Bamse Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Satt och läste igenom "FÖRSVARSUTBILDAREN", kom till bilagan för sommar/höstkurser 2007. Efter att ha tittat en stund på den första bilden på en soldat som framrycker med AK5 i stadsterräng inser jag att han fått ut någon specialversion av AK5 (AK6). 7,62 variant av AK5 måste det vara i och med att AK4 magasinen används till detta vapnet.......... Är det jag som ser fel eller är det någon som faktiskt har lite humor på denna tidning och ville se hur lång tid det tog innan någon idiot upptäckte detta...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 PDF -Format för de som nte har den... Det ser ju minst sagt skumt ut.... Vinkel eller något kanske? eller en photoshopglad layoter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted February 27, 2007 Author Report Share Posted February 27, 2007 Tittar man på magasinsbotten så tycker jag att det ser ut som AK4 mag. AK5 magasinen är mer "rena". Måste skaffa mig ett liv............................... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Nu ska vi ju egentligen inte diskutera vapen i detta forumet, de diskussionerna hör hemma i kasunen men tråden gäller ju lika mycket om bilden är ändrad på något vis så det får väl gå. Min tanke är att bilden ursprungligen visar en torrövning, oladdat och fotografen vill ha ett magasin i vapnet och därför fixat till detta i efterhand. Helt säker kan man dock inte vara. Det är dock inget ak5-magasin. Jag vet däremot inte om det är ett ak4-magasin, tycker att formen inte stämmer. Kolla framkanten, ser ut som att magasinet är smalare där. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Haha, jag reagerade också på det när jag fick tidningen igår. Skönt att se att det inte bara jag som är lite störd :p Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Kan det vara sa enkelt att det ar ett 20 round AR-15 mag som används Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stolpskottet Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 ser även ut som om magasinet är tjockare än magasinsstyrningen och liksom sticker ut några mm runt om styrningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 är det inte någon som gick på kursen som kan svara på om magasin var isatt eller inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riffel tittaren Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Exakt samma bild finns med ett vapen utan magasin. Bilden används på en rekryteringsplanch utan magasin. Dom har helt enkelt klippt in ett Ak4 magasin istället för ett Ak5 magasin med Photoshop. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 27, 2007 Forumsledning Report Share Posted February 27, 2007 Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted February 27, 2007 Report Share Posted February 27, 2007 Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där. Att det ar ett tveksamt beslut av redaktoren - det koper jag. Men det var val anda ett halvskapligt bra jobb med photoshop. Om man inte tittar for nara och noga. Och det var det visst en del som gjort! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 28, 2007 Forumsledning Report Share Posted February 28, 2007 okej förlåt.. kunde inte hålla mig.. http://www.plutonen.com/galleriet/milpics/...agasin_edit.jpg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamse Posted February 28, 2007 Author Report Share Posted February 28, 2007 okej förlåt.. kunde inte hålla mig.. Så.... Nu är ordningen återställd! "Gör om, gör rätt......." Synd bara att Kimster ska behöva göra "FÖRSVARSUTBILDARENS" arbete. Kan inte låta bli att undra varför fotografen motsv. inte använt ett AK5 magasin? Var det ett litet practical joke eller.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sg-ocra Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Ser ut att vara från någon av sib kurserna. En av övningarna är att framrycka längs gata i centrala halmstad. Då jag var med under höstens sib 1 kommer jag inte ihåg hur det var men är ganska säker på att det var utan magasin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 okej förlåt.. kunde inte hålla mig.. Så.... Nu är ordningen återställd! "Gör om, gör rätt......." Synd bara att Kimster ska behöva göra "FÖRSVARSUTBILDARENS" arbete. Kan inte låta bli att undra varför fotografen motsv. inte använt ett AK5 magasin? Var det ett litet practical joke eller.... Jag skulle tro att det är ett mått av humor inblandat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där. Att det ar ett tveksamt beslut av redaktoren - det koper jag. Men det var val anda ett halvskapligt bra jobb med photoshop. Om man inte tittar for nara och noga. Och det var det visst en del som gjort! okej förlåt.. kunde inte hålla mig..http://www.plutonen.com/galleriet/milpics/...agasin_edit.jpg Nu vet jag inte alls hur lång tid det tog för Kimster att göra detta, men det känns som att det inte tar längre tid att använda rätt magasain än fel? Så varför skall man slarva? Är det inte bättre att göra rätt från början? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 28, 2007 Forumsledning Report Share Posted February 28, 2007 ..ingen som la märke till den vita bilen till höger som jag tyckte såg bättre ut röd.. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 hahaha mig lurade du... Lita aldrig på en bild, din bil kan bli röd... Snälla, låt min förbli silvrig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-hult Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 Snyggt jobb Kimster, men det hade onekligen varit intressant med en Ak5:a i 7.62 version, vore spännande att testskjuta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd. Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg Som jag missade tills du skrev det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted February 28, 2007 Forumsledning Report Share Posted February 28, 2007 Snyggt jobb Kimster, men det hade onekligen varit intressant med en Ak5:a i 7.62 version, vore spännande att testskjuta Däremot finns det ju AK5 i 12.7mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 (edited) När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd. Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg Som jag missade tills du skrev det... Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! *EDIT* JED har du varit på vapenremmen också? Edited March 1, 2007 by pappa6116 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där. Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet.. Häftigare än inget magasin alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsLennarth Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet.. Häftigare än inget magasin alls... jo det är klart, men när man väl anstränger sig varför inte pilla dit ett ak5 mag? man får ju tänka på att tidningens läsare är ganska...insatta i ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd.<länk till bilden> Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg Som jag missade tills du skrev det... Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! *EDIT* JED har du varit på vapenremmen också? Dubbla manöverhandtag? Nu hänger jag inte med... Menar du den svarta klumpen precis framför handskyddet? Det är ett pipskydd. Det är inte jag på bilden, och det är ett lånevapen. Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är standard läderremmen. Skuggan ligger konstigt på bilden bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted March 1, 2007 Report Share Posted March 1, 2007 Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet.. Häftigare än inget magasin alls... jo det är klart, men när man väl anstränger sig varför inte pilla dit ett ak5 mag? man får ju tänka på att tidningens läsare är ganska...insatta i ämnet. Det kanske var lättast så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd.<länk till bilden> Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg Som jag missade tills du skrev det... Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! *EDIT* JED har du varit på vapenremmen också? Dubbla manöverhandtag? Nu hänger jag inte med... Menar du den svarta klumpen precis framför handskyddet? Det är ett pipskydd. Det är inte jag på bilden, och det är ett lånevapen. Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är standard läderremmen. Skuggan ligger konstigt på bilden bara... Ok att det inte var du såg jag ganska snabbt, men inte lika snabbt som jag antog att pipskyddet var "ett stycke manöverhandtag ditlagt med hjälp av photoshop" Pappa som står i hörnet och skäms lite...men bara lite Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Ok att det inte var du såg jag ganska snabbt, men inte lika snabbt som jag antog att pipskyddet var "ett stycke manöverhandtag ditlagt med hjälp av photoshop" Pappa som står i hörnet och skäms lite...men bara lite Hehe, jag kunna lägga dit saker i bilder med photoshop. Du är rolig du Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arctic soldier Posted March 2, 2007 Report Share Posted March 2, 2007 Minns jag inte helt fel så togs bilden under kursen SIB-GK. sommaren 06 på halmstads gater. De var en torr övning. inget mag i. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts