Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen


Recommended Posts

Godafton

 

Lite OT sorry, men tänkte att det kanske kan underhålla en del gamla rävar.

 

Ta det för vad det är, ett litet skämt.

 

Men Mentos och Nickel speglar faktiskt vårt försvar, eller för att vara kontroversiell våra soldater, i förändringen...

 

Igår fick soldaten> Mentos: Stenhårda rakt igenom.

 

Idag får soldaten> Mentos: Lite småhårda på ytan..men innuti...ja ni förstår själva.

 

Obs, detta är som sagt ett skämt som cirkulerade på plutonslaget i under sommarens inryck, ta det alltså som ett skämt, vill inte starta en debatt om VPL i går och idag.

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

Kn N vid en MUS inför skarpskjutning med strf9040 efter att ha sagt "då fienden dyker upp bakom kullen":

 

"Fans Helvete! Jag rättar mig själv. Fienden uppträder kullen. Dyker upp gör bara u-båtar och ankor".

 

En hel del garv varefter MUSandet fortsätter

Link to comment
Share on other sites

Sagt av marcerande fokare till truppen av KB halvvägs in i värnplikten som började lessna marchträning efter två månaders högvaktstäning och skämta i ledet:

 

"MANÖVER - Ni Går I Givakt"

Inte ägnar väl våra stridsfordonsbesättningar två hela månader av sin dyrbara utbildningstid åt högvaktsträning? Säg att jag har fel!

Link to comment
Share on other sites

Andrapriser var tre rullar Mentos (Nickel för er som är lite äldre).

öhhh... mentos och nickel är väl VÄLDIGT olika saker?

Rätta mig om jag har fel men har man inte byggt om Nickel så att de nuförtiden är runda och fyllda med mjuk sörja inuti ? Den Nickel som försvarsmakten tillhandahåller (tillhandahöll) är hårda fyrkantiga karameller, tillverkade av Marabou. På Marabous hemsida finns en produktpresentation och jag är inte kropp att finna någon Nickel däruti.

Link to comment
Share on other sites

Sagt av marcerande fokare till truppen av KB halvvägs in i värnplikten som började lessna marchträning efter två månaders högvaktstäning och skämta i ledet:

 

"MANÖVER - Ni Går I Givakt"

Inte ägnar väl våra stridsfordonsbesättningar två hela månader av sin dyrbara utbildningstid åt högvaktsträning? Säg att jag har fel!

Inte det minsta fel serru, men vi hade inte fått våran befattningsutbildning än. Detta skedde under andra halvan av KBSen, alltså efter GSU men före BefUtb (förkortning?). På I5 rycker KB in 5 månader före GB/E och följdakligen 7,5 månader före F, så det finns en hel del tid att spela med under KBskolan...

 

Till saken hör även att kungen är hertig av Jämtland och att I5 därför alltid går högvakt på hans födelsedag, detta tas på alldra största allvar av regementet och därför brukar(de, har det ändrats sen min tid?) KB och FOK gå den. Till saken hör även att detta sker i månadskiftet april-maj och regementet är i stort sett tomt förutom vaktsluskarna och LivKomp.

Link to comment
Share on other sites

Sagt av marcerande fokare till truppen av KB halvvägs in i värnplikten som började lessna marchträning efter två månaders högvaktstäning och skämta i ledet:

 

"MANÖVER - Ni Går I Givakt"

Inte ägnar väl våra stridsfordonsbesättningar två hela månader av sin dyrbara utbildningstid åt högvaktsträning? Säg att jag har fel!

Inte det minsta fel serru, men vi hade inte fått våran befattningsutbildning än. Detta skedde under andra halvan av KBSen, alltså efter GSU men före BefUtb (förkortning?). På I5 rycker KB in 5 månader före GB/E och följdakligen 7,5 månader före F, så det finns en hel del tid att spela med under KBskolan...

 

Till saken hör även att kungen är hertig av Jämtland och att I5 därför alltid går högvakt på hans födelsedag, detta tas på alldra största allvar av regementet och därför brukar(de, har det ändrats sen min tid?) KB och FOK gå den. Till saken hör även att detta sker i månadskiftet april-maj och regementet är i stort sett tomt förutom vaktsluskarna och LivKomp.

Men det tog alltså en massa tid som ni kunnat ägna åt simulatorer, skjutbana och terränglöpning och på så sätt blivit bättre i krigsbefattningen. Synd.

Link to comment
Share on other sites

Men det tog alltså en massa tid som ni kunnat ägna åt simulatorer, skjutbana och terränglöpning och på så sätt blivit bättre i krigsbefattningen. Synd.

Men hallllååå. Dom fick ju gå högvakten när HMK fyllde år :P :blink:

Link to comment
Share on other sites

Sagt av marcerande fokare till truppen av KB halvvägs in i värnplikten som började lessna marchträning efter två månaders högvaktstäning och skämta i ledet:

 

"MANÖVER - Ni Går I Givakt"

Inte ägnar väl våra stridsfordonsbesättningar två hela månader av sin dyrbara utbildningstid åt högvaktsträning? Säg att jag har fel!

Inte det minsta fel serru, men vi hade inte fått våran befattningsutbildning än. Detta skedde under andra halvan av KBSen, alltså efter GSU men före BefUtb (förkortning?). På I5 rycker KB in 5 månader före GB/E och följdakligen 7,5 månader före F, så det finns en hel del tid att spela med under KBskolan...

 

Till saken hör även att kungen är hertig av Jämtland och att I5 därför alltid går högvakt på hans födelsedag, detta tas på allra största allvar av regementet och därför brukar(de, har det ändrats sen min tid?) KB och FOK gå den. Till saken hör även att detta sker i månadskiftet april-maj och regementet är i stort sett tomt förutom vaktsluskarna och LivKomp.

Men det tog alltså en massa tid som ni kunnat ägna åt simulatorer, skjutbana och terränglöpning och på så sätt blivit bättre i krigsbefattningen. Synd.

Helt rätt, därför saknar jag utbildning på Kulspruta 58, GrG, samt Bv206 förarbevis.

Inget av dessa behöver jag för att kunna lösa just min uppgift, men systemen finns på min pluton och om någon ska ha övrgripande färdigheter så är det plutonens vplFk, utifall/då förluster sker.

 

Men nog om detta. Åter till ämnet.

Edited by GeB
Link to comment
Share on other sites

Satt och bläddrade igenom tråden litet. Gissa vad? Jag kom på ytterligare ett roligt samtal som utspelade sig med Lt. Eck.

 

Under bespisning i fält börjar plutonen smälla upp kokkärlen för att tillreda guldburk. En något fältkomig jag funderar på livets mysterier och ser att Lt. Eck öppnar en burk "Död mans finger" och börjar äta den kall varpå jag frågar:

 

Jag: "Löjtnant, äter ni guldburken kall?"

Lt E: "Svar ja. Frågor?"

Jag: "Smakar det inte bättre med varm mat?"

Lt E: "Mat är inte gott, det är nyttigt."

Jag: "Ok, kan du så kan jag..."

 

Jag börjar smälla i mig en kall guldburk och Lt. Eck säger:

 

Lt E: "Jag sa ju det Blom. Visst fan ska vi göra en riktigt mordisk pansarskyttesoldat av dig."

Jag: "Ja Löjtnant."

Link to comment
Share on other sites

Hade en fullkomligt underbar lektion idag om åtgärder vid eldöverfall (när vi blir påskjutna uppsatta i 13-bil), med en störtskön fänrik med erfarenhet ifrån Bosnien.

Inte exakta citat, men någorlunda. Vi ska sköta en del eskortuppdrag åt marktransporter med 13-bilar......

 

-"Så, de 50-tal fordon R3 brummar omkring i, hur många tror nia har pansarskydd?"

-"Inga, fänrik."

-"Rätt. Vilket skydd tror ni en 13-bil har?"

-"Inget, fänrik."

-"Så om ni blir utsatta för ett eldöverfall här (pekar på påhittad karta, optimalt eldöverfall planerat) är ni kokta i bajs."

 

Kokta-i-bajs fick vi höra mååånga gånger under dagen.

 

När vi planerade eldöverfallen skulle vi ha de "röda glasögonen", tänka som fi alltså. Fänriken undrade hur vi skulle skära av reträttvägar och skydd för den angripna konvojen.

 

"-Här kan vi sätta ut massa puckar. Någon som vet vad det är? Ja, det är bra, alltså små personminor som blåser av benet under knäet, ganska snällt i sin elakhet. Och i skogsbrynet kan vi smälla upp några försvarsladdning med snubbeltråd. Får vi det? Nej, exakt! Men vadfan, det är krig, vi gör vad vi vill, inte sant? Fienden alltså, inte VI."

 

Fan vad vi hade kul, och lärde oss mycket!

 

 

 

/edit: För trött för att stava

Edited by Toll
Link to comment
Share on other sites

Innan permissionsuppställningen.

 

Livhusar P (som alltid har problem med att hålla sig för skratt när befälen visiterar ) står o kniper igen läpparna, Fk A tittar på Livhusar P extra länge: "P , varför kniper ni igen läpparna? ni ser ut som ett kvinnligt könsorgan i ansiktet".

 

Skrattade så att man blev tårögd

Link to comment
Share on other sites

"Övningen avbryts"

 

Stf plutonchef efter genomförd sjukvårdsövning. Det var precis då jag fick reda på att det var övning, och ingen skarp skada jag pysslade om.

 

En soldat som var mycket duktig skådespelare kom till mig och höll sig för handleden. Han berättade att han fått in handleden mellan en lastbilsdörr och lastbilen. Skadeorsaken lät ju högst trovärdig, och eftersom skadan var så "simpel" frågade jag aldrig om det var övning eller inte.

Jag samrådde med plutonchefen och vi kom överens om att föra den skadade till bat-förbandsplatsen som lägligt fanns grupperad bara hundratalet meter från vår position. Väl där planerade vi för transport till civilt sjukhus och hela paketet.

Under tiden fick stf plutonchef information från plutonchefen om att det var övning och ingen skarp skada, och övningen avbröts.

 

"Behandla alltid en skada som skarp, tills motsatsen bevisats", eller något liknande skulle man ju kunna ha som motto :camo:

 

Ja, kanske inte så roligt citat eller uttryck, men jag kommer aldrig glömma det i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Kronken

En klassiker som jag tror många fått höra redan.

 

- Vad gör man då man är sist?

Då Rasslar man

- Vad gör man då man är näst sist?

Då ser man till att inte ligga sist!

Link to comment
Share on other sites

Guest Kronken

Kan ju klämma in en till när man ändå är på G

 

En morgon på morgon visitationen under grundutbildningen stannar PC framför en tapper själ. Märker att rakningen och skoputsningen kunde ha varit bättre. Kollar rekryten i ögonen och säger, "du är en dålig människa".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...