Jump to content

Om Amiga 1200-dator ("svär jag i kyrkan" nu?)

Stocken

Recommended Posts

Jag har "dammat av" min gammla trogna Amiga 1200 men av någon anledning så tickar diskettenheten hela tiden. Vet någon hur man gör för att stänga av det där tickandet? Jag vet att man kan göra det, men jag har glömt hur...

Och så undrar jag om någon vet hur man gör för att starta program från diskett? När jag stoppar i disketten så kommer det inte upp någon ikon för den disketten eller för dess innehåll alls.

*edit* jag kollade i diskettenheten och det visade sig att det satt en bit tunn kartong :camo: där. Efter att jag tog bort den så funkar det *gör tio snabba som straff*

/Stocken

Hej tinhead!

Bootprom... det vet jag inte vad det är riktigt :) men jag gissar du menar att 1200-n har hårddisk. Min första Amiga var en 500 som man fick starta med diskett... seeeeegt...

Tickade diskettenheten så där på Amiga 1000 också? Hur gjorde man för att stänga av det isåfall?

/Stocken

Bootprom= chip där kickstart var inprogramerat..så man slapp diskett..

Minns inte att min diskettenhet hade ticks..men det var extremt sällan den diskettstationen var tom då det var det enda media jag hade till min.

Hårddisk..ojoj det var lyx det...polarn hade en 10 eller 20mb disk..

Själv körde man med disketter i travar :uuh:

Nu förstår jag vad det var du menade tror jag. Ett programmerbart ROM-minne som används vid uppstart/omstart vid datorn?

Och disketter i travar... det fick mig att tänka på Trollet Hugo som dataspel... 8 disketter som man fick växla mellan hela tiden man spelade och det programmet var inte installerbart på hårddisk :uuh:.

/Stocken

Nu förstår jag vad det var du menade tror jag. Ett programmerbart ROM-minne som används vid uppstart/omstart vid datorn?

Ja, det är just vad PROM betyder, eller (skol)bal. Men jag tror inte man har en massa baldansare i datorn, och om de dansar bal har de förmodligen inte stövlar (boots) på sig :P

Angående tickande diskettstationer, det fanns ju ett "virus" till Amigan som spelade en trudelutt med diskettstationen, vilket tyvärr kunde leda till döden för den stackars diskettstation som blev utsatt..

Oh, those were the days för ett halvt liv sedan, som man spelade spel på polarnas Amiga 500or eller på skolans Amiga 1000-maskiner... Sen mognade man och köpte en riktig dator (dock med MC68k CPU).

/E

Pratar du om en Mac?

Den mjukvaru emulerade jag dubbelt så fort som en köpes Mac på min Amiga 1000 :rolleyes:

Låter som "falsk matematik" eftersom både en Amiga 1000 och de tidiga macarna hade MC68000 @ 7-8MHz. Att du dessutom skulle emulera en 16 MHz MC68LC20 med din 8MHz MC68000 i dubbla hastigheten är jag tveksam till. Att din A1000 gick bättre än en Mac 128k tvivlar jag dock inte på, eftersom Amigan hade en del roligheter som "seriösa" datorer inte hade. Synd bara att Amigan råkade nicha in sig mot finniga tonnåringar, och var tvugna att sälja datorer för runt 5 papp, när konkurrenterna kunde sälja prestandamässigt motsvarande datorer till biltelefonsläpande yuppies för 30 papp.

Jag har förövrigt ännu svårare att tro att du emulerade min andra dator på din A1000, min andra dator var ett rejält kliv uppåt med RISC-arkitektur (PowerPC 601 @ 90MHz, mer än halva min förra dators hårddiskstorlek i RAM-minne (24mb), ny 15" multisync SONY-skärm med trinitronbildrör (skärmen kostade nästan 6 papp!) och en (håll i dig) hårddisk på 500mb! Detta fartmonster kostade mig, om jag minns rätt runt 16 papp (exkl skärmen då), vilket var ungefär vad min tidigare dator ockspå kostade, men då inklusive skärm (och tangentbord, som man alltid fick köpa extra till mac), skrivare (Apple StyleWriter II) och extern SCSI 2x CD-läsare (på denna tid kostade CD-brännare femsiffriga belopp, och CD-läsarna kom med CD-Caddy, en liten låda man lade CD´n i innan man matade in den i läsaren).

Fan, man är den nya generationens gamling. Farsans generation diskuterar alltid "första bilen" och hur man kunde trimma en amazon och mecka med en 242a. Min generation blir nostalgisk över gamla datorer. Undrar vad mina ungar kommer prata om? "Jag minns min farsas gamla mobil, den typ, hade bara en platt skärm, inte alls nån sån näthineprojicerande holoskärm som dagens mobbe. Sen hade den bara 2mpixkamera, utan IR. Dessutom var den så stor att man var tvungen att bära den i fickan, inte som nu, under huden i armvecket."

/E

Pratar du om en Mac?

Den mjukvaru emulerade jag dubbelt så fort som en köpes Mac på min Amiga 1000 :)

Låter som "falsk matematik" eftersom både en Amiga 1000 och de tidiga macarna hade MC68000 @ 7-8MHz. Att du dessutom skulle emulera en 16 MHz MC68LC20 med din 8MHz MC68000 i dubbla hastigheten är jag tveksam till. Att din A1000 gick bättre än en Mac 128k tvivlar jag dock inte på, eftersom Amigan hade en del roligheter som "seriösa" datorer inte hade. Synd bara att Amigan råkade nicha in sig mot finniga tonnåringar, och var tvugna att sälja datorer för runt 5 papp, när konkurrenterna kunde sälja prestandamässigt motsvarande datorer till biltelefonsläpande yuppies för 30 papp.

Fan, man är den nya generationens gamling.

/E

Gamling? Har du inte låst fingrarna undertiden du spelade på en ZX Spectrum? ;)

Eller blivit trött i armarna av spelet sex games på Vic64 eller spelat Samantha Fox Strip poker..? :D

Spy vs. Spy eller varför inte tanks? =)

Amiga var tyvärr väldigt felskött som företag. Det märks speciellt på de faktum att SVT använde amiga till textning och grafikvisning rätt långt in på 90-talet samt dom "häftiga" 3D spelen på grönan kördes av en 2st Amiga 2000 burkar :D

Fick veta på den tiden att Mac låg bara på halva klockfrekvensen..

Men det kan ha varit någon som sett specen på en sånhära... http://www.apple-history.com/body.php?page...e&order=ASC

Däremot gick det utmärkt att klocka upp Amiga =) 14mhz var inga problem förutom då man skulle landa i spelet F18 hornet...det var liite mera realistisk hastighet då ;)

21Mhz då hann minnena och säkert annat tyvärr inte med..

Gamling? Har du inte låst fingrarna undertiden du spelade på en ZX Spectrum? ;)

Eller blivit trött i armarna av spelet sex games på Vic64 eller spelat Samantha Fox Strip poker..? :baskerPa:

Spy vs. Spy eller varför inte tanks? =)

Oh, jag har minsann spelat på både C64 och Spectrum (en Spectrum 128).. men skavsåren av slicksticken kom sig inte av sexgames, för min ordentlige polare hade inte det. (jag har dock testat det som kortast hos någon som hade det), utan Daley Thompsons Super Sports.

Amiga var tyvärr väldigt felskött som företag. Det märks speciellt på de faktum att SVT använde amiga till textning och grafikvisning rätt långt in på 90-talet samt dom "häftiga" 3D spelen på grönan kördes av en 2st Amiga 2000 burkar :-P

Jo, Amiga var stora inom just TV-grafik. Det var väl nästan det enda område de användes proffessionellt? Viss användning hade de väl även inom musiken, men där dominerade väl värste konkurrenten, Atari.

Konkurrenten inom TV-grafik var väl Quantel, och deras utrustning var ju inte direkt billig. Såg en Quantel Paintbox arbetsstation en gång på en reprofirma. Den såg rätt spejsad ut.

Fick veta på den tiden att Mac låg bara på halva klockfrekvensen..

Men det kan ha varit någon som sett specen på en sånhära... http://www.apple-history.com/body.php?page...e&order=ASC

Ja, man ska inte förväxla Apple II med Apple Macintosh II, Macintosh IIfx t.ex var ju på sin tid ett veritabelt fartmonster med en MC68030 på hela 40 MHz. Alla macar hade ju dessutom SCSI-interface för hårddiskar mm.

Däremot gick det utmärkt att klocka upp Amiga =) 14mhz var inga problem förutom då man skulle landa i spelet F18 hornet...det var liite mera realistisk hastighet då ;)

Särskillt om man ska landa på det sovjetiska ubåtshangarfartyget? :D

Fan vad grafiken sög egenligen.. Den enda tgerrängformationen som fanns var väl ett pyramidformat berg har jag för mig. Men på den tiden tyckte man det var skitbra.

/E

Era lyllos....Själv hade jag en Vic 20 som jag raskt bytte ut till en PC (utan hårddisk).

Sedan 1989 så slog jag till och pröjsade hela 10000 för en PC med herculesgrafik, dubbla diskettstationer (båda storlekarna) och en hårddisk på 20 Mb (där försäljaren lovade att den kommer att räcka under hela min livstid... :baskerPa: ).

Det gick iallafall att spela Prince of Persia och SimCity på den!!! :-P

//Nisse

(Jajjamensan, jag har haft en discnotcher, dvs en manick som gjorde om enkelsidiga 5,25" floppys till dubbelsidiga!!)

Hade jag också:

:baskerFN:

Min var mer hi-tec!! :lala:

Det var en sorts klämma med ett urtag där man stoppade i disken, påminde om ett hålslag!!

//Nisse

B-)

Jo jag vet, mina nördigare kamrater hade sådana, medan jag konstaterade att jag uppnådde samma resultat med endast mammas sy-sax..

Jag har "dammat av" min gammla trogna Amiga 1200 men av någon anledning så tickar diskettenheten hela tiden. Vet någon hur man gör för att stänga av det där tickandet? Jag vet att man kan göra det, men jag har glömt hur...

Och så undrar jag om någon vet hur man gör för att starta program från diskett? När jag stoppar i disketten så kommer det inte upp någon ikon för den disketten eller för dess innehåll alls.

*edit* jag kollade i diskettenheten och det visade sig att det satt en bit tunn kartong :rolleyes: där. Efter att jag tog bort den så funkar det *gör tio snabba som straff*

/Stocken

Kul att man inte är ensam om att lira de gamla klassikerna....

Har ochså för mig att det finns någon liten fix för att få bort klicket men jag kommer inte heller ihåg, men här kan du säkert få svar på det och lite till.

En annan länk för den som har fått för mycket damm i grejorna..... :o

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...