Jump to content

Stoppa NATOs inflytande över FM?

Guest Den svenske soldaten

Recommended Posts

Guest Den svenske soldaten

Hej!

Är ni också arga över att NATO har sådant enormt inflytande över den SVENSKA försvarsmakten? tecken på detta:

- Det svenska gradsystemet har ersats med NATOs.

-Engelska används vid all radiokommunikation inom FM (Svenskan anses inte fin nog)

- Alla Gripar bli NATO anpassade

- Vi utför deras skitgöra i Afghanistan

- Samt det största beviset: övergången från hederligt invasionsförsvar med allmän värnplikt till nytt insatsförsvar med yrkessoldater!

Vi behövde inte NATO under det kalla kriget då IBAH (Ivan för er som ej läst ryska :lol: ) ständigt hotade att anfalla oss, varför börjar vi fjäska för dem nu!?

Jimbo ovan syftar på den på internet så kända "Trollpackan".

Den lever på att skapa panik, oro och andra tillstånd hos läsaren/medskribenterna.

Bästa sättet att döda trollet är att strunta i det......

Trådskaparens inlägg KAN vara av typen "Troll inlägg".

Vi få se, antagligen är det fallet varpå denna tråd kommer kastas, nu kan vi ge honom en dag eller två att

följa upp detta "brilljanta" inlägg med mer kött på benen.

R116/Moderator

And soon to be trådkastare

Guest Guest_Pansarjägaren_*

Håller med den svenske soldaten. Delvis. Men om Sverige invaderas så kanske våra nordiska grannar kommer att hjälpa oss... och eftersom dom är medlemmar i nato så kan dom nog inte det svenaska bokstaveringsalfabetet så kanske det är bra med ngt gemensamt ?

don´t feed the troll but keep the eyes open :Malaj:

/mvh pansarjägaren :Malaj:

OKEJ!

Ett fjams inlägg till i denna tråd och jag och rille116 kommer att ha en tävling om vem som blir först att kasta tråden ifråga.

Skärpning!

Fk Satan - Den Gode Djävulen

/Blågult - Underbefäl

Jag förstår inte... vad jag än skriver för tråd stoppas den... Varför gör ni så?
Då kan du ju börja med att hålla dig till ett namn när du postar och inte låssas vara någon annan. Den här tråden hänger väldigt löst just nu.

/mdn, underbefäl

Guest Den svenske soldaten, sgt hartma

Okej, vi tar korten på bordet jag är ett fan till Soldf, jag har försökt bli medlem här men pga tekniska problem har detta inte fungerat, från och med nu kommer jag att skriva under pseudonymen "Serg Nilsson".

Jag förstår om ni är arga. Jag skall skärpa mig.

Respektfullt Serg Nilsson

Med tanke på avsaknaden av hotbild mot vårt land, vårt stora internationella engagemang och samverkan med NATO så är väl majoriteten av ovanstående punkter nästan en förutsättning för att kunna samarbeta fullt ut med dem? NATO är knappast beredda att anpassa sig efter OSS...

Guest Serg Nilsson

Tack för svaret!

Du har ioförsig rätt, men min personliga åsikt är att ett lands försvarsmakt skall försvara det egna landet i första hand, detta gör inte FM. :Malaj: . Jag anser att genom att närma sig NATO så sviker FM Sverige, men detta är som sagt min personliga åsikt.

För att ge sakliga svar i hopp om att få en saklig diskussion så att jag eller mina kolleger slipper stänga tråden:

Är ni också arga över att NATO har sådant enormt inflytande över den SVENSKA försvarsmakten?
Nej

Det svenska gradsystemet har ersats med NATOs.
Det har det inte. Däremot har officerare i flygvapnet och marinen fått ett minskat antal streck för att undvika de tidigare så vanliga förvillingarna vid samverkan med utländsk personal.

Engelska används vid all radiokommunikation inom FM (Svenskan anses inte fin nog)
Om vi ska kunna samverka med andra länder i internationella operationer är det av största vikt att vi talar samma språk som dem.

Alla Gripar bli NATO anpassade
Också det en anpassning inför framtida internationella operationer tillsammans med andra länder.

Vi utför deras skitgöra i Afghanistan
Mig veterligen deltar vi inte i de regelrätta strider som fortfarande pågår i vissa delar av landet. Eller?

Samt det största beviset: övergången från hederligt invasionsförsvar med allmän värnplikt till nytt insatsförsvar med yrkessoldater!

Vi behövde inte NATO under det kalla kriget då IBAH (Ivan för er som ej läst ryska :Malaj: ) ständigt hotade att anfalla oss, varför börjar vi fjäska för dem nu!?

Men nu är det ju så att "Ivan" som du kallar det inte längre anses utgöra ett allvarligt hot mot vår fred och frihet. Nu inriktas försvaret istället på att delta i internationella operationer med andra länder. Dessa andra länder är mycket ofta Natoländer. Med tanke på detta är det naturligt och självklart att vi övar mycket tillsammans med just Natoländer.

/mdn

Tack för svaret!

Du har ioförsig rätt, men min personliga åsikt är att ett lands försvarsmakt skall försvara det egna landet i första hand, detta gör inte FM. :Malaj: . Jag anser att genom att närma sig NATO så sviker FM Sverige, men detta är som sagt min personliga åsikt.

Visst ska FM i första hand försvara Sverige men försvara mot vad? Vad finns det egentligen för hotbild mot Sverige? Risken för Invasionen från Öst (Stormakt Röd) är lägre än någonsin, i stort sett obefintlig. Då är det bättre att låta vår Försvarsmakt göra nytta på platser där den KAN göra nytta, istället för att stå hemma på kaserngården och rosta. Indirekt bidrar ju insatserna utomlands till vår säkerhet här hemma.

Guest Serg Nilsson

Efterssom jag vill försvara Hemlandet, tror ni jag kan gå yrkesofficers-utbildning och sedan bli heltidsanställd officer i hemvärnet?

går det att ansöka det som nybakad officer?

/Serg Nilsson

Utan att ge något direkt svar rekommenderar jag att du läser stycket "Efter utbildningen" här.

Följande formulering torde vara av särskilt intresse:

"I anställningen i Försvarsmakten ingår en skyldighet att tjänstgöra i fredsbevarande och fredsframtvingande verksamhet utomlands i den omfattning som beslutas av riksdag och regering."

Se även Försvarsmaktens prioriterade strategiska mål, Försvarsmaktens verksamhetsidé och Försvarsmaktens vision.

Guest Serg Nilsson
Utan att ge något direkt svar rekommenderar jag att du läser stycket "Efter utbildningen" här.

Följande formulering torde vara av särskilt intresse:

"I anställningen i Försvarsmakten ingår en skyldighet att tjänstgöra i fredsbevarande och fredsframtvingande verksamhet utomlands i den omfattning som beslutas av riksdag och regering."

Se även Försvarsmaktens prioriterade strategiska mål, Försvarsmaktens verksamhetsidé och Försvarsmaktens vision.

Okej, om jag gör en utlandstjänstergöring, kan jag sedan bli HV-officer?

Nu mina herrar önskar jag eder en god natt!

(sov gott, flygvapnet är vaket) ,O

• Forumsledning
Okej, vi tar korten på bordet jag är ett fan till Soldf, jag har försökt bli medlem här men pga tekniska problem har detta inte fungerat, från och med nu kommer jag att skriva under pseudonymen "Serg Nilsson".

Ett byte till av nick eller på annat sätt försök till att missleda andra om vem som är vem så bannar jag dig rakt av och du kommer aldrig få sätta din fot på forumet. ,O

/ Kimster

BlåGul

Guest Serg Nilsson

Ett byte till av nick eller på annat sätt försök till att missleda andra om vem som är vem så bannar jag dig rakt av och du kommer aldrig få sätta din fot på forumet. ,O

/ Kimster

BlåGul

Jag är ledsen, order frågas?

Hej Den svenske soldaten, -Stridstuppen-, _Pansarjägaren_*, Sgt Hartmann, mm mm.

Samt alla andra namn du uppträtt med här i öppet hus.

Dina frågor om olika befäl och andra redan avklarade "episoder" ligger och spökar mot dig.

Du ska.

Antigen fortsätta vara i öppet hus, då under ETT OCH SAMMA NAMN.

Eller söka medlemskap på forumet då under ETT OCH SAMMA NAMN.

Men inte "spamma forumet" på det viset du gjort hitintills.

Det här KAN du inte ha frågor på så vi ser det som uppfattat skall verkställas nu.

Eljest ditt IP-nr ej längre är välkommet här.

En samling moderatorer /

Rille116

Guest Serg Nilsson
Hej Den svenske soldaten, -Stridstuppen-, _Pansarjägaren_*, Sgt Hartmann, mm mm.

Samt alla andra namn du uppträtt med här i öppet hus.

Dina frågor om olika befäl och andra redan avklarade "episoder" ligger och spökar mot dig.

Du ska.

Antigen fortsätta vara i öppet hus, då under ETT OCH SAMMA NAMN.

Eller söka medlemskap på forumet då under ETT OCH SAMMA NAMN.

Men inte "spamma forumet" på det viset du gjort hitintills.

Det här KAN du inte ha frågor på så vi ser det som uppfattat skall verkställas nu.

Eljest ditt IP-nr ej längre är välkommet här.

En samling moderatorer /

Rille116

Jag förstår, ni har mitt ord på att jag kommer att sköta mig och enbart använda namnet "Serg Nilsson"

Jag ber om ursäkt för mina misstag och hoppas ärligt att ni förlåter mig. Det har aldrig varit mitt mål att lura någon eller orsaka problem. Jag ser SoldF som en guldgruva av nyttig information och alla moderatorer och medlemmar har min ärligaste respekt.

Jag kommer i fortsättningen att grovt skära ned på antalet trådar.

Än en gång förlåt mig.

En förtvivlad Serg Nilsson

(Troll eller inte, och även om diskussionen avhandlats i ett par trådar redan antar jag, kan man väll visa sig lite aktiv här igen :) )

Som en klok man sa i någon annan tråd att försvara Sverige innebär inte längre att stå vid gränsen med lansar. I och med vårt inträde i EU går sveriges södra gräns i princip i Medelhavet numera, fasta fortifikationer i Skåne stämmer alltså inte längre riktigt med hotbild och regeringens mål med försvaret, även om det hade varit ganska trevligt med lite KA mot Danmark :rolleyes::)

Som sagt, det är väll ganska optimistiskt att tro att NATO (och EU, vilket till viss del är samma sak) ska anpassa sina standarder efter oss, tror det är både lättare och bättre att göra tvärt om, av flera olika anledningar. :D

Trevlig kväll!

/C

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...