LeadHead Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Som de flesta av er vet så är standardförfarandet vid laddning av ak 4 en aning krångligare än laddning av "normala" vapen som t.ex. ak 5. Jag har länge undrat över varför man inte bara sätter i magasinet för att sen dra manöverhantaget bakåt och släppa det? En förklaring jag har hört är att ett fullt magasin helt enkelt inte går i när slutstycket är i främre läget... Men då borde man väl kunna ladda ett mindre fullt mag på "ak 5-sättet", eller? Något som vet? Någon som har prövat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted August 17, 2002 Report Share Posted August 17, 2002 Vad jag har hört från Kn Lindfors på MSS så beror skillnaden på hur man laddar AK4 och AK5 på att när AK4 kom så skrevs regl och alla vpl utbildades enl detta. Sedan kom AK5 och störde hela friden.... Anledningen till att man inte anpassat regl är att det finns mängder av folk som gjort Gu på AK4 och det skulle ställa till det bla med omskrivning av Regl. Lite lata med andra ord! Detta hade tydligen varit uppe för diskussion då det kommer många till Hv och får AK4 men som gjort GU på AK5. Ang ej kunna sätta i fullt mag i AK4 med framförd mekanism så funkar det. Brukar ladda om ibland på AK5 vis i stridens hetta och man t ex varit på kurs och hanterat Ak5 så det sitter kvar. Det har aldrig ställt till med några problem! Kom på en sak... Givetvis går det att stoppa in ett fullt mag med framförd mekanism! Hur skulle man annars byta mag när man inte skjutit slut på det första ? Jag reserverar mig för att jag missförstått Kn Lindfors det var ett halvårs sedan och det var mycket intressant han hade och säga så...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted August 18, 2002 Report Share Posted August 18, 2002 Mitt tips är att lära Dig hantera vapnet så att omladdning kommer naturligt på snabbast möjliga vis i aktuell situation oavsett vad reglementet säger. Ak4 och alla H&K "låsrullesystem" (MP5, HK53, PSG1 m m) kan laddas om enligt samtliga följande alternativ: Alt 1: Byt magasin och låt helt enkelt vapnet arbeta. Alt 2: Sätt i mag, dra och släpp manöverhandtag. Alt 3: Samma som något av ovanstående - dock långsamt - tryck sedan fram slutstycket med tummen. Alt 4: Haka upp mekanismen, sätt i mag, slå fram manöverhandtag. (Det är ingen slump att alt 4 som enligt min mening är rent "skjutbanehandhavande" hamnar som sista alternativ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Om jag vågar ha en synpunkt (som skjutledare) så laddas AK4 på skjutbana på reglementerat sätt och inget annat. Som skjutledare är du ansvarig för en hel massa saker och man kan då inte hålla koll på alla olika varianter som folk använder för att ladda sina AK4-or. Det är minsann illa nog att folk har en tendens att snicka ihop helt egna varianter på patron ur! Alltså ett sätt, reglementerat sätt! Dock anser jag att i skogen, med löst etc så är den snabbaste metoden bäst, under förutsättning att du inte utsätter varken dig själv eller stridsparskompisen för risken att få en kula där man definitivt INTE vill ha den! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ERI Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Reglementet gäller alltid!!! /ERI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 "POF" sammanfattade det hela ganska bra, instämmer till fullo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 För att undvika missuppfattningar och oönskat beteende önskar jag också instämma med ovanstående och ytterligare förtydliga förutsättningarna för alternativa "omladdningar". SäkI rules - Skjutledaren är gud. Alternativa sätt att ladda skall INTE praktiseras på eget initiativ vid skarpskjutningar tillsammans med andra människor. Vid skarpskjutning följer man reglementet till punkt och pricka och experimenterar INTE med egna variationer. Alternativa laddningssätt övas enskilt eller i grupp PÅ SKJUTBANA UTAN AMMUNITION - eller med blindpatron - efter att först låtit en kollega kontrollera att vapnet är tomt och att ingen skarp ammunition finns i närheten (eller i kläder eller utrustning). Som vanligt gäller att vapnet alltid skall betraktas som laddat. Övningar "hemma i lägenheten" är därför fullständigt uteslutna. Övningar med skarp ammunition kräver lång erfarenhet och bör även då genomföras under överinseende och ledning av en kollega. Målet med att öva alternativa laddningssätt är att fullständigt förstå och få en naturlig känsla för vapnets funktion och därigenom kunna hantera vapnet effektivt vid laddning, omladdning och eldavbrott i en skarp situation. Detta med såväl en som två, höger- som vänsterhänder, i ljus som mörker, sittande som liggande eller hängande knäveck i en gren. Detta kräver dock OERHÖRT mycket övning. Är man inte beredd att lägga ned denna tid bör man hålla sig ENBART till reglementerad omladdning för att inte enbart förbrylla sig själv. Säkerheten måste ALLTID komma i första rummet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 Ovanstående inlägg är en strålande avslutning på den här diskussionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted August 19, 2002 Report Share Posted August 19, 2002 För mig är laddning och patron ur två fredsmässiga saker som man inte ska "modifiera". Som skjutledare är den inte kul när någon gör något annat med vapnet. Personen kanske gör på ett sätt som fungerar men det finns ingen anledning till att ora skjutledaren i onödan. Som jag ser det så laddar vapnet när kriget börjar och gör patron ut när kriget är slut, mellan är det bara magasinbyte. Dessa magasinbyte är något som kan/bör övas och jag ser det som att eftersom vi alla är olika skapta och miljön som vi gör våra magasinbyten på kan skifta så får man anpassa sig efter den rådande situvationen. Många gånger gör jag magbyte helt enligt regelboken eftersom det sitter i ryggmärgen medan andra gånger så kanske man "droppar" magasinet, sätter in nytt mag med vänsterhanden och fortsätter eldgivningen (på ak5:an kanske jag ska tillägga). Anpassa sig efter den rådande situvationen, men som alltid, säkerheten kommer i första rum, hastighet i andra. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted August 22, 2002 Report Share Posted August 22, 2002 Om jag vågar ha en synpunkt (som skjutledare) så laddas AK4 på skjutbana på reglementerat sätt och inget annat. Som skjutledare är du ansvarig för en hel massa saker och man kan då inte hålla koll på alla olika varianter som folk använder för att ladda sina AK4-or. Det är minsann illa nog att folk har en tendens att snicka ihop helt egna varianter på patron ur! Alltså ett sätt, reglementerat sätt! Dock anser jag att i skogen, med löst etc så är den snabbaste metoden bäst, under förutsättning att du inte utsätter varken dig själv eller stridsparskompisen för risken att få en kula där man definitivt INTE vill ha den! Rätt. Det har gjorts undersäkningar och jämförelser och då har det framkommit att det sätt som reglementerats är det som orsakar MINST vådaskott. Den som på skjutbanan experimenterar med sitt eget sätt skall känna på motivationspinnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted January 20, 2003 Report Share Posted January 20, 2003 Anledningen till "ladda"-förfarandet går till som det gör på AK4 är följande: Med vanlig Ak4 funkar det att först sätta i magasinet och sedan dra i manöverhandtaget men detta fungerar INTE med insticksvapen .22 till Ak4 utan måste göras som reglementet, och man ska inte ha två olika sätt att ladda ett vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 20, 2003 Report Share Posted January 20, 2003 min ganska förankrade teori till det något bökiga sättet att ladda AK4 är att det då AK4 infördes på förband var beväpningen blandad med kpist m/45 i armen. Ni som har varit med ett tag vet att kpisten säkras genom att man spänner upp slutstycket, för att soldater oavsett beväpning skulle ha ryggmärgsbeteendet att alltid säkra vapnet innan man gjorde något med det(förutom att skjuta då) skulle alla vapen spännas upp för att minska risken att nån gök med AK4 utb fick tag i en kpist o glömde säkra innan han tex skulle göra ptr ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted January 20, 2003 Report Share Posted January 20, 2003 I en annan thread har jag också framfört denna åsikt som jag kommer kränga på er även här. De reglementerade omladdningarna är bökiga. Visst ger övning färdighet och hade jag gjort min värnplikt med ak4 hade jag kanske varit villig att ge efter på denna punkten. Men även om du har handhavandet invant så är det krångligt att ladda om liggande. Man får verkligen sträcka sig efter manöverhandtaget. (Om det nu är det den lilla kläppen heter som man drar i). Med ak5 kan arbetar man nära kroppen på ett bekvämt sätt. Men det känns skönt att veta om det kniper (i krigstid och inget annat förståss) att man kan smälla in ett magg och göra en snabb mantelrörelse utan "haka upp" momentet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Vi har varit lite oense om hur ptr ur går till på Ak4. De två varianterna som diskuteras är om maget skall ur före eller efter man hakar upp mekanismen. Någon som kan upplysa om vilken som gäller, och gärna motivera förfarandet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Patron ur på AK4 går till på följande sätt: Sätt upp vapnet mot livremmen, håll med höger hand om underbeslaget. Kontrollera att vapnet är säkrat. Öppna hylsfångaren och flytta upp högerhand för att fånga upp en ev. patron. Spänn upp mekanismen. Ta ur magasinet. Kontrollera låda och patronläge. Stäng hylsfångaren. Osäkra, blindavfyra, säkra. Ta ner vapnet. Anledningen till att man inte tar ur magasinet först är för att man ska kunna fånga upp patronen utan att den trillar ner genom magasinstyrningen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlad Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Patron ur på AK4 går till på följande sätt: Sätt upp vapnet mot livremmen, håll med höger hand om underbeslaget. Kontrollera att vapnet är säkrat. Öppna hylsfångaren och flytta upp högerhand för att fånga upp en ev. patron. Spänn upp mekanismen. Ta ur magasinet. Kontrollera låda och patronläge. Stäng hylsfångaren. Osäkra, blindavfyra, säkra. Ta ner vapnet. Anledningen till att man inte tar ur magasinet först är för att man ska kunna fånga upp patronen utan att den trillar ner genom magasinstyrningen. The Swede Är inte det ramsan man kör när man gör patron ur under Högvakten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Nja, nästan kanske. Dock har man ju ingen hylsfångare under högvakt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 (edited) Man skriver inte en sak i SäkI och i andra publikationer bara för att därmed göra saker och ting mer komplicerade för folk utan en anledning. Gör ladda/patron ur på därför avsett sätt på respektive vapen! Klarar man inte ut att det finns olika sätt att ladda resp patron ur på olika vapen ska man sannolikt inte handha dem heller. Fänrik F (som är trött på att "nästan" bli skjuten av folk som "vet" att de gjort patron ur....) Edited January 21, 2003 by Fänrik F Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 The Swede , just så går det till. Fänrik F du har helt rätt , övade i början på Jan med h-vaktanmälda, trots hårddrill på morgon och fm , med laddblind och hela köret, lyckades man sätta ett vådaskott i marken 5 m framför, fibbla med skarpladdad ak mellan benen alltmedan man letade rätt på handskar, kolven på, inte mot axeln etc etc. Resultat = kuggade 3 st. Sorgligt men sant. -valiant- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Anledningen till att man inte tar ur magasinet först är för att man ska kunna fånga upp patronen utan att den trillar ner genom magasinstyrningen. The Swede Roger! Vad tycker ni om huruvida man känner efter via utkastaröppningen eller via magasinstyrningen att patronläget är tomt? Anledningen att jag frågar är att det alltid finns en massa åsikter om det hela, och det vore klädsamt att spika förfarandet en gång för alla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Jag tycker det är lättare att känna genom magasinstyrningen och gör man det har man på samma gång kontrollerat att man inte har ett magasin i vapnet ! Det låter kanske fånigt men det ska man kontrollera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rambo Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Jag tycker att man ska känna genom magasinsstyrningen främst eftersom det då blir omöjligt att glömma plocka bort magasinet, vilket verkar vara den vanligaste orsaken till vådaskott vid patron ur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valiant Posted January 21, 2003 Report Share Posted January 21, 2003 Du skall känna via magasinstyrningen , inget att snacka om. Valiant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 Du skall känna via magasinstyrningen , inget att snacka om. Valiant Ja det tycker jag med! Vissa tycker det är onödigt "Det växer väl inte ut ett nytt magasin heller?!", men man skall ju träna för stressade lägen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 TITTA genom utkastaröppningen, upp, ner, upp KÄNNA genom magasinstyrningen Natt/dag-förfarande Fyhr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 Jojo, det finns onekligen olika attityder till det här med skjutvapen och säkerhet. En skytt gjorde blindavfyring med vapnet riktat 45 grader uppåt, väl ovanför skjutbanans blinderingsvall. Då detta skulle klaras ut med den upprörde skjutledaren svarade mannen: men jag HADE kollat patronläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vapenfett 101 Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 Jojo, det finns onekligen olika attityder till det här med skjutvapen och säkerhet. En skytt gjorde blindavfyring med vapnet riktat 45 grader uppåt, väl ovanför skjutbanans blinderingsvall. Då detta skulle klaras ut med den upprörde skjutledaren svarade mannen: men jag HADE kollat patronläget. Skall man dra iväg vådaskott kan man lika gärna köra på Vmax! Jovars. Höll på att få en 5.56 i foten under GU när en beväring gjorde den klassiska tabben att missa magasinurtagningen, samt hade en egen definition på "ofarlig riktning". Man kan inte drilla det där nog mycket. Vi kör i alla fall hörselskydd på vid ptr ur för säkerhets skull. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GC1 Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 vapenfett 101 - Vi kör i alla fall hörselskydd på vid ptr ur för säkerhets skull. inte för att det står så i instruktionen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellmut Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 det står väll i SäkI att man ska ha hörselskydd vid ladda/ patron ur!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted January 22, 2003 Report Share Posted January 22, 2003 Jepp. Enda undantaget är vid vakttjänst/högvakt. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts