Jump to content

Vad smörja blixtlås med?


macemagnus

Recommended Posts

Hejsan ;-)

 

Jag gjorde en sökning på blixtlås eftersom jag funderar på vad man kan/bör smörja blixtlåsen med på M90 med?

Det jag närmast tänker på är låsen i värmejackan. De verkar vara av nylon. Förr i tiden var ju husmorsknepet alltid en stearinstump.

Vad säger Ni som röjer ute i den verkliga verkligheten?

 

:Malaj: M

Link to comment
Share on other sites

funkar även bra med spraysilikon/sprayteflon. Var lite försiktiga med det om det är något som kan tänkas behövas limmas i närheten av dragkedjan dock... Det är i stort sett omöjligt att få bort enligt uppgift. (Man skall inte använda det på dykdräkter säger de som vet)

Link to comment
Share on other sites

Rikard N och Fu Frippe: SLUTA SVÄRA! Silikonspray/stift är satans straff till dykarna.

Silikonspray har ett par otrevliga egenskaper, en är att du får ingenting att fäste på silikon (men silikon fäster på det mesta). En annan är att silikonspray är väldigt lätt och gärna färdas långa sträckor.

En torrdräkt där ägaren har smort dragkedjan med silikon är i princip omöjlig att laga... Försökte hjälpa en kille att laga en reva i hans torrdräkt, men vi fick inget lim att fästa. Det slutade med några varv silvertejp (så att han kunde dyka klart den helgen) och sen nyinköp. Dyrt...

 

 

Det bästa (anser jag) är paraffin, finns bla i stearinljus. Brukar följa med torrdräkter och finns att köpa i dom flesta dykbutiker.

Link to comment
Share on other sites

Ja kanske är slarvig, men smörja blixtlåsen på M90? Aldrig gjort det, eller hört om det. Har jag missat något? (om jag nu missat nåt skyller jag på att jag hade M59 under GU och då hade vi knappar)

 

Finns "silikon borttagare" men hur användbart det är på tyg eller neopren vet jag inte. Lackerare använder detta då de rengör tex bilkofångare i plast som ska lackas.

 

JS

Link to comment
Share on other sites

Rikard N och Fu Frippe: SLUTA SVÄRA! Silikonspray/stift är satans straff till dykarna.

Silikonspray har ett par otrevliga egenskaper, en är att du får ingenting att fäste på silikon (men silikon fäster på det mesta). En annan är att silikonspray är väldigt lätt och gärna färdas långa sträckor.

En torrdräkt där ägaren har smort dragkedjan med silikon är i princip omöjlig att laga... Försökte hjälpa en kille att laga en reva i hans torrdräkt, men vi fick inget lim att fästa. Det slutade med några varv silvertejp (så att han kunde dyka klart den helgen) och sen nyinköp. Dyrt...

 

 

Det bästa (anser jag) är paraffin, finns bla i stearinljus. Brukar följa med torrdräkter och finns att köpa i dom flesta dykbutiker.

Jag skrev att man skall vara försiktig med vad man använder det på... men en uniform är nog rätt riskfri, eller vad tror du ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev att man skall vara försiktig med vad man använder det på... men en uniform är nog rätt riskfri, eller vad tror du ;)

Hmmm... Kanske? Men du vet aldrig när du känner för att bygga om din M90 till en torrdräkt! ;)

Mest bara allmänt skeptisk till just silikon. Det behövs inte särskilt mycket för att sabba en yta totalt.

 

Har nu smort med ett av svärmors handstöpta ljus :rolleyes:

Det fick du säkert pluspoäng för :worthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag skrev att man skall vara försiktig med vad man använder det på... men en uniform är nog rätt riskfri, eller vad tror du ;)

Hmmm... Kanske? Men du vet aldrig när du känner för att bygga om din M90 till en torrdräkt! ;)

Mest bara allmänt skeptisk till just silikon. Det behövs inte särskilt mycket för att sabba en yta totalt.

Med tanke på hur mycket jag svurit över impregneringen genom åren så får du gärna förklara hur man gör det :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För att smörja kedjor så finns det en mycket bra produkt som heter "Aquaglide" och som jag brukar använda på krånglande dragkedjor.

 

Det är främst framtaget för torrdräktsdragkedjor (där som så mycket riktigt framgått av tidigare inlägg, silicon är straffspark på att använda), men som funkar ypperligt på de flesta krånglande dragkedjor.

 

En dragkedja för torrdräkter är gastät, vilket gör att det kan kärva rejält ifall det är osmort. Efter en behandling så är det mycket enklare att hantera kedjan. Sliter mindre och man spar pengar. Så mitt tips ifall man vill köra lite mer "hi-tech" än med stearin/parafin, så kan man ge sig på denna produkten. Fungerar ypperligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...