Jump to content

Vilka vapen i hemvärnet?

Johan_soldat

Recommended Posts

Det mesta inom Försvaret om du har tur :)

Det beror på hur mycket sammarbete som finns mellan hv och närmsta förband.

Annars har du AK4B som personligt vapen.

KSP 58 som understöd.

P-skott och GRG

Samt lite handgranater samt lys och rök om man nu kan räkna lys och rök till vapen...

Det mesta inom Försvaret om du har tur :)

Det beror på hur mycket sammarbete som finns mellan hv och närmsta förband.

Annars har du AK4B som personligt vapen.

KSP 58 som understöd.

P-skott och GRG

Samt lite handgranater samt lys och rök om man nu kan räkna lys och rök till vapen...

Så nice. GRG vad är det för något vapen? Finns det KSP 90 inom hemvärnet? Får man skjuta med pistol?

Edited by Johan_soldat

Börja med att kolla igenom vapensektionen på denna sidan: http://www.soldf.com/

Återkom sen om du har specifika frågor.

ksp 90 finns inte i hemvärnet.

Pistol kan man få proskjuta, om man har tur, men det är inget som ingår i hemvärnets utrustning.

The Swede :)

Pistol kan man få proskjuta, om man har tur, men det är inget som ingår i hemvärnets utrustning.

Jag kikade faktiskt där tidigare. Men hittade inget GRG vapen

Jag kikade faktiskt där tidigare. Men hittade inget GRG vapen

http://www.soldf.com/grg.html

• Forumsledning

Nästa gång Johan_soldat sök på det du undrar först. Det är inte svårt att avända google motsv. De flesta här inne vet vad hemvärnet har för beväpning, och vet man inte det så söker man upp det på nätet först, precis som allt annat, innan man ställer en fråga här.

Jag vill att ni lägger ner mer tid på att ta reda på saker och ting själva innan ni frågar forumet då vi inte har för syfte att ersätta informationen som redan finns, utan vara ett komplement när man inte hittar.

Har inget att tillägga om föregående insändningar, förutom att det enda som skiljer Hv:s vapen från de värnpliktigas är att de har femman och vi

är fast med fyra Bertil. Desto bättre är att alla i plutonen kan allas vapen, inte specialutbildas som de värpliktiga blir på ett specifikt vapen.

Nu till min fråga:

Jag vet att det finns vissa fallskärmsförband som har fått ut infällbara/inskjutbara kolvar? Eftersom dessa är ganska sällsynta,

får man lov att köpa ett sådant civilt och sätta det på sin AK4:a? Vad har FM att säga om det?

//Pedersen :banghead:

Nu till min fråga:

Jag vet att det finns vissa fallskärmsförband som har fått ut infällbara/inskjutbara kolvar? Eftersom dessa är ganska sällsynta,

får man lov att köpa ett sådant civilt och sätta det på sin AK4:a? Vad har FM att säga om det?

//Pedersen :baskerPa:

Tjaa om dom inte tillåter en annan vapenrem än "läderremmen" så gissa? eller sök på forumet ;-)

• Forumsledning
Har inget att tillägga om föregående insändningar, förutom att det enda som skiljer Hv:s vapen från de värnpliktigas är att de har femman och vi

är fast med fyra Bertil. Desto bättre är att alla i plutonen kan allas vapen, inte specialutbildas som de värpliktiga blir på ett specifikt vapen.

Nu till min fråga:

//Pedersen :rolleyes:

Vissa fallskärmsförband har idag inte AK4 av någon modell, utan varianter av ak5. De inskjutningsbara kolvarna fick dom då på sin tid för att underlätta hoppandet. De inskjutningsbara kolvarna är idag inte tillåtna längre utan skall lämnas in eller skrotas, det är inget "bör lämnas in" utan det är en stående order från Arméns vapenofficer.

Så logiskt räknat så är det alltså INTE okej att sätt på något sådan på din AK4. Köpa kan du få, men ej bruka med ditt militära vapen.