Jump to content

Ny dator på beställning

Maul

Recommended Posts

Efter att min nuvarande stackare som nyss fyllde 5 år börjar packa ihop ganska rejält så satte jag denna på beställning igår:

Intel Core 2 Duo E6600

2048 MB DDR 2

DVD+ RW 16x IDE Dual Layer

Floppy drive

nVidia GF8800GTS 640 MB

Logitech Keyboard media Elite USB/PS2

Logitech X-230 Speakers

320 GB hårddisk

Windows Vista home Premium

Jag får den troligen i mitten av nästa vecka. Kan jag säga annat än att jag längtar? :)

Ingen är gladare än du. :) Får man fråga vad det kalaset går på? Blir lite sugen på att köpa något lite vassare än det jag har nu...

Vart dryga 16.000 utan skärm (har redan en schysst) hos Alina. Priset skulle nog egentligen legat lite högre med några hundringar men de var snälla nog att avrunda till närmsta tusental.

Ingen är gladare än du. :) Får man fråga vad det kalaset går på? Blir lite sugen på att köpa något lite vassare än det jag har nu...

Vart dryga 16.000 utan skärm (har redan en schysst) hos Alina. Priset skulle nog egentligen legat lite högre med några hundringar men de var snälla nog att avrunda till närmsta tusental.

Låter lite väl saftigt för min del. Men å andra sidan lär nog den prestandan räcka ett tag. Mycket nöje! :)

Låter lite väl saftigt för min del. Men å andra sidan lär nog den prestandan räcka ett tag. Mycket nöje! :lala:

Hade aldrig köpt den om det inte varit för att jag har enormt lite utgifter för närvarande. Men då jag kan avvara slantarna så var det lika bra att slå till ordentligt så man slipper uppdatera igen inom en allt för nära framtid. :happy:

Skoj! Det är alltid kul att köpa nya datorer.

Din taktik om att köpa dyrt så att den räcker längre funkar riktigt bra. Jag gjorde samma sak när jag köpte min för 2 år sedan. Den var en värsting på sin tid, och den hänger med riktigt bra i spel fortfarande. Det enda jag har gjort sen jag fick den är att jag har dubblat ram-minnet till 2 gig.

Börjar dock bli sugen på en dual-core nu... (eller quad-core :))

• Forumsledning

Allt är i relation till vad man använder den till. Jag har en dator som köptes 1998 en PIII och den funkar utmärkt idag till det den används till, office, internet och visa bilder. Endast bytt hårddisk på den en gång, 2003 sattes det i mer ram.

Å andra sidan har jag en annan nästan ny dator som nu 6mån efter den köptes in är i klenaste laget då den inte klarar att redigera HDV.

Det som oftast är huvudfaktorn är operativsystemet som avgör om datorn är allmänt slö eller inte, och vid sidan om det applikationen eller spelet.

Börjar dock bli sugen på en dual-core nu... (eller quad-core :))

ähh.... 2 Dual-Core :worthy:

Riktigt sugen på dual-coren, efter att ha jobbat med en hög sådana nu de senaste månaderna

Tyvärr behöver jag nog en ny laptop först... Min nuvarande är mekaniskt utsliten...

Jag har en del dual-core, både från Intel och AMD, på jobbet och min erfarenhet är att den andra

kärnan blir rätt strypt på grund av minneshanteringen. Vid vanligt kontorsarbete så märker man

en snabbare respons när man kör flera lätta applikationer eftersom processorn inte behöver

byta kontext hela tiden men om man kör tyngre saker med ful minnesaccess så tappar man

mycket prestanda. Jag har boxar från tvåvägs (1*dual) till 16-vägs (8*dual) och ser samma mönster

på alla. Med en kärna med bra numa-stöd så ligger prestandan på 60-70% av singel-prestandan

när man lastar båda kärnorna. Förvisso är 120-140% bättre än 100% men det kostar ju. Jag kan

tänka mig att applikationer (bildbehandling?) som utnyttjar minneslokaliteten väl kan få bättre

resultat. Det kan nog vara värt att vänta på nästa generations Intel-processor där de har jobbat

med just den här frågan och köttat upp minnesbussen rejält.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...