Chris Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Hej! En sak som har slagit mej är att det inte verkar finnas nån lös ammo till AG90 och Tksp 90. Används inte dom vapnena i lösövningar, eller skriker man bara "pang"? En nyfiken Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Hej! En sak som har slagit mej är att det inte verkar finnas nån lös ammo till AG90 och Tksp 90. Används inte dom vapnena i lösövningar, eller skriker man bara "pang"? En nyfiken Chris Det finns en variant av lös ammunition i .50. Den ser ut nästan som den lösa 7,62 patron som används till PSG90. Det vill säga ett stort "ollonskott", ingen lösskjutningsanordning annat än ett speciellt magasin. Den variant vi testade orkade inte ladda om AG 90, utan man var tvungen att göra det manuellt. Men jag tror inte att kronan köpt in denna. någon som vet mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Har för mig att jag såg på någon uppvisning för ett par år sedan att Amf hade monterat KSP 58 m lösskjutningsanordning parallellt med TKSP på lavetten på Stridsbåt 90. Liknande som görs/gjordes? med 20 mm akan till PBV 302. Detta just för att det saknades 12,7 lös. Någon Amf-kille som kan säga om detta var en tillfällig sak eller om man fortfarande gör så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mimesis Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 När jag var nere på Karlbergs dag så gjordes det en våldsamlandstigning. Då sköts det med tksp. Med tanke på att ingen dog och Karlberg står kvar så var det nog inte skarp. Därför drar jag slutsatsen att det finns lös till tksp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Vi hade lösa "ollonskott" till AG90 (som var nog med fart i för att orka ladda om). Tips: Prova att lägga en sådan i kaminen till ett 20-tält - den ser ut som en boll efteråt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 16, 2002 Report Share Posted July 16, 2002 Vi hade lösa "ollonskott" till AG90 (som var nog med fart i för att orka ladda om). Tips: Prova att lägga en sådan i kaminen till ett 20-tält - den ser ut som en boll efteråt Ser ut som en boll? Ollonskottet eller kaminen?? ;) :baaa Sorry kunder inte låta bli :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 17, 2002 Author Report Share Posted July 17, 2002 Kul, då verkar det finnas en lös patron iallafall. Jag har inte hittat nåt i manualerna om den, men då är det Bakelittfabrikkens lösa som vi använder iallafall. Jag antar att den är röd som den till PSG90.. Är det nån som kommer ihåg hur bottenstämpeln såg ut? Jag vet, jag är lite fanatisk i bland, men det säger om den är tillverkad för Sverige eller "bara" inköpt för speciella tillfällen Tack för all information! /Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SADDO Posted July 17, 2002 Report Share Posted July 17, 2002 Enligt ett AMF-befäl jag snackade finns det endast några stycken LÖS-utrustningar (speciell pipa/lösskutningsanordning krävs) till Tksp i Sverige. Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 17, 2002 Report Share Posted July 17, 2002 Kul, då verkar det finnas en lös patron iallafall. Jag har inte hittat nåt i manualerna om den, men då är det Bakelittfabrikkens lösa som vi använder iallafall. Jag antar att den är röd som den till PSG90.. Är det nån som kommer ihåg hur bottenstämpeln såg ut? Jag vet, jag är lite fanatisk i bland, men det säger om den är tillverkad för Sverige eller "bara" inköpt för speciella tillfällen Tack för all information! /Chris Den jag testade var inte röd utan mörkt blå/lila. Vi hade fem patroner, och dom var som jag nämnde inte lämpade för AG-90. Det verkar ju ändå som om detta har löst sig efter som det finns till 12,7 sprutan, och då laddar den ju garanterat om AG-90. Vore kul om någon kunde skaka fram lite mer info om den lösa patron 12,7, någon kanske har en bild?... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 17, 2002 Author Report Share Posted July 17, 2002 Hmm, jag har inte sett nån bild annat än på Bakelittfabrikkens hemsida. Där finns även en bild på en Tksp90 med deras lös skjutnings anordning. http://www.bakelittfabrikken.no/ /Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredriksson Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Den var röd och såg ut som till PSG:et *fast STÖRRE och mycket MANLIGARE* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 23, 2002 Author Report Share Posted July 23, 2002 Hmm, summa summarum. Vi har gått från test (mörkblå/lila) till produktions patroner (Röd) Vi kan köra den i AG90 och få den att ladda om numera. Då har det tillkommit nån form av "rekyl accelerator" till den. Till Tksp90 så har det nog funnits lös skjutningsanordning från början, för annars laddar den omöjligt om. Kommer jag över nån sån patron så avbildar jag den och lägger ut den här för allmän beskådan. Jag bara älskar sånna här små utredningar. Jag tycker att utvecklingen är minst lika intressant som den slutliga grejen, men är man inte inne i svängen så finns ju knappt nån information att få tag i. Det är det som gör det här forumet riktigt intressant! Tack för all information så här långt. Är det nån som kommer på nåt mer så är jag alltid intresserad! Mvh Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Vi kan köra den i AG90 och få den att ladda om numera. Då har det tillkommit nån form av "rekyl accelerator" till den. Till Tksp90 så har det nog funnits lös skjutningsanordning från början, för annars laddar den omöjligt om. Där säger du något.. Har hört om att det ska finnas lösskjutningspipor till tksp. Då behövs ingen speciell anordning om den är tunnare inuti. (?) Dock fanns det väldans få pipor, och förmodligen kostar det en del att köpa in am till dem. (köper man inte am förpackat i 30m² container så...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Jag låg på amf4 01 och vad jag har förstått så finns det i alla fall inte tillräckligt med lösskjutningsanordningar till tksp för att dom övergripande ska kunna användas i utbildningssyfte. Såg däremot under en övning i norge att norrbaggarna har massor av dom. då en som fungerar liknande lösskjutningsanordningen till ksp58an. Verkar konstigt att inte svenska försvaret kan köpa in mer. Men än så länge blir det till att markera med 58a eller ak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 25, 2002 Author Report Share Posted July 25, 2002 Ing, att det är dyrt med ammo är ju en evig sanning Sen är det ju en hel del politik i det hela åxå: "Om du köper en bandvagn av oss så köper vi vad ni har" Jag vet inte rakt på sak vad vi köper från Norge annat än ammunition. NAMMO har ju delat upp det hela så att Sverige har vissa kalibrar och Norge har dom andra. Tex så tillverkas ju ingen .50BMG ammunition i Sverige i dag. Allt importeras bl.a från Norge. En annan sak jag tänkte på efter att ha kollat på Bakelittfabrikkens hemsida är om Sverige har provat deras korthålls ammunition? Enligt ett forum i Norge så skulle den fungera riktigt bra på övning. Riskområdet var bara ett par hundra meter ungefär. I dag finns mej veterligen ingen korthålls övnings ammunition i aktivt bruk. Klassikern är ju annars kammarpatron m/12 i 6,5x55. /Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Klassikern är ju annars kammarpatron m/12 i 6,5x55. Glöm inte den gammla hederliga instickspipan till AK 4 i kaliber .22. Mycket trevlig att skjuta med... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Lt. payne Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Vi hade lösa "ollonskott" till AG90 (som var nog med fart i för att orka ladda om). Tips: Prova att lägga en sådan i kaminen till ett 20-tält - den ser ut som en boll efteråt Då var du poppis efteråt!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 25, 2002 Author Report Share Posted July 25, 2002 Jag har tyvärr alldrig haft möjlighet att använda .22 kittet till AK4:an, men det är ju en väldigt smart ide'.... Speciellt som man kunde använda lys ammo också. Använder man .22 kittet i dag åxå? En annan låg inne 88-89 och då var det ingen som talade om det iallafall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 25, 2002 Report Share Posted July 25, 2002 Chris. Jag gjorde min GU 86-87 och vi använde .22 kitet till ak4 Jag har även använt det senare inom HV. Jag tror att det är avvecklat nu men jag har hört lite "både och" där så jag är inte säker. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 25, 2002 Author Report Share Posted July 25, 2002 Ok, trodde nästan att .22 kittet var avvecklat. Antagligen är det olika från förband till förband vilka som använde det också. Jag använde nästan enbart fullskarp ammunition i AK4:an och AK5:an under min GU 88-89 med lite löst imellan. Det var nog så att dom tyckte att vi skulle lära oss från början så att säga. Utbildningen blir ju lite "snällare" med AK5 jämfört med AK4, vilket är en nog så bra anledning till att sluta serva .22 kittet. /Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 26, 2002 Report Share Posted July 26, 2002 Vad står BMG för? browning machine gun? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chris Posted July 26, 2002 Author Report Share Posted July 26, 2002 getN, du har så rätt så. 12,7x99 Browning machine gun. Används i annat än Browning M2 kulsprutor i dag, men är fortfarande vanligast där.. Mvh Chris Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskorten Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Tjenare, vi har upptäkt ett litet problem på plutonen. Eftersom det inte finns nåt lösskjutnings system till HMG, så blir det ganska konstiga övningar när man bara får åka runt o skrika pang hela tiden. Tänkte fråga om nån vet nån ksp som passar i fösterna till HMG rekyldämparen, som skulle kunna användas som övningsvapen? Vi provade med 58:an men den passade inte, men 94:an kan ju passa. Tacksam för hjälp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 9, 2007 Report Share Posted September 9, 2007 Slår samman med befintlig tråd samt länkar till annan befintlig låst tråd i ämnet. Ett tips från BG: SÖK!!! /Blågul http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=32015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts