag också är roligt."

*gapskratt från plutonen*

*Lt Eck låter skrattet forstätta och fnissar litet själv men anser att det räcker efter ett tag.*

"SKRATT UPPHÖR!"

Killen blev kvickt vår idol. En massa sköna citat därifrån.

"Blom, kan du tänka dig att med denna automatkarbin 5 utdela så många kolvslag på H-viks huvud att denne bedarrar och dör?"

"Ja löjtnant, om ni bara ger ordern.

"Bra Blom. Det ser ut som om du kan bli en riktigt mordisk pansarskyttesoldat."

Gisa om jag undrade litet. H-vik kom senare fram till mig och undrade varför löjtnanten pekat på honom under vårat samtal.

Ena annan figur från P18 är dåvarande Kapten A-sson. Han brukade presentera sig för nyanlända:

"Goddag soldater. Jag heter Per A-sson och är världens största Kapten."

Samme man yttrade följande ord under vinterövning på Gotland:

"Sverige är fantastiskt. Titta bara på den här vyn!"

*slår ut med armarna och åsyftar fältet framför sig*

"Snön gnistrar vit på träden och lägger sig som ett vitt täcke av guld över fältet. Solen skiner med all sin kraft och dess skönhet går inte att mäta med ord. Och för att ytterligare försökna den här underbara utsikten kommer ett sista element in i bilden. Där borta."

*pekar mot en dunge*

"En pansarskyttepluton som anfaller! Harmoniskt... Detta är en storslagen dag."