Jump to content
Sign in to follow this  
Vapenfett 101

Roliga citat och uttryck från befälen

Recommended Posts

Guest Bengtsson

Nä men tjenare Thern! Kul å se en till SVK.are i Soldf:s led! Vamoss!

/Chefen andra

Under kompletteringutb. på F7, ämnet är visuell spårning.

Vi befinner oss på en volleyboll plan vid vattnet (Vänern) och det är sommar och sol, befälet anvisar en soldat att lägga sig ner i färdigställning, diskuterar sedan vilka delar av kroppen som ligger i backen och vilka spår dessa kan tänkas lämna, nere vid vattenbrynet leker div. barn och plaskar och stojar..

Befälet: - när A har bekämpat barnet kan han ställa sig upp!

Alla: :D

Givetvis är inte det roliga i att bekämpa barnet, utan det totalt absurda i det hela, som det ofta är i det militära....

Inte sett tråden tidigare så....

Angående ovanstående citat så har en forumsmedlem tillika plutonskamrat till mig yttrat under skjutning mot ballonger :

"Ser ju ut som ett gäng dagisbarn i bävernylonsoveraller"

Därefter nedkämpar han lugnt ballongerna....

Mj H: " Du skall lyssna på vad jag menar inte vad jag säger..."

Mj L vid frågan om vi som eldledningsgrupper inte är högvilt för fi:

(på bred skånska)" Jo.. men det finns många eldledare....."

Efter att jag lämmnat av till Kn B. på P4 hälsar han "Godmiddag blivande Krigsmän!"

Det bästa vi hört på mkt länge, och till svar från oss blev dock inte så lyckad, då gruppen bestod av 80% GK elever...

Godmorgon Kapten! :-(:):((

tyvärr var det alldeles för få som då sa Godmiddag, så Godmorgon hördes betydligt högre :(

Jag :D GK:are

Har ett par här som antagligen är standard,

"Likformighet är vackert!"

"Endast den förberedde överlever!"

"Låter som ett jävla trumsolo!" (angående våran marchtakt)

"Lev efter dom tre H:na soldater, Håna, Hata, Häckla!"

NAP - Någon Annans Problem (alltid den sista utvägen *lol*)

"VEM FAN HAR PÅ SIN MOBIL UNDER ÖVNING?!!!" (det var inte jag i alla fall)

"Ni är totalt jävla misslyckade! Ni missade en uppställning när ni hade TRE TIMMAR PÅ ER!!"

"Är man sist så ÖKAR man!" (en favorit)

Kan berätta här om våran Fänrik då som skulle vara med i våran grupp under strid och mitt under förberedelserna för strid tar han fram en röd spritpenna och en soldat frågar varför och hans svar blir "För att skära halsen av dom!!" och hans leende var så stort att det nådde hans öron och ögonen verkligen sken.

Det är allt jag kommer på nu på rak arm...

Tja jäklar, finns ju lite att hämta av...

Några klassiker från min tid, men som vanligt så måste man varit där för att förstå:

"Välkomna till den storsvenska hären mina herrar. Ni är här för att göra er fosterlandstjänst, alla av er kommer inte klara av den här tjänsten, 25% skall bort, det kommer bli så, det lovar jag, så är det varje sommar.

Kn H - Hälsar oss välkomna

"Nu har ni varit hos sjuksköterskan och hon har varit snäll, försökt få er och tro att ni kan klara av den här tjänsten, så är det inte, det finns en lapp på mitt befälsrum ni kan fylla i så är ni härifrån imorgon."

Kn H - Fortsätter motivera oss att stanna kvar

"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!"

Fk S - får lite frispel och tar en grästorva och trycker in i fickan på en soldat som glömt stänga ena benfickan.

"Ah, gammal man, gått långt, tårar i ögonen, vill se sitt gamla regemente, så får han se ett sådant här ludermässigt förband!"

Fk S - Hittar en anledning att öva fys när en gammal jägarsoldat kom och besökte regementet

"Njär nji är ujte å gjår ska nii alltid ha mossan på hjuvet."

Gotländsk kapten instruerar oss första dagen om huvudbonadens bärande. Det tog ett tag innan vi fattade vad han sa och varför vi skulle ha mossa på huvudet :Malaj:

Uttern

Finns ju mängder av anekdoter och tillhörande citat, jag ska ta det färskaste från i somras då vi ska genomföra marsch med minibuss från norrland ner till sthlm.

Kn X: "Vid eventuell trafikolycka samlar ni ihop samtliga vapen och bevakar dem, frågor?"

Truppen: "Nej"

Kn X "Vid eventuell sammanstöt med motorcykelburna förband som ej tillhör FM... PLUTONS STRID! MAGASIN I"

Den har gillar jag. Ett utmarkt satt att gardera sig mot sagda motorcykelburna styrkor. Kan just tanka mig konversationen:

MC 1: "Kolla, grabbar, en minibuss pensionarer, dem spoar vi!"

<Kor upp och borjar sla i bussen med brannbollstran. Ett kamouflagemalat ansikte kollar ointresserat pa honom genom fonstret.>

MC 2: "Du, chefen, det dar ar inga pensionarer..."

<Minibussen svanger ut och blockerar vagen, en pluton gor avsittning.>

Vi har väl heller inte glömt alla "RA"-aktioner, när det hänt något.

RA: Rädda Arslet; förstås. Mycket vanligt inom FM.

Nu mangler vi kun en håndbajer. :D:huh:

Min personliga favorit, som dock inte handlar om citat från befäl, men det är i alla fall ett citat:

Vi har haft fem dagars övn med hvu och endast haft fk:ar som befäl. Under uppställningen ska E lämna av till kn A:

Kn A: Lämna av!

E: Ja, fänrik!

Kn A: Jag heter kapten.

E: Ja, fänrik!

:((

När vi skulle ha våran "hell week" på Hunneberg så haglade frågorna. Dåvarande fänrik Petersson

( nuvarande skolchef, major ) stoppade in en snus och svarade

: Det kommer att bli hårt, men rolig.

Läst någonstans på Utö:

Utö, ön som gud glömde, som djävulen inte ville ha, som försvarsmakten köpte.

De som varit där under GU'n när det regnat som värst förstår vad jag försöker få fram.

Av allt att döma gillade våran kapten ishockey varpå han glatt använde en massa hockey termer som "jucka puck", "släpp sargen för faan" och "NI ÄR DÅ PUCK 2:a".

Efter att ha hört "PUCK 2:a" blev det ett livligt snack på luckan om vad man var när man blev "puck 18" o.s.v., vilket ballade ur i en rätt komisk riktning.

:((

Utö, ön som gud glömde, som djävulen inte ville ha, som försvarsmakten köpte.

Så säger vi om Mästocka i Halmstad.

Kom precis på om vad en polare berättade (han ligger i boden just nu) om en kille som trodde att det hette Henrik istället för Fänrik. *lol*

"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!"

Fk S - får lite frispel och tar en grästorva och trycker in i fickan på en soldat som glömt stänga ena benfickan.

LOL! Bästa på länge! Tack för ett underbart garv!

Nå, vi tar en tripp till Nylands Brigad, hösten -93. KJ har haft samordningsövningar med andra förband under en veckas tid. Åter på brigadområdet är det vård av fältutrustning etc som gäller. Dock går ryktet snabbt att Kapten satt upp en lista där man kan anmäla sig för kvällspermis (detta var en onsdag) och några var givetvis snabba med att skriva upp sig.

Trötta som vi var så valde dock de flesta av oss att stanna på enheten och vårda personlig materiel medan de som skulle på kvällspermis slarvade friskt och ohämmat.

Sedan inträffar följande:

De som anmält sig för kvällspermis ställer upp ute, Kapten kommer och tar truppen ner till stranden för att dela ut permissionskorten i solnedgången.

Plötsligt vrålar Kapten "Taakse poistu!" (kommando som innebär att hela formationen skall tvärvända 180 grader, springa ca 10 meter och blixtfort ställa upp igen vända mot ordergivaren. Hela truppen står med havsvatten upp mot knävecken och Kapten skriker "Granater!" varpå hela truppen instinktivt slänger sig raklånga ner för att söka skydd. Nästa kommando som Kapten skriker är "Sootare!", dvs granater med fördröjd sprängverkan/ej detonerad granat varpå hela truppen ålar sig i skydd...

Kapten ställer upp den blöta och sandiga truppen på stranden, står med permissionskorten i handen och säger på klingande finlandssvenska:

"-Jag hade tänkt att släppa er på permission, men eftersom ni ser ut som sockermunkar kan jag inte göra detta. Tillbaka till enhete, Marsch Marsch!"

Aldrig har jag skrattat så skadeglatt i hela mitt liv som när truppen kom tillbaka till enheten med grusade förhoppningar om en trevlig kväll på stan och fullständigt miserabla permissionsuniformer!

Guest strvkomp

Precis före utspisning under fältvanevecka kontrollerade Lt F inrättningen av våra stridssäckar. Då han upptäckte en oknäppt väska tog han genast upp den vände upp och ner på den så att smtlig materiel ramlade ut och sa: "väskan har spytt, ÅTGÄRDA!!"

Guest strvkomp

Kom på en annan rolig.

Under kompaniuppställning lämnade vi av till Major B. Major B hade då med sig sin fyraåriga son som med riddardräkt och svärd flög runt i korridorren. Den lilla ungen lämnade sitt svärd i ena änden av korridorren och sprang till andra änden varpå Major utbröt i:

"HALT!!! Var har man sitt materiel?? På sig eller på angiven plats! Hämta svärdet!! (konstpaus)Dom måste drillas tidigt."

Vi hade minst sagt svårt att hålla oss för skratt.

:D

Edited by strvkomp

Ryckte in förra veckan...

När vi stod i givakt en gång så skrek majoren åt oss "Ni ska stå helt stilla, ni ska inte röra på er ens om djävulens örn kom och sket diaré på eran axeln!!"

Och ibland kan det hända att våran fänrik får en "tupp i halsen", å piper till när han skriker åt oss...svårt att hålla sig för skratt då..

"ni är ju för fan krokigare än en politiker"

Fk T om rättningen i leden

"behövs inte mer än ett par gånger om året... ni ska lukta som riktiga soldater!"

Lt B på frågan om nästa tvättbyte

Lt S - "Var i helvete är den där jävla fänriken?"

Soldat - "Tror han är på skjutbanan, löjtnant..."

(en halvtimme senare)

Lt S - "Men det var väl fan också! Han var där han skulle... Men jag ska nog hitta nåt att skälla ut honom för!"

När vår kapten pratade om kartbladen vi skulle ha på fältövningen i torsdags sade han någonting i stil med:

"Vi kommer att använda FO67 södra och ett hörn av FO63 norra. Naturligtvis är det alltid en kartskarv där det pågår militär verksamhet."

Som du ser ut så borde du:

1. Ställa dig på alla fyra

2. Måla ögon näsa mun i röven

3. Gå baklänges.

Då hade du blivit 1000 gånger snyggare.

En Fänrik som förklarar maskeringen på en inryckt KB

Vi andra hade ganska svårt att hålla oss för skratt när

vi satte på oss skyddsmasken och tänkte på den händelsen

Skyddsmask provet med tårgas slutade i att några blev

tvugna att fly tårgasen för att dom skrattade och det blev

glipor i maskerna och tårgasen sipprade in :dong:

En på plutonen klagar över smärtor i foten, och efter besök hos sjuksyster konstateras det att personen i fråga lider av marschfraktur. Vår stf plutch (f d jägare från K 3) raljerar då över händelsen:

"Ont i foten?! Du har väl inte ont i foten?? Ni, dagens ungdomar, springer omkring i Nike Air ultra ultra plus och Birkenstock, och sitter på café och dricker latte hela dagarna. Så fort ni får på er en packning och ska ut och gå får ni ont i era fötter. Det är skandal..."

Hahaha... Jag satt bredvid och åt ur min snuskburk vid händelsen, och ni kan ju gissa om jag höll på att gapflabba med mat i munnen när jag hörde det här uttalandet. :dong:

Samma befäl ansvarade för vården efter en längre övning med Livkompaniet, och arbetet höll på fram till sent på natten. Alla var väldigt slitna och trötta när vi slutligen hade särskild tillsyn på våra ak5:or. En på plutonen råkar vi ett tillfälle tappa någon del av vapnet i golvet, vilket naturligtvis får befälet att reagera:

"Nämen C..........., lider ni av Parkinssons?! Håll i era prylar!"

Hälsningar, Foxtrot Lima 8-/

"3 grundregler i soldatuppfostran: Håna, Lura, Bestraffa"

LT Ns återkommande kommentar om hur man lärde soldater något...

"Nu, jägarvila, sjungade "hej tomte gubbar" "

Brak med Kn K dagen före juluppehållet...

"Sedan, om lappmöglet har lagts sig, så syns dom så bra, att det inte är ens kul att ligga och skjuta dom jäklarna"

Lt N förklarar vitsen med Larminor och hur dom funkar

"VA sitter ni här och kollar på TECKNAT, när det är KRIG i världen?"

Lt N som kommer in och ser att vi sitter och kollar på "oggy och Kackerlackorna" när USA börjat sin offensiv i Afganistan

"jag måste ge er beröm för eran mörkerdiciplin"

Mj H, med ett stort blått öga efter en nattlig kollison med en lastbil

"har ni inte era knivar? VA! har ni inte fått ur era knivar? hur skall ni då kunna döda?"

SG. J vid utmarchen till Fältvaneveckan

Hmm, där snodde du minst ett utav de citat jag tänkt mig ju

Man hörde en del när man hade uppställning/brak brevid ledning :lol:

"och här kommer smurfpatrullen ser jag"

sagt av Lt H när vi trodde vi skulle ha fys fast vi egentligen skulle öva tanertaupp tält.

"eran generation är så jävla bortklemade med playstation"

sagt av fänriken som var från kullen innan oss

"är xx här? bra då är alla här"

kapten L som försäkrar sig om att kompaniets klant är med

"om ni skulle klanta till det så finns jag och lt xx brevid och kastar oss över er.

vi väger minst dubbelt så mycket som er så se till att kasta granaten rätt så slipper ni bli mos"

Lt H när vi skulle kasta handgranat

"skyddsmask PÅ och ÖKA takten sist jag kollade var ni inga kärringar"

SG J när vi hade lång march, själv sittande i en 240

Innan soldaterna ryckte in och vi grp chefer hade tränat

"inrättning" ( 5 tim, över hela F7 ) så tittade övningsledaren

Fk Carlsson på oss, 5 min isande tystnad.

Till slut berättar Fk C. att vi ska få ut ett specialmyggstift.

: DET ÄR BARA JÄGARSOLDATER SOM FÅR UT DOM HÄR,

OCH NI SKA FÅ DOM........HERREGUD!!!

Edited by LYNX

"skyddsmask PÅ och ÖKA takten sist jag kollade var ni inga kärringar"

SG J när vi hade lång march, själv sittande i en 240

Hehe... Veeemmm var då marschledare :)

Kommer ihåg att jag gick och var trött på allt vad gnälliga G-soldater hette, no offense ;)

har förövrgt en fin bild från tillfället

Dåvarande Kpr Dahlberg => :D <= G-soldater

Man hörde en del när man hade uppställning/brak brevid ledning
Ledningsfolk har ju roligare... precis som med blondiner :lol::) Edited by Fu Dahlberg

Följande utspelade sig nån gång under utb året 02-03 på LG:

Visitation före skarpskjutning. Plutonens dalmas uppäcker att läpparna på ett av hans magasin är trasiga. När Kn kommer till dalmasen för att visitera:

Dalmasen: Kapten, det är nåt fel på blygdläpparna.

(Samtliga soldater brister ofrivilligt ut i skratt.)

Kn: (tittar några långa sekunder på dalmasen) Nja... nu tror jag nog att du syftar på läpparna. Blygdläppar det är nåt helt annat det.

Guest

"Krig, död och förstörelse - Kunglig Hovleverantör" tyckte det va en liten finurlig beskrivning av försvarsmakten á amf1

Skjutning på perstorp, soldat med öppen benficka, Lt L kommer fram och stoppar ner en stor träbit.

Lt: Här får ni en present från perstorpstomten, vad säger man!?

Soldat: Ehh...tack löjtnant?

Lt: Neeeeeeeeeej!!! Tack perstorpstomten :blink:

Soldat: Tack perstorpstomten.

Lt: Det e bra, skjut på som fan nu

(I korridoren på Livskvadron, K 3, under förevisning av sängsträckning)

Fk M: Och det är VÄRT att lägga några extra minuter på att sträcka sängen ordentligt.

(Ute på Perstorps skjutbana, K 3)

Tolkelev M: "Anhåller om att få gå på toa."

Lt L: "Beviljas. Två minuter, M."

Tolkelev M: "Nä, ska det vara på dom premisserna får det vara."

Lt L: "Okej, gå och skit då, jävla akademiker..."

(Efter första övat förhör på ryska, TolkS)

Språklärare: "Ja du, L, det var ju inte mycket som böjdes där. Och dom tre ord du böjde, böjde du fel..."

(Under taktiklektion om fördröjnings- och störstrid, TolkS)

Mj D: "Och har man väl sprängt en väg över en norrländsk myr kan man skotta i sand tills man blir äldst i kommun. Det går väl in en och annan delrepublik i det hålet."

(Under taktiklektion om aerosolvapen)

Mj D: "Och den som inte dör på en gång när gasen antänds lär hosta upp lungorna och få gå med dom som en påse på bröstet under resten av livet. Vilket för övrigt lär bli ganska kort."

(Taktiklektion, major entusiastisk efter besök på Business Intelligence-företag)

Mj D: "Där pojkar, där har ni er framtid. Handels, det är för svaga människor som inte kan ta egna initiativ."

(På morgonuppställning)

Mj D: "Idag är en stor dag för Västvärlden. Finland får sina första F-18 levererade. [kort utläggning om prestanda och vikt för finländskt flygvapen]. Och ni blir korpraler."

Samme major, numera åtminstone överstelöjtnant, ligger givetvis bakom mitt signaturcitat också.

En annan favorit från Perstorps skjutbana:

Lt D förevisar skjutställning. Lt L (känd för en barsk röst, barsk befälsstil och att barskt jaga beväringar som gör fel, dock en mycket bra skyttepedagog) instruerar den omgivande gruppen ur Tolkpluton.

Lt L: "Och vad tycker ni om Lt D:s skjutställning?"

Tveksamt ur ledet: "Det ser väl bra ut, löjtnant..."

Lt L: "Han ser för helvete ut som en nyknullad padda!"