Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen


Recommended Posts

Här kommer favorit i repris

 

En General

Hoppar över byggnader i ett skutt

Är starkare än ett lokomotiv

Är snabbare än en gevärskula

Går på vatten

Ger order till Gud

 

En Överste

Hoppar över låga byggnader i ett skutt

Är starkare än ett växellok

Är lika snabb som en gevärskula

Går på vatten om det inte blåser

Talar med Gud

 

En Major

Hoppar över låga byggnader med hjälp av lång ansats och

medvind

Är stark som ett växellok

Går på vatten i en inomhuspool

Talar med Gud efter tidsbeställning

 

En Löjtnant

Klarar nästan inte ett monteringsfärdigt trähus

Förlorar dragkamp med ett växellok

Kan avfyra ett gevärsskott

Simmar riktigt bra

Tilltalas ibland av Gud

 

En Fänrik

Springer rakt in i husväggar

Känner igen ett lokomotiv två gånger av tre

Får inte använda riktig ammunition

Kan hållas flytande med hjälp av flytväst

Talar till väggen

 

En Menig/kopral/Furir/Sergant

Lyfter upp byggnader och går under dem

Sparkar lokomotiv av spåren

Fångar gevärskulor mellan tänderna och äter upp dem

Fryser vatten till is med en enda blick

Det är han som är GUD....

 

 

-Valiant-

Det, mina herrar, är poesi B)

Link to comment
Share on other sites

"Det ser ut som ni har haft en bulgarisk orgie och klippt könshåren i golvbrunnen!" En BC

"Det ser ut som ett utbombat afghanskt horhus!" Samme BC

"Egna inititativ är bra, men inte här!" Samme BC

"Ja du får permission, men då ska det lukta muffla om fingrarna när du kommer tillbaka! X-SON!! Du kontrollerar och anmäler till mig när han kommer tillbaka!" En annan BC (flera ggr)

"Nästa gång ni tittar på naturfilm får ni fan bjuda in mig, jag blev ju förkyld av att stå på farstubron och titta genom fönstret!" Samma BC

"Fullt med godispapper i bilen, det ser ju ut som ett jävla dagis!!" KC om bilen som en PC använt och inte fick använda nåt mer p.g.a. detta. Rätt uppskattat av plutonen!

 

Följande text står på ett anslag på en bänk på SFD på F4 (kanske inte ordagrant)

 

En flygvapensoldat och en fältjägare går in på pissoaren för att pissa, när flygvapensoldaten är klar så går han utan att tvätta händerna och fältjägaren säger då "På Fältjägarskolan får vi lära oss att tvätta händerna efter att vi har pissat!" Flygvapensoldaten svarar "I Flygvapnet får vi lära oss att inte pissa på händerna!" :D

Link to comment
Share on other sites

Vakten_F4:

Det märks att befälen har dålig fantasi för jag känner igen flera av de där citaten eller varianter på dem ;) Kan det vara lt T och lt H som står för dem?

 

Kommer tyvärr inte på några andra citat att förgylla tråden med för tillfället.

Link to comment
Share on other sites

Det här var det inget befäl som sade, men han hade iaf större makt än mig och min kompis eftersom vi inte ens har påbörjat vår vpl.

 

En sjungande röst i högtalarna inifrån vaktkuren på F4:

"Det finns en plats på jorden där solen aldrig ler,

den platsen heter Frösön dit vill jag aldrig mer"/

Okänd vakt när jag och min vän lämnade F4:s Minilump under September 2002

 

Om någon vet vem denna vakt är så skriv till mig för vi höll på att garva ihjäl oss :rocketl:

Men han hade faktiskt en väldigt fin röst...

 

*tjipp*

Link to comment
Share on other sites

En annan är: "Går det inte så ta i. Går det fortfarande inte så bruka våld. Går det fortfarande inte så bruka ännu mer våld. Och går det då sönder så tilldelas det Flygvapnet"

 

Synd att folk snackar skit om de olika vapenslagen. Alla behövs.

Vi hade en variant på den på Revinge.

 

Om någonting inte funkar, använd våld.

Om detta mot all förmodan inte skulle funka, använda mer våld.

Funkar det inte då så var det sönder från början.

Link to comment
Share on other sites

En flygvapensoldat och en fältjägare går in på pissoaren för att pissa, när flygvapensoldaten är klar så går han utan att tvätta händerna och fältjägaren säger då "På Fältjägarskolan får vi lära oss att tvätta händerna efter att vi har pissat!" Flygvapensoldaten svarar "I Flygvapnet får vi lära oss att inte pissa på händerna!" :blink:

Stulet från USMC. Byt ut flygvapensnubben mot en marinkårssoldat, fältjägaren till en kille från flottan(tror jag ganska bestämt att det var) och läs den på engelska så blir det rätt.

Link to comment
Share on other sites

>>Tepe

Japp det var det! Läste eran citatlista, den var typ likadan som våran.

 

Kom på en annan kul grej dock! Vår pluton fick äran och ansvaret att ha med flottiljchefens dotter samt en kompis till henne under en fältvecka, på fredagen när vi var tillbaks på flottiljen så stod jag och två till utanför matsalen och njöt av vårsolen.

Soldat X har rakat pungen för skojs skull och står och kliar sig konstant p.g.a håret som börjar växa ut. Då kommer de båda tjejerna gående förbi på väg från kanslihuset till matsalen, vi hälsar och gör reflexmässig vändning efter dem och X lyckas stilla sitt pungkliande när de passerar, och återupptar det så fort de inte ser och fäller ngn kommentar och den enas utseende. Tyvärr kommer flottiljchefen :) gående och får se tre vpl:are, varav en med en hand småkliandes på pungen, som tittar efter hans dotter och säger nåt om henne/hennes kompis. Han hälsar med ett ovanligt barskt GODMIDDAG!! Soldat X får halvpanik när han inser vem det var och svarar med en honnör med vänster hand (kliar pungen med den högra) och ett klockrent "Tjena!"

 

Hade vi kul åt ofta! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Från GU FBJS 91/92:

 

Plutonen som har haft fys sedan tidig morgon ställer upp på up för lunch varpå fänriken utbrister:

"Hopp" - plutonen hoppar...Fänriken skriker: Ni har just hoppat över lunch, fall in i ledet och följ mig. Varpå det bär ut i trglådan igen... :)

Link to comment
Share on other sites

Hänt på Nylands Brigad.

Vi hade hypotermiutbildning i underofficersskolan på senhösten och hoppade ner i det iskalla vattnet. En elev fick panik i vattnet och ropade: JAG KAN INTE ANDAS!!!

Vår utbildare vars svenska inte är perfekt säger helt lugn: Då dyörr ni!

Link to comment
Share on other sites

Menig frågar Fk nån dag efter inryck:

Menig: Fänrik, min namnbricka är felstavad

Fk: Är det av sexuell betydelse för Er?

Menig: eh.. eh.. nej fänrik

Fk: Bra, då låter vi det vara så!

 

Självklart var namnbrickan rättstavad när han fick ut en extra namnbricka :)

 

Lt på första fältveckan

Ni ser ju ut att ha blivit tvångsknullade i tre dygn!

Link to comment
Share on other sites

En annan är: "Går det inte så ta i. Går det fortfarande inte så bruka våld. Går det fortfarande inte så bruka ännu mer våld. Och går det då sönder så tilldelas det Flygvapnet"

 

Synd att folk snackar skit om de olika vapenslagen. Alla behövs.

trodde det hette: stämplas kass tilldelas marinen?!

 

å andra sidan så tror jag efter att ha åkt robotbåt mellan fårösund och visby att detta absolut iaf för egen del beror på avundsjuka...

Ännu en variant:

 

Går det inte: Använd våld.

Går det ändå inte: Använd mer våld.

Går det inte då går den sönder.

Går den sönder: Byt på förrådet.

 

Fler citat (inga namn, vill inte lägga ut dem utan deras tillåtelse):

 

Lt i samtal över TS9000 i en RLBV2068: "Det är olika, det där hur man gillar plast och läder."

Fk under ordergivning till en VC som såg lite förvirrad ut: "Du är ju helt luftlandsatt!"

 

Den här är lite taskig och jag står personligen inte för den:

En Mj under ordergivning. Frågar om nån vet vilka fienden är. "Nej, T2 är inte fienden, även om man kan tro det ibland."

 

Talar för sig själv: "TL, TL. TL, Kom. TL, Från VL Personsamtal med TL91 söks, Kom. TL här, Kom. Från VL, Är det TL91, Kom. Nej, Det här är TL, Kom. Från VL, Personsamtal med TL91 söks, Kom. TL HÄR, KOM. Från VL, Personamtal med TL91 Söks, KOM! Från TL, Nu tar vi det här i klarspråk, vem F-N vill du tala med.... Kom...";

 

Jag är ute i fält och får ett TS-samtal från den andra AP-gruppen som är kasern-grupperade med nån brigstab eller nåt:

"Oh, det är så jobbigt! Så jobbigt! Jag orkar inte mer! Jag orkar inte mer efterrätt!"

 

Dr. Alban;Om radiolänkförbindelsen: "Den är stabil.";

 

Den absolut bästa kapten jag nånsin träffat sade detta under min GSU:

"SER man farlig ut, ÄR man farlig!"

 

Samma kapten under sbutb, vi lär oss vikten av rätt uttryck:

Hört över radio: "Vi går över fältet.." Poängen var: "Alla vet ju att det heter framrycker!"

 

Klassiker under jägarvila:

Serg, fk motsv: "VILL NI HA VILA!?"

Plutonen "NEJ, SERGEANT!!!"

- "VILL NI HA MAT!?"

- "NEJ, SERGEANT!!!"

- "VAD VILL NI HA!?"

- "H A N D G R A N A T E R!!!!"

 

Morgonhälsning: "Guten morgen, soldaten!" Plutonen svarar "Guten morgen, fänrik!" - "NEEEJ FÖR HELVETE! Alla vet ju att det heter löjtnant (läs på tyska) på tyska!"

 

Orkar inte skriva mer nu. Kanske sen.

Link to comment
Share on other sites

Johan Nånting, J35J Drake, är på väg tillbaks med "motorstörningar". Liten nervös beväring (jag) frågar: "Tror du han kommer att han några problem att komma ned?"

Teknisk officer svarar lugn som en filbunke: "Ner kommer de alltid."

 

Flygövning på Kosta läger (finns det någon värnpliktig i södra delen av Svea Rike som undgått det där djävla mygghålet?!) Jag står bredvid planet som startar. Plötsligt hörs ett ytterst ovanligt ljud mitt under motorstarten. Jag frågar: "Vad var det där?!"

Teknisk officer svarar med axelryckning: "Tja... lät som att startmotorn skar".

"Men... ska ni släppa iväg honom då?!"

"Jaförfan... för annars får vi göra bytet här istället för hemma på flottiljen".

 

Samma övning... Drake kommer till klargöringsplatsen full av jord och gräs under gumpen. Vi frågar piloten vad fan han gjort med vårt fina plan. Visade sig at när han landade fick han kast åt höger på planet och stod helt plötsligt nos mot nos med 30 meter höga småländska tallar. Panikbroms med vänster huvudställ räddade planet kvar på banan... men inte utan att högra hjult plöjde upp en snygg fåra i gräset bredvid. Vad göra? 1) Vattenslang. 2) Visuell inspektion 3) Fortsätta övning.

 

Samma ställe men annat tillfälle. Eftersom det bara var övning för flygarna så hade vi åkt "Budget Rent A Car" minibuss till Kosta medan andra halvan av gänget var i Kalmar. Drake landar och kommer till klargöring efter att ha varit hos andra gänget. Vi noterar att något sitter på fenan. Det visar sig vara bakrutesticker från bussen med slogan enligt ovan... men där "Car" strykts ut och ersatts med "Plane".

 

Jag kommer till stugan en lördagsmorgon där vi sitter och har incidentberedskap hela veckan ut (d.v.s. håller flygplan startklara under dagtid för att gå upp och slå tyskarna på fingrarna om de kommer för nära). När jag kliver in noterar jag en viss kvarvarande spritdoft samt en ovanligt hög benägenhet till att fnissa hos de tekniska officerarna och en av beväringarna. Jag frågar skämtsamt "Ja ha... när slutade ni dricka i natt då?". Svar: "Slutade?". Vädergudarna förstår att tekniska officerare som partat hela natten inte är lämpliga att klargöra flygplan och ordnar ärtsoppelik dimma tills dess att de fått "vila".

 

Dessutom kan jag stoltisera med att ha slagit någon i huvudet med ett flygplan. :)

 

/J

Edited by J-Star
Link to comment
Share on other sites

Rolig sak som jag själv bevittnade: Vi var på skjutläger och ungefär 150 man stod upppställda och väntade på att man skulle hissa Finlands fana. Beväringen, som inte var från NylBr, som skulle hissa fanan hade upperbarligen lite problem, för helt plötsligt hörs det från honom ett tydligt "Vittu!!!" (översättning förmodligen onödig). Ett av de äldre befälen har uppenbarligen åsikter om att man säger något sådant i närvaro av nationens fana, och säger med mycket barsk, myndig, hög och tydlig röst "Suu kiini poika!!! ("Stäng munnen pojke!!!"). Det var kul att se hur alla i ledet, inklusive övriga befäl, fick anstränga sig till det yttersta för att inte brista ut i gapskratt.

 

Edit: Flyttade detta inlägg hit, eftersom det passar bättre i denna tråd:

Link to comment
Share on other sites

sagt av Kn A. (en guldgruva)

Vi stod uppställda för ordergivning inför resning av förläggning mod. 20-tält med tårtbitsträbotten.

->:" ....och verktygen har ni i den röda boden. Nu gör ni inte som stockholmare och slår sönder tältbottnarna, slänger verktygen i sjön och skyller på samhället."

:)

Link to comment
Share on other sites

Målspel under övning i eldöverfall:

"Ni hör motorbuller. Ni känner lukten av kaukasisk dieselolja. Ni hör den segerrika ryska armén komma marscherande i kängor gjorda på förhudar från krigsfångarna bortom Uralbergen. Vad gör ni mina herrar? AGERA!!!!

Link to comment
Share on other sites

Av en Fk N.

 

"När saker och ting inte fungerar som brukligt tillämpar vi de 3 v:na.

 

Våld

Vilja

Vaselin

 

Fungerar då inte ovanstånde så ta till;

 

Vassa föremål

 

Detta kan tillämpas i nästan alla vardagsgöremål eller i krig"

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Av en Fk N.

 

"När saker och ting inte fungerar som brukligt tillämpar vi de 3 v:na.

 

Våld

Vilja

Vaselin

 

Fungerar då inte ovanstånde så ta till;

 

Vassa föremål

 

Detta kan tillämpas i nästan alla vardagsgöremål eller i krig"

 

:)

Jag brukar lägga till ännu ett V: Vinkelkap!

Link to comment
Share on other sites

Under gröntjänsten 98 MekB 8

Möllerödsfältet

 

Vpl J sitter för första gången i sin BGBV, Löjtnant S kör, på bakpansaret står Fänrik K och håller sig i en antenn. Löjtnatnen kör som F-N över stock och sten. När vangen stannar och samtliga hoppar ur. Löjt S är smutsig Fk K ser arg ut. Kapten Må Kapten Ma och Löjtnant A ser jättegalda ut.

 

6 Månader senare

Löjt. S "Haha, såg inte Sgt. J när fänriken tappapde taget om antennen och rullade omkring på bakpansaret och slog sig som f-n."

Sgt. J "Nej jag ledde vagnen och när vi kom fram så såg han bara arg ut, han sa inget"

Löjt. S "Nja, K är ju fänrik, han får ju inte säga att det gör ont".

Edited by ollevarm
Link to comment
Share on other sites

Av en Fk N.

 

"När saker och ting inte fungerar som brukligt tillämpar vi de 3 v:na.

 

Våld

Vilja

Vaselin

 

Fungerar då inte ovanstånde så ta till;

 

Vassa föremål

 

Detta kan tillämpas i nästan alla vardagsgöremål eller i krig"

 

:)

Vapenfett. Inte vaselin...

Link to comment
Share on other sites

Standardsvar så fort någon försökte förklara ett misstag:

 

FGSV - Förklaring Gör Saken Värre

 

Om man redan klåpat till något, varför slösa egen och andras tid på att förklara det, varför försöka lägga skulden ifrån sig när man själv har ansvaret för att förutse eventuella problem och anpassa sig efter detta, och sist men inte minst, lär dig att ta skit för det kommer det att komma stora lass av i en skarp situation.

Link to comment
Share on other sites

Under en hemvärnsövning för några år sedan diskuterades hemvärnets möjligheter till understöd och pv-förmåga. Diskussen innehöll ganska många "om" och "men" så till slut tröttnar en YOFF och utbrister något i stil med: Det ÄR INTE NI som kommer att möta 72. Gardespansardivisionen! Möter ni dem så har någon annan gjort så mycket fel att det inte lägre är viktigt vad ni gör.

Link to comment
Share on other sites

Var på vinterläger med Sjövärns Kåren, vi skulle ha fältdygn och skidade på vita blixten ungefär 5km till en skjutbana där vi skulle ha våran förläggning... ner för en liten backe... sen hamnade vi alla i en enda stor hög... Befälen skakade på huvet och gormade: "ni är ju i alla fall roliga att titta på..." :huh:

Link to comment
Share on other sites

här kommer lite mer från Kn A (han gillade visst inte 08:or nåt vidare)

 

Under övning för högvakt, avd alltid hålla tjänstemin.

 

"...och när ni marcherar uppför slottsbacken så komer de att stå där med rullande ögon och öppen mun, för de har aldrig sett riktiga soldater förrut."

 

På post: " de där 08:orna kommer att försöka allt, de kommer att injecera sitt knark och idka homosexuell sex framför era ögon. då ska ni inte börja gråta utan tänka på gud och fosterlandet."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...