Jump to content

INFO: Värnplikt på HMS Trossö

Recommended Posts

Det ser ut som om jag ska ligga på Trossö efter genomförd GSU och yrkeskurs.

Vad kan ni som är erfarna säga om att göra lumpen på henne?

Bekvämt kan nog sammanfatta det ganska bra! :D

Som värnpliktig på HMS Trossö så bor man på förliga trossdäck (precis i vattenlinjen!), man bor två eller tre man per hytt. När jag låg ombord så var det uppdelat som så att vi PB-elever fick två mans hytter och GB/E fick resten. Det finns en "stor" vpl mäss där man som vpl äter samt kan titta på film spela spel o.s.v! Käket brukar vara väldigt bra, vi fick t.ex. prova sådana ovanligheter som kängru, björn, skallerorm m.m. Vidare finns det ett litet gym samt bastu för både befäl och vpl.

Dock kan det om man ligger på laget (trots vad många tror!) bli väldig långa vakter ibland, normalt är dock att man går 6 timmars vakter med plattvakt på eftermiddagen.

Sjösjuka drabbade inte särskilt många ombord (vår ena gnist spydde som en tub majonäs en gång dock ;-) ), Trossö är ju förhållandevis stor och tung så hon studsar ju inte runt så förfärligt (sedan hade vi iof tur med vädret också!).

Om du har fler frågor så tveka inte... :navy:

Hur stor är besättningen?

Hur mycket är man ute till sjöss och vad gör man? För mig känns som att det är naturligt att korvetterna är ute och övar olika sorters strid och att minjakterna är ute och övar minröjning och självförsvar, men vad gör lagets fartyg? Jag kan förstå att det handlar om att underhålla andra fartyg under större övningar, men vad gör man ute (och är man ute) när de andra fartygen pysslar med sitt eget?

Hur stor är besättningen?

Hur mycket är man ute till sjöss och vad gör man? För mig känns som att det är naturligt att korvetterna är ute och övar olika sorters strid och att minjakterna är ute och övar minröjning och självförsvar, men vad gör lagets fartyg? Jag kan förstå att det handlar om att underhålla andra fartyg under större övningar, men vad gör man ute (och är man ute) när de andra fartygen pysslar med sitt eget?

Vi var 23 vpl och ca 20 off, max antal bingplatser är nånstans runt 65 - så om staben är med så kan det vara fullbelagt överallt!

Sjötiden varierar från år till år, jag fick 121 sjödygn enligt mitt tjänstgöringsintyg, vilket är ganska mycket!

Laget följer alltid (i ngn form!) med när förbandet ombaserar, då Trossö bara gör ca 14kn så brukar det innebära att hon är först att kasta loss och sist att förtöja. När man inte har några "småbåtar" att pyssla om så kan man hålla skyddstjänstövningar, mob- övningar, manöverövningar, vidareutbildning av besättning, själva bunkra eller helt enkelt ombasera. Som gnist kommer du att sitta i radiohytten hela vakten, oavsett om ni är under gång eller ligger till ankars/förtöjda. Du kommer att ansvara för att ta emot och vidarebefodra alla uh-begäranden till VOuh, förutom dom "vanliga" radiomeddelanden. Som PB kommer du troligtvis att bli KVF (Kvarters Vakt Förman), alltså "chef" för ett av vaktkvarteren...

Förbaskat trefligt att sitta och minnas tillbaka såhär, fler frågor??? :banghead:

Är KVF en befattning som roterar på PB-sjömännen (eller vad ska man kalla dem/oss)? Det måste ju finnas mer än fyra PB ombord (för jag antar att det är fyra kvarter och två vakter).

Har hon någon som helst beväpning, Ksp58 eller liknande?

I övrigt måste jag säga att det känns som om jag faktiskt har hamnat rätt. Jag hoppas att Pliktverket inte har lurat mig.

Är KVF en befattning som roterar på PB-sjömännen (eller vad ska man kalla dem/oss)? Det måste ju finnas mer än fyra PB ombord (för jag antar att det är fyra kvarter och två vakter).

Har hon någon som helst beväpning, Ksp58 eller liknande?

I övrigt måste jag säga att det känns som om jag faktiskt har hamnat rätt. Jag hoppas att Pliktverket inte har lurat mig.

Vi var 5 PB elever ombord, 2 kockar 2 gnistar och 1 Syte (jag!). KVF tjänsten är fast, vår ena PB gnist skulle igentligen inte varit hos oss utan bytte från SSK Muskö! Han blev således inte KVF då alla fyra tjänsterna redan var tillsatta. Stämmer att det är fyra kvarter och två vakter - kvarter 1 och 3 tillhör styrbords vakt, och kvarter 2 och 4 därmed babord.

Att vara KVF är stundtals ganska ansvarsfullt, det är upp till KVF:erna att skriva vaktscheman och (förutom VO) kontrollera att dom följs. Vidare är du ansvarig för flaggans hissande/halande, att eldronden genomförs (kl 2030) och därefter lämna av till VO (kl 2100), samt att ett antal skyddsronder ska genomföras på natten. Vid brandlarm (till kaj) är du dessutom ansvarig för att räkna över (enligt landgångsplånet!) och lämna av besättningen till VO...

Ja, Ksp 58 finns ombord (åtminstonde vid höjd beredskap!), liksom Ak 5 och Pistol 88. Det är ytterst sällan som sprutorna tas fram dock. Fartyget är ett skyddsobjekt så det är beväpnad vaktpost som gäller när ni ligger vid kaj (under vissa förhållanden även till ankars!).

Kul att du (än så länge!) känner dig nöjd med din tjänst... :clap:

• 2 weeks later...
PB-syte: När sa du att du låg på Trossö?

Jag låg 01-02. PB-Uha. (skeppsnr 052)

Skoog: Ligger du inne som PB nu? Alltså ryckte du in 642?

Jag låg inne året efter dig, 02-03. Och jag misstänker att Skoog ryckte in nu i måndags, och befinner sig därmed troligtvis i Kkna just nu... :baskerKav:

Nej, tyvärr inte. Jag önskar att det vore så väl. Jag rycker in i oktober, om 267 dagar. :baskerKav:

Om någon tycker att det är märkligt att jag skrev att det kändes som jag hamnat rätt så kan jag mycket väl förstå det. Jag tycker dock att det låter mycket bra och att jag antagligen kommer trivas (och därför har inte Tikkanen lyckats övertala mig att söka till ubåt). Jag råkar gilla både samband och logistik.

Edited by Skoog

• 1 month later...
  • 8 months later...

Vi hade förbandsinformation igår och då fick vi som är preliminärt placerade på HMS Trossö besöka henne. Vi fick bland annat information av FC, den blivande sekonden samt RaB. RaB visade också oss runt, vi fick bland annat se bastun, spinningsrummet, bryggan, båda ledningscentralerna, radiohytten, ordersalen, vplhytterna och lite olika däck som jag har glömt namnet på just nu. Hon verkar vara väldigt bekväm, men inte speciellt mycket "combat". Det är väl iofs inte så väldigt negativt, men lite ytstrid hade ju inte varit fel. Jag känner mig dock nöjd.

Intressant nog hade Trossö blivit tilldelad två signalspanare, vilket ju som FC påpekade, är ganska värdelöst ombord på Trossö. De skulle eventuellt bli omskolade till båtchefer, om de inte hamnade på ett annat fartyg.

Vi blev även erbjudna att söka rökdykarutbildning, vilket verkar kul, men jag vet inte om man missar mycket av sin vanliga tjänst när man ska sitta i en rökdykarhytt så fort det är klart skepp. Vad säger de erfarna?

Vi hade förbandsinformation igår och då fick vi som är preliminärt placerade på HMS Trossö besöka henne. Vi fick bland annat information av FC, den blivande sekonden samt RaB. RaB visade också oss runt, vi fick bland annat se bastun, spinningsrummet, bryggan, båda ledningscentralerna, radiohytten, ordersalen, vplhytterna och lite olika däck som jag har glömt namnet på just nu. Hon verkar vara väldigt bekväm, men inte speciellt mycket "combat". Det är väl iofs inte så väldigt negativt, men lite ytstrid hade ju inte varit fel. Jag känner mig dock nöjd.

Intressant nog hade Trossö blivit tilldelad två signalspanare, vilket ju som FC påpekade, är ganska värdelöst ombord på Trossö. De skulle eventuellt bli omskolade till båtchefer, om de inte hamnade på ett annat fartyg.

Vi blev även erbjudna att söka rökdykarutbildning, vilket verkar kul, men jag vet inte om man missar mycket av sin vanliga tjänst när man ska sitta i en rökdykarhytt så fort det är klart skepp. Vad säger de erfarna?

Visst är hon bekväm, men lite aktion kan det minsann bli ändå! På min tid fick man då inte söka rökdykartjänst, man fick den tilldelad (förutsatt att man klarade testerna!) - på Trossö var det maskinarna och signalmatroserna som blev uttagna. Likaså så satt dom aldrig och väntade i nån hytt (du menar inte rökdykarförrådet vid skydd däck kanske?), man missar iaf inte mer som rökdykare än vad alla andra gör vid skyddslarm. Som gnist är jag osäker på om du kan bli rökdykare (beror på hur många gnistar ni är?), då radiohytten ska vara bemannad även vid skyddslarm. Personligen skulle jag snarare rekomendera dig att bli räddningsman, det är ju betydligt roligare att köra resquebåt än hålla på och cykla i bastun (något som rökdykarna fick göra vid flera tillfällen!) och öva tunga lyft i lejdarna... :D

Bjuder på några bilder som inspiration...

Tross4Pan2.jpg

MOBbt.jpg

Frittfall.jpg

Enligt RaB så var tre av fyra nuvarande gnistar rökdykare. Intressant nog var vi en gnist och en syte kort på informationen, så vi får väl se hur det blir. Det var nog rökdykförrådet på skyddsdäck som jag menade. Vi fick se ganska många olika däck, så jag har inte riktigt koll.

Räddningsman låter intressant. Kan du berätta något mer om det?

Mycket fina bilder för övrigt.

Räddningsmannen har till uppgift att bärga folk som trillat över bord (s.k. PIW - Person In Water), på fartyg utan en resquebåt så sker detta medels neongul torrdräkt och starka simtag. :lala:

På dom fartyg som har resquebåt så sker detta därimot med hjälp utav denna, räddningsmannen ingår då i resquebåtens besättning. Åtminstonde på Trossö så hade vi en båtbesättning på var vakt, och en besättning betår utav tre personer - båtchef (Off.) och två räddningsmän (vpl). Målsättningen är att man ska ha PIW:en ombord igen inom tre minuter från larm!

Och nej, man måste inte vara extra stark eller vältränad för att kunna bli räddningsman. Klarar du fyskraven för sjögående personal så är det inga problem...

Rökdykarförrådet ligger på SB gångbord på övre däck (nästan under resquebåten!), mellan rökdykarförrådet och dykförrådet (där räddningsmännen byter om!) ligger skyddsstation däck. Trossö har 6 däck - trossdäck, huvuddäck, övre däck, båtdäck, bryggdäck och övre bryggdäck (samt hålskeppet - men det räcknas inte som ett däck!)... :-P

Med lite tur får ni nån gång föra detta befälstecken...

th_PICT0159.jpg

Vpl mässen - akta fötterna... 8-/

th_PICT0236.jpg

Ett bad i Östersjön i januari kanske...

th_PICT0048.jpg

Glassigt väder...

th_312-solnedgngverisen.jpg

th_160-backenochis.jpg

th_219-ljuskglor.jpg

th_PICT0114.jpg

Edited by PB-Syte

Om igen, mycket fina bilder. Du verkar ha fått betydligt mycket mer sjötid än vi kommer att få. Det lutar åt 25-30 sjödygn plus ytterligare 15-20 dagar gångtid för oss. Det känns lite tråkigt att tillhöra besättningen i 8 månader och bara få 1,5 månader tid till sjöss, men det är väl så i dagens Flotta.