FrämstePI Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 (edited) http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=209666 Lite omogen, kanske? Någon som känner till fallet närmare? Edited February 28, 2007 by FrämstePI Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Iofs skall man inte ta allt som står i tidningar som sanningar men om det stämmer har tjejen lite konstig inställning till livet och sitt eget ansvar. Först vill hon göra lumpen och sedan ändrar sig och bara skiter i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Ja, det platsen kunde ju ha gått till någon som faktiskt hade viljat göra GU - klart att man inte kan gå genom livet och tro att allt löser sig utan att man själv tar ansvar för sina handlingar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 (edited) Framför allt så uppträdde hon oerhört korkat iom att det inte är det minsta bekymmersamt att få till hemförlovning utan att blanda in rättsapparaten. Alltså efter inryck. Edit: förtydligande Edited February 28, 2007 by Vikström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Furir Razer Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Undrar om hon har nån aning om hur många som skulle vilja ha haft hennes plats. Och ursäkten att hon "tänkte" ringa men glömt av de säger ju allt. I hennes lilla värld så finns bara hon och allt annat kretsar runt henne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Dags att någon får lite känsla för vad ansvar för sina handlingar betyder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 "I stället valde hon att åka hem och inte återvända till regementet." Ovantstående får mig att undra hur effektiv mönstringen i dagens form egentligen är på att sålla ut rätt individer. Tanken med tester och intervjuer är väl att den här sortens människor inte ska komma in i systemet? Gud förbjude att de var förblindade av att det var en tjej som ville göra lumpen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Natan Röd Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Handlingen i sig är långt ifrån unik och rätt ointressant. (Vägran alltså) detta har ju hänt så länge vi har haft värnplikt. Det som är intressant är att detta kan blir prejudicerande i fallet med kvinnlig tjänstgöring. Jag har i allafall inte hört talas om att det ska ha hänt tidigare. //NR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 (edited) Låt henne ta sitt beslut, in med en som är motiverad på befattningen, om så anses gör en polisanmälan och låt rättsväsendet ta över och göra sin sak. Om hon ändrar sig så kallas hon in nästa år. Eller så inväntar hon dom och tar konsikvensen av det. Varför blir allt sån stor sak? Edited February 28, 2007 by 3924 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 28, 2007 Forumsledning Report Share Posted February 28, 2007 Ansvarstagande är förhoppningsvis något hon har fått erfara nu. Alla är vi små och omogna i början. ..i övrigt ta bort henne och släng in en som verklligen vill, för det finns nog att ta där ute. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaSofiore Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Låt henne ta sitt beslut, in med en som är motiverad på befattningen, om så anses gör en polisanmälan och låt rättsväsendet ta över och göra sin sak. Om hon ändrar sig så kallas hon in nästa år. Eller så inväntar hon dom och tar konsikvensen av det. Varför blir allt sån stor sak? Därför att vid första anblicken känns det knasigt, att en kvinna blir åtalad för pliktvägran eftersom kvinnor inte är pliktiga... Men tittar man närmare så är det ju inte mer än rätt att hon åtalas precis som vem som helst som antagits men vägrat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Gud förbjude att de var förblindade av att det var en tjej som ville göra lumpen.. näe det vore ju hemskt, tänk om de skulle börja höja tjejers mönstringsvärden så de får en plats de vill ha, sätter en sorts press på förband att ha kvar otillräckliga individer för att det skule se dumt ut i jämnställdhetsplanen om för många tjejer hoppade av etc ...vänta nu det är ju precis det de gör... dumma dumma mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaSofiore Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Gud förbjude att de var förblindade av att det var en tjej som ville göra lumpen.. näe det vore ju hemskt, tänk om de skulle börja höja tjejers mönstringsvärden så de får en plats de vill ha, sätter en sorts press på förband att ha kvar otillräckliga individer för att det skule se dumt ut i jämnställdhetsplanen om för många tjejer hoppade av etc ...vänta nu det är ju precis det de gör... dumma dumma mig Det gör de alldeles säkert. Men den här tjejen är en person som kommit på att hon inte vill göra lumpen, precis som de killar som kommer på det och inte infinner sig. Nån gång måste väl bli den första när en tjej gör en sån här dum grej? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Skönt att höra att det finns regementen som faktiskt tar sitt ansvar att anmäla dessa individer. Har hört skräckhistorier från andra förband där personalvårdsanställda har frågat värnpliktiga om de inte vill åka hem och skita i allt som en lösning på att det är lite tungt för dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cloudsurfer Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Gud förbjude att de var förblindade av att det var en tjej som ville göra lumpen.. näe det vore ju hemskt, tänk om de skulle börja höja tjejers mönstringsvärden så de får en plats de vill ha, sätter en sorts press på förband att ha kvar otillräckliga individer för att det skule se dumt ut i jämnställdhetsplanen om för många tjejer hoppade av etc ...vänta nu det är ju precis det de gör... dumma dumma mig Det gör de alldeles säkert. Men den här tjejen är en person som kommit på att hon inte vill göra lumpen, precis som de killar som kommer på det och inte infinner sig. Nån gång måste väl bli den första när en tjej gör en sån här dum grej? Jo det är klart nån gång ska vara den första, men det uppväger ju inte hur urbota dumt den här tjejen har handlat, det finns fortfarande de killar som ursäkta uttrycket "tvingas" genomföra vpl medan andra kanske högt motiverade inte får möjligheten. Samma sak gäller för den här tjejen som ju jobbat extra hårt att få möjligheten att göra lumpen med alla ansökningar om att få mönstra osv. Har man tagit sig det besväret så ska man fan imej genomföra det också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Då detta händer, finns det någon möjlighet att den "vakanta" platsen fylls av någon annan? Idag sker väl knappast en överproduktion av GU.. En idé vore att hemvärnet skulle kunna få möjligheten att skicka in folk där platser blir vakanta.. Det borde väl finnas en hög som VILL gå 3månaders som skulle kunna hoppa på en annan tjänst på kort tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrämstePI Posted February 28, 2007 Author Report Share Posted February 28, 2007 //tinhead I praktiken inte, det kräver ju att det finns en värnpliktig som kan rycka in med extremt kort varsel i Pliktverkets sump, och den personen skulle ju i vilket fall ligga någon/några veckor efter. De flesta har ju längre "ledtid" innan de kan rycka in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Därför att vid första anblicken känns det knasigt, att en kvinna blir åtalad för pliktvägran eftersom kvinnor inte är pliktiga... Men tittar man närmare så är det ju inte mer än rätt att hon åtalas precis som vem som helst som antagits men vägrat. Min flickvän har gjort värnplikten och hon skrev på ett papper vid mönstringen som innebär att de omfattas av pliktlagen. Därmed hr de samma skyldigheter och rättighter som alla andra som går under pliktlagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaSofiore Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Därför att vid första anblicken känns det knasigt, att en kvinna blir åtalad för pliktvägran eftersom kvinnor inte är pliktiga... Men tittar man närmare så är det ju inte mer än rätt att hon åtalas precis som vem som helst som antagits men vägrat. Min flickvän har gjort värnplikten och hon skrev på ett papper vid mönstringen som innebär att de omfattas av pliktlagen. Därmed hr de samma skyldigheter och rättighter som alla andra som går under pliktlagen. Precis, alltså är det inte så konstigt när man tittar närmare på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzzero Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Som man bäddar får man ligga sägs det. Jag hoppas att FM är konsekventa och inte larvar bort situationen. Fängelse är lite väl hårt, men en ekonomisk börda vore inte helt fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NB 85 Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Som man bäddar får man ligga sägs det. Jag hoppas att FM är konsekventa och inte larvar bort situationen. Fängelse är lite väl hårt, men en ekonomisk börda vore inte helt fel Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror tyvärr att kvinnan ifråga inte döms/behandlas på det sätt som en man, om han hade gjort samma sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzzero Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Som man bäddar får man ligga sägs det. Jag hoppas att FM är konsekventa och inte larvar bort situationen. Fängelse är lite väl hårt, men en ekonomisk börda vore inte helt fel Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror tyvärr att kvinnan ifråga inte döms/behandlas på det sätt som en man, om han hade gjort samma sak. Det pratas mycket om att FM och hela samhället ska bli mer jämställt. Det har blivit att kvinnor har lättare att komma in på diverse poster och uppdrag, men sen så "daltas" det med dom. Varför jämställs kvinnor inte fullt ut med män? Det kommer aldrig att lösa problemen som finns. Sluta upp med att kvotera in kvinnor och se istället till vem som är lämpligast, inte se till vilket kön det är! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krankenstein Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Det som är intressant är att detta kan blir prejudicerande i fallet medkvinnlig tjänstgöring. Jag har i allafall inte hört talas om att det ska ha hänt tidigare. Enligt bl a SR är det första gången som en kvinna åtalas för värnpliktsvägran, men jag hade ett vagt minne av att jag hört talas om ett liknande fall för några år sedan, så jag började googla. Och fann följande: http://www.aftonbladet.se/nyheter/0011/27/rasmus.html Här är det dock inte en tjej som kommit på att hon inte kände för lumpen längre, utan det hade varit lite problem med familjen som gjorde att hon försökte få uppskov. Det fick hon inte, däremot två veckors fängelse (vad jag minns av tv-reportaget jag såg om detta fick hon fotboja). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt_filur Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Mönstra frivilligt och sedan vägra att göra värnplikten. Inte helt rationellt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Jag håller fullständigt med dig. Men jag tror tyvärr att kvinnan ifråga inte döms/behandlas på det sätt som en man, om han hade gjort samma sak. För att män döms så extremt hårt? Tror inte man döms till så mycket mer än böter, oavsett vad man har mellan benen. Och det är som tur är, inte upp till FM att bestämma straff. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Carlsson Posted March 4, 2007 Report Share Posted March 4, 2007 Plocka ut henne och in med en annan. Låt henne stå för sitt kast, precis som någon annan skrev "som man bäddar får man ligga" Att hon sa att hon "tänkt ringa men glömt av" var otroligt dumt sagt, i mina ögon sjönk hon allt lägre med dom orden. Jag hoppas värkligen att hon fälls i domstol så att folk inte får för sig liknande idér. Det gäller att visa var ribban ligger och att ett sånt här betende är oacceptabelt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted March 4, 2007 Report Share Posted March 4, 2007 de är ju helt klart omedelbar arkubusering som gäller. ne men seiöst så borde hon lära sig en lexa med nått straff. för de är ju inte så att bara för att jag tappar intresse så kan jag skita i att göra de som jag är skyldig att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Scouten87 Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Tycker faktiskt att det är rätt att hon blir åtalad. har man snott platsen från en kille som kanske kunde fått platsen som dessutom har plikt så får man allt göra lumpen eller ta sitt straff. Kan låta hårt men så tycker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 har man snott platsen från en killeOm hon "snott" platsen från en annan tjej då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted March 23, 2007 Report Share Posted March 23, 2007 Tycker faktiskt att det är rätt att hon blir åtalad. har man snott platsen från en kille som kanske kunde fått platsen som dessutom har plikt så får man allt göra lumpen eller ta sitt straff. Kan låta hårt men så tycker jag Så hon ska straffas utav svenskt rättsväsende för att "hon tagit en plats"? Uppenbarligen så står tjejer också under pliktlagen... svårt att åtala någon för värnpliktsvägran annars? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts