Jump to content

Träningsvärk i vaderna


Holstrup

Recommended Posts

Tjena

 

Jag har letat igenom ämnena här på Hinderbanan, men inte hittat något som stämmer överens med min fråga.

 

Jag började löpträna för ca 3 månader sedan och det har gått hyfsat bra, min kondition var verkligen på botten innan så att jag nu kan springa ca 4Km i sträck är en mångdubbling av av min kapacitet.Fram till för tre veckor sedan har jag utnyttjat det lokala eljusspåret men med snöns intåg så blev det omöjligt att använde för löpning (jag menar det verkligen, spåret är i så dåligt skick att man skulle bryta av sig benen om man försökte springa där ute nu).

Så jag letade upp en vägslinga som är 1,3 Km lång och har då sprungit den varv på varv tills jag kommit upp i rätt distans.Dem tre första gångerna gick det som smort, inga problem med skorna eller knäna (vilket var min största skräck efter som jag inte sprungit på asfalt innan).De tre sista gångerna har jag dock drabbats av världens träningsvärk i vaderna efter varje löppass och jag vet inte vad det kan bero på.Jag har inte slarvat med stretchingen(10-12 minuter efter varje träningspass,löpning som styrka).Måste säga att den verkar vara mycket mindre nu senaste gången jag sprang.

Så mina frågor är alltså: Ska jag fortsätta som förut eftersom värken var mindre nu senast? Ska jag strunta i löpträningen i nån vecka eller två och se om det blir bättre? Och sist men inte minst: Finns det någon annan där ute som haft samma problem?

 

Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Tjena

 

Jag har letat igenom ämnena här på Hinderbanan, men inte hittat något som stämmer överens med min fråga.

 

Jag började löpträna för ca 3 månader sedan och det har gått hyfsat bra, min kondition var verkligen på botten innan så att jag nu kan springa ca 4Km i sträck är en mångdubbling av av min kapacitet.Fram till för tre veckor sedan har jag utnyttjat det lokala eljusspåret men med snöns intåg så blev det omöjligt att använde för löpning (jag menar det verkligen, spåret är i så dåligt skick att man skulle bryta av sig benen om man försökte springa där ute nu).

Så jag letade upp en vägslinga som är 1,3 Km lång och har då sprungit den varv på varv tills jag kommit upp i rätt distans.Dem tre första gångerna gick det som smort, inga problem med skorna eller knäna (vilket var min största skräck efter som jag inte sprungit på asfalt innan).De tre sista gångerna har jag dock drabbats av världens träningsvärk i vaderna efter varje löppass och jag vet inte vad det kan bero på.Jag har inte slarvat med stretchingen(10-12 minuter efter varje träningspass,löpning som styrka).Måste säga att den verkar vara mycket mindre nu senaste gången jag sprang.

Så mina frågor är alltså: Ska jag fortsätta som förut eftersom värken var mindre nu senast? Ska jag strunta i löpträningen i nån vecka eller två och se om det blir bättre? Och sist men inte minst: Finns det någon annan där ute som haft samma problem?

 

Tacksam för svar.

 

Man ändrar löpsätt och löpsteg när man går från spår (löparspår med mjukt underlag) och asfalt. Så det är helt normalt att man får lite värk i början när man ändrar underlag.

Link to comment
Share on other sites

Sluta träna två veckor för att du har träningsvärk känns överdrivet. Har du fruktansvärt ont kanske du kan ta det lugnt en dag och massera vaden med lite liniment eller någon smärtstillande salva. För mig så är det enda som hjälper mot träningsvärk att träna igen så att muskeln blir varm. Kanske är helt fel men det fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att det verkligen är vanlig träningsverk? Kolla gärna så att du inte har några ortopediska problem (typ plattfot fotvalv/främre fotvalv). Men så länge värken kommer efter passet så borde det ju inte vara några problem. :)

 

Att promenera lite är ju också en klassiker om man har träningsverk...

Link to comment
Share on other sites

Som tidigare sagt blir löpsteget på väg helt annorlunda jämfört med en mjuk stig. Vad som dock är mycket viktigare och huvudanledningen till varför det är obra att springa på vägar är för att de lutar. De är högre på mitten än vid kanterna vilket medför olika belastning på benen. Detta blir problem även om man springer samma sträcka fram och tillbaks eftersom belastningen kontinuerligt är fel under en längre tid. Lösningen på detta är att springa mitt på vägen men det är obra av andra anledningar :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det känns precis som vanlig träningsverk i allafall.Senaste läkarundersökningen var det inga sådana problem (dem kollade ryggen ,knäna hela köret). Ska ut och springa imorgon får se om det känns bättre då. Tack för svaren förresten dem har lungnat ner mig rejält.

 

Holstrup

Link to comment
Share on other sites

Träningsvärk ska tränas bort!

När du har träningsvärk är det bra att träna men kanske inte lika intensivt. Har du däremot extremt ont och att det känns fel och gör ont under träningspasset, så borde du genast avbryta det och istället, vila, vila vila... tills det känns bra! :Malaj:

 

Stretcha är bra att göra både före och efter passet för att förebygga SKADOR, göra musklerna mer rörliga efter träning. Men det finns inget som visar att stretcha (eller då att inte stretcha) har någon samband med träningsvärk.

Bästa sätt att undvika träningsvärken är nog en ordentlig uppvärming och nedvarvning!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Tjena

 

Jag har letat igenom ämnena här på Hinderbanan, men inte hittat något som stämmer överens med min fråga.

 

Jag började löpträna för ca 3 månader sedan och det har gått hyfsat bra, min kondition var verkligen på botten innan så att jag nu kan springa ca 4Km i sträck är en mångdubbling av av min kapacitet.Fram till för tre veckor sedan har jag utnyttjat det lokala eljusspåret men med snöns intåg så blev det omöjligt att använde för löpning (jag menar det verkligen, spåret är i så dåligt skick att man skulle bryta av sig benen om man försökte springa där ute nu).

Så jag letade upp en vägslinga som är 1,3 Km lång och har då sprungit den varv på varv tills jag kommit upp i rätt distans.Dem tre första gångerna gick det som smort, inga problem med skorna eller knäna (vilket var min största skräck efter som jag inte sprungit på asfalt innan).De tre sista gångerna har jag dock drabbats av världens träningsvärk i vaderna efter varje löppass och jag vet inte vad det kan bero på.Jag har inte slarvat med stretchingen(10-12 minuter efter varje träningspass,löpning som styrka).Måste säga att den verkar vara mycket mindre nu senaste gången jag sprang.

Så mina frågor är alltså: Ska jag fortsätta som förut eftersom värken var mindre nu senast? Ska jag strunta i löpträningen i nån vecka eller två och se om det blir bättre? Och sist men inte minst: Finns det någon annan där ute som haft samma problem?

 

Tacksam för svar.

 

Kul att du kommit igång med löpningen

 

Som andra skrivit - det är annorlunda att springa i terräng jämfört med asfalt, dock brukar det vara så att träningsvärken kommer när man går från plan asfalt till terräng och inte det motsatta. Om det bara är träningsvärk finns det dock inte något skäl att sluta eller vila.

 

Det du skriver gör mig dock lite fundersam. Hur ofta springer du? Hur långt springer du? Växlar du gång med löpning under passet? Hur stretchar du? Har du provat excentriska tåhävningar? Tränar du någon benstyrka?

 

Generellt är det inte så lyckat för en nybörjare att springa på asfalt. Bättre att köra på spår som är lite kuperade och mjuka. Det är dels skonsammare för kroppen och dels ger det en mer allsidig träning som mer styrka i löpsteget. Inte heller är det så lyckat att köra slinga åt samma håll - det sliter mycket på kroppen att springa i samma ställning utan omväxling.

Link to comment
Share on other sites

Jag springer två gånger i veckan,jag har ökat längden på vändorna succesivt så nu senast sprang jag 6 kilometer.Jag kör både knäböj och vanliga tåhävningar (vet inte vad excentriska tåhävningar är).Strechar gör jag i stort sett enligt råden på Kustjägarnas hemsida.

 

Men problemen verkar ha försvunnit jag kände knappt av någon värk alls nu senast.Och jag vill bara påpeka att anledningen till att jag började springa på asfalt överhuvudtaget är för att eljusspåret (med torv underlag) är totalt oanvändbart under vinter månaderna ,som nämmts innan skulle man bryta benen av sig om man försökte springa där. Jag har tänkt ta nästa löppass där, jag var uppe och kikade på den igår och den verkar ha torkat upp rättså bra.

 

Holstrup

Link to comment
Share on other sites

Jag springer två gånger i veckan,jag har ökat längden på vändorna succesivt så nu senast sprang jag 6 kilometer.Jag kör både knäböj och vanliga tåhävningar (vet inte vad excentriska tåhävningar är).Strechar gör jag i stort sett enligt råden på Kustjägarnas hemsida.

 

Men problemen verkar ha försvunnit jag kände knappt av någon värk alls nu senast.Och jag vill bara påpeka att anledningen till att jag började springa på asfalt överhuvudtaget är för att eljusspåret (med torv underlag) är totalt oanvändbart under vinter månaderna ,som nämmts innan skulle man bryta benen av sig om man försökte springa där. Jag har tänkt ta nästa löppass där, jag var uppe och kikade på den igår och den verkar ha torkat upp rättså bra.

 

Holstrup

 

Det låter bra. Något man lär sig med tiden är att känna skillnaden mellan träningsvärk eller i vart fall ofarlig smärta och när något är fel. Man skall lyssna på kroppen men inte för mycket helt enkelt. Varierar du så att du inte alltid kör din maxsträcka och kanske lite lugnare veckor också blir det nog bra

 

Excentriska tåhävningar gör man genom att stå på ett trappsteg, gå upp på tå ståendes på båda fötterna, lyft ena foten och sänk foten så att hälen kommer under trappsteget (och vad/hälsena sträcks ut). Gå upp igen på båda tårna osv. Det är en övning som både ger styrka och stretch.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...