Guest DjF Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Hej! Jag undrar om det är någon som kan svara på hur olika militära enhets-storlekar ser ut. Angående infanteri är det inga problem att få tag på information om detta, dvs hur många man som ingår i en division, brigad osv, men hur ser det ut när det gäller båtar, flyg och stridsvagnar t.ex.? Är det någon som kan berätta om det för mig, eller var man kan få tag på information om detta? Tacksam för hjälp. mvh Daniel Frederiksen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigsmakten Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Det är väldigt olika beroende på land och tidsepok, ta bara begreppet division som används av alla vapenslag dessutom i olika storlekssammanhang. Jag föreslår att du hör med folk på det historiska forumet forum.skalman.nu där finns några riktiga freaks som kan det mesta om sånt där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr. T-68 Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Här kommer lite information från mil.se Storleksfakta Grupp: ca 8 soldater Tropp: två grupper Pluton: fyra grupper Kompani: 100 - 300 man Bataljon: 500 - 1 500 man Brigad: 5000 man Division: 15 000 - 30 000 man Flygdivision: 20 st flygplan Fartygsflottilj: 10 - 12 fartyg Ubåtsflottilj: 5 - 6 ubåtar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 två flygplan = en rote två rotar (4 fpl) = en grupp två grupper (8 fpl) = en division flera divisioner = en stridsgrupp (Källa: Instruktion i förbandsflygning från F5) Tidigare fanns även varianten med tre tregrupper, dvs 9 fpl, per division. Att varje division har 16-20 flygplan är en helt annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts