Jump to content

Svenska stödfartyg


lanrezac

Recommended Posts

Jag tycker att det är häpnadsväckande att man planerar för stora stödfartyg. Har vi råd?

Varför har vi inte rustat Visbyfartygen?

Kommer de nya stydfartyg(et) att gå samma öde till mötes att det provkörs i elva år och att vi inte kommer att ha råd att använda det fullt ut?

 

Varför beställer vi inte några patrullfartyg liknande de danska Knud Rasmussen-fartygen? De skulle kunna användas både i Östersjön men även i "hög sjö" på andra håll och kanter internationellt!

 

Varför har Danmark råd (och förmåga) att ha en modern flotta men inte vi?

 

Missförstå mig inte nu, jag skulle pesonligen gärna se att vi köpte in och rustade tre Asalon fartyg i försvenskad variant med Rb15 MkIII+, svenska torpeder och en Bofors 57'a i fören m.m. Men är det vad vi mäktar med?

Edited by Airboy80
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Danmark har ju lagt ned en hel del annat för att ha råd med ett par större multiflexialltingpåengångfartyg. Skulle inte direkt kalla Danmark föregångsland och nu planerar man för nästa stora serie neddragningar. Jag tycker nog vi bör försöka köpa något bättre begagnat och knäcka alla pennor på FMV:s sjö-desk. Australien köpte nyss ett st Royal Navy Bay Class för ca 600 miljoner kr. Skulle inte förvåna mig om det kommer avyttras fler fartyg runt om i Europa.

 

Ser nog dock hellre 2 enklare stödfartyg från den berömda hyllan/beggade med lull-lull enbart om det läggs med i princip gratis och satsa istället på ett par fregatter för politikernas önskan om att visa upp landet internationellt. Jag har fortfarande inte sett något skäl till att vi ska behöva frakta stridsbåtar tex. Eller fordon för den delen. (Vi måste ju ändå till en hamn.. så ring Stena bulk precis som USA och England gjorde för Irakkriget.)

Link to comment
Share on other sites

Danmark har ju lagt ned en hel del annat för att ha råd med ett par större multiflexialltingpåengångfartyg. Skulle inte direkt kalla Danmark föregångsland och nu planerar man för nästa stora serie neddragningar. Jag tycker nog vi bör försöka köpa något bättre begagnat och knäcka alla pennor på FMV:s sjö-desk. Australien köpte nyss ett st Royal Navy Bay Class för ca 600 miljoner kr. Skulle inte förvåna mig om det kommer avyttras fler fartyg runt om i Europa.

 

Ser nog dock hellre 2 enklare stödfartyg från den berömda hyllan/beggade med lull-lull enbart om det läggs med i princip gratis och satsa istället på ett par fregatter för politikernas önskan om att visa upp landet internationellt. Jag har fortfarande inte sett något skäl till att vi ska behöva frakta stridsbåtar tex. Eller fordon för den delen. (Vi måste ju ändå till en hamn.. så ring Stena bulk precis som USA och England gjorde för Irakkriget.)

 

Problemet där är ju att man "bestämt" sig för att ha alla funktioner från amf till rent underhåll på samma båt. Blir nog dyrt och krångligt att bygga in det i en gammal båt. Annars är det en hygglig ide, jänkarna ska väl avyttra några av sina äldre när de skaffar nya tror jag exempelvis.

Link to comment
Share on other sites

@ Peo.

 

Enligt diverse personalgenomgångar som MI haft på sistone har man sänkt ambitionsnivån en aning, vilket förhoppningsvis betyder att man kommer att stryka amfibieförmågan och satsa på ett rent stödfartyg. Det är egentligen ett stödfartyg vi behöver och inget annat.

Link to comment
Share on other sites

@ Peo.

 

Enligt diverse personalgenomgångar som MI haft på sistone har man sänkt ambitionsnivån en aning, vilket förhoppningsvis betyder att man kommer att stryka amfibieförmågan och satsa på ett rent stödfartyg. Det är egentligen ett stödfartyg vi behöver och inget annat.

 

Tycker vi behöver båda på lång sikt, men för de uppdrag som vi ska kunna genomföra är rent stöd mer intressant ja. (och torde vara rejält mycket billigare om det är i stil med http://en.wikipedia.org/wiki/HNLMS_Amsterdam_%28A836%29 exempelvis)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som jag uppfattat det så har vi inga operativa stödfartyg alls just nu?

 

Visborg säljs och Trossö är inne på översyn. Carlskrona byggs om för att kunna fungera som stödfartyg. Så fram tills i höst då Trossö kommer tillbaka så har vi inget och fartyget tuffar på ensamt i ca ett år. Bara räknat i material då.

 

Och då har vi brister på ledningssidan nu och under denna tid också? Eller vad händer... ? :mellow:

Link to comment
Share on other sites

Som jag uppfattat det så har vi inga operativa stödfartyg alls just nu?

 

Visborg säljs och Trossö är inne på översyn. Carlskrona byggs om för att kunna fungera som stödfartyg. Så fram tills i höst då Trossö kommer tillbaka så har vi inget och fartyget tuffar på ensamt i ca ett år. Bara räknat i material då.

 

Och då har vi brister på ledningssidan nu och under denna tid också? Eller vad händer... ? :mellow:

 

Att HMS Carlskrona skulle byggas om till stödfartyg just nu kanske inte stämmer. Enligt marinetraffic.com i alla fall så lämnade hon Stockholm vid lunchtid idag och gick sedan Furusundsleden för att just nu vara på väg upp i Bottenhavet. Måhända hon är på provtur efter ombyggnaden?

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

 

Att HMS Carlskrona skulle byggas om till stödfartyg just nu kanske inte stämmer. Enligt marinetraffic.com i alla fall så lämnade hon Stockholm vid lunchtid idag och gick sedan Furusundsleden för att just nu vara på väg upp i Bottenhavet. Måhända hon är på provtur efter ombyggnaden?

 

/Per

Precis, ingen ombyggnad nu - Carlskrona kör för fullt året ut. RAS-ombyggnaden är tänkt att utföras i vinter... :navy:

Link to comment
Share on other sites

Svenska flottans nya stödfartyg börjar ta form

 

Nu börjar man så smått gå från ord till handling.

FMV och HKV PROD MARIN arbetar nu aktivt med att ta fram flottans nya stödfartyg. Observera att begreppet "stridsstödfartyg" inte längre finns med i vokabulären runt detta projekt. Inriktningen är enligt säkra källor att bygga två fartyg.

 

FMV är nu igång med att ta fram ett underlag för att kunna begära in offerter från industrin för konstruktion av fartyget. Man har här bl.a. tidigt deklarerat att fartyget kan byggas på varv "world wide", något som både kan vara bra och dåligt - beroende från vilken aspekt man ser saker.

 

Tittar man på de specifikationer som man arbetar efter så är det alltså ett stödfartyg, beväpning oklart, men det skulle förvåna mig om man åtminstone inte bestyckade med någon sorts artilleri av mindre kaliber på fartyget.

 

Dimensionerna man jobbar efter är ett fartyg med en längd av 145 meter, med en bredd av 25 meter och ett djupgående som beräknas uppgå till drygt 9 meter. Om möjligt vill man minska fartygets bredd, oklart av vilken anledning. Vidare så bedömer man deplacementet till någonstans ca 8000 ton.

 

Fartyget skall utrustas med två helikopterplattor, varav en är avsedd för en MEDEVAC helikopter. Fartyget skall kunna ta två helikoptrar i hangar. På samma däck som helikoptern landar skall ett utrymme för kvalificerad sjukvård byggas, sannolikt enbart förberett för ett "sjukhus", då sådant är oerhört kostsamt att bygga. Att ha sjukvårdutrymmen på samma däck som helikopter underlättar förstås patienttransporter inom fartyget.

 

Vidare skall fartyget kunna genomföra/lämna RAS "Replenishment At Sea" genom både "alongside-" och "astern-replenishment". Fartyget inriktas mot att konstrueras med ett RORO-däck som omfattar en längd av 55 meter och en bredd av 14 meter.

 

Förläggningsmässigt så räknar man med att kunna förlägga en fartygsbesättning om 60 man, logistikenhet om 20 man, helikopterenhet om 30 man, sjukvårdsenhet om 25 man samt 30st extra förläggningsplatser.

 

Om man tittar på utkastet till skiss över fartyget så finns det vissa utseendemässiga likheter med Holländska fartyget av Rotteredam-klass, bortsett från dockningsmöjligheterna.

 

Personligen tror jag detta är ett bra koncept att utveckla. Jag hade dock gärna sett att fartyget utrustades med ett kvalificerat egenskydd mot luftmål. Till detta fartyg kommer vi nog att få återkomma under många gånger framöver i diskussionerna.

 

Från Skippers magnefika blogg ännu en gång B-)

Link to comment
Share on other sites

 

Från Skippers magnefika blogg ännu en gång B-)

 

Mjo det där är infon från den upphandling som FMV la ut tidigt i April. Länkade den här på soldf vid tillfället (dokumentet är borta nu).

 

Fanns en skiss till det också:

 

kWyjq.jpg

 

Även skippers info om ombyggnad av Ckr kommer från FMVs upphandlingssida. En bra sida att hålla kik på då och då.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Och då kom det idag lite ny infopå den sidan.

 

RFI-svar ska in senast 31 Oktober 2011. Kontrakt planeras för tredje kvartalet 2013.

 

L.o.a: about 145 m

Beam: about 25 m

Design draft: maximum 5.5 m

Displacement: 12000-13 000 m3

 

Varven får gärna komma med egna designförslag tydligen.

Link to comment
Share on other sites

Och då kom det idag lite ny infopå den sidan.

 

RFI-svar ska in senast 31 Oktober 2011. Kontrakt planeras för tredje kvartalet 2013.

 

L.o.a: about 145 m

Beam: about 25 m

Design draft: maximum 5.5 m

Displacement: 12000-13 000 m3

 

Varven får gärna komma med egna designförslag tydligen.

 

Känns bäst tycker jag att man säger vad man vill ha så får människor som är kompetenta gällande konstruktionen säga hur den skall se ut. Är ju bara titta på det första förslaget som kom från HK... En urgröpt finlandsfärja med hkp plattan i mitten??? Hmm tja, hitta unika lösningar är ju bra eller för vi har så stor kompetens inom området haha.

Nej men seriöst är det bättre att sätta en kravspec och sen få in bud på denna spec.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det har skrivits lite om de tilltänkta stödfartygen på marinbloggen: http://blogg.forsvarsmakten.se/marinbloggen/2011/10/06/nya-stodfartyg-gamla-sanningar-och-brister/

 

Jag förstår inte vad de menar med "okonventionella militära hot" samt "begränsad konfliktnivå". Betyder det att de endast bygger fartygen för "jaga pirater" på ett i övrigt fredligt hav-scenariot?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En mindre/medelstor continerkase med tillagda stationer för under way refuling. Containerförrådet akter görs om till hkp platta plus hangar. Främre containerförråd moddas så att det kan ta fordon i oversized containers.

 

Alternativet är en begnad finlandsfärja med nedskuren överbyggnad så att man få in en hkp hangar.

 

 

Nu har jag inte hittat kostnadskalkylen på fartygen TT-Line opererar på linjen Trelleborg/Travemünde (M/S Peter Pan o M/S Nils Holgersson), men i alla fall.

 

LxB: 190.9x29.5m

Passagerarantal: 640 i två däck

Matsal rymmer 290.

 

Om vi nu leker lite med tanken så är det översta bildäcket konfigurerat med ca 1/5 utan överbyggnad viket get en hangar på ca 28x152m med en höjd på ca 4 - 5m och en landningsplatta för HKP på ca 38x28m, då har du kvar på de övriga två däcken en last kapacistet på ca 1600x2.6m. Ger gott om plats att lasta Amfibiekåren med goda utrymmen att både sova och äta på. skippar man bogvistiret skulle man ev kunna få in en 57mm allmålskanon på fördäck. Summan av kardemumman är ju den att du har goda möjligheter i sådana fartyg och ev anpassning av dagens passargerar utrymmen skulle ju inte bli för omfattande.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har lite svårt att acceptera motiven och kostnader för ett stort stödfartyg när vi inte har utrustning och manskap nog att hävda vårt oberoende i det fall det skulle behövas. Flera av våra grannländer i östersjön upprustar samtidigt som vi skär ned här hemma för att kunna skicka fartyg, flygplan och trupp till andra sidan jorden. Det känns inte rätt.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite svårt att acceptera motiven och kostnader för ett stort stödfartyg när vi inte har utrustning och manskap nog att hävda vårt oberoende i det fall det skulle behövas. Flera av våra grannländer i östersjön upprustar samtidigt som vi skär ned här hemma för att kunna skicka fartyg, flygplan och trupp till andra sidan jorden. Det känns inte rätt.....

 

Håller nog med. Finland, Polen och Tyskland kommer alla inom kort att operera med Mk 3 av Robot 15, medan vi fortsätter med Mk 2 som om ingenting hänt. Alla våra tre nordiska grannar kommer snart att ha 5 eller 6 fartyg med kvalificerad luftvärnsrobot, vi har inget. Stödfartyg behövs naturligtvis vare sig ska operera här hemma eller i Adenviken, men kanske inte så stora som nu är planerade.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

 

Nu har jag inte hittat kostnadskalkylen på fartygen TT-Line opererar på linjen Trelleborg/Travemünde (M/S Peter Pan o M/S Nils Holgersson), men i alla fall.

 

LxB: 190.9x29.5m

Passagerarantal: 640 i två däck

Matsal rymmer 290.

 

Om vi nu leker lite med tanken så är det översta bildäcket konfigurerat med ca 1/5 utan överbyggnad viket get en hangar på ca 28x152m med en höjd på ca 4 - 5m och en landningsplatta för HKP på ca 38x28m, då har du kvar på de övriga två däcken en last kapacistet på ca 1600x2.6m. Ger gott om plats att lasta Amfibiekåren med goda utrymmen att både sova och äta på. skippar man bogvistiret skulle man ev kunna få in en 57mm allmålskanon på fördäck. Summan av kardemumman är ju den att du har goda möjligheter i sådana fartyg och ev anpassning av dagens passargerar utrymmen skulle ju inte bli för omfattande.

 

Om jag inte kommer ihåg fel så gick Peter Pan och Nils Holgersson på över 1 miljard SEK. Lägg sedan därtill att göra konstruktion och utrustning anpassad till militäraförhållanden.

 

Om flottan ska ut på missioner i omvärlden är ett stödfartyg nödvändigt för att upprätthålla trovärdigheten och uthålligheten. Jag gissar att insatsen i Aden Viken med korvetterna hade blivit lite annorlunda om Trossö inte gått på pumpen och fått haveri på ett axellager.

 

Men å andra sidan, kanske skulle se vad som sker i närområdet innan man bestämmer sig för att kasta pengar på ett fartyg obrukbart vid försvaret av vårt territorium.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte hittat kostnadskalkylen på fartygen TT-Line opererar på linjen Trelleborg/Travemünde (M/S Peter Pan o M/S Nils Holgersson), men i alla fall.

 

LxB: 190.9x29.5m

Passagerarantal: 640 i två däck

Matsal rymmer 290.

 

Om vi nu leker lite med tanken så är det översta bildäcket konfigurerat med ca 1/5 utan överbyggnad viket get en hangar på ca 28x152m med en höjd på ca 4 - 5m och en landningsplatta för HKP på ca 38x28m, då har du kvar på de övriga två däcken en last kapacistet på ca 1600x2.6m. Ger gott om plats att lasta Amfibiekåren med goda utrymmen att både sova och äta på. skippar man bogvistiret skulle man ev kunna få in en 57mm allmålskanon på fördäck. Summan av kardemumman är ju den att du har goda möjligheter i sådana fartyg och ev anpassning av dagens passargerar utrymmen skulle ju inte bli för omfattande.

 

Om jag inte kommer ihåg fel så gick Peter Pan och Nils Holgersson på över 1 miljard SEK. Lägg sedan därtill att göra konstruktion och utrustning anpassad till militäraförhållanden.

 

Om flottan ska ut på missioner i omvärlden är ett stödfartyg nödvändigt för att upprätthålla trovärdigheten och uthålligheten. Jag gissar att insatsen i Aden Viken med korvetterna hade blivit lite annorlunda om Trossö inte gått på pumpen och fått haveri på ett axellager.

 

Men å andra sidan, kanske skulle se vad som sker i närområdet innan man bestämmer sig för att kasta pengar på ett fartyg obrukbart vid försvaret av vårt territorium.

 

Men å andra sidan är inte Fm intresserade av heltäckningsmattor utan klarar sig antagligen med stål golv i 90% av utrymmena, toalett och dusch likt logementsystem, bar e nog inte häller troligt utan blir nog någon from av vårdlokal? tänk på att AA(Amarican Airlines) sparade in närmare 50.000USD per år genom att ta bort oliverna i sina sallader i första klass och jag vet inte vad ca 8000 KVM heltäckningsmatta kostar men de blir lite pengar av de....

 

Sen gick väl Visbyklassen på ca miljarden styck?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte hittat kostnadskalkylen på fartygen TT-Line opererar på linjen Trelleborg/Travemünde (M/S Peter Pan o M/S Nils Holgersson), men i alla fall.

 

LxB: 190.9x29.5m

Passagerarantal: 640 i två däck

Matsal rymmer 290.

 

Om vi nu leker lite med tanken så är det översta bildäcket konfigurerat med ca 1/5 utan överbyggnad viket get en hangar på ca 28x152m med en höjd på ca 4 - 5m och en landningsplatta för HKP på ca 38x28m, då har du kvar på de övriga två däcken en last kapacistet på ca 1600x2.6m. Ger gott om plats att lasta Amfibiekåren med goda utrymmen att både sova och äta på. skippar man bogvistiret skulle man ev kunna få in en 57mm allmålskanon på fördäck. Summan av kardemumman är ju den att du har goda möjligheter i sådana fartyg och ev anpassning av dagens passargerar utrymmen skulle ju inte bli för omfattande.

 

Om jag inte kommer ihåg fel så gick Peter Pan och Nils Holgersson på över 1 miljard SEK. Lägg sedan därtill att göra konstruktion och utrustning anpassad till militäraförhållanden.

 

Om flottan ska ut på missioner i omvärlden är ett stödfartyg nödvändigt för att upprätthålla trovärdigheten och uthålligheten. Jag gissar att insatsen i Aden Viken med korvetterna hade blivit lite annorlunda om Trossö inte gått på pumpen och fått haveri på ett axellager.

 

Men å andra sidan, kanske skulle se vad som sker i närområdet innan man bestämmer sig för att kasta pengar på ett fartyg obrukbart vid försvaret av vårt territorium.

 

Men å andra sidan är inte Fm intresserade av heltäckningsmattor utan klarar sig antagligen med stål golv i 90% av utrymmena, toalett och dusch likt logementsystem, bar e nog inte häller troligt utan blir nog någon from av vårdlokal? tänk på att AA(Amarican Airlines) sparade in närmare 50.000USD per år genom att ta bort oliverna i sina sallader i första klass och jag vet inte vad ca 8000 KVM heltäckningsmatta kostar men de blir lite pengar av de....

 

Sen gick väl Visbyklassen på ca miljarden styck?

 

Jo visst, men bygger du ett fartyg för marinen som ska klara av tuffa uppgifter uppstår plötsligt andra kostnader. T.ex. ökat brandskydd, ökat skydd vid skador, sjukdvårdslokar m.m. Saker som verkligen kostar mycket pengar att förbättra och ställer krav på design av hela fartyget.

Inredning är ändå billig. Trots allt om heltäckningsmattan kostar 200kr kvm så är inte det mer än 1,6 miljoner, små potatis för ett modernt fartyg.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm vad skall ett sådant stort fartyg ha för uppgift mellan de internationella insatserna. Höga drift- och personal-kostnader kommer innebära att miljardbygget ligger förtöjt vid kaj och rostar.

 

I den händelse det skulle bli ofred i Östersjöområdet skulle det vara ett självmordsuppdrag att överhuvudtaget gå ut med ett sådant fartyg.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...
  • 3 years later...

I standard så biter hon inte så mycket med 1 x 76mm och 2 x 30mm. Dock får man RIM-116 för en extra peng, och ett system som brittiska CAMM-ER är nog heller inga problem om man (till skillnad från Sverige) är intresserad av luftvärn.

 

Det hade varit kul å se hur detta fartyg jämför mot de två planerade svenska stödfartygen. Dimensionerna är ju likvärdiga, dock skulle väl inte tonnaget bli så högt som 9000 på de svenska båtarna? Det måste ju vara något liknande man tänkte sig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...