Jump to content

Nytt vapen på under sommarkurserna........

Recommended Posts

Satt och läste igenom "FÖRSVARSUTBILDAREN", kom till bilagan för sommar/höstkurser 2007.

Efter att ha tittat en stund på den första bilden på en soldat som framrycker med AK5 i stadsterräng inser jag att han fått ut någon specialversion av AK5 (AK6).

7,62 variant av AK5 måste det vara i och med att AK4 magasinen används till detta vapnet..........

Är det jag som ser fel eller är det någon som faktiskt har lite humor på denna tidning och ville se hur lång tid det tog innan någon idiot upptäckte detta...... :worthy:

Nu ska vi ju egentligen inte diskutera vapen i detta forumet, de diskussionerna hör hemma i kasunen men tråden gäller ju lika mycket om bilden är ändrad på något vis så det får väl gå.

Min tanke är att bilden ursprungligen visar en torrövning, oladdat och fotografen vill ha ett magasin i vapnet och därför fixat till detta i efterhand.

Helt säker kan man dock inte vara. Det är dock inget ak5-magasin.

Jag vet däremot inte om det är ett ak4-magasin, tycker att formen inte stämmer. Kolla framkanten, ser ut som att magasinet är smalare där.

The Swede :worthy:

• Forumsledning

Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där.

Visst är det ett AK4 magasin och ett otroligt dåligt jobb i photoshop.. både tekniskt och kanske lite moraliskt. Det där ser inte bra ut, hade jag vart bildredaktär hade jag aldrig godkänt det där.

Att det ar ett tveksamt beslut av redaktoren - det koper jag. Men det var val anda ett halvskapligt bra jobb med photoshop. Om man inte tittar for nara och noga. Och det var det visst en del som gjort!

okej förlåt.. kunde inte hålla mig..

Så.... Nu är ordningen återställd!

"Gör om, gör rätt......." Synd bara att Kimster ska behöva göra "FÖRSVARSUTBILDARENS" arbete.

Kan inte låta bli att undra varför fotografen motsv. inte använt ett AK5 magasin? Var det ett litet practical joke eller....

Så.... Nu är ordningen återställd!

"Gör om, gör rätt......." Synd bara att Kimster ska behöva göra "FÖRSVARSUTBILDARENS" arbete.

Kan inte låta bli att undra varför fotografen motsv. inte använt ett AK5 magasin? Var det ett litet practical joke eller....

Jag skulle tro att det är ett mått av humor inblandat. ;-)

Att det ar ett tveksamt beslut av redaktoren - det koper jag. Men det var val anda ett halvskapligt bra jobb med photoshop. Om man inte tittar for nara och noga. Och det var det visst en del som gjort!

http://www.plutonen.com/galleriet/milpics/...agasin_edit.jpg

Nu vet jag inte alls hur lång tid det tog för Kimster att göra detta, men det känns som att det inte tar längre tid att använda rätt magasain än fel?

Så varför skall man slarva? Är det inte bättre att göra rätt från början?

När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd.

image0004iy6.th.jpg

Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg :rockon:

Som jag missade tills du skrev det...

När jag gick kursen för evigheter sen (2001) så körde vi med magasin i och lösskjutningsanordningen påmonterd.

image0004iy6.th.jpg

Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg :)

Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! :)

*EDIT* JED har du varit på vapenremmen också?

Edited by pappa6116

Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet..

Vad kan syftet med att göra ett sånt ingrepp vara? Det ser ju inte precis "häftigare" ut för att det är ett annat magasin i vapnet..

Häftigare än inget magasin alls...

jo det är klart, men när man väl anstränger sig varför inte pilla dit ett ak5 mag? man får ju tänka på att tidningens läsare är ganska...insatta i ämnet.

<länk till bilden>

Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg :-P

Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! :baskerPa:

Dubbla manöverhandtag? Nu hänger jag inte med... Menar du den svarta klumpen precis framför handskyddet? Det är ett pipskydd.

Det är inte jag på bilden, och det är ett lånevapen.

Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är standard läderremmen. Skuggan ligger konstigt på bilden bara...

jo det är klart, men när man väl anstränger sig varför inte pilla dit ett ak5 mag? man får ju tänka på att tidningens läsare är ganska...insatta i ämnet.

Det kanske var lättast så?

<länk till bilden>

Kimster: din bild var mycket snyggare, orginalet är misstänkt likt ett ak4 mag. Och din bil hade en fin röd färg :surprise:

Vafan!!! dubbla manöverhandtag, det blir till att skriva om SäkI snarast!! :navy:

Dubbla manöverhandtag? Nu hänger jag inte med... Menar du den svarta klumpen precis framför handskyddet? Det är ett pipskydd.

Det är inte jag på bilden, och det är ett lånevapen.

Det ser lite konstigt ut på bilden, men det är standard läderremmen. Skuggan ligger konstigt på bilden bara...

Ok att det inte var du såg jag ganska snabbt, men inte lika snabbt som jag antog att pipskyddet var "ett stycke manöverhandtag ditlagt med hjälp av photoshop"

Pappa som står i hörnet och skäms lite...men bara lite :surprise:

Ok att det inte var du såg jag ganska snabbt, men inte lika snabbt som jag antog att pipskyddet var "ett stycke manöverhandtag ditlagt med hjälp av photoshop"

Pappa som står i hörnet och skäms lite...men bara lite :navy:

Hehe, jag kunna lägga dit saker i bilder med photoshop. Du är rolig du :surprise: