chpapa Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 De danska FN-soldaterna kommer att i höst försvinna från Irak. Man verkade i Danmark motivera det med att säkerhetsläget där var alltför riskabelt. Man hade ju från danska försvarets sida nästan garanterat att inga danska soldater skulle skadas allvarligt eller dödas. Men det verkar inte vara den egentliga orskaken, eftersom man från danskt håll nu säger att man i stället för FN-insatser i Irak kommer att skicka kontingenter till Afganistan för att bekämpa talibanerna. Läget där är väl minst lika allvarligt och skarpt som i Iran. Så orsaken till truppbortdragandet måste väl vara att man inte längre kan solidarisera sig med USAs militära närvaro i Irak. Eller ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Som jag tolkar det är det ingen slump att både England och Danmark samtidigt annonserar att dom ska dra sig ur Irak. Personligen tror jag det är lättare att få befolkningen (danskarna) att acceptera att dansk personal skickas till Afghanistan än till Irak. På samma sätt som jag har lättare att acceptera svensk personal i Afghanistan än jag skulle ha om dom skickades till Irak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
chpapa Posted February 22, 2007 Author Report Share Posted February 22, 2007 Som jag tolkar det är det ingen slump att både England och Danmark samtidigt annonserar att dom ska dra sig ur Irak.Personligen tror jag det är lättare att få befolkningen (danskarna) att acceptera att dansk personal skickas till Afghanistan än till Irak. På samma sätt som jag har lättare att acceptera svensk personal i Afghanistan än jag skulle ha om dom skickades till Irak. Håller helt med dej, Stefan. Jag menar bara att den anledning man först angav, otillfredsställande säkerhetssituation i Irak, egentligen inte var den verkliga orsaken. Danskarna ville dra sig ur den amerikanska invasionen i Irak - det var egenligen anledningen till beslutet. Nu vill ju engelsmännen göra detsamma, som du skriver. Och deras anledning är densamma som danskarnas - man vill inte längre delta i USA s operation i Irak. Naturligtvis är också de många, i onödan dödade soldaterna en bidragande orsak, som inte minst en stark hemmaopinionen för fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted February 24, 2007 Report Share Posted February 24, 2007 (edited) Nu vill ju engelsmännen göra detsamma, som du skriver. Och deras anledning är densamma som danskarnas - man vill inte längre delta i USA s operation i Irak. Nåja, nu var det väl nästan lika mycket britternas invasion som Uncle Sams. Edited February 24, 2007 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mx2 Posted March 3, 2007 Report Share Posted March 3, 2007 Tur för engelsmännen (som var lika xxxxx som USA) att dom har jänkarna åter en gång. Måste ju lämna över på någon. Säger inte att det ska va synd om USA eller så på något sätt, men det kan va värt en tanke bara. USA får alltid all skit, och att dom får ta störst ansvar är självklart. Men dom var inte ensamma om att invadera. Edit: Språkbruk /BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted March 4, 2007 Report Share Posted March 4, 2007 USA var självklart inte ensamma om invasionen, men vi kan lugnt säga att dom dominerat den. Precis innan Danmark och UK annonserat att dom ska hem, annonserar Bush att han vill skicka 20.000 soldater till. Det verkar inte heller vara ett sammanträffande (men i och för sig, det skulle vara konstigare om dom inte diskuterat sinsemellan innan något offentliggjorts). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest mx2 Posted March 4, 2007 Report Share Posted March 4, 2007 USA var självklart inte ensamma om invasionen, men vi kan lugnt säga att dom dominerat den. Det kan man lugnt säga ja, men alla har dom ett ansvar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts