Jump to content

Inskjutbart axelstöd G3


Johan ES

Recommended Posts

Sytare:

Den bilden kommer inte från Hv-tidningen utan kommer från Hkpro forum.

Men som Sytare säger så finns det adapter till G3 för att montera ett justerbart axelstöd som detta.

http://riflestocks.com

 

Det finns en skillnad mot internationella G3-stockar och den till Ak4 och det är rekyldämparen (vad tusan den nu heter) i främre delen av kolven, som slutstycket slår i innan det åker frammåt igen. Den dämparen kan man inte använda i exempelvis produkter från ACE.

 

Alltså blir det en hårdare rekyl med den här typen av stock jämfört med en vanlig Ak4-stock. Hur stor skillanden är i praktiken vette fasen; det var så länge sedan jag använde en osvensk kolv.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

FRÅGA!!!!!!

 

 

Är det inte så att vi inte får ha inskjutbar kolv??? Hittade denna bilden på nätet och där har vi garanterat en sådan kolv med rödpunkt! Kan detta innebära att de är på väg ut till vissa? eller är det en personligt införskaffad kolv som ändå får användas?

http://www.p7.mil.se/skanskagruppen/photo....4&nid=39604

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

okej, ja det med förarna visste jag. men inte att man faktiskt hade dem ute och att de fick användas. tycker det verkar smidigt ock bra med den kolven men kan tänka mig att det lär ta tid om alla ska ha den. jag själv som inte har problem med den vanliga är ju ändå inte aktuell för kolven även om den kunde vara skön att ha.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

okej, ja det med förarna visste jag. men inte att man faktiskt hade dem ute och att de fick användas. tycker det verkar smidigt ock bra med den kolven men kan tänka mig att det lär ta tid om alla ska ha den. jag själv som inte har problem med den vanliga är ju ändå inte aktuell för kolven även om den kunde vara skön att ha.

 

mvh

Nu är det ju så att alla inte ska få dem, så det lär nog inte ta riktigt lika lång tid :) Men vissa har köpt egna kolvar och använder eller försöker använda till vapnen, trots att det är strängt förbjudet, eftersom det är att mixtra med vapnet=användningsförbud.

 

Den version jag hört, och är missnöjd med, är att bara förare i IP som är bilkårister ska få det nya axelstödet. Enligt soldater från Kalmar insatskompani har dem inga bilkårister som förare, utan det är vanliga soldater. Samma uppgift, olika tilldelning :baskerHV:

Eller har jag fått något om bakfoten?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ett aningen konstigt resonemang med kortare kolv till fordonsförare i Hv. Har någon av er sett något vapenställ för Ak4 i Tgb 11/12/20?

 

Känns som när man pratar inre säkerhet att kortare kolv inte är lösningen på ett problem.

Edited by Fu Bodin
Link to comment
Share on other sites

Ett aningen konstigt resonemang med kortare kolv till fordonsförare i Hv. Har någon av er sett något vapenställ för Ak4 i Tgb 11/12/20?

 

Känns som när man pratar inte säkerhet att kortare kolv är lösningen på ett problem.

Kanske lättare att knöla in ett vapen med inskjutbart axelstöd i förarhytten än ett som inte har det?

Link to comment
Share on other sites

Må så vara men det saknas fortfarande en vettig plats för fofö att placera vapnet. Det saknas helt enkelt ett vapenställ. Och ett sådant är det större prio på än att korta kolven anser jag.

Fast ska man designa ett sådant vapenställ så kan det ju vara kul att veta hur långa vapnen som ska monteras i det är...

Link to comment
Share on other sites

Ett aningen konstigt resonemang med kortare kolv till fordonsförare i Hv. Har någon av er sett något vapenställ för Ak4 i Tgb 11/12/20?

 

Känns som när man pratar inte säkerhet att kortare kolv är lösningen på ett problem.

Kanske lättare att knöla in ett vapen med inskjutbart axelstöd i förarhytten än ett som inte har det?

 

Det stora problemet är väll inte att knöla IN vapnet i hytten det går alltid på något sätt.

Det problemet är väll att knöla UT vapnet snabt när man behöver det.

 

Jag brukar lägga spettet bakom passagerarens ryggstöd, inte optimalt men det är det enda stället det får plats på.

Skulle gärna se en kortare kolv som gör att det får plats "stående" mot bakre väggen i hytten.

Link to comment
Share on other sites

Om man får vara lite icke stridis så är väll problemet vart tar vapnet vägen vid en krock. I ditt bakhuvud?

Ok, nu är ju säkerheten i Tgb 11/13/20 inte på topp, men uteslut inte en rullningsolycka.

 

Jag brukar ha min Ak stående mellan mig och förardörren, då blir den aldrig lämnad och den är ganska snabbt gripbar.

 

Jag är också ganska övertygad om att det går att konstruera ett vapenställ där kolvstorlek och typ inte är betydande. För min del hade jag gärna sett ett vapenställ på förardörren, hur säkert det nu är?!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
En liten fråga:

Finns det något inskjutbart eller fällbart axelstöd till G3/ak4 som är inställbart i längd?

:unsure:

Den amerikanska firman TAPCO ( TAPCO website?) hade tidigare en ställbar kolv till G3/Ak4. Hittar dock inte längre igen den i deras utbud... De verkar ha slutat med CETME/HK-konvertibla produkter?

Den ställbara kolven såg ut som en ställbar AR15-kolv... Den monterades genom att man skruvade bort 'orginalplastkolven' och skruvade dit den ställbara istället i det befintliga bakstycket. Detta innebär att vår svenska 'lite tåligare' rekylbuffert alltså skulle vara kvar. Hade nog varit en bra lösning på "våra" bekymmer med för långa kolvar.

 

Surfar man nätet riktigt noga, så kan en och annan sådan TAPCO-kolv dyka upp. Problemet är att det verkar som om amerikanska dealers efter 9/11 inte får/vill sälja denna produkt vidare ut över världen...

 

Kan dock tänka mig att FMV utan vidare skulle kunna göra en upphandling... om viljan bara fanns.

Link to comment
Share on other sites

En förrådsman som visade prylen, den var helt nyinkommen.

Han lägger ingen värdering på vem som får ut grejerna, se till att ditt förband gör rätt bara så får rätt personer ut rätt grejer.

Link to comment
Share on other sites

Är tilldelat fordonsförare i IP + blivande IK inom Livgardesgruppen

Fordonsförare/avtalspersonal eller fordonsförare/hemvärnsman?

Fordonsförare/hemvärnsman i de fall jag känner till.

Link to comment
Share on other sites

I vilket läge är kolven där?

 

inskjuten.

 

vad jag vet finns det bara 2 lägen.

inskjuten eller utdragen.

alltså inte ställbar i längd som tex M4 eller AK5C kolven.

ni som har använt den eller iaf klämt på den får gärna rätta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...