Jump to content

Sjukvårdare, skillnader på utbildningen?

Recommended Posts

Jo jag undrar om det finns någon skillnad mellan olika sjukvårds utbildningar i lumpen. tex Jägarsjukvårdare eller "vanlig" sjukvårdare?

Jag menar inte skillnader mellan sjukvårdsgruppbefäll och vanlig sjukvårdare i denna tråden! och snälla inga självklara saker som att jägarsjukvårdare är i en jägarpluton jag menar i innehållet av utbildningen.

Edited by Reupif

Får väl försöka mig på ett svar utifrån min uppfattning

Själva sjukvårdsutbildningen är nog samma oavsett var i Försvarsmakten du hamnar. Däremot skiljer sig befattningen ganska markant beroende på bataljon. Jag är inte expert på jägeriet men jag är ganska säker på att de fortfarande har ett antal sjukvårdare som verkar i /nära patrullerna. Detta då i motsats till skyttebataljonerna vars sjukvårdare endast verkar i sjukvårdsgrupper/ förbandsplats.

Guest Fågel Fenix

Jägarsjv jobbar mer med akutvården. Vi skall kunna hålla en sårad vid liv i upp till 24h tills avtransport kan komma till platsen. j/sjv är i första hand soldater och i andra hand sjukvårdare. Alltså ingen röda korset bindel. Enligt min uppfattning handlar jägarsjukvården mycket om uppfinningsrikedom då man har väldigt begränsat med utrustning med sig. I skogen måste man kunna hjälpa till med allt ifrån hösnuva till bortsprängda armar. Nu är det ju dock väldigt knivigt på läkemedelsfronten. En j/sjv har inte delegering på några läkemedel förutom syrgas (varierar säkert från förband till förband) men under utlandsmission eller i skarpt läge kan man om man har tur med förbandsläkaren och att man har visat att man vet hur man använder läkemedlen få delegeringar på ett flertal läkemedel tex, ringeracetat, morfin i olika varianter mm.

En förbandsplatssjukvårdare får 10 högskolepoäng. Det får oftast inte j/sjv (ja, jag vet att det har prövats vissa år och att det skall prövas även i år) men enligt min uppfattning så har inte en j/sjv så stor nytta av att sitta i skolbänken i massa veckor för att veta ur cellen fungerar när man kan lägga den tiden på att praktiskt öva strid med skadeutfall och omhändertagande under fältförhållanden. Med detta menar jag att faktorer så som väder, vind, ljus(omhändertagande med enbart GN3a är ibland tvunget), och terräng gör att utbildningen bedrivs där den ev. kommer att behövas sättas i skarpt läge. Sen att förbandsplatssjv:arna oftast har längre praktik är en sak som gör att deras utbildning också får ett mkt bra meritvärde. Jag hade bara 2 veckor och under dessa två veckor lärde jag mig otroligt mycket!

J/sjv var perfekt för mig. Man får mycket stridsutb samtidigt som man lär sig om kroppen och dess påverkningar under jobbiga förhållanden. Att man sedan kan hjälpa sina kamrater med skoskav, vrickningar, you name it, är en tillfredställelse som gör att jag rekommenderar utb inom sjv. Vid fler frågor, pm:a mig så skall jag se om jag kan svara på dem.

• 2 months later...

Jag är sugen på att försöka att söka som fältsjukvårdare inom Utlandstjänsten,det borde ju vara en tämligen bra merit om man ska söka till akutmottagninar senare i livet. Vilka typer av sjukvårdare finns kvar inom försvarsmakten, samt hur stort är behovet av sjukvårdare utomlands?

Jag är sugen på att försöka att söka som fältsjukvårdare inom Utlandstjänsten,det borde ju vara en tämligen bra merit om man ska söka till akutmottagninar senare i livet. Vilka typer av sjukvårdare finns kvar inom försvarsmakten, samt hur stort är behovet av sjukvårdare utomlands?

Fet stil är min markering.

Som du kan se i rekryteringen till ks17 och fs15 så finns det inte längre några plutons eller gruppsjukvårdare (även om man oftast tar en eller ett par som drillas och kittas extra med sjukvård).

Riktigt vad du menar med fältsjukvårdare förstår jag inte, men de rena sjukvårdstjänster som finns krävs det en civil utbildning för att bli antagen (har hört talas om enstaka fall där man kringgått detta, obs extremfall).

När jag har gått ut gymnasiet är jag färdigutbildad sköterska, men jag antar nog att det krävs någon form av akutsjukvårds utbildning om inte mer isåfall, men är det någon som kan upplysa om ungefär hur tjästen skulle se ut om man blir bli antagen, är det att lägga bandage runt stuckade fotleder, eller försöker man hjälpa lokal befolkningen vid eventuella attentat?

När jag har gått ut gymnasiet är jag färdigutbildad sköterska, men jag antar nog att det krävs någon form av akutsjukvårds utbildning om inte mer isåfall, men är det någon som kan upplysa om ungefär hur tjästen skulle se ut om man blir bli antagen, är det att lägga bandage runt stuckade fotleder, eller försöker man hjälpa lokal befolkningen vid eventuella attentat?

Citerar mig själv från ks17 tråden:

Jag som civil sjuksköterska kan söka tre sjukskötersketjänster i KS17.

Leg Sjuksköterska

Leg Sjuksköterska, ambulans

Leg Sjuksköterska, distrikt

Hur ser dessa tre olika sjuksköterskors vardag ut i Kosovo? Vem är ute mycket och åker, och vem är hela tiden inne på campen? Hur har det varit på din mission?

Kanske är det idé att även söka C Sjvgrp och USKA/Amb. Vad säger ni? (vpl som plutonsjukvårdare, jobb ett år på hjärtavdelning/hjärtintensivavdelning)

I KS finns det 3 st ssk som är på vagn (ambulans) och 4 st som går på förbandsplats (där en är ansv. för läkemedel). Vill man jobba med sjukvård på regelbunden basis ska man söka sig till förbandsplatsen (daglig sjukvård). Vill man vara ute och rulla mycket (eod larm, sök etc.) ska man vara på vagn, dock är risken (dåligt ordval, jag vet, ingen vill ju att något ska hända så missförstå mig rätt) stor att man får jobba med sjukvård från mycke lite till ingenting (övningar borträknade).

C sjvtp kan vara en god idé om man har det militära i botten då det är en mer kordinerande tjänst än sjukvårdsmässig, det viktiga för vagn c är att inte grotta in sig i vårdandet utan leda arbetet på en skadeplats (samverkan mp, qrf etc samt mot signal= beställa helikopter mm).

Edit:

Är du ssk (med några års erfarenhet) är du högst överkvalificerad för uska tjänsten (medic på vagn), men visst kan du söka den, dock torde lönen vara under din civila. Har du dock inte så många år bakom dig som arbetande ssk kan det bli svårt att få en ssk tjänst...

Ang hjälpa civila så är det oftast så att man låter de lokala stjärnorna ta hand om civila och i yttersta nödfall hjälpar man till.

Jag tror det är JÄKLIGT svårt att komma in på en ssk tjänst (om det var vad du hade tänkt dig) utan civil erfarenhet, uska däremot kan gå...

[besserwissermode] Trodde det hette stukade fotleder :rockon: [/besserwissermode]

En förbandsplatssjukvårdare får 10 högskolepoäng.

Vet inte hur det är på övriga förband i det avlånga landet, men på P7 fick även sjukvårdsgrupperna 10p på Karlstads Univ. Riktigt fint faktiskt med civilt meritvärde. Det innebar även 2v praktik på akutmottagning för oss på batförbplats och ambulans för grupperna. Lite OT men ändå.

// Oakman

Vi från 2 skvadron som läser till sjv på FöMedc i Göteborg nu kommer ju att verka ute på patrull, men får samma utbildning som gruppsjukvårdarna ifrån Livkomp, 6 komp och P4, vilket kanske inte alltid känns helt funkis, men eftersom våra befäl tillhör K3 och har sagt att de försöker likrikta den mot utbildningen som j-sjukvårdarna får, så långt det går. Dessutom får vi ju de 10 högskolepoängen och tre veckors praktik, så kanske är det en hyfsad kompromiss.

Däremot verkar det väldigt oklart hemifrån LG vad vi ska få för utrustning (om vi får nån...) och hur det hela egentligen är tänkt att fungera.

Vi från 2 skvadron som läser till sjv på FöMedc i Göteborg nu kommer ju att verka ute på patrull, men får samma utbildning som gruppsjukvårdarna ifrån Livkomp, 6 komp och P4, vilket kanske inte alltid känns helt funkis, men eftersom våra befäl tillhör K3 och har sagt att de försöker likrikta den mot utbildningen som j-sjukvårdarna får, så långt det går. Dessutom får vi ju de 10 högskolepoängen och tre veckors praktik, så kanske är det en hyfsad kompromiss.

Däremot verkar det väldigt oklart hemifrån LG vad vi ska få för utrustning (om vi får nån...) och hur det hela egentligen är tänkt att fungera.

Skalman vi är kompani och inte grupp, vi är en sjv grupp.