Jump to content

Kalla Fakta om Afghanistan


Recommended Posts

@stefanf

 

Visst kan det väl vara på det sättet. Finns flera olika scenarios som jag kan få ihop här hemma i Sverige.

 

1. Flera syften med OP. Alla vet kanske inte allt, brukar ju kunna finnas "dolda" eller indirekta mål med en OP.

2. Surge OP.....riktad mot den aktuella herren..... med Hearts and Minds som huvudsyfte....

 

 

Personligen tycker jag det inte är värt att försöka dra ur de som var där syftet med OP. Det ligger inte på enskild soldats nivå att lämna ut sådan upg.

 

Mina spekulationer är rena spekulationer baserade hearts and minds/50 soldater till en by/eldstrid/ man ville gripa.

Jag var inte där.

 

Kanske ska låta FM infoavd ansvara för vad som är officiellt (=finns på internet), och återgå till att diskutera programmet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 273
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.vansterpartiet.se/vp/36372.cs

 

Insatsen i Afghanistan måste avbrytas

 

Kvällens inslag i TV-programmet Kalla Fakta visar tydligt att situationen för den svenska medverkan i Afghanistan blivit ohållbar. Svensk trupp förefaller uppenbarligen varit inblandade i rena anfallsoperationer. Vänsterpartiet kommer omedelbart agera för att frågan kommer upp i Riksdagen.

 

- Sverige har blivit en aktiv krigförande part i USA:s krig i Afghanistan. Ett krig som vi dessutom håller på att förlora, säger vänsterpartiets ledamot i utrikesutskottet Hans Linde.

 

- Jag kommer snarast ta initiativ i Riksdagen så att vi får upp frågan om den svenska närvaron till diskussion. Att i detta läge planera för en ytterligare förstärkning av svensk trupp är helt oförsvarbart. Tvärtom måste regeringen sluta blunda för vad som faktiskt sker. Svensk trupp i Afghanistan underlättar USA:s krigföring och det kan vi inte acceptera. Där måste insatsen avbrytas, säger Hans Linde.

 

Så nu ska vänstern ta upp saken i riksdagen efter att ha sett ett übervinklat skitprogram i tv. Motiveringen man använder är att Sverige deltar i "rena anfallsoperationer" snacka om okunskap i ämnet samt hur lätt man har att ta till sig saker som passar in i ens egna åsikter varseig de stämmer eller inte. Såhär går det när tomtar utan någon som helst vetskap ska vara med och bestämma om försvaret.

Edited by skinner
Link to comment
Share on other sites

Varför sätter man en person som är emot allt som börjar på krig. Sådana program ska för f*n inte ha en reporter som hatar allt sådant och direkt ska klaga. Det ska vara j***igt oberoende reportrar som gör sådant. :lol: Skäms på er TV4. Detta är sådant som man blir något arg på. Våra soldater i utlandstjänst kan väll få lite feedback det kan väll iallafall ge lite konstruktiv kritik . Härligt att vi har ett hackkycklings parti som man kan gå och vara lite sur över när man inte har något bättre att vara irriterad på. ;-)

 

Om jag inte har helt fel så får inte svensk trupp vara med i direkta strider ( rätta mig om jag har fel). Utan de är där för att hjälpa de stackare som bor i landet. Trodde att man ska vara med mänsklig och hjälpa personer som har det svårt, men bra då vet vi vad Mp tycker vi ska inte hjälpa andra och vi ska lägga ner försvarsmakten. Gött tänker det med baken eller?

Edited by Karl_Swe
Link to comment
Share on other sites

"Att i detta läge planera för en ytterligare förstärkning av svensk trupp är helt oförsvarbart."

 

"Svensk trupp i Afghanistan underlättar USA:s krigföring och det kan vi inte acceptera. Där måste insatsen avbrytas, säger Hans Linde."

 

Två citat från http://www.vansterpartiet.se/vp/36372.cs. Men HERREGUD vilka argument! Oförsvarbart att diskuttera hur man vidare och intensivare kan hjälpa afghanerna. Svenskars närvaro underlättar för jänkarna, därför måste de bort. Skit i att en skola får möjlighet att ens existera, eller att en OXA tas omhand. Så länge jänkarnas verksamhet påverkas positivt ska vi bort!

 

Jag vill gärna träffa nån som instämmer i vänsterpartiet m fl. argumentation personligen och samtala för att försöka förstå hur de tänker, hur svår barndom de hade, och i vilken värld de lever idag.

 

 

/Zacke

 

EDIT: stvnign

:baskerFN:

Skit samma, bara jag får behålla min välbetalda riksdagsplats då kan jag floskla på hur som helst. Men helt OK med utomparlamentariska metoder (våldsanvändning) när vi angriper polisen som försvarar lagar som stiftats genom demokrati, varför inte bränna en minkfarm på köpet så att dom får svälta ihjäl ut i naturen istället... (Alltså minkarna, inte poliserna..) :D

Link to comment
Share on other sites

Man skall alltid försöka förstå sin motpart. Därför har jag idag kämpat för att förstå vad som är så farligt. Men jag lyckas inte.

 

Kan någon förklara för mig var problemet ligger med att svensk trupp besvarar eld när de blir påskjutna?

Link to comment
Share on other sites

Ulf Henricsson var mycket bra i P1 imorse!

 

"Svenska soldater i Afghanistan

I TV4 avslöjades igår att en ledare för ett lokalt kriminellt nätverk i Afghanistan dödades under en aktion ledd av den svenska Isaf-styrkan. Det här var, enligt TV 4, den största anfallsoperationen som svenska soldater varit delaktiga i sedan den svenska operationen i Kongo i början av 60-talet. Är detta förenligt med de svenska soldaternas mandat? Samtal med Bo Hugemark, överste och säkerhetspolitisk kommentator samt Ulf Henricsson, överste av första graden."

 

Lyssna här: http://sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=1650

 

"...vi har slut på varningsskott." :baskerFN: Vet någon vad Tuffe Uffe har för sig nuförtiden, när han inte sprider klokskap och sunt förnuft i media?

Link to comment
Share on other sites

Skrämmande okunskap och total nonchalans till allt som berör svenska soldater i utlandstjänst leder till liknande inlägg i debatten. Mediadrevet har totalt tappat kontakten med verkligheten och lever på en tro att de kan skapa opinion genom att vara vad de anser vara "politiskt korrekta" i syfte att få fler tittare eller sälja fler lösnummer. Att verkligheten och de människor som verkligen gör en insats för att göra världen till en aningens bättre värld att leva i hamnar i kläm och beläggs med lögnanklagelser skiter mediadrvets utsända fullständigt i sålänge man kan skapa rubriker som är aningen större än big brothers intriger och stora sammhälsproblem.

 

All heder åt de killar och tjejer som jobbar och får stå ut med all skit (både hemifrån och på plats) som kastas mot dem bara för att skapa rubriker i ett totalt oinsatt mediadrev som enbart syftar i att skapa rubriker i ett land som inte upplevt större problem än robinsons smaskiga intriger sedan 1800-talet. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

An varre tycker jag ar det faktum att Kalla Faktum inte lyckas reda ut den strategiska situationen i Afghanistan. Det finns ingen "amerikansk krigforing" i Afghanistan idag. Det ar fullt ut en NATO operation. Och ISAF har ALLTID varit en NATO operation.

 

suck.

Link to comment
Share on other sites

Ulf Henricsson var mycket bra i P1 imorse!

 

"Svenska soldater i Afghanistan

I TV4 avslöjades igår att en ledare för ett lokalt kriminellt nätverk i Afghanistan dödades under en aktion ledd av den svenska Isaf-styrkan. Det här var, enligt TV 4, den största anfallsoperationen som svenska soldater varit delaktiga i sedan den svenska operationen i Kongo i början av 60-talet. Är detta förenligt med de svenska soldaternas mandat? Samtal med Bo Hugemark, överste och säkerhetspolitisk kommentator samt Ulf Henricsson, överste av första graden."

 

Lyssna här: http://sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programID=1650

 

"...vi har slut på varningsskott." :baskerFN: Vet någon vad Tuffe Uffe har för sig nuförtiden, när han inte sprider klokskap och sunt förnuft i media?

Var det inte: -"Vi sköt sista varningsskottet i torsdags/igår/förrgår (rätt svar finns i någon minnesbok vill jag minnas).."

En historia brukar bli bättre ju mer den berättas..

Uffe har väl jobbat i Sarajevo med en del "givande" möten med BSA. Som han sade: -"Dom gillade inte vad BA01 gjorde,

men respekterade det sätt dom gjorde det på på."

(Minns stunderna man bringat hos "King Of The Bridge"..)

Link to comment
Share on other sites

http://www.vansterpartiet.se/vp/36372.cs

 

Insatsen i Afghanistan måste avbrytas

 

Kvällens inslag i TV-programmet Kalla Fakta visar tydligt att situationen för den svenska medverkan i Afghanistan blivit ohållbar. Svensk trupp förefaller uppenbarligen varit inblandade i rena anfallsoperationer. Vänsterpartiet kommer omedelbart agera för att frågan kommer upp i Riksdagen.

 

- Sverige har blivit en aktiv krigförande part i USA:s krig i Afghanistan. Ett krig som vi dessutom håller på att förlora, säger vänsterpartiets ledamot i utrikesutskottet Hans Linde.

 

- Jag kommer snarast ta initiativ i Riksdagen så att vi får upp frågan om den svenska närvaron till diskussion. Att i detta läge planera för en ytterligare förstärkning av svensk trupp är helt oförsvarbart. Tvärtom måste regeringen sluta blunda för vad som faktiskt sker. Svensk trupp i Afghanistan underlättar USA:s krigföring och det kan vi inte acceptera. Där måste insatsen avbrytas, säger Hans Linde.

 

Så nu ska vänstern ta upp saken i riksdagen efter att ha sett ett übervinklat skitprogram i tv. Motiveringen man använder är att Sverige deltar i "rena anfallsoperationer" snacka om okunskap i ämnet samt hur lätt man har att ta till sig saker som passar in i ens egna åsikter varseig de stämmer eller inte. Såhär går det när tomtar utan någon som helst vetskap ska vara med och bestämma om försvaret.

 

 

Jag undar mest hur kan kan använda orden "förefaller" och "uppenbarligen" i följd i en mening.

Link to comment
Share on other sites

Var det inte: -"Vi sköt sista varningsskottet i torsdags/igår/förrgår (rätt svar finns i någon minnesbok vill jag minnas).."

En historia brukar bli bättre ju mer den berättas..

Uffe har väl jobbat i Sarajevo med en del "givande" möten med BSA. Som han sade: -"Dom gillade inte vad BA01 gjorde,

men respekterade det sätt dom gjorde det på på."

(Minns stunderna man bringat hos "King Of The Bridge"..)

Jag gissar att du tänker på Unicorns inlägg i tråden om Stupni Do? http://forum.soldf.com/index.php?s=&sh...st&p=149804

Det är ett inlägg som har påverkat mig ordentligt. Och flera av mina (både möp och icke möp)vänner också.

På order av överste Henricsson gäller omedelbar verkanseld. Med hans egna ord: -"Varningsskottet sköt vi i torsdags"

Jag vet inte exakt vad det står i minnesboken eftersom jag tyvärr inte har läst den.

 

Knekt: med tanke på vilka som har skrivit det så är jag inte förvånad över den ärkeusla svenskan...

 

edit: det är tydligen inte helt enkelt att stava till tanke...

Edited by jed
Link to comment
Share on other sites

Det förvånar mig något helt sjukligt hur någon människa i detta svenska land ens kan vara så otroligt störd i huvudet att dra upp en sådan här sak.

Ett par saker som jag reagerar rätt starkt på och en fråga jag skulle vilja ställa till journalisterna är:

 

- Definiera ANFALL för mig.

 

Hur och vilka ordrar befälet har fått till den uppgiften har fått vet förmodligen bara dem högt uppsatta.

I mina tankar och förståelse så kan jag INTE förstå i min vildaste fantasi hur i h**vete någon kan anse att ett fel har gjorts när man brukar nördvärn efter att ha blivit beskjuten!!!

Även jag gick skyddsvakt utbildningen under min lumpartid och jag vet inte riktigt ifall ett varningsskott har avlossats eller inte men även det spelar heller ingen roll i mitt huvud. Skulle jag varit i samma situation så hade tankarna snabbt gått igenom mitt huvud och någon som siktar mot min grupp och beskjuter oss har för avseende att döda mig och min grupp, så för mig är inte på tal om varningsskott i ett sådant tillstånd.

Givetvis beroende på ifall man har ett fruktansvärt säkert skydd.

Edited by Lurifix
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag sett skit... inslaget menar jag. Kort kommentar: nytt bottenrekord i svensk "journalisms" historia.

Vinklat utan dess like

Förvrängande av fakta

Förträngande av fakta

osv osv

 

 

Jag blir så trött... Den enda ljuspunkten är att alla jag har pratat med om det här verkar ha genomskådat det för vad det verkar vara: propaganda utan verklighetsanknytning och ett rent förtal av dom män och kvinnor som riskerar livet för att ge Afganerna en dräglig tillvaro som förhoppningsvis kan utvecklas och bli ett stabilt och välmående land i framtiden.

Dom (som jag har pratat med) har en ljusare bild av FM efter att ha tänkt i 0.2 sekunder.

 

 

Jag undrar om Fridolin och co verkligen är så verklighetsfrämmande som dom gör sken av? Tror dom verkligen att situationen blir bättre för gemene man i Afganistan om vi drar oss ur?

Beror det på ren dumhet? USA-hat? Själviskhet (bara vi har det bra här uppe i Norden så skiter vi i alla andra)? Eller vad?...

 

 

Jag har verkligen försökt att sätta mig in i deras situation och förstå hur dom tänker, men jag har misslyckats totalt. Hur jag än funderar så kan jag inte förstå hur dom tänker.

Har dom tänkt att vi ska skicka en massa vägbyggare, matutdelare, lärare och sjukvårdspersonal? Glömmer dom att det är prioriterade mål i terroristernas ögon? Vem ska skydda dom? Vem ska skydda skolorna för flickor? Vem ska skydda vallokalerna? Vem ska skydda uppbyggnaden av landet?

 

Och varför gör dom så stor sak av "Main target down"? Om han hade blivit arresterad hade dom (antagligen, mitt antagande) sagt något i stil med "Main target aquired". Big deal, det är militär engelska som är det är det språk som talas mellan samverkande förband. Sätt er in i språket innan ni "gör sensationella avslöjanden"

 

 

 

"Kalla Fakta" borde byta namn till "Såkallade Fakta"

Link to comment
Share on other sites

Såg också ett klipp från reportaget på TV4 nyheterna för ut. Skrämmande att se hur pass naiv syn folk verkar ha på Sveriges utlandstjänst.

 

Jag tycker inte det är något annat än en skandal, att folk har mage att vara kritiska till att svenska soldater försvarar sig vid en påskjutning.

Edited by Svempa
Link to comment
Share on other sites

Blev förstås en smula upprörd av programmet igår, men efter att sett skiten igen i Nyheterna, denna gången ännu värre klippt, blev jag ju upprörd på riktigt. Där har de ju klippt bort alla spår av Fridolin! Snacka om politisk propaganda utan att våga visa avsändaren!

 

Skickade ett mail till TV4's tittarombudsman, fick svar i dag: "Ja, många har hört av sig, många har liknande synpunkter som du, det är givetvis framfört." [till Kalla Faktas redaktion] antar jag eftersom jag undrade om de tog till sig av all kritik på hemsidan.

 

Idag har jag också skickat nedanstående till granskningsnämnden!

Nu känns det bättre... :unsure:

 

----

 

Kalla Faktas "reportage" om "Svenska soldater i människojakt" var nog bland det sämsta och mest tendentiösa jag har sett bland reportage som påstår sig handla om undersökande journalistik. Inslaget är gjort av en sensationssökande f.d. politiker med extrema åsikter från ett parti med invariabelt onyanserad och negativ inställning till försvarsmakten. Utgångsläget för att skapa trovärdighet kunde ju knappast ha varit sämre, och det är lite konstigt att TV4 inte verkar bry sig om det i det här fallet.

 

Den extremt låga kvalitén är väl i sig kanske inget brott, mer än mot god smak och allmän etik, men när samma reportage senare sänds i Nyheterna kommer saken i ett annat läge tycker jag.

Nyheterna bör ha större krav på sig att förmedla ovinklade nyheter, vara opartiska och opolitiska än andra sorters program.

Inslaget från Kalla Fakta klipptes om så att det ingenstans framgår för tittarna att det var Gustav Fridolin som är avsändare, men givetvis är hela andemeningen med inslaget densamma. För att ge "legitimitet" åt inslaget lät man även en riksdagspolitiker kommentera och instämma i kritiken. Att denna politiker kom från vänsterpartiet som även de i alla lägen är oreserverat negativa till all verksamhet inom försvaret höjde inte direkt nivån av trovärdighet.

 

Att ge en politiker som Gustav Fridolin fria tyglar att basunera ut sin egen agenda tycker jag är väldigt märkligt. När det dessutom görs på bästa sändningstid, utan avsändare och förklätt till nyheter undrar jag om det inte är rent bedrägligt mot tittarna?

Jag tycker att det i detta fall står klart att både Kalla Fakta och Nyheterna har med avsikt försökt vilseleda tittarna med ett grovt vinklat politiskt inslag.

 

(namn borttaget)

Malmö

 

PS. Jag tycker att det är både intressant och bra att ta upp att våra FN- insatser numera ser helt annorlunda ut än vad svenska folket kanske tror, och hade välkomnat ett inslag som på ett opartiskt och konstruktivt sätt tog upp detta.

Link to comment
Share on other sites

ram.

Inslaget från Kalla Fakta klipptes om så att det ingenstans framgår för tittarna att det var Gustav Fridolin som är avsändare, men givetvis är hela andemeningen med inslaget densamma. För att ge "legitimitet" åt inslaget lät man även en riksdagspolitiker kommentera och instämma i kritiken. Att denna politiker kom från vänsterpartiet som även de i alla lägen är oreserverat negativa till all verksamhet inom försvaret höjde inte direkt nivån av trovärdighet.

 

????

 

Gustav är väl trotsallt Miljöpartist...

Link to comment
Share on other sites

På nyheterna på tvåan var det lite andra inslag.

Bengt sa att det hela övergick till anfall efter vi blivit påskjutna, just för att kunna försvara oss.

Sedan var det någon dam från fredsaktivisterna som nu fått fullt klart för sig vad som hände i Boka. Hon yttrade sig om att det inte är lagligt att angripa byar på det här sättet. Hon får det att låta att vi kommit från öster villt skjutande och letat efter den där snubben *suck*

Så nu vet jag en som svalt allt med både hull och hår.

 

Aktuellt 21. spola fram ca fem minuter

Edited by ugly
Link to comment
Share on other sites

ram.

Inslaget från Kalla Fakta klipptes om så att det ingenstans framgår för tittarna att det var Gustav Fridolin som är avsändare, men givetvis är hela andemeningen med inslaget densamma. För att ge "legitimitet" åt inslaget lät man även en riksdagspolitiker kommentera och instämma i kritiken. Att denna politiker kom från vänsterpartiet som även de i alla lägen är oreserverat negativa till all verksamhet inom försvaret höjde inte direkt nivån av trovärdighet.

 

????

 

Gustav är väl trotsallt Miljöpartist...

 

Läs vad jag har skrivit igen...

Ja, Gustav är miljöpartist och den riksdagspolitiker som kommenterade var Hans Linde, vänsterpartist och lika otorr bakom öronen och förvirrad som Gustav Fridolin.

Link to comment
Share on other sites

Självklart skall FM, liksom alla andra statliga myndigheter, vara beredda på att bli granskade.

 

Dock så saknar "reportern" ifråga så passa mycket trovärdighet att det inte går att ta på allvar.

Är ju känt vad syndikalister och andra vänstergrupper tycker om NATO och ISAF.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingenting mot att svenska förband genomför operationer inom mandaten eller att man understödjer lokala myndigheter.

 

 

Det här fallet handlar väl i stort sett om flera olika saker.

1. Medias syn på vad svenska förband egentligen gör.

2. Vad det svenska förbandet hade för upgift i Boka

3. Framför allt, vad hade de Afghanska förbanden för upgift!

 

Sånt här måste debatteras, annars tappar vi det demokratiska greppet om våra insatser. Det måste dock ske sakligt!

 

Personligen har jag inga problem med att en känd skurk stryker med efter att ha öppnat eld mot svenska förband.

Däremot så har jag egna aningar om varför afghanerna skulle dit o gripa honom igen efter att han frikänts i domstol.....

Men nu är ju saken biff!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...