Sign in to follow this  
Followers 0
Vapenfett 101

Roliga citat och uttryck från befälen

1,412 posts in this topic

-Herr, Rekryt, gossebarnet...

PC efter att han har läst upp mina tituleringar på vykortet morsan och min skojfriska syster har skickat från Sthlm.

-Bara för att fänriken kanske är en tratt betyder det inte att man får säga att fänriken är en tratt, men man får tänka det, eller hur fänriken?

Samma PC efter att vi har gått igenom ÖRA.

Vad hände med den här tråden? Den är ju uppenbart underhållande (trots något ojämn kvalité).

Gör ett försök att återuppväcka den genom några händelser och citat från mina år i Sjövärnskåren (kanske inte jätteroligt men ett försök i.a.f.)

Plats: Älvsnabben

Situation: Slutövning med grundkursens 44 elever, undertecknad skall fylla på sin t-spritsflaska och behöver med tanke på den avsevärda storleksskillnaden mellan flaskans och dunkens respektive hål en tratt för att kunna ombesörja själva överföringen. Tratten som normalt skall ligga jämte dunken står, trots omfattande eftersökningsarbete, ej att finna.

GK-elev Hemming: Fänrik! Vet fänriken var tratten är någonstans?

Fk L: Vadå, du har ju 44 trattar att välja mellan, är det något problem?

GK-elev Hemming: Nu menade jag inte sådana trattar, fänrik, utan tratten till t-spritsdunken.

Fk L: Jaha, jag trodde du menade dina kamrater. Nej, jag vet inte var den är någonstans.

Följden blev att GK-eleven utrustades med ett styck papper varmed en improviserad tratt kunde tillverkas.

Övriga citat:

"Annars märker vi ju vem hakspettarna anfaller i eftermiddag."

- Kn H, angående vem den upphittade fältmössan tillhör och som ingen vill kännas vid.

"Det är ju lätt att det slinker med saker, det här är ju exempelvis min båtmössa från GK."

- Fk L, pekar på in båtmössa, under avslutande persedelmönstring i GK.

Under en kort rast passade några elever på att ställa några frågor till en fänrik, någon som kanske inte var riktigt påläst, alternativt uttryckte sig klumpigt, orsakade följande meningsutbyte:

Elev: Har du varit i krig?

Fk C: Ja, jag har haft sambo.

Skolchefen under mitt första år i SVK hade två standardfraser som han upprepade i samtliga anföranden (utan undantag): "Vinna är inte allt - det är det enda" samt "Latmasken är människans värsta fiende". Kanske inte roligt men möjligen intressant/tänkvärt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0

• Similar Content

• By Animal
      Jag hittade ingen tråd om detta.
      Men nog finns det väl lite roliga historier från utlandstjänsterna.
      Jag får bidra med en så länge:

Redan ett par dagar efter vi anlänt till Naqoura för 6 månaders tjänstgöring till L100 fick jag och ett par tre killar till våra första jobb.
      Det var att köra Ghanas rotation. D.v.s. Lätta Transport åkte till Ghaneserna och lastade deras materiel på sina lastbilar och fraktade dem till ner till Israeliska gränsen där vi skulle stå och ta emot dem med våra lastbilar med påkopplade trailers och 20 fots containers.

Detta var redan på första dagen och lätta transport hade stuckit iväg för att hämta ghanesernas grejor och framåt lunch så hoppade jag och min andreförare (Linkan) in i vår lastbil och åkte till israeliska gränsen för att invänta LT (Lätta Transport).

Vi backade upp mot lastbryggan och ställde lastbilen i 90 graders vinkel mot trailern för att underlätta lastning framifrån. Lastbryggan är konstruerad på så vis att i ena ändan sluttar den ner till marknivå, för att gaffeltruckar ska kunna köra upp på lastbryggan med gods.

När allt var klart och vi började vår väntan för LT skulle dyka upp, satt vi där och filosoferade om saker och ting samtidigt som vi höll utkik norrut mot backarna innan Naqoura för att kunna se när LT var på inmarsch.
      Istället för en massa lastbilar så ser vi en UN-märkt VW Passat som kommer i mycket raskt tempo över krönen, ner förbi körplanen, vidare uppför uppfarten till lastbryggan för att sen försvinna från vår åsyn. Nästan meddetsamma kände vi hur lastbilen kraftigt gungade till och vi hoppade ur bilen för att kollade vad som stod på.
      När vi kommit runt och kunde titta in bak i den sista containern. Lite förbryllade kunde vi konstatera att det stod VW Passat (en kombi) parkerad inuti containern. Bakluckan svingar upp och en glad ghanes kravlar ur och menar att vi skulle vara rädda om hans bil!
      När vi sen påpekar att det nog inte var hans bil utan FN:s blev ghanesen en smula irriterad på oss och menade minsann att det hade han papper på att det var hans bil. Vi bad honom visa pappret och det var inget annat än en kvittens på att han hade kvitterat ut bilen till låns.
      Efter diverse protester från bägge lägren att t.o.m. israelerna visade intresse för den konflikt som var på gång mellan 3 FN-anställda, så kallades till slut MP dit som fick honom att backa ut bilen från containern.
    • By majk
      Satt bara här på jobbet och kom på alla idiot grejer man har gjort i tältet på olika övningar.
      Och jag kan inte tänka mig att det bara va min grupp som gjorde detta, för er som inte fattar vad jag pratar om får jag la beskriva hur det går till

Vi säger att man kanske har vart ute på patrull kommer in i total fältkoma går och lägger sig, 30 min senare vaknar man i zoombie mode tänker "hmm va f** jag ligger juh på fel plats? "

*man har roterat tältet i huvet i sömnen*

Man reser sig upp tänker va f** nån har lagt sig på min plats! man börjar vandra, hör nånstanns i bakrunden eldposten tjöta,

Man tänker "grr puckade eldposten fattar juh inte att jag ligger på fel plats!" man går å lägger sig mellan typ 2 andra helst en Yoff, man klämmer in sig med våld för man e juh helt säker på att nån jävel snott ens plats. 10 minuter senare vaknar man och tänker va f** ligger jag här för och börjar vandringen tillbaka =)

Detta hände nog oss varje gång vi va på övning anting gjorde man det själv eller så fick man tahand om någon med denna tomma zoombie fältkoma blicken när man va eldpost ...

*koma-soldat 1 står och sparkar på sovande soldat 2* "hrmpf flyyta dig du har min plats" man ställer sig upp och säger "neej du har vänt på tältet i huvet din plats är däääääär" man pekar och visar koma soldaten vart hans plats är.
    • By Krook
      Ett måste för alla som följer försvarsdebatten: