Jump to content

Automatkarbin 5C Ak 5C inkl. varianter


2Sharp

Recommended Posts

Ugh, det tog tid...

Har ont om tid, lade bara in bilderna. Hoppas de var till nytta och/eller nöje.

Schysst med laddaramarna, tack för info och bilder @ Ing o 106

Edited by henke
imageschack bilder döda länkar, raderade/Henke
Link to comment
Share on other sites

Bra att det kommit ut laddram nu, synd bara att man behöver en adapter för att använda dom.

 

Hur är det med AK5c ur utbildningssynpunkt. Är handhavandet (frånsett sistaskottspärren) samma som ak5? 250 och 400m sikte på fasta riktmedlen, isär ihop mm?

 

Är det i princip bara en "5min" tilläggs utb. om man har GUak5?

Link to comment
Share on other sites

Bra att det kommit ut laddram nu, synd bara att man behöver en adapter för att använda dom.

 

Hur är det med AK5c ur utbildningssynpunkt. Är handhavandet (frånsett sistaskottspärren) samma som ak5? 250 och 400m sikte på fasta riktmedlen, isär ihop mm?

 

Är det i princip bara en "5min" tilläggs utb. om man har GUak5?

 

När min pluton bytte från AK5 till CF hölls en kortare utbildning på cirka en timme. Detta var inklusive övning i ihop/isär, ladda/patron ur osv.

Link to comment
Share on other sites

:Malaj: Yoff som genomgått ny instruktörskursAk5 C höll på i en vecka. Så "5 min" nej.
Min fetmarkering. Instruktörskursen är självfallet längre än "brukarutbildningen". Antagligen passar man dessutom på att repetera hela instruktörskursen, inte bara dom delar som specifikt rör C.
Link to comment
Share on other sites

Utb. var för oss inte speciellt lång eller omständlig, det är ju i princip samma vapen, x-act samma handgrepp funkar.

 

Vissa detaljer ger ju dock möjligheter till annat hanterande, ex: sistaskottsspärren och det främre greppet.

 

Btw, en vanlig missuppfattning verkar vara att sistaskottsspärren håller den sista patronen antingen i magasinet eller i patronläget, så är det INTE, när sistaskottsspärren låser slutstycke och låsstycke [mekanismen] i bakre läget är magasinet och vapnet tömt på patroner. Det är patronföraren som aktiverar sistaskottsspärren när magasinet är tömt och inget annat.

 

Finns endast 400 m sikte, det andra är bortskuret/kapat.

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Är det en "äkta" sistaskottsspärr, dvs "i med nytt mag - tryck in knappen för matning" eller är det en "mantelspärr" som på 88:an där man skall använda manöverhandtaget?

 

Edit:

Ja, 88:an har inget manöverhandtag, där drar man i manteln för att mata ny patron...

Edited by Sir Vival
Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Är det en "äkta" sistaskottsspärr, dvs "i med nytt mag - tryck in knappen för matning" eller är det en "mantelspärr" som på 88:an där man skall använda manöverhandtaget?

På CF var det bara att sätta i nytt magasin, trycka på knappen och fortsätta. Samma sak går ju att göra på Pistol 88 även om sistaskottsspärren kan vara tung att trycka ner.

Edited by 106
Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Är det en "äkta" sistaskottsspärr, dvs "i med nytt mag - tryck in knappen för matning" eller är det en "mantelspärr" som på 88:an där man skall använda manöverhandtaget?

 

Edit:

Ja, 88:an har inget manöverhandtag, där drar man i manteln för att mata ny patron...

 

Finns knapp på vänster sida, (typ samma som "M16") men det funkar alldeles utmärkt att dra manöverhandtaget bakåt också, om man inte vill ha fuppel när man växlat från plåt mag. till plastmag.

 

Här syns knappen:

23jb1.th.jpg

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Är det en "äkta" sistaskottsspärr, dvs "i med nytt mag - tryck in knappen för matning" eller är det en "mantelspärr" som på 88:an där man skall använda manöverhandtaget?

På CF var det bara att sätta i nytt magasin, trycka på knappen och fortsätta. Samma sak går ju att göra på Pistol 88 även om sistaskottsspärren kan vara tung att trycka ner.

Jo... Men rekommendation från Glock är att mantelspärren är just en spärr och inte avsedd att använda till att släppa fram manteln igen efter magasinsbyte, utan att detta skall ske genom att man drar denna bakåt och släpper.

 

Trodde väl iofs inte att detta skulle vara ett motsvarande problem på nya 5:an.

 

@2Sharp

Min kanske något luddiga frågeställning var kanske mer vilket handhavande som lärs ut/anbefalls, än att det fanns en egentlig knapp. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Min kanske något luddiga frågeställning var kanske mer vilket handhavande som lärs ut/anbefalls, än att det fanns en egentlig knapp. :)

 

Enklast kan vara att köra på manöverhandtaget hela tiden, knappen är inte direkt grovmotorisk.. Man kan lappa till rätt rejält och ändå bli förvånad att det fortfarande är upphängt..

 

GMY

Link to comment
Share on other sites

@2Sharp

Min kanske något luddiga frågeställning var kanske mer vilket handhavande som lärs ut/anbefalls, än att det fanns en egentlig knapp. :)

 

Aha! Bonka på knappen lärs ut, de är lite sega, kan var för att de är rätt nya och behöver slitas in?

Funkar dock helt ok för det mesta. Den kunde vara liite större...

 

Jag gör lite av varje, eller både och avseende knapp och manöverhandtag.

Edited by 2Sharp
Link to comment
Share on other sites

@ 2sharp: Tack for all tid som du lagt ned pa bilderna!

 

Angaende laddramarna, ar lika de amerikanska ocksa? Nagon som vet? Man kan kopa mangder av dem har for liten penning :-(

 

 

Poängen är väl att patronerna levereras på ram. Att sitta och flytta från ask till ram verkar rätt meningslöst.

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

Jag ser def. en poäng med att flytta över am till ramar från kartongerna. Hänt mer än en gång att en kartong med reservam rasat isär och bulorna har då legat lite varstans i packningen. En laddram tar inte så mycket plats och framför allt, har man sen en påfyllningsadapter med sig så är det bara att säga ritch-ratch tre ggr i snabb följd så har man ju fyllt ett magg...

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

Jag ser def. en poäng med att flytta över am till ramar från kartongerna. Hänt mer än en gång att en kartong med reservam rasat isär och bulorna har då legat lite varstans i packningen. En laddram tar inte så mycket plats och framför allt, har man sen en påfyllningsadapter med sig så är det bara att säga ritch-ratch tre ggr i snabb följd så har man ju fyllt ett magg...

 

 

Jo, visst, men poängen här är ju att patronerna ska levereras på ramar från början. Ingen reservamm i askar, med andra ord.

Link to comment
Share on other sites

Fråga: Hur ser magasins-adaptern ut?

 

@Knekt

Jag håller med om att det är poängen, men det faktiska läget skiljer sig en del från verkligheten. Även om det ibland sägs att det är brist 5,56 så kommer det under överskådlig tid att finnas pappaskar, och det är bara att gilla läget.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det är poängen, men det faktiska läget skiljer sig en del från verkligheten. Även om det ibland sägs att det är brist 5,56 så kommer det under överskådlig tid att finnas pappaskar, och det är bara att gilla läget.

Jag skulle faktiskt inte vara riktigt så säker på det. Den 5,56 jag sett de senaste åren har varit tämligen nytillverkad, så det verkar lite som om det är "just in time production" som gäller numera. 7,62 däremot är en annan sak...

Link to comment
Share on other sites

@Knekt

Jag håller med om att det är poängen, men det faktiska läget skiljer sig en del från verkligheten. Även om det ibland sägs att det är brist 5,56 så kommer det under överskådlig tid att finnas pappaskar, och det är bara att gilla läget.

 

Det beror ju helt och hållet på hur lagren ser ut, och när FM väljer att helt leverera "ramat" istället för "askat".

 

Har vi verkligen så himla mycket pappaskar med lös amm i förråd?

Link to comment
Share on other sites

Är det denna skapelse som NBG-kompanierna kommer att utrustats med?

När jag diskuterade med en av rekryteringsofficerarna om vilken vapenkompetens som var relevant, så sa han att det inte var viktigt då alla skulle utbildas på AK5C ändå...

Link to comment
Share on other sites

Det beror ju helt och hållet på hur lagren ser ut, och när FM väljer att helt leverera "ramat" istället för "askat".

 

Har vi verkligen så himla mycket pappaskar med lös amm i förråd?

Såg lös am 7.62mm redan i höstas som "ny" miljöam.

Det får mig att tro att det inte finns speciellt mycket överskott överhuvudtaget på lös am oavsett 5.56 eller 7.62.

Mer än gamla tygbandad 7.62 dock?

Link to comment
Share on other sites

Det finns en tidsplan. Men det är nog ingen som bryr sig speciellt mycket om den längre. Eftersom leveranserna ständigt har skjutits upp pga diverse olika orsaker.

 

Bland annat finns en skrivelse från 2005 om att det numera inte är tillåttet att byta till kortare axelstöd på vanliga Ak5:an på grund av att Ak5 C skulle ha börjat levereras under våren 2006. Men så blev det ju inte.

 

Hela Ak5 C/ mod D drars med ganska kraftiga förseningar just nu.

 

Utlandsstyrkan och NBG har första tjing om vi säger som så. Och vad gäller US så har faktiskt serieproducerade Ak5 C införts för dem som genomför missionsutbildning på IntUtbE just nu.

Däremot FE01 (NBG) har inte tilldelats Ak5C ännu vad jag vet. Men det kommer nog.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning

Okej då har jag splittat trådarna lite.

Hädanefter är det denna tråden som gäller vid prat om AK5C och tillbehör

Den äldre tråden om framförallt Ak5CF behandlar just CF och försöken fram till den färsdiga.

 

 

Jag bjuder på en bild så länge där man kan se längdskillnader mot AK5

 

Ak5C_AK5GRT.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...