Jump to content
Sign in to follow this  
harken

Dimension på flamdämpargänga Ak5?

Recommended Posts

AK5 har 9/16-24 NEF vänstergänga.

AK5C, AK5D har M14x1 högergänga.

mvh

Van der Kaye

Trådkapning. Vad har Ak4 för gänga?

Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad?

//Nisse

Då räfflingen i pipan gör att kulan roterar med högervarv är det bra om man inte spänner fast med högergängad/medurs.

Finns en lite risk att den sakta lossnar efter hand då på ett inte så bra sätt.

Om man i stället har en vänstergängad/moturs så motverkar man detta.

Förmodligen har man valt vänstergängat mellan flamdämpare och pipa då man inte vill att flamdämparen ska skruva av sig då man skruvar av lösskjutningsanordningen.

Lösnigen på detta för de senare varianterna heter låssprint, som det har nämnts tidigare i tråden.

Då man ändrar från vänster till högergänga, medför detta till att man medger att soldat skruvar av/på flamdämparen själv? Och då också lagt till "max tre klick" i instruktioner och kontroll före skjutning?

Undrar om NEF-gängor var standard från FN? Varför nu belgarna skulle använda en amerikansk gänga? Dessutom en uråldrig sådan.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Källberg
      Såg på P7's instagram en för mig ny variant av bajonett monterad på en ak5c. 

Ser ut som en modifierad ak4 bajonett med ett nytt lås som monteras på ak5ans handskydd. Parerstången ser även ut att vara annorlunda för att passa flamdämparen. 

Någon som vet något?

• By employed
      Lite sent i dessa internettider.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2018/02/14/swedish-army-buys-aimpoint-compm5-mps3-red-dot-sights/

Nu väntar vi bara på vilket karbin den ska sitta på =)

• By RayTheMan
      På SVT:s sajt kan man se ett videoklipp om Aurora 17, innan man startar videon så ser man en bild på vad jag antar är ÖB:s personskydd i m90 uniform och håller i en HK416 och ``inte!!´´ en LWRCI IC M6! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ob-om-aurora-det-overtraffar-mina-forvantningar (jag lägger inte upp bilden!)

Har någon nån mer information om detta? är det under test? finns det inom någon/några förband?
    • By Flo
      Ligger på 302 pluton Grenkomp kvarn beväpning Ak 5 ceasar försök.Fler och bättre bilder kommer.Även info.Dock inte mycke tid nu

• Guest Nils
      By Guest Nils
      Hej, Jag undrar om någon vet varför fvrf använder ak5 och inte ak4 som hemvärnet?
  • Create New...