Jump to content

Roliga citat och uttryck från befälen


Recommended Posts

Inför långmarsch:

 

Fk L: Här är då mitt nummer till telefonen (säger nummer). Men nu vill jag inte att ni ringer och säger "Fänrik, jag har skoskav" utan det är i princip bara för att meddela att någon har dött och vart vi kan hämta liket.

Link to comment
Share on other sites

Vi lastar ur ungdomsvapnet .22 lr (i case) ur ett par 20-bilar, och ur skogen kommer en Major och frågar:

 

Major: Spelar ni gitarr? (lådorna till gevär .22 lr är väldigt lika de till en gitarr)

 

Jag: Nej, Major

 

Major: Nehe, lyssnar ni på E-type?

 

Jag: Nej, Major

 

Major: Jävligt bra grabbar, fortsätt bedriva verksamheten.

 

Jag: Ja, Major

 

 

 

 

Fattar fortfarande inte vad han sysslade med, men han tyckte det väl var kul att förvirra ett par redan förvirrade ungdomar

Link to comment
Share on other sites

Kptn F: "Ta ut avstånden! Det här är inte Prideparaden!"

Första veckan när vi hade excercis.

 

Fk. N: "Och i fortsättningen knyter vi hela handen när vi ska ta ut avstånden. Folk, media och Aftonbladet får lätt fel bild om det står ett gäng militärer med utsträcka armar på led..."

 

Vi sitter i princip fast på kalfjälet i norra Lappland, vi har mer eller mindre slut på bränsle och ammunition och är förföljda av en hämndlysten stridsvagnsbataljon. Vi får order att genomföra ett eldsöverfall mot denna stridsvagnsbataljon, trots att vi har väldigt begränsat med ammunition och pansarskott. Våre kompanichef utbrister då:

"Undrar om det var så här som Kejsaren kände sig innan rebellerna sprängde Dödsstjärnan..."

Link to comment
Share on other sites

Vi sitter i princip fast på kalfjälet i norra Lappland, vi har mer eller mindre slut på bränsle och ammunition och är förföljda av en hämndlysten stridsvagnsbataljon. Vi får order att genomföra ett eldsöverfall mot denna stridsvagnsbataljon, trots att vi har väldigt begränsat med ammunition och pansarskott. Våre kompanichef utbrister då:

"Undrar om det var så här som Kejsaren kände sig innan rebellerna sprängde Dödsstjärnan..."

 

Ni var förföljda av en hämndlysten stridsvagnsbataljon på kalfjället och ni beordras att genomföra ett "eldsöverfall" på denna stridsvagnsbataljon?

 

 

När var detta egentligen?

Link to comment
Share on other sites

Vi sitter i princip fast på kalfjälet i norra Lappland, vi har mer eller mindre slut på bränsle och ammunition och är förföljda av en hämndlysten stridsvagnsbataljon. Vi får order att genomföra ett eldsöverfall mot denna stridsvagnsbataljon, trots att vi har väldigt begränsat med ammunition och pansarskott. Våre kompanichef utbrister då:

"Undrar om det var så här som Kejsaren kände sig innan rebellerna sprängde Dödsstjärnan..."

 

Ni var förföljda av en hämndlysten stridsvagnsbataljon på kalfjället och ni beordras att genomföra ett "eldsöverfall" på denna stridsvagnsbataljon?

 

 

När var detta egentligen?

återanvändning av kalla kriget övningsupplägg ?

Link to comment
Share on other sites

 

Ni var förföljda av en hämndlysten stridsvagnsbataljon på kalfjället och ni beordras att genomföra ett "eldöverfall" på denna stridsvagnsbataljon?

 

 

När var detta egentligen?

 

Mars 2010.

 

Vi agerade, tillsammans med delar ur norska FM, b-styrka åt NATO. Vi hade invaderat och ockuperat Nordnorge (minns inte vad landet hette i övningen), och nu skulle NATO driva ut oss. De förföljde oss in i Sverige utmed E10:an och vi skulle utkämpa en serie fördröjningsstrider. :)

 

Se dokumentären "Kampen om Arktis" (del ett) för mer information om Cold Response :)

Link to comment
Share on other sites

"Jag kan tänka mig att kongo var ett ganska mörkt krig" Sold B

 

Jag fick en sån otrooolig mördarblick från Fänriken som sold B pratade med, innan han förstår varför jag skrattar och han börjar asflabba han också :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pansarvärnsterrängbil eller vad den kallas står uppställd för uppvisning.

 

Lt E sätter sig på plats och börjar svinga med eldröret. Bakom honom kliver en av passagerarna upp. Såklart klonkar han i honom så han faller ur i farliga 10 kilometer i timmen och ligger kvar i tre sekunder innan han lubbar efter bilen och hoppar i.

Lt e säger: Det var så närskyddet såg ut på den tiden.

 

 

 

Okänd Lt: Jag har koll på allting här.

Precis innan han trillar på en talja på bärgaren och trillar huvudstupad (hjälm) ner i sittbrunnen.

Själv säger han att det är så man på snabbaste och misst misstänksamma sättet hoppar ner i brunnen

 

 

 

Lt B

SLUTA DU VÅLDTAR OSS!

På något vis lyckas Strf 90 med öppen bkdörr backa så pass precis att eldröret från en leo sticker in igenom öppningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lt L: "Välkommen till jävla jägarbataljonen."

 

Sg M förevisar den inställning man måste ha vid ev. skottskada då tourniquet måste på:

"JagskadödahonomJagskadödahonomJagskadödahonom... *har fått på sin tourniquet* ...NU SKA JAG DÖDA DEN JÄVLA ****!!!"

 

Lt H (vars största fritidsintresse är jakt och fiske) under en föreläsning då overheaden helt plötsligt släcks:

*Lt tittar stilla bort mot oh:n* "...fan vad häftigt, jag kan tillome dräpa en overhead."

 

Lt H vid genomgång inför förläggning i tält 12 om ljud- o ljusdisciplin (på bred norrländska):

"Prova att tjoa och tjimma nu när ni ska upp med tälten, gör det, Prova. Inte mig emot. Då ser jag till att ni får riva hela eran förläggning och förflytta er 2km i den riktningen. Tror du att jag ljuger... *vänder sig mot Rekryt A* ...A:son!"

Rekryt A: "Nej löjtnant!"

Lt H vänd mot båda plutonerna: "Är det någon annan här, som tror att jag ljuger? För jag lovar, jag har hela natten på mig. Så är det någon som vågar låta nu när ni sätter upp tälten, så prova! Gör gärna det! Prova!"

Vi rekryter var nog aldrig så skitnödiga som den kvällen, en vecka efter inryck under vårt andra fältdygn.

Link to comment
Share on other sites

Stabsgruppchefen kommer tillbaka till stabstältet, precis som kaminenröret är på väg ut.

 

Han säger något om borden.

en signalist säger G, vi skall ställa in borden i tälten och ta ut dem igen.

G och alla andra fortsätter dock och packa pickuppen utan att ta notis över den något lustiga ordern.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Uppställning på kaserngården efter övning under gröntjänsten, löjtnanten går runt och kollar plutonen efter am och materiel. Fortfarande är det lite svårt att komma ihåg "Ingen ammunition kvar, all materiel med".

 

Kommer fram till vpl. X. Varpå vpl. X skriker för fulla lungor:

-LÖJTNANT!! INGEN AMMUNITION KVAR, ALL MATERIEL SLUT!!

Löjtnant J. gormar tillbaka -BRA VPL. X, DIG KAN MAN ALLTID LITA PÅ!!!

Link to comment
Share on other sites

signalisten ger vakthavande officer i kompaniet ett medelande om att en tant observerat en Orange televerks Duett med två mystiska svartklädda män i.

 

VO:har vi en pluton i närheten som kan prata med veteranbils entusiasterna.

 

En kort diskution utbryter om hur gammalt övningstexten måste vara. Ingen i stabstältet är tillräkligt gammal för att komma ihåg när Televerket hade Duetter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stabsgruppchefen kommer tillbaka till stabstältet, precis som kaminenröret är på väg ut.

 

Han säger något om borden.

en signalist säger G, vi skall ställa in borden i tälten och ta ut dem igen.

G och alla andra fortsätter dock och packa pickuppen utan att ta notis över den något lustiga ordern.

 

Funderar så smått på om detta utspelade sig på Remmene skjutfält ganska nyligen?

Link to comment
Share on other sites

signalisten ger vakthavande officer i kompaniet ett medelande om att en tant observerat en Orange televerks Duett med två mystiska svartklädda män i.

 

VO:har vi en pluton i närheten som kan prata med veteranbils entusiasterna.

 

En kort diskution utbryter om hur gammalt övningstexten måste vara. Ingen i stabstältet är tillräkligt gammal för att komma ihåg när Televerket hade Duetter.

 

Låter även detta som en övning på Remmene i nutid.. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Plats: handgranatbanan/tårgasstugan utanför Eksjö.

En utav kadetterna som fick ha oss att öva ledarskap med, skulle förklara hur det är att kasta spränggranat.

 

På Kalmar/Nybro dialekt

-Att kasta handgranat är ungefär som sex.

Första gången är det lite nervöst. Men när man väl gjort det några gånger, ja då är det bara roligt.

 

Plats: Lägerområdet kosta skjutfält.

Ett styck sergant skall förvisa hur man tejpar fötter på ett föredömligt sett.

Han får 2 styck frivilliga fötter framför sig.

-Fan! Dina fötter ser ju ut som Beirut, helt bombade!

 

Plats: Lägerområdet kosta skjutfält.

En Major tycker att en soldat är lite för snäll med sina skurar med sin Ksp58.

På bred skånska!

-SLUTA FITTA MÄ AVTRYCKAN, LÄNGRE SKURAR!!!

 

Ibland undrar jag om befäl få gå nån kurs eller liknande i dräparkomentarer eller om det ingår i befälsutb

Edited by 5020 Weiström
Link to comment
Share on other sites

En liten historia från det tidiga 60-talets P 2. Centraliserad utbildning i hur man bekämpar bensin - och oljebränder för ett kompani relativt nyinryckta stridsvagnsoldaterna. Bl.a. hade kaptenen till sin hjälp ett bildband, som var framställt för amerikanska brandmän. Han hade inte sett igenom bildbandet, men kommenterade bilderna efterhand, som de dök upp. Han var dock inte med på en bild av en bikinibrud, som dök upp mitt i bildbandet. Antagligen dit lagd för att väcka de amerikanska brandmännen. Hans kommentar efter att förvånat studerat damen ett tag;

 

– och när det brinner så kan det bli mycket varmt, som gör att man kan lätta på klädseln.

 

Kommentaren och bikinibruden gjorde att lektionen fortsatte med en förhöjd vakenhet hos truppen.

Edited by sten tecknare
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

(...)

 

Ibland undrar jag om befäl få gå nån kurs eller liknande i dräparkomentarer eller om det ingår i befälsutb

 

Sannolikt är det inte fråga om en kurs, även om det kan misstänkas. Jag vet att planering är en del av metodiken, likaså att stjäla (ehm... "sampla", menar jag) godbitar av andra. En del använder samma skämt en gång per årskull värar, vilket måste ge att kvaliteten på jargongen sannolikt sjunker med åren numer. Den vanligaste, men tyvärr tråkigaste, varianten är att man använder samma talesätt gång på gång inför soldaterna, varvid de intelligenta tröttnar, men de med kort minne och dålig fantasi förblir roade.

 

//Ormtunga, amatörexpert på militärt skitsnack

Link to comment
Share on other sites

 

 

Sannolikt är det inte fråga om en kurs, även om det kan misstänkas. Jag vet att planering är en del av metodiken, likaså att stjäla (ehm... "sampla", menar jag) godbitar av andra. En del använder samma skämt en gång per årskull värar, vilket måste ge att kvaliteten på jargongen sannolikt sjunker med åren numer. Den vanligaste, men tyvärr tråkigaste, varianten är att man använder samma talesätt gång på gång inför soldaterna, varvid de intelligenta tröttnar, men de med kort minne och dålig fantasi förblir roade.

 

//Ormtunga, amatörexpert på militärt skitsnack

 

Det kan ju vara så att vissa befäl är kvicka i huvudet och säger det som faller dem in också.

 

Det kanske inte passar in i din stereotyp av befälen?

Link to comment
Share on other sites

Det är nog så att kaserngårdsmiljön tvingar fram humorn som en form av överlevnadsstrategi. Drar mig till minnes en äldre underbefälskollega speciella humor. Det var på den tiden då Läkerol gjorde reklam, i stora annonser, att den var lämplig för präster, aktionsförrättare, militärer mm. Det var också en tid man drillade de värnpliktiga i exercis. Nu till saken;

 

Plutonen står uppställd inför det kommande exercispasset. Överfurir NN uppenbarar sig och tar emot truppen av dageleven. Han gör sig ingen brådska utan tar lugnt fram en Läkerolask som han öppnar mycket militäriskt 1 – 2, Tar upp två tabletter, fortfarande mycket militäriskt. Tuggar mycket omsorgsfullt och länge. Gör sedan en helomvändning och provskriker mycket stor kraft rakt ut i terrängen. Ny helomvändning och så börjar exercispasset. Gud nåde den som skrattade. Hela manövern utförs med stort allvar och noggrannhet. Att kunna driva med sig själv och systemet som man verkar i är stort och nödvändigt. När människor med makt, börjar ta sig själva på för stort allvar, så blir det inte bra.

 

Kloka människor med humor har svårt att starta krig. Många hälsningar Sten

Edited by sten tecknare
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

En del konstfulla utskällningar av soldater ingår i den militära pedagogiken, andra gånger sägs saker när befället planerat att göra något bra och någon klantar till det. Den militära kulturen tillåter dessutom ett färgstarkt språk, även om inte den politiskt beslutade värdegrunden gör det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sannolikt är det inte fråga om en kurs, även om det kan misstänkas. Jag vet att planering är en del av metodiken, likaså att stjäla (ehm... "sampla", menar jag) godbitar av andra. En del använder samma skämt en gång per årskull värar, vilket måste ge att kvaliteten på jargongen sannolikt sjunker med åren numer. Den vanligaste, men tyvärr tråkigaste, varianten är att man använder samma talesätt gång på gång inför soldaterna, varvid de intelligenta tröttnar, men de med kort minne och dålig fantasi förblir roade.

 

//Ormtunga, amatörexpert på militärt skitsnack

 

Det kan ju vara så att vissa befäl är kvicka i huvudet och säger det som faller dem in också.

 

Det kanske inte passar in i din stereotyp av befälen?

 

 

Jag är rädd att det är svårt att upprätthålla stereotyper som operativa byggstenar i ens världsbild om föremålet för stereotyperna är ens kollegor, och visst har jag träffat kvicka YOFF. Men ganska många av den andra sorten också.

 

 

En del konstfulla utskällningar av soldater ingår i den militära pedagogiken, andra gånger sägs saker när befället planerat att göra något bra och någon klantar till det. Den militära kulturen tillåter dessutom ett färgstarkt språk, även om inte den politiskt beslutade värdegrunden gör det.

 

Hur menar du nu?

 

//Ormtunga

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Det finns människor där ute som har långt äckligt skägg, kör motorcykel och inte har något mål med livet. Dessa människor vill åt era vapen"

 

 

Hehehe, jag sitter på byns bibliotek och garvar för mig själv.Folk kollar ju som om man vore tokig.Men det är man ju....

 

en trevlig helg på er killar!

 

,O

 

//DG

Detta låter som en av plutonens Fk.

Några år senare hade han själv köpt hoj, låtit skägget växa och hade sporadiskt umgänge med nämnda människor. :D

 

 

Vid vård av förläggningsmateriel efter en fältövning har soldat R ställt ifrån sig sitt vapen och glömmer det där när han påbörjar vården ca 15 meter bort.

Detta upptäcks av Fk P som högt, över hela planen, på bred Gotländsk dialekt utbrister: R, var har du Ak'n? Ak'n är som kuken, den är alltid med!

 

 

Vid en kortare fotmarsch under en fältövning kommer vi fram till en vägbom som bevakas av soldater ur ett annat förband som också är ute och övar.

En av soldaterna sträcker upp handen, ropar: Halt! Lösen? Varpå Fk R som leder marschen svarar: Ät skit!...och fortsätter marschera...

 

 

 

Istället för att göra 3 inlägg inom loppet av 3 minuter går det utmärkt att göra ETT från första början, eller editera ditt första...

*Slog ihop 3 till 1*

//Yman, BlåGul

Link to comment
Share on other sites

En del konstfulla utskällningar av soldater ingår i den militära pedagogiken, andra gånger sägs saker när befället planerat att göra något bra och någon klantar till det. Den militära kulturen tillåter dessutom ett färgstarkt språk, även om inte den politiskt beslutade värdegrunden gör det.

 

Hur menar du nu?

 

//Ormtunga

Jag antar att du varit med tillräkligt länge för att ha förstått militär Pedagogik, Även befäll råkar ut för att folk lovar att något skall ha gjorts vilket sen inte inträffar. Jag var med på en övning när befällen Lovats att de skulle finnas sängar till kompanierna, något på ön där kompaniet skulle kvarteras in kunde inte huvudräkning. De fanns inte ens sängar till alla officerare i ett av kompanierna. ett ganska färgstarkt språk följde.

 

Jag kanske är en relik från en gammal tid Men de känns som värdegrunden är skriven av en känslig person utan särskilt mycket erfarenhet av militären

Link to comment
Share on other sites

Grekisk löjtnant som lärt sig lite svenska och ska fråga om vi ska ut på en löprunda:

"Ska vi gå ut och knulla"

(med utal som är väldigt likt finlandssvenska)

 

Orsakade betydande fniss hos de som kunde svenska lite bättre :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...