Jump to content

Ang Flygförare? Demonstrera???

Recommended Posts

Hej,

Har ni sätt Kustbevakarna på kanal5? Deras sökande antal ökade med 4000 pers, och nu ska dom göra samma med pilot yrket i försvarsmakten.

Jag Tycker att det är dåligt för oss som värkligen har ett intresse för detta yrket.

Vill ni hjälpa mig att skicka mail till försvarsmakten och säga att det är dålig reklam och maila tv 5 och säg att det kommer bli få tittarsiffror för att det redan finns ett liknande pogram om danska flygvapnet, och ni vill väll inte göra en kopia? eller?

MVH Johansson

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ledsen Erik, men jag kan inte annat än att hålla med AW här.

Det är klart att en del kommer söka som inte har tänkt igenom beslutet ordentligt när man sänder en sådan serie på tv, men det stora problemet idag för försvarsmakten är inte att för många söker utan att för få söker! Förhoppningsvis gör serien att gemene man får ett större förstående för hur försvaret arbetar i det 21 århundradet och att fler söker till både pilot och andra yrken i försvaret (fler sökande leder ju till ett större urval och förhoppningsvis att vi får bättre lämpade). Hur blev du intresserad av pilotyrket? De unga som ser detta program kanske aldrig kommit i kontakt med pilotyrket men kanske är de mest lämpade!

Jag tror konkuransen till flygförare är redan tufft.

Tänk så här: Det är väldig få som kan bli flygförare vs Kustbevakare. Man måste vara max 23 år gammal när utbildningen startar. Ha fullgod syn. Ha en simultanförmåga som är sjuk(jävligt hög). Genomförd godkänd värnplikt ha ett betug med minst 10-7-7.

De flesta som ser det där programmet om flygförare har inte det som krävs. Möjligtvis att det att ansöknings % ökar med 25 (1.25).

Lägger till lite förmodligen kommer det bara sända programmet en säsong. Så kmr de flesta ändå glömma bort de.

Utan de kommer ändå vara de som verkligen vill.

Do you got the point?

Edited by Agentorange67

Hej,

Har ni sätt Kustbevakarna på kanal5? Deras sökande antal ökade med 4000 pers, och nu ska dom göra samma med pilot yrket i försvarsmakten.

Jag Tycker att det är dåligt för oss som värkligen har ett intresse för detta yrket.

Vill ni hjälpa mig att skicka mail till försvarsmakten och säga att det är dålig reklam och maila tv 5 och säg att det kommer bli få tittarsiffror för att det redan finns ett liknande pogram om danska flygvapnet, och ni vill väll inte göra en kopia? eller?

MVH Johansson

Tråkigt för dig men bra för verksamheten.

Större urval leder till bättre chanser för Rekryteringsgentrum att finna de individer som Flygvapnet vill ha. Ditt tänk är bland det mest egoistiska jag sett på ett tag.

minst 10-7-7.

Det måste du inte alls det. Men du kommer att vara tvungen att prestera bättre än alla som har 10-7-7 eller högre på alla deltesterna för att bli uttagen... Men som du antyder så är det inte så att gemene befälsvpl som söker ens blir kallad till första testet utan det gallras redan där.

Jag förstår hans oro.

När jag skulle söka gymnasieutbildning där nån gång i slutet av 1980-talet..

Så fanns det 2 utbildningar som hade extrema antagningskrav på grund av att _alla_ sökte.

foto och frisör..

Snitt på 4.7 av max 5 var inte helt ovanligt.

Jag vet och har fått höra att dom flesta som gick arbetar inom andra yrken och att många yrkesverksamma fotografer kommer från andra utbildningshåll.

Förhoppningsvis så har Flygvapnet så pass bra tester så att dom kan sålla bort prestige sökanden och andra som bara lyckats fixa bra betyg. Risken finns dock att urvalsprocessen sållar bort för många bra kandidater redan innan på grund av att det är för många med bra betyg.

Sedan hoppas jag att dom vinklar hårt så dom får in fler kvinnliga sökanden.

Att det visas en dokumentärserie om flygförare på TV förändrar ju på intet sätt antagningsprocessen, så jag förstår inte oron alls. Tvärt om. Ju fler som söker desto bättre.

Däremot kan antagningsprocessen fungera fel om det skiljer kraftigt antalet sökande beroende på hur dom gjort processen.

Risken är stor att dom har en grov sortering i början baserat på betyg och andra parametrar som framgår i inskickade handlingar.

Bara för att få ner antalet lämplighetstester på plats.

Risken är stor att dom har en grov sortering i början baserat på betyg och andra parametrar

Alla som söker har ju gjort minst en mönstring tidigare och ur den framgår rätt bra hur man kommer att klara vissa delar av pilottesterna. Har man mycket fler sökande nästa år som alla är behöriga, lämpliga osv. så kommer garanterat fler än i år att få komma första dagen. Fler sökanden = bättre urval att plocka russinen ur = bättre piloter = bättre försvar av Sverige...

MVH Johansson

Har du verkligen tänkt igenom detta? Om du nu skulle klara dig igenom alla testerna skulle du inte då vilja flyga tillsammans med de bästa? Om du verkligen har ett intresse för yrket så borde du vilja att så många som möjligt sökte så att de bästa av de bästa fick jobbet. För inte är det väl så att du inte tror dig ha vad som krävs, så att du hoppas att det året du söker så är det så några som söker så att de tar med dem som ligger lite under gränsen? (Många så blev det ;-) )

För övrigt är det väl dags för en ny TOP GUN effekt? Jag visste i alla fall vad jag ville bli runt -86 :uuh:

Jag har en yngre jobbarkompis som lumpade som BevakningsGB på I19.

Han har kommit riktigt långt i urvalsprocessen, återstår "ett steg" har jag för mig.

Så man behöver inte vara någon grundutbildad "Kryp-och-stryp-Ninja" (missförstå mig rätt) för att konkurrera.

Fett mellan öronen, fys, och järnpsyke kommer högre upp på listan.. :uuh:

Jag har hört några siffror ang pilot utbildningen att det skall vara 5000 som söker, 500 får göra testerna. Slutligen är det 8 som blir piloter. Visserligen fick jag höra det av min brors flickvän, som jobbade på K1 där var det en person som hade gjort testerna vilket gick mindre bra. Jag vet att det inte är en stark källa, så ni bör vara kritiska.

Ang TOP GUN effekt så fick vi redan en i höstas, eller snarare bonde effekt. Efter bonde söker fru så kunde 40% av alla stockholmarna tänka sig att flytta ut på bondgård.

Jag tror inte att det blir nån större TOP GUN effekt av flygförar serien.

Vad heter det där flygförarprogammet och när kmr det sändas?

"Remember guys no points for second place!"

Jag har hört några siffror ang pilot utbildningen att det skall vara 5000 som söker, 500 får göra testerna.

Det där låter mycket som förstagallring. Med tanke på att första testet är (var?) ett skriftligt test där många sitter i en läsesal motsv. så kan man ha en äclig massa folk på första testomgången, den är inte särskilt personalkrävande.

Hej,

Tack för alla svaren, jag är ny här på forumet, och jag tycker att det är bra att ni kunde svara så fort!

Självklart så gäller det att man måste klara testerna för att bli pilot, men ifall dom tar in 8-10 st per år, och det är 20 som klarar testerna? Men som nu, när det är väldigt få som söker(under två hundra) Så är det inte så många som klarar testerna, så därflör är det lättare för dom som har klarat testerna att komma in till utbildningen.

MVH Johansson

Ledsen Erik, men jag kan inte annat än att hålla med AW här.

Det är klart att en del kommer söka som inte har tänkt igenom beslutet ordentligt när man sänder en sådan serie på tv, men det stora problemet idag för försvarsmakten är inte att för många söker utan att för få söker! Förhoppningsvis gör serien att gemene man får ett större förstående för hur försvaret arbetar i det 21 århundradet och att fler söker till både pilot och andra yrken i försvaret (fler sökande leder ju till ett större urval och förhoppningsvis att vi får bättre lämpade). Hur blev du intresserad av pilotyrket? De unga som ser detta program kanske aldrig kommit i kontakt med pilotyrket men kanske är de mest lämpade!

Min far har flygit viggen i 10 år, men tuvär så slutade han när han fick mig, men när man hör alla sköna historier så blir man ju tänd på det !

Det där låter mycket som förstagallring. Med tanke på att första testet är (var?) ett skriftligt test där många sitter i en läsesal motsv. så kan man ha en äclig massa folk på första testomgången, den är inte särskilt personalkrävande.

Det måste ha varit bra länge sen isf(,minst före 2003)... Första dagen sitter du mestadels i en datasal och även om det kanske inte krävs överdrivet mkt personal då så är det inte heller mer än kanske 10pers per tillfälle som gör det.

edit: 500 som får göra dag1 skulle innebära en sån testdag varje vecka, året om, inte speciellt realistiskt.

Edited by johanp

Hej,

MVH Johansson

Inte för att vara petig men antalet sökande till KBV är i år ca 3800 mot ca 1000 som det brukar vara. Självklart är en av anledningarna att det har gått en typ av dokumentär på Kanal 5. Ca 200 är kallade till intervjuer mm utav dessa sökande.

Det är väl kanon att konkurrensen är hård till ett attraktivt jobb? Självklart kan man som sökande tänka "egoistiskt", det blir ju svårarare ju fler som söker men för organisation är det ju perfekt!

Vad gäller ev. dokumentär om yrket som flygförare så kommer med stor sannolikhet ansökningarna att mångdubblas, de flesta kommer gallras ut redan i ansökningsfasen, fler försvinner i intervju/ förtestdelen och till slut så finns det en klick kvar som alla uppfyller de krav som ställs. Ju fler man har att välja mellan i slutdel desto bättre är det ju!

Så är du verkligen sugen på att bli FF är det ju bara att ligga i lite extra, läs in mer matte och fysik. Spring några extravarv i spåret, träna upp din kordination lite mer även om det kan vara tråkigt.

Och sist men inte minst, dröm lite mera hela tiden, kolla mer på Top Gun, dröm lite till! En dag kan det ju vara du som står där och får ta emot vingarna!

Har man de medecinska förutsättningarna och den rätta motivationen så är det ju bara att köra! Tron kan försätta berg som bekant!

minst 10-7-7.

Det måste du inte alls det. Men du kommer att vara tvungen att prestera bättre än alla som har 10-7-7 eller högre på alla deltesterna för att bli uttagen... Men som du antyder så är det inte så att gemene befälsvpl som söker ens blir kallad till första testet utan det gallras redan där.

Det måste du visst, minst 10-7-7.

Att det visas en dokumentärserie om flygförare på TV förändrar ju på intet sätt antagningsprocessen, så jag förstår inte oron alls. Tvärt om. Ju fler som söker desto bättre.

Om inte annat så kan det ju vara ett kul program för oss MÖPar?

På dansk TV visas ett program som jag tror heter röd zon, som är intressant.