Jump to content

Egen brunn (dricksvatten).

Gusten

Recommended Posts

Jag och gumman bor i en egen kåk. Brunnen till dricksvatten delar vi med en annan familj. Då vi tittade på huset så fick vi reda på av den dåvarande ägaren att avtalet mellan de båda husen var att vi står för driften (elen) av pumpen och den andra familjen skall ha hand om underhållet och servicen av pumpen och hydroforen. Vad de inte berättade var hur det egentligen låg till med grannsämjan (de ville ju sälja kåken). Det finns alltså ett servitut att den andra familjen har tillgång till brunnen. Den andra familjen beter sig lite som de själva vill och inte visar så värst mycket hänsyn vilket leder till att vi vill ha så lite som möjligt att göra med dem. Vad som har hänt och fortfarande händer kan vi lämna därhän utan ni får vänta tills "Insider" kommer och gör att reportage men kan lugnt säga att jag skulle i dagsläget inte vilja bo granne med dem samt att de inte följer sin del av avtalet. Det jag nu undrar över är vad man kan göra för att helt själv få rå om vattnet i det här fallet och om de nu skulle flytta (man kan ju hoppas) om avtalet mellan fastigheterna kan hävas? Visst jag skulle kunna kolla med en jurist men det har jag i dagsläget inte råd med. /Gusten :banghead:

har du kollat hur länge servitutet gäller? så länge det gäller (och det kan ju gälla hur länge som helst)har dom ju tillgång till erAN BRUNN, JAG TOLKAR DET SOM SÅ ATT BRUNNEN LIGGER PÅ ERAN MARK OCH ATT DET ÄR DÄRFÖR SOM DOM HAR FÅTT SERVITUT PÅ BRUNNEN, ETT ALTERNATIV SOM DU KAN Göra är ju att borra en ny och egen brunn kostar ju dessvärre en del pengar men det kan det ju vara värt om man inte vill ha med grannen att göra.

@ GF5

Jag vet inte om det finns "ett bäst före datum" på servitutet. Brunnen ligger på våran tomt så oavsett om vi borrar en egen ny (som inte är aktuellt i dagsläget pga ekonomin) så måste kräken in på våran tomt.

@ stefanf

Tack för tipset, ska kolla där.

Tack för svar ni båda. /Gusten :)

du kanske ska gå in på denna sida och kolla, du kan bläddra ner till kap7 och läsa,sen kanske du kontaktar nån med juridikkunskaper som kan förklara vad som står, men det lilla jag förstod så ska DET MYCKE Till innan din granne går miste om sin nyttjande rätt tyvärr

http://www.lagen.nu/1970:994#K14P8.

du kanske ska gå in på denna sida och kolla, du kan bläddra ner till kap7 och läsa,sen kanske du kontaktar nån med juridikkunskaper som kan förklara vad som står, men det lilla jag förstod så ska DET MYCKE Till innan din granne går miste om sin nyttjande rätt tyvärr

http://www.lagen.nu/1970:994#K14P8.

Jo, generellt sett är det väl så att lagen är konstruerad så att den ska gälla längre än just en grannsämja. Det är iaf vad jagmed mina ringa juridikkunskaper har förstått.

Jag och gumman bor i en egen kåk. Brunnen till dricksvatten delar vi med en annan familj. Då vi tittade på huset så fick vi reda på av den dåvarande ägaren att avtalet mellan de båda husen var att vi står för driften (elen) av pumpen och den andra familjen skall ha hand om underhållet och servicen av pumpen och hydroforen. Vad de inte berättade var hur det egentligen låg till med grannsämjan (de ville ju sälja kåken). Det finns alltså ett servitut att den andra familjen har tillgång till brunnen. Den andra familjen beter sig lite som de själva vill och inte visar så värst mycket hänsyn vilket leder till att vi vill ha så lite som möjligt att göra med dem. Vad som har hänt och fortfarande händer kan vi lämna därhän utan ni får vänta tills "Insider" kommer och gör att reportage men kan lugnt säga att jag skulle i dagsläget inte vilja bo granne med dem samt att de inte följer sin del av avtalet. Det jag nu undrar över är vad man kan göra för att helt själv få rå om vattnet i det här fallet och om de nu skulle flytta (man kan ju hoppas) om avtalet mellan fastigheterna kan hävas? Visst jag skulle kunna kolla med en jurist men det har jag i dagsläget inte råd med. /Gusten :rolleyes:

Ett servitut har inget bäst före datum! Det Ni först måste kolla är om det är ett avtals- eller officialservitut. Gissningsvis är det frågan om ett avtalsservitut och då kan ni vända er till lantmäteriet för att genom en förrättning tillskapa ett officialservitut ist.

Rättsförhållandena blir då betydligt starkare och det styrs också upp ekonomiska frågor. Som ni har det idag med ett ni står för elen och de står för underhållet är inte särskillt bra. Den dagen pumpen pajar och de måste pröjsa en ny kan jag lova att det blir strul. Som om det inte räcker med d ni verkar ha idag.

För att man skall kunna "häva" ett servitut krävs att man måste visa att den tjänande fastigheten har en sk objektiv nytta med rättigheten. Alltså - om de inte kan få tillgång till vatten på något annat tillfredsställande sätt är hävning svårt.

Lagtext du kan ha hjälp av är FBL 7 kap och 14 kap JB

/Lantmätarn Ringo

Det går inte att installera en ny pump, som ni utnyttjar, så kan de andra köra sönder sin pump bäst de vill sedan? Då är ju i alla fall er vattentillgång säkrad, såvida inte brunnen sinar.

/E

Ponera på att de missköter sin del av avtalet. Dvs underhållet av pump mm. blir eftersatt.

Kan detta vara en grund att häva servitutet?

/martinator

Om vi utgår från att det är ett avtalsservitut - vilket det med största sannolikhet är - Är det helt 14 kap JB som gäller. Med 7 och 8 § kan man få rätt att häva ett servitut om den härskande fastigheten "åsidosatt sin skylldighet" mot den tjänande fastigheten. Detta är dock en helt civilrättslig fråga och lantmäteriet har ej med detta att göra. Hävning göres i enlighet med 10§ JB.

Det går inte att installera en ny pump, som ni utnyttjar, så kan de andra köra sönder sin pump bäst de vill sedan? Då är ju i alla fall er vattentillgång säkrad, såvida inte brunnen sinar.

/E

Men faktum kvarstår - De har fortfarande rätt att ta vatten på fastigheten.

edit: Flottiga fingrar

Delar en väg med 2 grannar......ännu så länge går det bra men jag fasar för den dag då ena grannen tvingas flytta pga ålder. Det kan bli hur kul som helst om jag kommer på kant med "nya" grannen! Eller ändå inte......

Som jag förstod det så var problemet att de inte bidrog till att pumputrustningen underhölls, inte själva vattenförbrukningen i sig?

Så min lösning bejakar fortfarande grannarnas rätt till vatten, men löser samtidigt brunnens ägares behov av väl underhållen pumpapparatur. Kan man bara lägga över elkostnaderna för den ursprungliga pumpen på grannarna också så har man läst den lilla ekonomiska utgiften också.

Om den befintliga pumpen går sönder pga bristande underhåll, vem är då skyldig att köpa en ny? Om det är grannen som är skyldig att tillse att pumpen underhålls borde väl det vara dennes skyldighet?

/E

PS det finns inget som triggar igång en debatt på Markan så som ett litet nätt juridiskt problem 8-/

Som jag förstod det så var problemet att de inte bidrog till att pumputrustningen underhölls, inte själva vattenförbrukningen i sig?

Så min lösning bejakar fortfarande grannarnas rätt till vatten, men löser samtidigt brunnens ägares behov av väl underhållen pumpapparatur. Kan man bara lägga över elkostnaderna för den ursprungliga pumpen på grannarna också så har man läst den lilla ekonomiska utgiften också.

Om den befintliga pumpen går sönder pga bristande underhåll, vem är då skyldig att köpa en ny? Om det är grannen som är skyldig att tillse att pumpen underhålls borde väl det vara dennes skyldighet?

/E

PS det finns inget som triggar igång en debatt på Markan så som ett litet nätt juridiskt problem :D

Som de verkar löst frågan är det grannarna som skall köpa ny pump vid haveri. Men som Ernst Kirchsteiger skulle säga. "En pump är så där härligt, mysigt dyr så jag kunde inte låta bli att köpa den". Och är vår gode Gusten bara beredd att själv punga ut motsvarande summa för en egen pump och på det sättet slippa grannarna så so be it. Vattenförbrukningstvisten tror jag skulle komma som ett brev på posten om ännu en pump sänks ner i det stora svarta hålet.

/Ringo - Som älskar fastihetsjuridik!!

Och är vår gode Gusten bara beredd att själv punga ut motsvarande summa för en egen pump och på det sättet slippa grannarna så so be it. Vattenförbrukningstvisten tror jag skulle komma som ett brev på posten om ännu en pump sänks ner i det stora svarta hålet.

/Ringo - Som älskar fastihetsjuridik!!

Fast uttaget ur brunnen blir väl inte större av att samma nyttjare använder 2 pumpar istället för 1 pump? Jag tycker det låter som ett smidigt sätt att lösa gnisslet under förutsättning att brunnens kapacitet är tillräcklig. Vilket den borde vara redan i dag.

En ytterligare aspekt av ursprungsfrågan är väl att avgöra vad servitutet egentligen innefattar. Servitutet i sig reglerar väl oftast bara rätten eller lasten, inte den tekniska lösningen. Överenskommelser kring samnyttjande av pump och fördelning av kostnader för drift och underhåll av pumpen är ganska ofta "vanliga" avtal inom ramen för servitutet och kan hävas eller omförhandlas lättare. Nu har jag i stort sett bara erfarenhet från "city-servitut" mellan stadsfastigheter. Kanske är det annorlunda för småhus?

Vattenförbrukningstvisten tror jag skulle komma som ett brev på posten om ännu en pump sänks ner i det stora svarta hålet.

Nja, om pumpen räcker till för båda hushållen i dagsläget, så borde det väl räcka till om vardera hushåll har varsin pump, om det nu inte är så att pumpen är i så dåligt skick, så att hushållen har klarat av situationen genom att handpumpa vatten, koka smältvatten och endast duschar på söndagar innan kyrkobesöket :D

Men samtidigt.. har man inget att träta om, så skaffar man en orsak, och då lär väl vattenbristen komma som ett brev på posten..

Skulle grannen förbruka orimligt mycket vatten kan man ju skaffa "dåliga säkringar" till elskåpet som "går i tid och otid", särskillt under torrperioder.. :)

Utan att ha järnkoll på dagspriset på pumpar, så tror jag att en pump kan vara ett ekonomiskt försvarbart alternativ till en juridisk process.

/E

Min mor och far har samma problem

Det finns en gammalt servitut för deras brunn. Där står det att grannfastigheten har rätt att ta vatten till hushållets behov mot en avgift av 50kr per år. Som tur är så är grannfastigheten numera ett ödeställe och förhoppningsvis så kommer ingen att flytta in där mer. Det är lite problematiskt då brunnen idag precis klarar av mina föräldrars vattenbehov, ett hushåll till hade aldrig gått.

De har låtit en jurist titta på servitutet, tyvärr så verkar det vattentätt. :unsure:

Men det finns inget skrivet om vem som ska hålla utrustngen i skick, så med lite tur så har redan vattenledningen till grannfastigheten rostat sönder efter att ha stått oanvänd i 30 år.

Jag kommer att i en nära framtid troligen att ha en liknande "tvist" eftersom åkerlappen som min vattenreservoar ligger i kanten på ska bebyggas i vår. Jag har servitut på reservoaren och källan (som sinar titt som tätt) men eftersom min fastighet ligger nere på åskanten och har hur mycket vatten som helst ska vi dela på reservoaren till att börja med iallafall tills vi ser om mitt hål kan förse oss båda med vatten. Jag har självtryck på vattnet så han behöver bara köpa en pump så är han igång. :)

Nämnde jag att dom är världens mysigaste grannar och att han grävt ny brunn här så vi ska få bättre tillgång till vatten, och att han ska planera tomten åt mig med sin stora lastmaskin? Och att vi ska dela på min vedmaskin och hjälpas åt med veden? :happy:

Jag fattar bara inte varför man inte kan samarbeta, ge och ta helt kravlöst liksom? Men en del människor går det inte att samarbeta med "för det har ingen gjort hittills så kom inte här och kom, jävla nykomling!" *SLAM!* :banghead:

Jag fattar bara inte varför man inte kan samarbeta, ge och ta helt kravlöst liksom? Men en del människor går det inte att samarbeta med "för det har ingen gjort hittills så kom inte här och kom, jävla nykomling!" *SLAM!* ;-)

Kvällens insider ger lite annan bild av grannsämja

Tyvärr så ligger kusten ca 4-4,5 mil ifrån oss så det där med saltvatten är inte att tänka på. De som bodde innan oss i huset var här väldigt sällan, utom på sommaren och vintern, för de bodde huvudsakligen någon annanstans. På den tiden så var det tydligen (eller kunde vara) dåligt med vatten från och till på sommaren. Innan det sket sig mellan oss och grannarna så åtgärdades tillrinningen av vatten och vi delade på summan.

Jag har faktiskt någon gång då jag och gumman ska iväg en längre stund fingerat ett stopp genom att stänga av pumpen för att få puckot :wacko: att fatta att det var något fel på pumpen. Det var så att pumpen stängde av sig efter att ha fått gå länge under en sommar för tre år sedan. Något var uppenbarligen fel men efter tjat så hände inget i alla fall. Då jag möter puckot en gång efter att jag har varit nere i pumphuset för att trycka igång maskineriet igen så påpekar detta ännu en gång då han säger att han inte har tid för han håller på att bygga ut sin hus (+ att han i sin tur påpekade att de funderade på att borra egen brunn, detta för att de inte tyckte att det fungerade längre (!)). Jag förklarade då att jag inte kunde se något hinder i att plocka dit en hantverkare och be honom lägga räkningen i grannens brevlåda. Jag blev faktiskt lite paff då han tog tag i saken redan nästa dag. Att en av deras ungar av någon anledning måste haka och därtill pissa i vår rabatt under tomtbesöket får mig att tänka på att kalla på understöd. Det lustiga är också att de står sig rätt slätt om vi är bortresta och en säkring går hemma hos oss. Då blir det inget vatten....

Jag och gumman flyttade ut på vischan bara att få lugn och ro men får detta, kul.

Att pappan misshandlade ett tidigare fosterbarn (de är ett familjehem) psykiskt, låter sin lilla terrier springa fritt över åkrar, skog och tomter och kör cross mc på åkrar, i skogen och slutligen bygger inne på annans mark säger väl en del om dem eller? Det finns ingen av de andra runtikring boende som vill ha med dem att göra. Det sist skrivna har hänt under de senaste tre åren. Min kompis kan inte fatta vad jag menar då jag vill ha närmaste granne minst 1000 meter bort.

Obs, vi är inte ett dugg avundsjuk på dem, psykiskt instabila, grälsjuka, konfliktssökande, whatever. Det enda vi vill är att folk ska sköta sig. Vi har t ex inte spelat högt på radion, haft bilar på tomgång, misshandlat deras barn eller mordhotat någon. Det vi vill är att de ska respektera sina grannar och inte störa och bete sig respektlöst. Att vi betalar el (då de använder pumpen) efter avtal men att de inte uppfyller sitt åtagande gör mig fly förbannad. Att diskutera med puckot har tidigare försökts göra men inte lett någonstans. Sommartid brukas det skrikas en del på andra sidan häcken då någon annan boende har något att påpeka. Detta var väl historian i korthet. Kunde inte låta bli att skriva av mig lite.

Jiipiii..... :rockon: Flytta ut på landet och upplev lugnet från storstadens puls! Jag hade ju för fan mikroskopiska problem med mina grannar i stan. Vi borde kanske börjat ana oråd då allra första samtalet handlade om att han snackade skit om de andra ikring boende. /Gusten >:-(

Edit: "Gnällde" lite mera.

Du Gusten, det är i såna där lägen man funderar på att leta upp ett telefonnummer till Öst, och beställa några minor och pansarskott.

Jag är så nöjd så med mina grannar, det är dock inte närmsta grannen med sin granne bortom honom för där har det skitit sig totalt. Vägsamfällighet, servitut, fd. gemensamt hästbete, behöver jag säga mera? Närmaste grannarna och den blivande, nya grannen och jag fungerar ungefär likadant så skulle nån av oss starta en motorsåg 3 på natten skulle inte dom andra reagera.

Hej på dig du. Vi brukar ju ses på ett annat forum. Vi om några skulle vilja ha det friktionsfritt eller hellre vara själva om vattnet. Som läget är nu så går man och knyter handen i fickan och vill ha så lite som möjligt med grannarna att göra. Men, i sommar kanske jag ska spärra vägen för deras utfart med 903:an som får ett plötsligt fel och låta den stå på tomgång med choken utdragen. /Gusten :rockon:

Hej på dig du. Vi brukar ju ses på ett annat forum. Vi om några skulle vilja ha det friktionsfritt eller hellre vara själva om vattnet. Som läget är nu så går man och knyter handen i fickan och vill ha så lite som möjligt med grannarna att göra. Men, i sommar kanske jag ska spärra vägen för deras utfart med 903:an som får ett plötsligt fel och låta den stå på tomgång med choken utdragen. /Gusten :rockon:

903-orna går säkert på hälften diesel. Ryssdieselblandning i tanken och choken ute = gasmask på. >:-(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...