Jump to content

Datorspelen

Doyle

Recommended Posts

Nu när vi äntligen fått ett sånt här trevligt forum tänkte jag ta er tillbaka till en svunnen tid med alla dom gamla trevliga datorspelen :)

Det är nästan så man blir lite tårögd när man ser tillbaka på alla dessa gamla datorspel ;)

Vem minns inte det underbara, men när man satt själv i ett mörkt rum läskiga spelet Wolfenstein 3d. Hoppade alltid lika högt när fienden kom och gapade :)

wolfenstein3d_sml.jpg

Eller flygsimulatorn F-29 Retaliator. Många timmar spenderades bakom spakarna på en F-29'a

F29Retaliator-t.jpg

Bilsimulatorn Stunts. Riktig fartupplevelse på tidigt 90-tal :)

stunts.gif

drive02.gif

Simcity. Orignalet. Inget Simcity 2000 eller 3000 tjafs här inte: :D

simcity.gif

• Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Jag lägger min röst på Windows Close Combat-serie. 1:an till 3:an. Sedan köptes skiten upp av Atomics och det blev inget bra alls.

Det finns massor med mods och extra kartor på nätet dessutom vilket gör att man än idag kan spendera ett par timmar antingen i "Vinterkriget", "Vietnam", skyttegravarna på västfronten under ww1 o.s.v.

Nu minns jag inte vilket/(vilka) år det här var, men Dune2 är utan tvekan det spel jag suttit längst med. så många sena nätter det blev med en polare, och ibland tog hans farsa över efter oss frammåt småtimmarna. :)

Dune2-Harkonnen-Intro.jpg

Dune2-Screen.jpg

Det var tider det........ \:)

Nu minns jag inte vilket/(vilka) år det här var, men Dune2 är utan tvekan det spel jag suttit längst med. så många sena nätter det blev med en polare, och ibland tog hans farsa över efter oss frammåt småtimmarna. :)

Dune2-Harkonnen-Intro.jpg

Dune2-Screen.jpg

Det var tider det........  \:D

Ahh.. DUNE2, Westwoods första RTS-spel. Som ledde till stilbildaren C&C.

Sedan kom Dune2000 och Emperor av Dune, Sugspel båda två...

Fast Dune2 Skall spelas på AMIGA! Pcversionen hadde ju ett översättningsfel, ibland kunnde infogubben snacka på tyska :)

Fast Eye of teh beholder!!! RPG!

Jag lägger min röst på Windows Close Combat-serie. 1:an till 3:an. Sedan köptes skiten upp av Atomics och det blev inget bra alls.

Det finns massor med mods och extra kartor på nätet dessutom vilket gör att man än idag kan spendera ett par timmar antingen i "Vinterkriget", "Vietnam", skyttegravarna på västfronten under ww1 o.s.v.

Kan inte annat än hålla med! Speciellt CC1 som man spenderade hundratals och åter hundratals timmer med innan man fastnade i Operation Flashpoint.

Det där med mods och extra kartor var något nytt! Med risk för att hamna i återfallsträsket ska här laddas hem!

/Aron

Alzå...nostalgispel.. B)

Alla sim-spel moder: Populous!! (Amiga, givetvis)

populous.jpg

Roligaste flygliret någonsin: Interceptor!! (skälet varför jag ens köpte min första Amiga)

Interceptor-t.jpg

Roligaste karatespelet? IK+

IK%20.jpg

Ballaste bilspelet: Stuntcar Racer

StuntCarRacer.jpg

Personligen tycker jag att det kommer banne mig aldrig mera finnas datorer som Amiga eller C= 64, oavsett hur vackra spel de än gör idag, saknas känslan !!

Bästa FPS'en anser jag fortfarande vara Quake eller QuakeII - de gick fortfarande att lira multiplayer med modem!!

Lyckligtvis finns ju Amiga-emulatorer.. :)

Alzå...nostalgispel..  B)

Alla sim-spel moder: Populous!! (Amiga, givetvis)

populous.jpg

Roligaste flygliret någonsin: Interceptor!! (skälet varför jag ens köpte min första Amiga)

Interceptor-t.jpg

Roligaste karatespelet? IK+

IK%20.jpg

Ballaste bilspelet: Stuntcar Racer

StuntCarRacer.jpg

Personligen tycker jag att det kommer banne mig aldrig mera finnas datorer som Amiga eller C= 64, oavsett hur vackra spel de än gör idag, saknas känslan !!

Bästa FPS'en anser jag fortfarande vara Quake eller QuakeII - de gick fortfarande att lira multiplayer med modem!!

Lyckligtvis finns ju Amiga-emulatorer.. :)

AMEN!

Nostalgi för mig i spelvärden är:

Asteroids, på första Atari tv spelet.

JR Kung-Fu, på Vic 64.

River Raid, på Vic 64.

Super Scramble, på Vic 64.

Alla Larry, Space Quest och Kings Quest spelen... :D

å givetvis Dune 2, första spelet som stal veckor i tid från mig på PC. :lol:

stunts...vilken spel, det hade allt.

De första pc-spelen jag spelade kördes på 486/25 utan matteprocessor B)

Är det någon som kommer ihåg Iron Cross ? Det är bättre än cc1-5 serien på många sätt, framför allt kunde man ge enheter ett "flervals-kommando" som t ex move-fire eller fire-move där enheten gjorde bägge delar men prioriterade det förstämnda i kommandot. :lol:

Lägger min röst på Test Drive till Amiga 500. Spelet var extra kul eftersom man kunde få fågelskit på rutan :lol:

Läste i en gammal datortidning om Doom när det nyss hade kommit. Det stod något i stil med "det här spelet är stoooort, hela tre disketter" :D

Lindman:

Alla elite-skilled-nintendolirare använder ett AA-batteri för de där übersnabba knapptryckningarna = spar tummarna en hel del. B)

Tycker det är lite konstigt att klassiker som Pac Man och Donkey Kong inte dykt upp än med tanke på vissa av forumbesökarnas ålder.

Fast de kanske iofs. inte klassas under "datorspel". Eller så är det så att lir med vapen favoriseras ;)

Dock på amiga men Cannon Fodder!!!,

kom bara till tionde banan då en disket saknades :winner:

Bara intror var ju en upplevelse i sig...

"War never been so much fun, War never been so much fun,

War never been so much fun, War never been so much fun,

Ref:¨

Go to your brother, kill him with a gun,

let him lying in his unifrom, dying in the sun

War never been so much fun, War never been so much fun"

*Direkt taget ur minnet... Sången som alltid sjöngs under vapenvården :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...