Jump to content

Vapenbyte i engelska krigsmakten.

Fu Kjellberg

Recommended Posts

Hm, undrar om G36'an är rätt vapen för britterna?

Massor av plast, magasinen i plast... Dock är en rätt skön grej att den har två olika sikten :)

Rödpunktsikte och ovanför sitter ett dioptersikte (eller om det var tvärtom)

Men jag tyckte mig få för lite stöd när man skulle skjuta med det övre siktet.

Fast Hk G36 är nog massor bättre än SA-80. Eller? jag vet noll om det vapnet. Men byter t.ex SAS bort den mot en M16 så. :P

va??

nu när dom gjort SA80A2.. vapnet som aldrig skulla få "jam" (svenskt ord??).. trodde dom skulle köra med det nu... kommer SA80 användas mer av "personal" nu och g36 till fronten eller?

Vill bara kommentera bilden.

Tror "de" verkligen att soldater i framtiden kommer springa omkring med en massa sladdar, batterier och annat skit som bara verkar vara i vägen? Jag har ingen personlig erfarenhet av detta med olika elektroniska system, men det verkar som att det är en logistisk mardröm och minst lika jobbigt för soldaten att kånka omkring på?

Hälsningar, Foxtrot Lima (always off-topic) :)

Brittiska styrkorna i Afganistan har fått FN MINIMI tillfört sig då L86 inte uppfyllde de krav som ställdes på en SAW.

Foxtrot Lima: Vad jag ser har soldaten inte mycket mer än en radio (headset och en lite udda sätt att fästa antenn) samt en vapenlampa. Sladdar har denna soldat inte mer än en vanlig sign/Plutonchef/Gruppchef.

Håller dock med om att det är lite väl mycket hightech i framtidsplanerna runt soldatutr. se USA:s Landwarrior -koncept.

http://www.defenselink.mil/news/Sep1998/n0...98_9809117.html

Brittiska styrkorna i Afganistan har fått FN MINIMI tillfört sig då L86 inte uppfyllde de krav som ställdes på en SAW.

Fattar inte varför engelsmännen envisades med ta fram L86 överhuvudtaget. Den togs fram som en LSW= Light Support Weapon och används inom en omgång. Med standard NATO 30 skottsmag kommer man inte långt som eldunderstöd. Då är ju som sagt minimin mycket bättre :D

Fattar inte varför britterna skall byta till HK G36 när dem precis har börjat byta ut till L85A2. Som är ombyggd av just HK....Mysko ???

Har hört att tyskarna själva inte var imponerade av G36:ans uppförande i Afgaland, dem skall tydligen ha hämtat andra mer funkis vapen hemifrån istället :0

Fattar inte varför engelsmännen envisades med ta fram L86 överhuvudtaget. Den togs fram som en LSW= Light Support Weapon och används inom en omgång. Med standard NATO 30 skottsmag kommer man inte långt som eldunderstöd. Då är ju som sagt minimin mycket bättre :)

Jag har läst någon recension om L86 av någon vapenguru,

han sågade den jäms med fotknölarna i funktionen LSW/SAW.

30 skottsmag, relativt lätt pipa mm.

Dock uppskattade han vapnet som "helautomatisk skarpskyttevapen", han var nästan lyrisk över vapnet kapacitet att med SUSAT-siktet skjuta mycket välriktad korta skurar automateld på längre avstånd.

Angående G36:ans sikte

Jag har testskjutit det siktet både på en G36:a och en AK4B och det dubbelsiktet är helt värdelöst. Ögat hade en förmåga att titta precis emellan de båda sikterna vid snabba lägen. Sedan så var rödpunktsiktet för litet för att det skulle funka tillfredställande. Siktet under med 3,5X förstoring är ett typsikt ingenjörs-sikte med massa detaljer som kan vara bra att använda till avståndsbedömning, men som är helt värdelöst för en skyttesoldat då han har massa olika riktpunkter att välja på. Vid ett pressat lägga ger det honom/henne för mycket valmöjligheter. Även det siktet har för lite ljusgenomsläpp för att passa ögats pupill nattetid. Detta om jag inte minns fel gör att ögat får svårare att anpassa sig när ljuset inte täcker hela pupillen (hur stavar man pupill egentligen???)  

Vi fick även siktestillverkana på Hensoldt erkänna att det inte var något vidare bra sikte men tyska armen hade kommit med den specifikationen. Men hur som helst G36 siktet funkar bra i teorin men mindre i praktiken. Dock är vapnet bland det bästa jag har sett.

>Vad jag ser har soldaten inte mycket mer än en radio (headset och en lite udda sätt att fästa antenn) samt en vapenlampa. Sladdar har denna soldat inte mer än en vanlig sign/Plutonchef/Gruppchef.

Killen visar en del af den nya Infanterist der Zukunft; han har en G36 med Oerlikon laser, vapenlampa, AG36 granattillsats; den där konstiga antenna tillhör faktiskt en GPS. Dessutom bär han en PDA dator i bröstfickan.

HASSE

>Vad jag ser har soldaten inte mycket mer än en radio (headset och en lite udda sätt att fästa antenn) samt en vapenlampa. Sladdar har denna soldat inte mer än en vanlig sign/Plutonchef/Gruppchef.

Killen visar en del af den nya Infanterist der Zukunft; han har en G36 med Oerlikon laser, vapenlampa, AG36 granattillsats; den där konstiga antenna tillhör faktiskt en GPS. Dessutom bär han en PDA dator i bröstfickan.

HASSE

Ber om ursäkt för min okunskap.

Har du lite information om detta projekt, skulle tro att det är liknande som US Landwarrior och svenska MARKUS.

Fortsätter utvecklingen så här gällande personlig soldatutrustning kommer vara tvungen att ha yrkesarmé för de kommer att ta 10 mån bara att lära sig hantera alla tekniska apparater på stridsutrustningen.........

Ju, Infanterist der Zukunft är den tyska versionen av Land Warrior -- lite mindre ambitös, men tyska krigsmakten har ju också lite mindre pengar att disponera över ;)

Den ska införas 2004, om jag kommer rätt ihåg. Det är snack om ny kroppsskydd, nya riktmedel för eldhandvapen, tre AG36 per gruppen (just nu är det bara en AG1A1 (HK69A1) per gruppen), GPS och ny radio, PDA (tyvärr vet jag inte vilken -- men den används med en sån där liten penna; den blev redan bedömt som jätte dumt, derför att killarna i fältet vill garanterat missa dem.

IdZ är mindre individuellt utriktat än Land Warrior, och mer för att förbättra gruppens tillsammanverkan.

Hur är det med MARKUS då? Vad ska den innebära?

HASSE

L85/86 måste ju vara ett utav de större fiaskona i modern vapen tillverkning......

Att efter inte ens 20 år behöva byta på grund av att vapnet inte klarar av kraven.

Angående att tyskarna har problem med G36 så var det väl liknande med de nya AK5 i början.

Den kära femman har många modifikationer bakom sig.....

men är nu en ganska bra bössa (enligt mig).

• 3 weeks later...

Jag vill inte slåss mot MARKUS! Land Warrior verkar lite överambitiöst, undrar om man "orkar med" allt det extra mojset? Rycka ur lite kablar och så... Väger mycket... Hinner man verkligen med alla funktioner i strid? Jag tror nog att man ska göra det så enkelt som möjligt, jag gissar att man inte direkt kan koncentrera på en massa funktioner då H-Et brakar lös.

Sedan måste jag återigen hylla m90-mönstret, det är så jävla snyggt!!! Fan vad grymm herr MARKUS ser ut på bilden! Jag tycker faktiskt mönstret av typ Woodland (ni fattar vad jag menar) som alla använder är rätt fult. Visst handlar det om funktionalitet, men när det gäller snygghet är M90 värst! Totalt snyggerst!

Läste att ett förslag till projektet Landwarrior är att varje soldat ska ha en "Medic Call" knapp på sin stridsutr som vidarbefodrar soldatens läge till sjukvårdarens motsv utrustning så att sjukvårdaren ser var den skadade finns.

Jag har inte sett någon som sag vad bristerna på SA80 är bara att det är skräp, jag frågade en kompis som jag har mailat med som har jobbat i den engelska armén i 20 år och han sa att dom största felen på vapnet var att matningen inte funkade nåt vidare och att patronerna hamnade i oordning och att vapnet var väldigt känsligt för sand och han sa också att hela vapnet var skit som borde ha slängts i enelska kanalen redan från ritbordet :D

Läste att ett förslag till projektet Landwarrior är att varje soldat ska ha en "Medic Call" knapp på sin stridsutr som vidarbefodrar soldatens läge till sjukvårdarens motsv utrustning så att sjukvårdaren ser var den skadade finns.

Det har funnits experiment hos en av våra systeravdelningar (FOI) med att lägga in traumasensorer i uniformen. Om en soldat blir utslagen så tänds en radiofyr så att man kan hitta honom eller henne. Detta då det antas att äen om fienden hittar en först så är krigsfångeskap är bättre än att glömmas bort i skogen med lungan genomskjuten.