Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen


Recommended Posts

-Herr, Rekryt, gossebarnet...

PC efter att han har läst upp mina tituleringar på vykortet morsan och min skojfriska syster har skickat från Sthlm.

 

-Bara för att fänriken kanske är en tratt betyder det inte att man får säga att fänriken är en tratt, men man får tänka det, eller hur fänriken?

 

Samma PC efter att vi har gått igenom ÖRA.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vad hände med den här tråden? Den är ju uppenbart underhållande (trots något ojämn kvalité).

 

Gör ett försök att återuppväcka den genom några händelser och citat från mina år i Sjövärnskåren (kanske inte jätteroligt men ett försök i.a.f.)

 

Plats: Älvsnabben

Situation: Slutövning med grundkursens 44 elever, undertecknad skall fylla på sin t-spritsflaska och behöver med tanke på den avsevärda storleksskillnaden mellan flaskans och dunkens respektive hål en tratt för att kunna ombesörja själva överföringen. Tratten som normalt skall ligga jämte dunken står, trots omfattande eftersökningsarbete, ej att finna.

 

GK-elev Hemming: Fänrik! Vet fänriken var tratten är någonstans?

Fk L: Vadå, du har ju 44 trattar att välja mellan, är det något problem?

GK-elev Hemming: Nu menade jag inte sådana trattar, fänrik, utan tratten till t-spritsdunken.

Fk L: Jaha, jag trodde du menade dina kamrater. Nej, jag vet inte var den är någonstans.

 

Följden blev att GK-eleven utrustades med ett styck papper varmed en improviserad tratt kunde tillverkas.

 

Övriga citat:

 

"Annars märker vi ju vem hakspettarna anfaller i eftermiddag."

- Kn H, angående vem den upphittade fältmössan tillhör och som ingen vill kännas vid.

 

"Det är ju lätt att det slinker med saker, det här är ju exempelvis min båtmössa från GK."

- Fk L, pekar på in båtmössa, under avslutande persedelmönstring i GK.

 

Under en kort rast passade några elever på att ställa några frågor till en fänrik, någon som kanske inte var riktigt påläst, alternativt uttryckte sig klumpigt, orsakade följande meningsutbyte:

 

Elev: Har du varit i krig?

Fk C: Ja, jag har haft sambo.

 

Skolchefen under mitt första år i SVK hade två standardfraser som han upprepade i samtliga anföranden (utan undantag): "Vinna är inte allt - det är det enda" samt "Latmasken är människans värsta fiende". Kanske inte roligt men möjligen intressant/tänkvärt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Några exempel från K3, mitten av 90-talet:

 

Kn A är besviken över att JGRK-plutonen ställt upp 4,5 minuter före utsatt tid istället för de "lagstadgade" 5 minuterna. Han håller då ett längre anförande om hur illa alla beter sig och att det beror på att de inte fått sin "skinkvärmda välling som de värmt mellan skinkorna på deras pojkvänner".

 

Kn W glömmer att kommendera täten till höger vid marsch från östra befäl till militärrestaurangen med resultatet att plutonen står och marschar på stället mot kyrkväggen. Kn W klarar då ut att det förvisso går att motivera våra usla kroppar genom väggen men att han inte har tid, "täten till höger, MARSCH"

 

Fk F delar ut ett hett jägartips: "det går att skalla sönder en Leopardvagn men pga tidsbrist använder vi pansarskott och PVRB56"

 

Kn S finner en JGRK-basse i nöd under Kicking Horse, bassen har ögoninflammation i båda ögonen. Kn S förklarar att han kan välja att fortsätta eller så kliver han av provet. Killen vill fortsätta vilket Kn S tycker är storartat och tipsar då om att plocka ut båda ögonen och låta dem hänga i synnerven. "Det medför två fördelar; 1. Det låter dig se åt alla möjliga håll samtidigt och 2. Det ser förbannat aggressivt ut!"

 

Fk J har, i samband med fysisk fostran, en stunds teorilektion med oss. Under den påtalar en soldat att han fått sjukintyg pga benhinneinflammation varpå Fk J delar ut det heta jägartipset att "det går att springa bort inflammationen"

 

Ett skönt kommando: "GLÄDJE UPPHÖR, MANÖVER"

 

"Sitter det inte fastskruvat ska det med hem till Karlsborg" - Fk R under första vinterutbildningen i Arvidsjaur

 

"Pistonghuvudena ska glänsa som hundballar i månsken"

 

"Fippla på med grisfingrarna"

 

"En jägare fryser inte, han skakar av glädje"

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-04 at 9:49 PM, Kung Keno said:

Ett skönt kommando: "GLÄDJE UPPHÖR, MANÖVER"

 

"Sitter det inte fastskruvat ska det med hem till Karlsborg" - Fk R under första vinterutbildningen i Arvidsjaur

 

"Pistonghuvudena ska glänsa som hundballar i månsken"

 

"Fippla på med grisfingrarna"

 

"En jägare fryser inte, han skakar av glädje"

 

Kan informera att samtliga dessa lever kvar i borgen!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 9/8/2017 at 8:15 AM, Kung Keno said:

Föga förvånande :)

Kan även bekräfta att dessa utryck är vid liv hos era grannar.

 

Några utryck som jag samlat på mig.

 

Lt J till rekryt som tappat bort KLAS : "Du är en dålig människa, men det ska vi åtgärda."


Fk P: "Totalt jävla underkänt" och en bra förmåga att säga "MANÖVER" mitt i en mening till grannplutonen, för att sedan direkt plocka upp meningen igen.

 

Sgt C: "Att springa är ett flyktbeteende"

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Under min tid som C sbgrp i Hv/Fro så har jag stiftat bekantskap med bl a ett befäl från utbildningsgruppen. Han är från Torneådalen, har stark finsk dialekt. Under lektionssalsgenomgång när frågorna blir för många och krångliga ställer han sig och tittar på oss med frågande blick och utbrister - Se mig, Se bok, Se tavla,Se ut. Ett annat tillfälle under samma övning, paus i linjebyggnad, vi står och pustar ut på en grusväg. Han tittar på oss och utbrister - Stå på vägen, INTE 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Fick lite input från några finska kompisar om hur det var att göra lumpen i Finland under 90-talet, när budgeten var hårt ansträngd. Liksom jag själv varit med om på salig I15 fick de skrika istället för att skjuta löst emellanåt. Men på finska blir det extra roligt:

 

Finsk beväring markerar avlossande av patronvis eld: "Laukaus!.... laukaus!" ("Skott... skott")

Finsk beväring markerar automateld (tänk på de hårda finska R-en): "Sarrrrrrrrrrrrrja!" ("Serie")

 

Finlands sak är vår! :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...