harken Posted February 20, 2007 Report Share Posted February 20, 2007 Är gängan för flamdämparen på Ak5 av följande mått? 1/2X28" Det är det ända jag får fram, finns garanterat någon som vet bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted February 20, 2007 Report Share Posted February 20, 2007 Luktar hemmabyggd ljuddämpare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 20, 2007 Report Share Posted February 20, 2007 Om jag inte är helt ute och seglar är den dessutom vänstergängad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johansson_ Posted February 20, 2007 Report Share Posted February 20, 2007 om du har tillgång till en AK är det väl bara att mäta. mvh johansson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harken Posted February 21, 2007 Author Report Share Posted February 21, 2007 @ swede Tackar! @ gislemark nejvars, skulle aldrig falla mig in. jag tycker bara om att veta saker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 21, 2007 Report Share Posted February 21, 2007 Om jag inte är helt ute och seglar är den dessutom vänstergängad.Jajamen, det har jag en sprucken tand som bevis för! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted February 21, 2007 Report Share Posted February 21, 2007 Om jag inte är helt ute och seglar är den dessutom vänstergängad.Jajamen, det har jag en sprucken tand som bevis för! I ett försök att gnaga bort den eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PokerJoel Posted February 21, 2007 Report Share Posted February 21, 2007 (edited) "Världens dyraste gänga" har en fd ingenjör på FFV, som utvecklade ak5, sagt om gängan inuti flamdäparen som är till för lösskjutningsanordningen. Den kom till därför att Försvaret inte var nöjda med den lösskjutninganordning som fanns på det Belgiska originalet utan ville ha en egen som man skruvade på. Tillverkningen av den invändigt gängade flamdämparen med dess slitsar blev en kostsam historia. Edited February 21, 2007 by PokerJoel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 21, 2007 Report Share Posted February 21, 2007 "Världens dyraste gänga" har en fd ingenjör på FFV, som utvecklade ak5, sagt om den gängan. Den kom till därför att Försvaret inte var nöjda med den lösskjutninganordning som fanns på det Belgiska originalet utan ville ha en egen som man skruvade på. Tillverkningen av den invändigt gängade flamdämparen blev en kostsam historia. Vad har det att göra med gängan som fäster flamdämparen vid pipan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PokerJoel Posted February 21, 2007 Report Share Posted February 21, 2007 Vad har det att göra med gängan som fäster flamdämparen vid pipan? Inte mycket äar jag rädd... Läste första posten lite slarvigt är jag rädd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 M4 har väl en counterclockwise 14mm om jag inte minns fel. Skulle inte förvåna om det handlar om samma gäng.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 (edited) Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse Edited February 22, 2007 by Bappelsinmannen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 M4 har väl en counterclockwise 14mm om jag inte minns fel. Skulle inte förvåna om det handlar om samma gäng.... Det skulle förvåna mig. Hur brukar FM lösa sånt? Använda andra lösningar, eller hitta på egna?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse Om bommar/räfflor går åt höger och flamdämparen har en högergänga kan den skruvas upp av krafterna som påverkar pipan. (..och ev. jox som är påskruvat på mynningen...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse Om bommar/räfflor går åt höger och flamdämparen har en högergänga kan den skruvas upp av krafterna som påverkar pipan. (..och ev. jox som är påskruvat på mynningen...) Nja det stämmer inte, isåfall så borde krafterna påverka pipan som i sin tur drar åt flamdämparen. Men å andra sidan kanske det är tvärtom, den kanske inte ska gå att dra åt så hårt att den fastnar. //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 (edited) Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse för att pipan är högerräfflad och man vill inte att flamdämparen skruvas av när man skjuter... puck 7a eller nåt.... nåja... det är iaf en trolig förklaring... Edited February 22, 2007 by Skuggan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse Om bommar/räfflor går åt höger och flamdämparen har en högergänga kan den skruvas upp av krafterna som påverkar pipan. (..och ev. jox som är påskruvat på mynningen...) Nja det stämmer inte, isåfall så borde krafterna påverka pipan som i sin tur drar åt flamdämparen. Men å andra sidan kanske det är tvärtom, den kanske inte ska gå att dra åt så hårt att den fastnar. //Nisse Projektilen vrider vapnet åt vänster, flamdämparen åt höger, vilket torde leda till att den kan gänga upp sig? Eller så är jag helt förvirrad.. iofs inte ovanligt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse Om bommar/räfflor går åt höger och flamdämparen har en högergänga kan den skruvas upp av krafterna som påverkar pipan. (..och ev. jox som är påskruvat på mynningen...) Nja det stämmer inte, isåfall så borde krafterna påverka pipan som i sin tur drar åt flamdämparen. Men å andra sidan kanske det är tvärtom, den kanske inte ska gå att dra åt så hårt att den fastnar. //Nisse Projektilen vrider vapnet åt vänster, flamdämparen åt höger, vilket torde leda till att den kan gänga upp sig? Eller så är jag helt förvirrad.. iofs inte ovanligt.... Nja, både vapnet OCH flamdämparen torde vrida sig åt höger men om då flamdämparen är vänstergängad kommer kulans rotation att dra åt denna istället för att lossa den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Hej, en korkad fråga från en som inte begriper bättre, men varför i hela friden ska gängan vara vänstergängad? //Nisse Om bommar/räfflor går åt höger och flamdämparen har en högergänga kan den skruvas upp av krafterna som påverkar pipan. (..och ev. jox som är påskruvat på mynningen...) Nja det stämmer inte, isåfall så borde krafterna påverka pipan som i sin tur drar åt flamdämparen. Men å andra sidan kanske det är tvärtom, den kanske inte ska gå att dra åt så hårt att den fastnar. //Nisse Projektilen vrider vapnet åt vänster, flamdämparen åt höger, vilket torde leda till att den kan gänga upp sig? Eller så är jag helt förvirrad.. iofs inte ovanligt.... Nja, både vapnet OCH flamdämparen torde vrida sig åt höger men om då flamdämparen är vänstergängad kommer kulans rotation att dra åt denna istället för att lossa den. Ja, precis, men det blir ju lite tröghet som KAN göra att flamdämparen inte hänger med, dvs gängar upp sig efter en massa plugg är skjutet. Enklare är det rätt vanligt med att ljuddämpare gängar upp sig vilket kan få till följd att du skjuter genom dämparen alt. att den lossnar vilket kan vara direkt obra, det är (bl.a) därför man ser en massa låsningar på ljuddämpare än endast en gänga. Ev. kan vi skita i den här diskussionen då jag vägrar att ge mig.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 Helt ok för mig då jag nu är mer förvirrad än innan!! //Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 (edited) men är det inte så att det är gaserna som roterar tack vare räfflingen och när dom roterande gaserna bärs med ut i flamdämparens hål på sidorna så drar dom åt snarare än lossar, dvs det har inget egentligen med projektilen att göra ? /b Edited February 22, 2007 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted February 22, 2007 Report Share Posted February 22, 2007 men är det inte så att det är gaserna som roterar tack vare räfflingen och när dom roterande gaserna bärs med ut i flamdämparens hål på sidorna så drar dom åt snarare än lossar, dvs det har inget egentligen med projektilen att göra ? /b det bör vara fallet ja, speciallt mtp att projektilen aldrig rör vid flamdämparen.. (större innerdiameter på flamdämparen än pipan) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted February 24, 2007 Report Share Posted February 24, 2007 AK5 har 9/16-24 NEF vänstergänga. AK5C, AK5D har M14x1 högergänga. mvh Van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted February 24, 2007 Report Share Posted February 24, 2007 AK5 har 9/16-24 NEF vänstergänga. Varför tumgänga på ett europeiskt vapen? För jag antar att resten är måttsatt i millimeter, eller har man blandat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 AK5 har 9/16-24 NEF vänstergänga. Varför tumgänga på ett europeiskt vapen? För jag antar att resten är måttsatt i millimeter, eller har man blandat? Kanske NATO standard? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Dessutom är vapenindustrin ett av de områden där tummått fortfarande lever. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted February 25, 2007 Report Share Posted February 25, 2007 Om jag inte är helt ute och seglar är den dessutom vänstergängad.Jajamen, det har jag en sprucken tand som bevis för! I ett försök att gnaga bort den eller? Man skulle kunna tro det, dock var det som så att en kollega som stod med stor skiftnyckel och skulle skruva av dämparen helt plötsligt beslutade sig för testa om dämparen var vänstergängad när det inte gick att skruva av den som högergängad. Resultat = näve med skiftnycket kommer farande när dämparen utan vidare gav med sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 AK5 har 9/16-24 NEF vänstergänga.AK5C, AK5D har M14x1 högergänga. mvh Van der Kaye Nu känns det som jag seglar OT här, men appropå vänster/höger gänga och räflingens eventuella inverkan på gasens möjlighet att gänga av flammdämparen.... (jävla mening) Går räflorna på andra hållet i C och D kontar vanlig 5? /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 28, 2007 Report Share Posted February 28, 2007 AK5 har 9/16-24 NEF vänstergänga.AK5C, AK5D har M14x1 högergänga. mvh Van der Kaye Nu känns det som jag seglar OT här, men appropå vänster/höger gänga och räflingens eventuella inverkan på gasens möjlighet att gänga av flammdämparen.... (jävla mening) Går räflorna på andra hållet i C och D kontar vanlig 5? /martinator På Ak5C finns det en fjäderbelastad låssprint som spärrar flamdämparen. Typ samma som mellan manteln och lådan på k-pisten om det är bekant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted March 5, 2007 Report Share Posted March 5, 2007 Nja, säger mig ingentin egentligen, men svaret är ju ändå kristallklart, en låssprint. Jag tackar! /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts