Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen


Recommended Posts

"Har du rökt svamp, eller?"

 

En av våra fänrikar efter att jag lyckats göra ett oerhört förvirrat intryck under ett vapenvårdspass. rotaeye.gif

 

Bred daladialekt:"Ta på dig hjälmen Isaksson, det ser ju ut som ett jäkla stopplyse"

 

En annan fänrik anmärker på att min hårfärg inte gick hand i hand med uttrycket:"Grönt är skönt".

 

Bred daladialekt: "Jevla Tunnbrönnn"

 

Samma fänrik anmärker på vår plutons starkt (!) varierande fysiska kapacitet.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha........är ganska säker på att jag känner den nämda Löjtisen!

 

 

Fridens liljor // Fk Klinken :blink:

Om det inte vore för att din grad skvallrar så hade jag inte blitt ett dugg förvånad om du haft ett grisfinger med i det hela! ;)

Link to comment
Share on other sites

"-Ksp-kulorna ska ligga så tätt i luften så jag ska kunna springa uppepå. Det ska fanimig vara som en tjock matta av bly!"

Lt. K.

 

"Om ni vänder kalsongerna ut och in så klarar ni er en vecka till, om ni dessutom vänder dom bak och fram så klarar ni er i en månad."

Samma Lt.

 

"KALLAR NI DET DÄR FÖR ATT MARSCHERA? NI GÅR JU SOM NYPIPPADE SÄDESÄRLOR!"

Återigen samma Lt.

Link to comment
Share on other sites

Fk. X: - "Men förihelvette X-son, ni ser ut som en havande beagletik"

(Vi satt/stod i knästående skjutställning för första gången, X-son blev Adj.ass senare)

 

Fk. X: - "Kängorna ska blänka som ett ollon efter ett fullbordat samlag"

(Fk. X flyttade senare till K1)

 

Lt. XX: -"Uppställning ett led linje mot artillerilöskehuset"

Link to comment
Share on other sites

Vår kapten appropå om man skulle slänga pizzakartonger med halvätna pizzor i sopsäcken i putsrummet... Avslutningsvis dissade han pizza med någonting i stil med:

"Nej, håll er till vad det statliga köket erbjuder för det är näringsriktigt sammansatt. Det enda det italienska köket har gemensamt med kostcirkeln är att båda är runda."

Link to comment
Share on other sites

Inget citat men detta kanske duger ändå: En kväll under GSU:n hade vi smugglat in extra mycket kvällskaffning. Ett befäl upptäcker detta utan vår vetskap. Nästa kväll hade de gett oss skitmycket kvällskaffning, typ 50 limpor och liknande. Deras order var: "Allt detta ska vara uppätet i morgon bitti. Visitation på detta". Vi smög ut i natten och grävde ner det mesta. Nästa morgon sade samma befäl: "Vill ni fortfarande smuggla in kvällskaffning?" Självklart inte. :D

Link to comment
Share on other sites

En del inlägg här klankar ner på fänkrikar. Försvarsmaktens små terriers.

 

Här kommer en till som kanske förstärker tidigare intryck om intelligensen hos fänrikar.

 

"Godmorgon, jag heter Fänrik Johannson, och jag är fänrik."

 

/Fänrik Johansson, KBS 1998-99, NB13.

Link to comment
Share on other sites

Guest soldierboy

Vi fick höra detta första gången på skjutbanan när våra väskor låg i en jävla oordning.

 

"Inordnat och symetriskt är inte bara praktiskt, det är även vackert" Fk D

 

Senare på kvällen hade Ljt N skrivit ut citatet och satt upp det på anslagstavlan i korridoren eftersom han

tyckte det lät så jävla bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest soldierboy

En annan grej som hände var att när vi först hade fått hämta ut våra ak5:or och skulle montera lösskjutningsanordningen så räcker en stackars kille upp handen och säger att han inte hitta den lilla säkrings mojängen som ska hålla fast lösskjutningsanordningen då säger Lt N med hög röst

 

"Hur fan lyckas man knarka bort någoting så jävla fort"

 

Den stackar killen fick leta överallt i en kvart innan han tillslut fick ge upp. Då visade det sig att killen brevid honom hade tagit hans säkring och lagt sin egen under något j*vla bråte.

Link to comment
Share on other sites

Vår PC när ryktet hade nått honom att plutonen skulle ut och dricka sprit:

 

Måtte djävulen hoppa upp på era axlar och picka ett litet hål i eran skalle och bajsa i det om ni inte dyker upp i tid för uppställning kl 0600 imorgon bara för att ni har blivit hemlurade av nån lite dam!

Link to comment
Share on other sites

Detta rykte har även förekommit om en löjtnant på I 13 så det kan kanske vara ett rykte ?

 

Jag har personligen frågat den Lt som det enligt sägnen, ryktet motsv handlade om. I berättelsen ingick det att då han var vaktchef att han avfyrat sitt tjänstevapen som var revolver m/01 i värnpliktsmatsalen, det ryktades även att han hade blivit degraderad från Kn till Lt för tilltaget.

 

Enligt Lt så hände följande:

Han hade precis som historien berättat, varit vaktchef. Han fick order om att BERTO skulle sättas i högsta beredskap och att dessa skulle i högsta hastighet kunna sättas in i sökandet efter en liten flicka. Det kan nämnas, för att understryka allvaret, att det var vinter. Matsalen var proppfull med värnpliktiga och sorlet var högt. För att VC skulle kunna göra sig hörd slog han i en klocka för att dämpa sorlet. Vilket gjorde att någon eller några uppfattade det som ett pistolskott (revolverskott). Nämnas bör även göra att Lt B som vi kan kalla honom var allmänt känd att kunna hitta på lite annorlunda saker. Det kan också nämnas att vederbörande omöjligt kan ha degraderats från kapten till löjtnant då han aldrig varit kapten.

 

Han skrattade gott åt ryktet och sa att et inte var första gången han fått frågan. Men att han minns det som omdet vore igår.

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller EJ med detta uttal, men det e kul för det. Vill inte skriva vem som sagt det heller....

 

"I fred har vi Taxi, i krig har vi flottan"

 

Ytterligare kränkande uttal om flottister:

 

"Somliga försvarar fosterlandet, andra fostervattnet"

 

No offence killar, det är INTE jag som myntat detta.... Föra ngt vidare e väl inget brott ? ;)

Link to comment
Share on other sites

En annan är: "Går det inte så ta i. Går det fortfarande inte så bruka våld. Går det fortfarande inte så bruka ännu mer våld. Och går det då sönder så tilldelas det Flygvapnet"

 

Synd att folk snackar skit om de olika vapenslagen. Alla behövs.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte man skall ta detta så allvarligt. Det tyder bara på vanlig sund rivalitet och kan vara ett sätt att stärka sin gruppkänsla, inget att fästa nån större vikt vid om man är den som "drabbas". Och om man tar illa vid sig av dessa uttryck så bör man, enligt mig, försöka utveckla sitt sinne för humor och självironi.

Link to comment
Share on other sites

Har hört motsvarande grejer om marinen. Typ förkortningar som SKTM, "Stämplas Kass, Tilldelas Marinen"... osv osv...

Förstår inte denna hets. Det är gött att va vid havet! Avundsjuka möjligen?

Efter som Amfibiekåren och Flottan ingår i Marinen så måste det vara Amfibiekåren dom menar då *hrm* :D

 

//Doyle, som precis utvecklade sitt sinne för humor och självironi.

:)

Link to comment
Share on other sites

Fk frågar: "Hur många är det som röker här?" Några räcker upp händerna. Fk skriker "DET ÄR DÅLIGT!! När gröntjänsten är slut ska ingen här röka! Hur många är det som snusar här?" Några räcker upp händerna igen Fk skriker "DET ÄR DÅLIGT!!! När gröntjänsten är slut ska ALLA här snusa"

Link to comment
Share on other sites

Under vår GSU slängde sig ett par befäl med orden Bajsmacka och Tofir.

 

Bajsmacka kan översättas med "problem" motsvarande. Ex: "Jag har gett honom en riktig bajsmacka".

 

En fänrik fick av oss beväringar reda på att en annan fänrik hade sagt något annat till oss (om det var en annan uppställningstid eller något annat kan kvitta). Den första fänriken lovade ge den andra fänriken en/ett TOFIR (Totalt onödigt finger i röven)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Under Kompanichef:s timme

 

Fu e:son: major vart har våran långhelg trollats bort?

Mj B: långhelg? här har aldrig varit tal om långhelg! (saken var att den aviserats på kompaniets morgonuppställning 2 veckor tidigare)

Fu e:son: men du sa ju det förrförra veckan?

Mj B: Det har jag definitivt inte sagt!

Fu e:son: jag har pratat med ett flertal av mina kamrater och dom har alla ett tydligt minne av det.

Mj B: Det har jag fortfarande inte sagt! Och HAR jag sagt det, har jag sagt fel! därmed existerar ingen lång helg!

 

detta "och har jag sagt det, har jag sagt fel!" blev stående uttryck på min pluton efter det, till och med Plutonchef skrattade lite i tältet under fältveckorna

 

Under slutövning i Älvdalen:

Plutonchef stiger in i tältet på kvällen när nästan hela ledningstroppen är på väg ner i sovsäckarna och brister ut i:

 

Det var det värsta! Jag har aldrig sett som många olika korvburkar!

 

syftandes på 15 hungriga soldater med 15 olika korvburkar på värmning på disel-kaminen allt från bullens till klopperwurst.

 

under samma slutövning har krp Läppen svammlat till det och tagit en bensindunk till diesel-kaminen (instruktionsboken säger: användning av bensin i kaminen medför explosions risk) och ska försöka förklara sig för ilsken Lt. N

 

Lt N: hur kommer det sig att läppen inte kontrollerade vad det var i dunkan han tog?

Krp L: det var mörkt så jag såg inget

Lt N: då ordnar man fan med belysning istället för att risker sin vänners liv!

Krp L: jo men alltså jag tände ju tändare för att lysa lite... (i ett drivmedelssläp med 400liter bensin GRATTIS!)

Lt N: tar sig för pannan och funderar nog på att byta yrke

Edited by fu. vikström
Link to comment
Share on other sites

En annan är: "Går det inte så ta i. Går det fortfarande inte så bruka våld. Går det fortfarande inte så bruka ännu mer våld. Och går det då sönder så tilldelas det Flygvapnet"

 

Synd att folk snackar skit om de olika vapenslagen. Alla behövs.

trodde det hette: stämplas kass tilldelas marinen?!

 

å andra sidan så tror jag efter att ha åkt robotbåt mellan fårösund och visby att detta absolut iaf för egen del beror på avundsjuka...

Edited by KP2
Link to comment
Share on other sites

Återigen ett par från min käre HVPC:

 

Under hans lump hade de haft skarp stridsövning på Mästocka. Under en hel dag hade de tagit samma terräng, bara varierat lite olika banor. Övningsledningen tyckte det gick så bra så de la in ett tillämpat moment, de skulle ta ett par "limphöjder" till, lite längre fram. När de gjort ett par "juck" till ser de ett gammalt hus (ruin) i änden av anfallsbanan varvid en skånsk beväring utbrister: "Furir, bor det nån i huset?"

Furiren, som var min HVPCs lumparpolare, finner sig snabbt och säger: "Ja, men han är på semester, ELD!" :blink:

 

 

Just nu jobbar min PC som instruktör på regementet och när beväringarna hade varit inne en vecka och skulle göra sin första fredagsrutin kom en av dem och bad om nån grej. Fan flyger då i min Lt och han säger helt lugnt inför hela den uppställda plutonen: "Jaha, men det får du ta med FURIR xx, på befälsrummet, men tala högt för han hör ganska illa!!" Beväringen kliver in på rummet, anmäler sig, skriker till FÄNRIK XX : "FURIR, NN XX ANMÄLER SIG!" :)

 

Min PC var tvungen att gå in på ett logement för att inte visa tårarna av skratt, när han hör _FÄNRIK_ XXs svar. "Vad i HELVETE??" eka i korridoren! :)

Edited by Fu Frippe
Link to comment
Share on other sites

Min stf plutch har haft några fina bara under mina första tre veckor.

 

1: "Ni får för fan hålla käften när ni pratar!!" Sagt under en av våra mycket fåtaliga raster under första veckans exercis.

 

2: "Uppställd på detta sätt är en KSP 58 vackrare än en solnedgång över Östersjön, sedd från Öland. Och dess ljud är vackrare än en himmelsk opperett." Sagt under vapenförevisning med KSP 58 KSP 90 och PSG90.

 

3: "Ingen alls! Det krävs bara en massa jävlar anamma och en ryggrad av stål!" Svar på frågan om det inte är mycke rekyl i en KSP 58

 

4: "När du ska skjuta Nilsson, ska ingenting mer än ditt pekfinger röra sig. Huvudet ska vara stilla, armen ska vara stilla, ja tom. flatlössen i röven på dig ska vara stilla!!" Lt G instruerar vpl Nilsson vid vår första skjutning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...