Scouten87 Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 de står visserligen under pliktlagen, men eftersom de inte e skyldiga att mönstra där av inte skyldiga att göra lumpen, alltså står de inte fullt under pliktlagen förens efter de mönstrat och blivit inskrivna. Således "tagit/snott" en plats från en kill/tjej(tänkte inte på att det kanske finns andra yjejer som ville ha platsen) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Domen har fallit. Två veckors fängelse blev det. http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1...5_852__,00.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Väldigt bra reklam för FM som vill få in fler kvinnor. Men ja... rätt ska vara rätt! Hon gjorde faktiskt fel. Sen kan vi ju diskutera om lagen borde ändras. Själv tycker jag att de är bra som de är nu. Det här är försvarsmakten, vill man "komma och gå som man vill" borde man söka in på nått annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 Väldigt bra reklam för FM som vill få in fler kvinnor. Men ja... rätt ska vara rätt! Hon gjorde faktiskt fel. Sen kan vi ju diskutera om lagen borde ändras.Själv tycker jag att de är bra som de är nu. Det här är försvarsmakten, vill man "komma och gå som man vill" borde man söka in på nått annat. Varför behöver man ens en diskusison om hurvida lagen skall ändras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 8, 2007 Report Share Posted May 8, 2007 En neutral tanke om hurvida lagen skall ändras.... Tänker på hur det står i StarShip Troopers... Boken, inte Filmen! Fritt från minnet, skall se om jag orkar plocka fram boken sedan. "Dyker du inte upp på utsatt dag, händer inget. Varför lägga tid på att jaga någon som bevisligen inte vill/kan/vågar. Dom avskrivs helt enkelt, och har förbrukat sin chans att uppnå medborgarstatus" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Väldigt bra reklam för FM som vill få in fler kvinnor. Jag tror att det är alldeles utmärkt. Här markerar man att det gäller på riktigt för kvinnor också. Och att kvinnor vet det, och att förbanden vet att kvinnorna vet det, kan skapa en mer positiv inställning till tjejer i FM. Motsatsen hade gjort kvinnor till ett B-lag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Mycket bra sammanfattning, Vysotskij! Sedan får vi ju se huruvida hon får det villkorligt, eller samhällstjänst, eller faktiskt måste sitta inne. Men markeringen kan enbart ha positiva följder (även för tjejen, som nu lärt sig att man bör hålla det man lovat, eller göra någonting åt det). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Skulle gissa på fotboja i hemmet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Skulle gissa på fotboja i hemmetOm hon har arbete och ordnade sociala förhållanden. Annars blir det kåken, har fått för mig att det är ovanligt med villkorligt för pliktbrott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 "Dyker du inte upp på utsatt dag, händer inget. Varför lägga tid på att jaga någon som bevisligen inte vill/kan/vågar. Dom avskrivs helt enkelt, och har förbrukat sin chans att uppnå medborgarstatus" Problemet är nog att en överhängade del av våra ungdomar är lata och får dom en chans att lata sig lite till så blir det nog inte många till inryck. Sedan har vi ingen "medborgarstatus", dvs överklass? Fast jag har bara sett filmerna, så får jag ändå känslan av att det inte är enbart av nödvändighet som "medborgarstatus" i starship troopers har skapats. Och det är jag rätt glad över för att segregering brukar inte funka i mänsklig civilisation. OM man nu återgår till hennes dom, så är den helt rätt. Här måste samhället markera hur fel det är, det märks väldigt väl dessa gånger hur länge sedan vi var i krig. Sedan hur den utförs dvs fotbojja, skaka galler osv det är upp till kriminalvården. Gissar att för en social ung tjej så är fotbojja en rätt kännbart straff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Skulle gissa på fotboja i hemmetOm hon har arbete och ordnade sociala förhållanden. Annars blir det kåken, har fått för mig att det är ovanligt med villkorligt för pliktbrott. Har fått för mig att det är precis tvärt om. Känns som det var något man slutade med ungefär när kalla kriget tog slut. Men men...den som lever får se som det heter Hur som helst så tycker jag det är rätt att hon åtalas. /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 En intressant intervju med en manlig "vägrare" http://www.varnpliktsnytt.com/reportage.php?id=3380 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted May 9, 2007 Report Share Posted May 9, 2007 Kort fortsättning på OT "Dyker du inte upp på utsatt dag, händer inget. Varför lägga tid på att jaga någon som bevisligen inte vill/kan/vågar. Dom avskrivs helt enkelt, och har förbrukat sin chans att uppnå medborgarstatus" Problemet är nog att en överhängade del av våra ungdomar är lata och får dom en chans att lata sig lite till så blir det nog inte många till inryck. Är då inte detta ett demokratiskt val? Sedan har vi ingen "medborgarstatus", dvs överklass? Fast jag har bara sett filmerna, så får jag ändå känslan av att det inte är enbart av nödvändighet som "medborgarstatus" i starship troopers har skapats. Jag citerar bara boken. Och som du nuddar lite vid, så funkar det där så att för att tex få rösta, inneha statligt ämbete mm, så måste du ha tjänstgjort i Statens tjänst. Rekomenderar starkt Boken, väldigt intressant och mycket tankar om rättighter och plikter, oavsett vad man har för grundsyn Men min tankefråga kvarstår. Varför lägga tid och pengar på Folk som inte är intresserade och då förstör mer än hjälper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Varför lägga tid och pengar på Folk som inte är intresserade och då förstör mer än hjälper? Om din fråga gäller varför man ska plikta in folk i allmänhet så skulle jag säga att folk som inte inledningsvis är intresserade av militärtjänst kan besitta förmågor och färdigheter FM behöver, och kan bli intresserade efter hand. Om den gäller varför domstolsväsendet ska ägna resurser åt den vägrande i detta fall så är det för att avtal ska hållas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mordred Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 (edited) En neutral tanke om hurvida lagen skall ändras....Tänker på hur det står i StarShip Troopers... Boken, inte Filmen! Fritt från minnet, skall se om jag orkar plocka fram boken sedan. "Dyker du inte upp på utsatt dag, händer inget. Varför lägga tid på att jaga någon som bevisligen inte vill/kan/vågar. Dom avskrivs helt enkelt, och har förbrukat sin chans att uppnå medborgarstatus" Tja när nu folk får Medborgarskap, med dess rättigheter och skyldigheter till skänks så är de som bekant inget värda. Något du förtjänat är ju värt mera för dig. ;) Om det vore något att eftersträva för den genomsnittlige bortskämde, osnyttna 19åriga grabben och tjejen, att göra värnplikt (eller civilplikt, som i princip är borta) och göra sitt samhälle en tjänst, och därigenom förtjäna medborgarskap med allt vad det innebär. Well...skulle det vara så fel? I demokratins vagga, Antikens grekland, gavs medborgarskap till de som kunde ställa upp, på något sätt, till stadens försvar. Sedan att de som accepterades nästan bara var fria män av rätt nationalitet är kanske en annan sak? :P Mordred skall sluta retas eller uttrycka vad han egentligen tycker om boken Är det inte dags att göra det hela HELT jämnställt? Kalla Både män och kvinnor fyllda 18 år till mönstring? Kan det bli mer jämnlikt än så? Personligen så är det bara bra att hon nu blev åtalad och dömd, likhet inför lagen tror jag det står nånstans... EDIT: Korvfingrar! Edited May 10, 2007 by Mordred Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Kort fortsättning på OT "Dyker du inte upp på utsatt dag, händer inget. Varför lägga tid på att jaga någon som bevisligen inte vill/kan/vågar. Dom avskrivs helt enkelt, och har förbrukat sin chans att uppnå medborgarstatus" Problemet är nog att en överhängade del av våra ungdomar är lata och får dom en chans att lata sig lite till så blir det nog inte många till inryck. Är då inte detta ett demokratiskt val? Sedan har vi ingen "medborgarstatus", dvs överklass? Fast jag har bara sett filmerna, så får jag ändå känslan av att det inte är enbart av nödvändighet som "medborgarstatus" i starship troopers har skapats. Jag citerar bara boken. Och som du nuddar lite vid, så funkar det där så att för att tex få rösta, inneha statligt ämbete mm, så måste du ha tjänstgjort i Statens tjänst. Rekomenderar starkt Boken, väldigt intressant och mycket tankar om rättighter och plikter, oavsett vad man har för grundsyn Men min tankefråga kvarstår. Varför lägga tid och pengar på Folk som inte är intresserade och då förstör mer än hjälper? Vi har haft kravet på fullgjord värnplikt för att få rösträtt som man, kvinnor fick allmän rösträtt före män i Sverige. Om jag inte är ute och cycklar så har vissa kantoner i Schwez kvar det kravet för rösträtt. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
T48 Posted May 10, 2007 Report Share Posted May 10, 2007 Skulle gissa på fotboja i hemmetOm hon har arbete och ordnade sociala förhållanden. Annars blir det kåken, har fått för mig att det är ovanligt med villkorligt för pliktbrott. Anses som artbrott dvs utgångspunkten är en frihetsberövande påföljd om inte mycket talar emot. Kriminalvården kan dock besluta att kortare fängelsestraff kan avtjänas med elektronisk intensivövervakning s.k. fotboja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 Två veckors fängelse verkar vara standardstraffet för värnpliktskbrott. Jag har en kompis som har suttit inne (också två veckor) eftersom han vägrade att inställa sig till repövning. Han betraktade fängelsestraffet som "två veckors praktik". Värnpliktsvägrare är såpass ovanliga fåglar i fängelser så att de inte har någon plats i den vanliga "hierarkin" bland brottslingar. Den vanligaste reaktionen min kompis fick var "Du är ju normal ju!. Du ska inte vara här." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 Vi har haft kravet på fullgjord värnplikt för att få rösträtt som man, kvinnor fick allmän rösträtt före män i Sverige. Har Sverige haft krav på fullgjord värnplikt för rösträtt hos män efter 1921? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted May 11, 2007 Report Share Posted May 11, 2007 Vi har haft kravet på fullgjord värnplikt för att få rösträtt som man, kvinnor fick allmän rösträtt före män i Sverige. Har Sverige haft krav på fullgjord värnplikt för rösträtt hos män efter 1921? Nu har läst folkpartiets avdelning i Kirunas historieskrivning och de daterar allmän rösträtt för män till 1922: http://www.kiruna.se/~fp/Historia.htm Sedan är frågan om man kan lita på folkpartister? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 14, 2007 Report Share Posted May 14, 2007 Vi har haft kravet på fullgjord värnplikt för att få rösträtt som man, kvinnor fick allmän rösträtt före män i Sverige. Har Sverige haft krav på fullgjord värnplikt för rösträtt hos män efter 1921? Nu har läst folkpartiets avdelning i Kirunas historieskrivning och de daterar allmän rösträtt för män till 1922: http://www.kiruna.se/~fp/Historia.htm Sedan är frågan om man kan lita på folkpartister? Det kan man nog i allmänhet, så länge det inte är för IT-relaterat... Angående rösträttskrav: man lär sig något varje dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts