Jump to content

Normalfördelningen

Recommended Posts

Varje stanie 1 till 9 är ju en tårtbit av den normalfördelningskurva som respektive test skapar, men hur stora är grupperna i procent? T ex hur många procent cyklar en nia?

Exempel på hur jag menar.

Betyg 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Procent 2% 6% 12% 17% 26% 17% 12% 6% 2% = 100% av de mönstrade

Edited by Krigsmakten

Avståndet mellan två grupper på stanineskalan är en halv standardavvikelse. Nedanstående Wikipediabild visar hur populationen är fördelad. (En standardavvikelse betecknas med lilla sigma.)

Standard_deviation_diagram.png

/mdn

Edit: Bättre ordval.

Avståndet mellan två enheter på stanineskalan är en halv standardavvikelse. Nedanstående Wikipediabild visar hur populationen är fördelad. (En standardavvikelse betecknas med lilla sigma.)

/mdn

Skall jag tolka ditt svar som att 68,2% presterar 4,5 eller 6 och 27,2% 2,3,7 eller 8 och 4,2% 1 eller 9?

Skall jag tolka ditt svar som att 68,2% presterar 4,5 eller 6 och 27,2% 2,3,7 eller 8 och 4,2% 1 eller 9?
Jag ber om ursäkt för min dåliga förklaring och försöker mig nu på en bättre efter lite research.

Stanineskalans femma ligger mitt i normalfördelningskurvan, alltså mellan -0.25 σ och 0.25 σ. (Bredden är som tidigare sagt 0.5 σ.) Fyran ligger mellan -0.75 σ och -0.25 σ och så vidare. Siffrorna i normalfördelningskurvan ovan kan alltså inte användas för att få fram andelen av populationen som ligger i en viss staninegrupp. Då måste man istället ta fram sina matematiska formler:

Andelen mellan 0 σ och x σ ges av stanine1.png vilket ger att andelen personer som får fyror är stanine2.png. Givetvis är andelen personer som får sexor lika stor. På samma sätt kan man räkna fram fördelningen för övriga steg i skalan.

Avslutningsvis infogar jag en bättre bild från Wikipedia som visar stanineskalan och normalfördelningskurvan samt staninegruppernas respektive andelar:

800px-Normal_distribution_and_scales.gif

/mdn

Tillägg: Läsvärt om stanine och normalfördelningar.

Edit: Bättre ordval

@MDN:

Måste erkänna - efter ditt första inlägg räknade jag en smula själv och kom fram till:

Jag ber om ursäkt för min dåliga förklaring och försöker mig nu på en bättre efter lite research...//... Avslutningsvis infogar jag en bättre bild från Wikipedia som visar stanineskalan och normalfördelningskurvan samt stanineenheternas respektive andelar:....//...Tillägg: Läsvärt om stanine och normalfördelningar.
Vilket var mer eller mindre exakt det jag nu suddar från mitt inlägg i debatten. Bra jobbat!

Jag tackar!

Det bör vara en grannlaga uppgift att hitta ett kompani med 9 i styrka, kondition, syn och hörsel.

Åtminstone på min tid var syn och hörsel inte grupperad enligt stanine. Har mycket svårt att tro att syn bland artonåringar skulle vara normalfördelad.

Jag tackar!

Det bör vara en grannlaga uppgift att hitta ett kompani med 9 i styrka, kondition, syn och hörsel.

Åtminstone på min tid var syn och hörsel inte grupperad enligt stanine. Har mycket svårt att tro att syn bland artonåringar skulle vara normalfördelad.

Det har du säkert helt rätt i, det verkar ju helt orimligt vid närmare eftertanke...

• 1 year later...
Jag tackar!

Det har du säkert helt rätt i, det verkar ju helt orimligt vid närmare eftertanke...

Tvärtom så ärdet helt normalt. Du har ju en normalfördelningskurva för 18 en annan för 58 åringar och en för populationen i helhet. Det är helt utifrån de kriterier du väljer.

Men som sagt att hitta en all 9 grupp är inte så lätt.

Om spridningen skulle vara slumpmässig (vilket den nu inte är) så skulle vi ha av 50,000 mönstrande

>/=1 st 9:a 1000 man

>/= 2 st 9:or 20 man

>/= 3 st 9: or 0,4 man

4st 9: or 0,008 man