Jump to content

Varför hamnade du där du hamnade ?

Guest Old No.7

Recommended Posts

Guest Old No.7

Tänkte höra mig runt om hur de som gjort lumpen/fått reda på vart de ska tänkte när de fick reda på var de skulle och som vad.

Varför sökte ni just dit ?

Var det kanske du som kom till inskrivningsförättaren och hade NADA aning om vad du ville ?, blev du nöjd med det du blev tilldelad ?

Var du den som kände dig tvingad dit du kom ?, blev det bättre (kanske dum fråga då de som vista här är pro-lumpen)

Vad är du mest nöjd med under tiden du låg inne, kompisar ?

Vad skulle du säga för att få unga killar och tjejer söka dit du låg?

(extrafråga som jag tycker är intressant)

Varför ska Sverige ha ett försvar över huvudtaget?

(är inte ute efter svaren som brukar komma i stil med jag-ville-bli-jägare-för-de-springer-långt-och-får-äta-kottar-och-det-är-skittufft)

• Replies 94
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

skall se vad jag kan göra...

Tja när jag skulel mönstra hadde jag inga militära intressen överhuvudtaget, men tyckte att lumpen skulle vara en kul grej att göra... Så jag mönstrade, och kom till inskrivaren och sa att jag helst inte vill göra över 10 mån, så jag fick min Gb tjänst, dock så påpekade han att jag egentligen borde bli Kb-placerad...

Var du den som kände dig tvingad dit du kom ?, blev det bättre?

Nej, första veckan känndes lite tung, men sedan flöt det bara på....

Tjänsten var kul, befälen var väldigt proffisionella...

En kul, teknisk tjänst, med STOR inblick hur Armén funkar...

Tja, jag springer inte och köper en brandsläckare när det har börjat brinna i vapenskåpet, jag skaffar en före, gärna kompletterat ned en brandvarnare

Hmmm Jag sökte mig till FV för att jag gillar flyg helt enkelt men då jag inte visste vad som fanns att göra så sökte jag allmänt till flygvapnet och då det visade sig att jag inte var lämpad för stridande tjänst blev man målobs och F21 i Luleå lagom långt. Mest nöjd är jag med kompisarna säkert inte ensam om att tycka.

Anledningen till varför vi ska ha ett försvar tycker jag historien visar efter 1vk så sa hela världen att nu var det slut med krig ok sa Svergie och började ned rusta 1939 så stog wermacht i Polen och Svergie hade inget försvar värt namnet. Som det heter " vill du ha fred rusta för krig "

Varför sökte ni just dit?

Jag har funderat ganska länge på vad jag vill göra , har provat på arméns sommarkurser o så. Sen så har väl min bror som låg på K4 fått mig intresserad av försvaret men jag vet inte om jag kommer trivas ( det vet man inte förräns efteråt :) ) men jag vill göra nåt som ger mig lite civila kunskaper också så därför beslöt jag mig för att försöka hamna på Livgardet som Militärpolis(J) KB och på den vägen är det....

// Tompa MP(J) 04-05

Flygvapnet hade jag bestämt mig för.. Sedan ville jag inte så länge efter plugget, ville till FBJ, men med mina trasiga knän tyckte förättaren att det kanske inte var en bra ide. Det blev bilförare, vid inryck hade jag ej körkort utan blev omplacerad till en helt fantastisk tjänst. Kan inte ha fått det bättre

Var du den som kände dig tvingad dit du kom ?, blev det bättre (kanske dum fråga då de som vista här är pro-lumpen)

Finns det folk som inte vill kriga??!

Vad är du mest nöjd med under tiden du låg inne, kompisar ??

Bra kompisar, skarpa lägen, hundarna, friheten, stämmningen.

Vad skulle du säga för att få unga killar och tjejer söka dit du låg??

Tyvärr, vi var de näst sista, men sikta på hundföreriet.. Blir inte roligare än så..

(extrafråga som jag tycker är intressant)

Varför ska Sverige ha ett försvar över huvudtaget??

För att vi ska försvara ett underbart land. Och nu pratar jag bara landet inte samhället..

Mönstrade på sämsta möjligt tidpunkt så det fanns inte mycket skoj kvar. Lyckades till sist få flygbassäkgb som förstahandsval. Andra hand bevakningsgb och nåt mer som jag inte kommer ihåg just nu. Tyvärr upptäckte farbror doktorn på pliktverket mitt lilla skadade ben... :unsure:

Rycker in 03.

Jag kom in till förättaren och visste väl egentligen ingenting. Snabbt som attan pillade han fram på sin dator att jag skulle bli sambandsgruppchef och sen var det bara att välja mellan Östersund och Enköping. Valde såklart det där uppe. Efter det så fick jag skriva på ett par skrämmande papper och när han hade namnteckningen började han plötsligt berätta en massa trevliga saker om system, hur saker funkade och annat.

Av det jag har hört så ska det vara en bra tjänst. Får väl döma 16/06/03 kl. 13:00, för då har det hållt på i en timme :unsure:

Hmm.... Var väl ganska taggad inför mönstringen och satsade påe tt strdande förband eftersom jag vill ha en fysisk utmaning samt komma ut i skogen lite. Dock så visade sig att jag tyvärr hade blivit så fördärvad av den ytterst ondsinta Nintendokulturen att jag inte kunde uppbåda den styrka som krävdes för en jägartjänst. Accepterade dcok detta faktum och satsade på Amfibie istället. Dock visade sig så många redan sökt till den att de inte ville ta emot fler ansökningar... med tanke på det dåliga värdet på styrkan var även chanserna att bli antagen inte heller så stora. Så där satt jag och fick välja mellan MilitärpolisKB, PansarskytteKB eller SpaningsGB eftersom det var vad som fanns kvar. Sedan så kan jag nog inte svara på varför jag valde bort MilitärpoliskB... dumt... Men jag var inte riktigt insatt vid tillfället. Så valet stod mellan PskytteKB eller SpanGB båda på P18. Efter att ha lidit enorma kval och ansatt alla med forumet med mitt problem valde jag till slut PskytteKB. Satsar dock på att efter KBS ha lyckats intrigera mig fram till en SpanKB tjänst. Ångrar det där med Militärpolis dock... Fast jag har ju aldrig gillat hästar å andra sidan :lol:.

Så nu är det dags att bli man här nu innan lumpen. Någon som vet vad befälen tycker om att man gör som värnpliktig så att jag kanske lyckas med min lilla plan....

Vidare så tror jag att man måste profilera försvaret mer i media och sluta upp med nedläggningarna så att inte alla fjortisar sitter där hemma och får en bild av ett försvar helt utan resurser där man sitter på luckan och sover. Sedan så vill jag, lite provocerande kanske, säga att den publicitet som jägarutbildningarna får jämfört med de reguljära förbanden i media inte kan vara bra för försvarsmakten. Ta till exempel lumpen.nu. En klar majoritet av alla reportage berör jägarförbanden medan det är väldigt få som till exempel beskriver livet för en Radiolänkman. Jag tror detta kan leda till att det skapas en machokultur kring försvaret hos ungdomar typ "antingen så ska jag bli Rambo eller så ska jag ha en frisedel" vilket kanske kan vara en orsak till att det inte kanske känns så attraktivt att göra lumpen. Nej, mer fokus på vanliga tjänster. Man kan säkert göra en häfig trailer om samband också.... nåja, kanske inte samband :D.

Ursäkta om det bev lite virrigt. Hoppas budskapet gick fram något så när.

Sen måste vi ju ha ett trovärdigt försvar för att trygga framtida generationers säkerhet. Vi kan inte bara lägga ner och hoppas att kompentensen består för det gör den inte.

Rädda ubåtarna!

• Forumsledning

Mönstrade och fick hyfsade resultat sa till förättaren att jag vill bli MPJ eller FBJ -Jamenvisst det fixar vi du kan nog få bli FBJ inga problem.

3v senare får jag ett brev om att alla platser är upptagna (ser de inte det där ? ) :D Så då blev jag automatiskt överförd till MPJ osh skulle rycka in sommaren 97 i Karlsborg på K3.

2mån innan inryck får jag ett annat brev som talar om -Försvarsmakten sparar pengar bla bla dra in förband bla bla.. osv... och längst ner står det MPJ flyttas till K1 i Kungsängen och du OMplaceras härmed till Jägare på K3.

:lol:

Jag ångrade att jag inte stod på mig att få flytta med till K1 istället.. men jag visste inte vad Jägare på K3 innebar och trodde det skulle bli kul. Ack så fel jag hade...

Skickade in en ansökan om förflyttning efter GSU som hamnade ända upp hoss Arméchefen ?!..

Där ringde de och frågade K3 om det var ok... men K3 sa nej för de hade brist på väringar pga stora avhopp vi hade ca 40% avhopp den årskullen. (bra eller dåligt?)

Så jag fick vara kvar.. Gissa om jag var less på alla sen :(

Jag ångrade att jag inte stod på mig att få flytta med till K1 istället..   men jag visste inte vad Jägare på K3 innebar och trodde det skulle bli kul. Ack så fel jag hade...

Så jag fick vara kvar..   Gissa om jag var less på alla sen   :(

Det där låter ju inte allt för uppmuntrande... :lol:

Vad var det som var dåligt med jägartjänst på K3?

Det intryck jag fick under infohelgen var att det var ett högprio-förband med mycket proffessionella befäl.

Vill du inte ta det här så få du gärna skicka ett privat mess.

Orsaken till varför jag valde(!) att hamna på Ingbat/I 19 i Boden, trots att jag är Malmöbo, är att (nästan) alla KB-tjänster var slut och KB ville jag bli. Kunde välja mellan exempelvis "vedettbåtsbefäl" i Malmö hamn, stridsfordonsplutonbefäl (KB) på P 7 (men det ville jag inte), bevakningsgruppchef på F 17... En massa skit, men eftersom jag fick välja vad jag ville på inskrivarens datorskärm, valde jag Boden. :ph34r:

Självklart ska vi ha ett militärt försvar...men som det ser ut idag är det skandal.

Hälsningar, Foxtrot Lima :wub:

Fubars tjänst: Ledningsgruppchef, A8, Boden.

o Var det kanske du som kom till inskrivningsförättaren och hade NADA aning om vad du ville?

Ja! Det enda jag sa var att jag inte ville ha 12/15-månaders tjänst, eftersom jag inte hade jobb eller annat på gång efter gymnasiet - jag hade ingen möjlighet att försörja mig ända till Januari året efter.

o blev du nöjd med det du blev tilldelad?

Innan inryck hade jag inte en aning vad tjänsten var, men jag var nöjd med att jag hade nära till regementet och att tjänsten inte verkade alltför krävande. När förvarsbesluten gjorde att alla mina kompisar blev befriade från tjänstgöring kändes det lite surt att vara den enda i kompiskretsen som var tvungen att göra lumpen.

o Var du den som kände dig tvingad dit du kom?

Första dagen/kvällen/natten tyckte jag att det var surt. Då var man inte en pluton eller grupp som blev hunsad - man var bara en förvirrad grabb som inte var van att lyda andra. Vad gäller tjänsten så var det inget man funderade över förrän efter GSU:n, det gällde bara att klara sig igenom en dag i taget.

o blev det bättre (kanske dum fråga då de som vista här är pro-lumpen)

Redan andra dagen insåg jag att jag var omgiven av goda vänner och började förstå att det här skulle jag klara av. Tredje dagen insåg jag att det dessutom kommer att vara jävligt roligt. (insikten kom av en slump samtidigt som jag kvitterade ut tygmtrl :D ). Jag funderade aldrig på om jag hamnat på rätt ställe, eftersom jag inte kände till något annat. När temperaturen sjönk till -47 grader var jag glad att jag fick sova i kamineldat tält till skillnad från kamraterna i e-pluton, men jag var avundsjuk ibland på de som fick köra bandvagn.

o Vad är du mest nöjd med under tiden du låg inne, kompisar?

Kompisar i all ära, men jag värdesatte också den personliga utvecklingen högt. Den kroppsliga utvecklingen märktes först på permissionenerna då man kunde springa i cirklar runt de kamrater som inte gjorde lumpen när man ex spelade fotboll. Tidigare hade jag inte en chans att hinna i kapp dem. Man lär sig mycket om sig själv, man vet numera hur man reagerar under press och det är mycket värdefullt.

o Vad skulle du säga för att få unga killar och tjejer söka dit du låg?

Jag skulle rekommendera Boden, för att där är "allt samlat under ett tak". Även innan sammanslagningen var det mycket samverkan mellan truppslagen och detta gör att även små övningar blir stora. Vad ska man säga om tjänsten då? Ja, ingen idé att ljuga och påstå att samband är det mest actionspäckade du kan göra... Men gillar du att vara spindeln i nätet och ha koll på vad som händer överallt så är det ju en fördel att vara i t ex bataljonsstaben.

o Varför ska Sverige ha ett försvar över huvudtaget?

Det är ett måste för att kunna hävda vår självständighet och neutralitet. Vi behöver det för att kunna bedriva en egen utrikespolitik och säga vad vi tycker utan att behöva böja oss för andra länders viljor. Kort sagt: Med ett eget försvar slipper vi slicka rövar.

Detta var väl inte direkt frivilligt, då jag kom till mönstringen med en enda sak i skallen. Jag skall bli KB på K4 (jag-ville-bli-jägare-för-de-springer-långt-och-får-äta-kottar-och-det-är-skittufft), alla prov och tester inkl. jägartester gick som en dans, när vi sedan kom till inskrivningsförättaren fick man det inte allt för ovanliga svaret. - Tyvärr de platserna är slut sedan länge. Dock kan du ju alltid göra Kustjägarnas extramönstring.

Dum som man är går man ju med på följande ;) Problemet var ju det att KJ utbildningen skulle börja i slutet av året, vilket ledde till att man behövde ha en "reserv" tjänst om det nu inte skulle gå bra på denna extramönstring. Vilket ledde till ett nytt letande. Tjänster som börjar i januari med snö (För er som inte ser att det lyser KB i Boden här så kan jag säga att det gör det). Min då jag i princip fick nia på alla mönstringsvärden inklusive längden så var ju pansarbatlajonen inget att fundera på (Tydligen var jag för lång för att bli GC600). Då valde jag att bli Luftvärnsplutonbefäl GJ600. Det dröjde faktiskt till tågresan upp, när jag hamnade i samma kupé som två blivande luftvärnsplutonbefäl på Lv7 som jag insåg att det inte var dit jag skulle... Jag skulle ju tydligen till Mekb19.

Var det kanske du som kom till inskrivningsförättaren och hade NADA aning om vad du ville ?, blev du nöjd med det du blev tilldelad ?

Precis så, när jag insåg att det "enda" jag ville bli var fullt. Om jag blev nöjd. JUPP!

Nej, vilket var väldigt skönt. Av alla KB som ryckte in på Pbat var det ytterst få som kände sig dit tvingade, det var nog endast ett få tal av de som kom från norrland. Localboys från Boden och Luleå. Som de flesta hade fått höra att de efter GSU iprincip skulle få välja vilken tjänst som de skulle hamna på. D.vs. att deras inryckningstjänst bara visade att de skulle bli KB på pbat och inget mer.

Kompisar ja, svårt att slå detta då man aldrig annars spenderar dag som natt under 15 mån med samma männsikor. Man lära känna varandra väl (:

:) Av mina yngra bekanta skall 4 till K4, samt 2 till I5 som GC600 men endast 1 till Boden, så jag har ju inte totalt misslyckats. Dock så såg de att Resorna till och från Boden är långa :) kanske därför det blev I5 istället för Pbat.

För att kunna försvara våra teroteriella gränser, kunna leva i tron om att vi är neutrala. Dessutom är det bra att ett land som Sverige kan ställa upp med styrkor i Fredsbevarande styrkor av olika slag. Dessa borde dock skickas innan konflikter bryter ut, och inte efter.

Edited by tikvah

Var det kanske du som kom till inskrivningsförättaren och hade NADA aning om vad du ville ?, blev du nöjd med det du blev tilldelad ?[

preciiis, blev först stridsvagnsförare på P7 inryck -97 en vecka efter studenten. Usch & jobbigt tänkte jag, ansökte om uppskov, fick det ny placering blev skyttesold på IB12. O no tänkte jag, ska jag göra det så ska det göras ordentligt. Ansökte om ny tjänst och blev gruppchef skytte på 7:e komp IB12, inryck aug -99. Visades sig sen vara IB12s första och sista stadsskyttepluton.

Dagarna innan hade jag väärsta kvalen, sommaren det åren var fiin, men sen rullade det på direkt efter inryck. Man hade ingen tid till att tänka efter på :)

Självklart polarna, umgås flitigt med ett flertal av dom än idag, men sen är jag väldigt nöjd med utbildningen också.

Tja, IB12 är ju nedlagt så det blir svårt ;) men att söka till SSK är ju ngt man helt klart kan rekomendera, det tror jag de flesta på forumet kan skriva under på.

Ngn har ju redan dratt liknelsen med hemförsäkringen, den är ju klockren. Sen så har ju historian en tendens att upprepa sig själv.......

Edited by Fu Gson

• Forumsledning
Jag ångrade att jag inte stod på mig att få flytta med till K1 istället..   men jag visste inte vad Jägare på K3 innebar och trodde det skulle bli kul. Ack så fel jag hade...

Så jag fick vara kvar..   Gissa om jag var less på alla sen   :(

Det där låter ju inte allt för uppmuntrande... :huh:

Vad var det som var dåligt med jägartjänst på K3?

Det intryck jag fick under infohelgen var att det var ett högprio-förband med mycket proffessionella befäl.

Vill du inte ta det här så få du gärna skicka ett privat mess.

Jag var inställd på att åka och göra MPJ tjänst under kanske 2år för att sen bara vända på kakan och göra i stort sett motsatsen till vad MPJ gör. Jag ville ha den utb eftersom jag tyckte att den var hård och krävande, sen att jag kunde ha nytta av utb. i det civila sen både i HV och kanske om jag sökte som Polis. Sen så har jag levt med hundar i större delen av mitt liv och kanske hade hoppats på att bli hundförare. Alla dessa fördelar tyckte jag jättemycke om.

K3 gav mig inget av det där, visst det var hårt och jag fick lära mig smärta och allt men fan idag har jag inte ett dugg nytta av det egentligen. Jag kan bygga ett OP... jag kan gå långt.. :) om det skulle nu vara nån nytta

Befälen var inte superbra direkt. De brast på mycke. Visst, de hade kompetens på massor, men deras utbildningsmetodik kunde disskuteras. Pedagogiken var i apstadiet ibland.

Varför vi hade 40% avhopp kan ni själva få fundera ut, men det hade inget med den fysiska prestationen att göra iaf.

Nu vet jag inte hur LBB är organiserat och utbildat, men jag låg inne 97/98 och då hade vi inget sånt.

Visst fanns det ljusa stunder och jag fick lära mig en del, men jag vart inte nöjd.

En sak har jag lärt mig iaf, En grön basker är inte allt.

Jag hade och godkända betyg och muckade iaf... - huvudsaken :ak:

Edited by Kimster

Jag mönstrade i slutet av september 2001. Hade ganska bra resultat så jag kunde väl mer eller mindre välja och vraka inne hos inskrivningsförättaren. Efter att ha sållat lite (FBJS sållades bort pga. att brosan redan varit där :huh: ) så hade jag tre tjänster kvar; KB-K3, KB-K4 samt KB-MPJ.

KB-MPJ föll på att jag inte ville göra lumpen på hemmaplan (samt att det var lite väl likt brorsans tjänst)

Kvar var alltså KB-elev på antingen K3 eller K4. Valet föll tillslut på K3 då det verkade vara ett prioriterat förband där det skulle hända mycket skoj i framtiden. Att restiden sen var typ ett halvt dygn kortare var ju bara en bonus :)

Var inställd på en jägartjänst, så jag slet i alla tester och tog i för kung och fosterland. Fick ganska bra resultat och samtalet hos inskrivaren måste ha varit rekord tid;

Du ska bli jägare - jepp

hur länge vill du ligga inne? - 15 månader

ska du söka nått annat? - jepp, FJS

Okey *trycker på lite knappar* då var det klart lycka till - tackar

:lol:

Anledningen till att jag ville bli jägare är väl det vanliga, vill ha en givande tjänst i skog och mark, mycke kriga och en utmaning ,O

Sant och sant...

Det var så jag uppfattade informationen för ett och ett halvt år sedan. EFTER det så har man ju fattat hur hög sanningshalt det är i pliktverkets info.

Jag är dock fortfarande nöjd med mitt val. Har kompisar som ligger inne på K3, K4 och KJ så jag har ändå rätt stor koll på vad som händer på de olika förbanden \:lol:

Edited by Nemo

Guest Lindman
Du ska bli jägare - jepp

hur länge vill du ligga inne? - 15 månader

ska du söka nått annat? - jepp, FJS

Okey *trycker på lite knappar* då var det klart lycka till - tackar

Känner igen den där dialogen från nånstans! :lol:

Kom dit och ville bli skytteslusk (GB måhända) på 9040 i Boden. Nehepp, inte Boden... Som KB kanske?! Fast i Östersund då... Njaaa (hade min anledning till just Boden om det skulle bli mekskytte eller vad det heter.)

Frågade om Flygbassäk. Kompis låg där. Öööh, han hade bara papper på flottans Bassäk. Närskydd F4, kunde kompisen ligga där? Japp! Så hette det ju fortfarande! GB eller PB? GB, lätt!

Hade forskat runt innan jag mönstrade, ville göra vpl av massa anledningar.

Hamnade på personlig prioplats 2.

Sverige MÅSTE fan ha en försvarsmakt för framtiden. har politikerna aldrig hört talas om "långsiktiga investeringar"?

samtalet som skildrades överst är bara min del av det, lätt redigerat :lol:

Befälen var inte superbra direkt. De brast på mycke. Visst, de hade kompetens på massor, men deras utbildningsmetodik kunde disskuteras. Pedagogiken var i apstadiet ibland.

Varför vi hade 40% avhopp kan ni själva få fundera ut, men det hade inget med den fysiska prestationen att göra iaf.

Jag vet inte ifall det kommer som någon tröst men det var likadant på K1... året jag låg inne hade vår pluton 37% avhopp under GSU:n, den största orsaken var antagligen den psykiska pressen och vi hade en plutonchef som var helt inställd på att sålla agnarna från vetet på ett så tidigt stadium som möjligt...

Hade ingen aning om hur det skulle gå för mig på mönstringen. Nästan alla mina polare och klasskompisar är riktiga slashasar, klena och försoffade. Så jag har aldrig riktigt haft nån att jämföra min styrka och kondition med. (Jag håller inte på med nån sport heller)

Fick en sketen 4:a på styrka. Var visst ganska klen... ;)

Cyklade mig fram till en 7:a....väldigt positivt överraskad :)

Kom in till Psykologen som jag hade varit skeetarädd för tidigare...men hon var jätte go' och gav mig GB behörighet.

När jag kom in till Inskriviningsförättaren sa han direkt..."Du är en typisk GB! B) "

Jag sken upp och sa: Jaha... :)

Jag vill till Livgardet och Stadsskytte, sa jag.

Det finns inte där, sa den onde förättaren.

Bla bla bla....Du är från Halmstad...Jag har en tjänst som Strf chef på LV6. Du har befäl över en PBV 401.

Nja....finns det inget annat? ;)

*Leta leta leta* Jo, kolla....här finns en plats som Skyttesoldat Strf90 på P4 kvar. De är väldigt eftertraktade!

Finns det inte som GB?

Nej, tyvärr.

Finns det inte någon annanstans då?

Nej...men det finns bevakningssoldat på LV6!

Nej...jag vill inte vara hemma, sa jag. Finns det inget annat på Livgardet då?

Nej...men om du ändå kan tänka dig LV6 så finns det...(kommer inte ihåg vad han sa där)

Jaja...jag tar väl Skyttesoldat på P4 då, sa jag.

Ok, de är asballa, sa inskrivingsförättren och började att berätta MED VÄLDIG INLEVELSE!!!

Jo, det åker med stridsvagnarna och när de blir anfallna åker ni runt fienden och anfaller dem bakifrån.(Han visar med armar somm föreställer strf) När ni blir beskjutna hoppar ni ut och börjar skjuta skitmycket och kastar en massa handgranater....

Så gick det till ungefär...det var ungefär 9 månader sedan så minnet är kanske inte så fräscht.

Men nu har jag skickat mitt andra brev upp om att jag vill ha ändrat till en GB-tjänst. Fick avslag på första brevet...det fanns inte några platser lediga.

I andra brevet skrev jag att jag kunde tänka mig...:

Spanings GB på Livgardet eller P4

Skyttegruppbefäl på P4, P10 eller P7

Bassäk GB Karlskrona

Flygbassäk på F7 eller F4

Får se om det blir nått. Borde få besked vilken dag som helst :huh:

En 4 på styrkan räcker väl inte till (flyg)bassäk eller span?  ,O

Nä...men man får hoppas på att de kan göra ett undantag.

Inskrivningsförättaren trodde inte på det... :D

Skulle nog inte räckt till Pansarskytte heller...men som sagt...

/ MVH Badass Sudden \:)

:2guns::uzi

Det första jag sade när jag var hos inskrivarenvar: "vart som helst utom i Halmstad!". (jag är född och uppvuxen där och såg lumpen som en chans att slippa stan.)

Förättaren, med sveriges vid tillfället största leende: "OK, kasernkock på T2 skövde!"

Fu. Kil, med sveriges vid tillfället suraste nylle: "Vad har du i halmstad?"

Varpå förräattaren visade mig en lista på minst 20 tjänster. vArav några var KB tjänster, med inryck 2001.

Jag blev inskriven som E-singnalist med inryck i aug99. Två veckor efter möstring fick jag ett brev där det stog att jag hade blivit om placerad till Radiolänkman. ett beslut som jag 9inte var med på. Varpå jag ringde till Pliktverket och blev placerad som Fältarbetsgruppchef, en tjänst som jag gillade.

Allt var frid och fröjd tills ytterligare två månader senare då jag fick ännu ett brev och ytterligare en ny tjänst.... E-biträde. det var den tjänsten jag hade då vi ryckte in.

Efter en månads värnplikt så visade det sig att kompaniet hadde brist på förare och efter att befären hade fått röra om lite i grytan blev jag Skyttegruppchef.

En ypperlig tjänst, jag hde konstant skit roligt. Att tillläga är att mina befäl kallade mig ÖVERMOTIVERAD.

Varför hamnar man där man hamnar? En jävligt intressant fråga som besvaras: Inskr.förrätaren!

Och då menar jag inte att han är den som rent fysiskt registrerar en utan det faktum att de är en av världens bästa manipulatörer. Och med det menar jag inget ont men faktum kvarstår:

...när jag steg in hos förrätaren gick vi först igenom resultaten. Jag skulle tacka mina föräldrar för mina otroliga anlag. Jag var unik i Sverige. Bland de 4% iu Sverige som fick 9:a på skrivprovet, eliten av Sveriges ungdom osv. osv....Redan här blir man positivt inställd till inskr.förrättaren och det han säger...

...sen kommer frågan om på vilken nivå man vill göra den... utmanande sa jag... kb vore kanske nåt....varpå IF säger -ja du får fråga dig själv vad som är skojigast, att ge order eller ta emot. hur kul är det att gå igenom värnplikten och inte få ha ngt att säga till om, kb frammålades som det enda alternativet, allt annat var slöseri med förmåga...

....kb-nivå var klart...nu följde befattning...knappa-knappa. KB-tjänster för södra Sverige visade sig. Nu var det en fråga om ort också då tjänsterna bara fanns på vissa ställen. Jag fick väga samman detta också... Organisatoriskt krävande, omväxlande, intellektuellt utmanande och mycket att stå i med fordonsutbildning på flera fordon stod det på kvartermästare. Slita som jägare var inget för mig. Sen lät namnet jävligt häftigt också. Kvartermästare. Mmmm. Valet var klart. Vapenslag? Pansar lät tufft -det tar vi. P-någonting. Stad? Hmm, inte Gotland dit alla andra östgötar deporteras. Nej Strängnäs låg bra till. Det tar vi! P10 blev det. När jag gjort valet fick jag givetvis höra hur bra tjänsten är.

Genomgående alltså: När du påbörjat ett val underblåses det kraftigt av IF.

Allt var så bra hela tiden och man blev så glad. Nu ÄR jag nöjd med tjänsten också. Men jag vet många som ångrat sig när de kommit hem...Och visst tänkte man igenom besluten noga och länge hos IF. Men "at the end of the day" var det inga tveksamheter.

/RP (I skrivande stund fyra dagar kvar)