Jump to content

Om USA och SI-systemet

UAV

Recommended Posts

http://ts.nist.gov/WeightsAndMeasures/Metric/lc1136a.cfm

Konstigt att de inte anammat SI-systemet med tanke på att de pysslat med det sedan början av artonhudratalet.

In 1875, the United States solidified its commitment to the development of the internationally recognized metric system by becoming one of the original seventeen signatory nations to the Treaty of the Meter.

För övrigt undrar jag om grundenheten för massa i SI kommer att bli gram istället för kilogram. Kilogram är ju den enda grundenhet som har prefix, kanske för att massstandarden i Paris är just ett kilogram, men det är ändå märkligt. Ändrar man från kilogram till gram borde nästan enheten för kraft (newton) få en ny definition med tanke på att definitionen idag är kg*m/(s*s).

Jag tycker att de verkar gå mer och mer åt vårat sätt att mäta. När jag skickar ex ritningar som jag har gjort så skickar jag som de är och konverterar alltså inte. Och när man pratar med dem så känns det som om de klarar av att konvertera från inch till cm, F till °C osv osv lättare än oss svenskar.

Men det är bara mina personliga erfarenheter och reflektioner, verkligheten kanske ser annorlunda ut?

Jag tycker att de verkar gå mer och mer åt vårat sätt att mäta. När jag skickar ex ritningar som jag har gjort så skickar jag som de är och konverterar alltså inte. Och när man pratar med dem så känns det som om de klarar av att konvertera från inch till cm, F till °C osv osv lättare än oss svenskar.

Förmodligen är det lättare för jänkare att konvertera, i och med att det metriska systemet är mycket mer logiskt och internationellt använt. Att amerikanska ingenjörer och alla grupper som handhar ritningar överlag gillar tiopotenser och därmed är anhängare av SI tar jag för givet.

Det är mycket möjligt att ingenjörer och andra i liknande funktioner, samt folk som har mycket med världen utanför USA att göra, har rätt bra koll på, och använder sig av, metersystemet. Det har jag ingen större koll på/erfarenhet av.

Däremot har jag bott i USA ett år förhållandevis nyligen, och jag lovar er, till vardags är det inte många som förstår sig på SI-systemet överhuvudtaget. När jag läste fysik (var utbytesstudent på High School) bestod första kapitlet av att lära sig konvertera och räkna med metersystemet. Och då snackar vi inte som den delen kan se ut i en svensk fysikkurs, utan mer på nivån "Hur många centimeter går det på en meter?"

Jag tror nog att det kommer dröja många generationer innan amerikaner i allmänhet förstår sig på SI-systemet, och framför allt, använder sig av det i vardagen. Bara för att ta ett exempel så är ju många sporter i USA helt beroende av deras måttenheter, kanske allra mest den amerikanska fotbollen.

Sen har vi ju på närmare håll Storbritannien som också till viss del använder sig av lite udda måttenheter. De är dock mycket bättre på SI och konvertering.

För övrigt är SI-enheten för temperatur inte Celsius, utan Kelvin...

/Hjerg

Och inte skall vi vara ledsna för att USA inte kör SI. Deras system är klart sämre och sänker deras produktivitet. Ungefär som när Sverige gick över till en tid i hela landet istället för en lokaltid för varenda liten by, det gav direkt en skjuts uppåt i produktivitet.

Vilket osökt får mig att tänka på min idé om 10 dagars vecka och fördelarna för samhället med det, men det skall jag starta en egen tråd om senare.

"...Ungefär som när Sverige gick över till en tid i hela landet istället för en lokaltid för varenda liten by, det gav direkt en skjuts uppåt i produktivitet..."

Järnvägens införande möjliggjorde ju en produktivitetsökning i hela samhället och det var just järnvägen som tvingade fram nationell enhetstid för att tågtidtabellerna skulle fungera. Hur påverkade sättet att räkna tid produktiviteten i övrigt? Gick klockorna för fort i vissa landsändar så att man inte hann producera lika mycket innan det blev kväll?

"...Ungefär som när Sverige gick över till en tid i hela landet istället för en lokaltid för varenda liten by, det gav direkt en skjuts uppåt i produktivitet..."

Järnvägens införande möjliggjorde ju en produktivitetsökning i hela samhället och det var just järnvägen som tvingade fram nationell enhetstid för att tågtidtabellerna skulle fungera. Hur påverkade sättet att räkna tid produktiviteten i övrigt? Gick klockorna för fort i vissa landsändar så att man inte hann producera lika mycket innan det blev kväll?

Ja om inte annat så kunde ju de som jobbade med tidtabeller på järnvägen ägna mindre kraft åt att räkna på tidsskillnader och då får man högre produktivitet på en gång. Om du tänker dig att vi gick tillbaka, hur mycket hade det kostat i administration?

Har ett par amerikanska nätbekanta... den ena flygare och mekanisk ingenjör, den andra designer av kontrollsystem för flygplan samt har sommarjobbat på JPL. Båda är rätt glada i att snacka SI med mig... speciellt den senare när han räknar omloppsbanor.

/J

Jag jobbar med komponenter till medicinteknisk industri. Som ni säkert förstår då är måttnogrannhet rätt viktigt när toleranserna skal vara extremt snäva på exempelvis små kompinenter som skall in i hjärna eller hjärta.

Trots detta så skickar vi specifikationer till USA i mm, de konverterar och skickar tillbaka i tum, vi skickar tillbaka i mm o.s.v. Ganska osmidigt men tyvärr så är kunnandet om SI-systemet inte på topp i USA, trots att jag nu talar om mycket proffessionella jätteföretag med enorma omsättningar. Det vore ju fint om alla jobbade i SolidWorks eller AutoCad, men många ritningar från kunder kommer fortfarande bara på fax.

Ett annan variant är en samarbetspartner som tillverkar specialslang med en hemlig teknik. De mäter sina slangar med ett kodsystem i tum och visar det med decimaler i kombination med romerska siffror. Klart underligt. Code 500-IV.5 är: 0.05" ID med 4,5/1000" vägg. Smidigt!

Ytterligare något som ställer till det för oss är den olika användningen av punkt och komma som skiljer mellan regler och allmän användning.

Ettusen kronor:

Sverige: SEK 1000,00 eller 1.000,00 eller 1'000,00

USA: SEK 1,000.00 eller 1,000.000

Även detta kan bli katastrofalt fel i händerna på en ovan användare.

/P

Vill minnas att senast jag var USA så stod alla mått på t.ex. flaskor och annat både i fl.oz/oz samt i ml och kg.

Det område där det nog blir mest misstolkningar är nog ändå standaderna för att skriva ut datum: dd/mm/yy ställt mot amerikanarnas mm/dd/yy.

Allrahelst som ISO-standarden för datum är : YY-MM-DD. Alternativt YYYY-MM-DD

(ISO=International Standard Organisation)

/Ace (som kan bli helt vansinnig på "soft metric" dvs tum-mått konverterat till mm med tre decimaler...)

Är det inte i nått avsnitt av Simpsons där Marge ville införa det metriska systemet i Springfield, men Abe utbrister direkt "the metric system is the devils work" Och sedan ger han nån konstig beskrivning på hur mycket bensin hans bil drar. Typ att det tar fyra skopor bensin att komma till fotbollstadion eller liknande.

Urdrag ut mailkonversation mellan mig och en amerikansk kollega:

Jag skickade honom länken med en antydning till att de är slöa.

Yeah, and your point is? It is going to be a lot longer. It will be easier for the rest of the world to change back.
Varpå jag frågade om resten av världen är smartare än dem som klarar att anpassa sig
No – 95% of the world is doing it wrong and needs to change to the how 95% of the wealth of the world does it - correctly.

Återigen kommenterade jag hur smarta de är

No, my point was that you are to stupid to understand the metric system?
Och hans sista svar under gårdagen:
And my point is that 95% if the worlds wealth is in the US so we must be doing it right and 5% of the worlds wealth is in the rest of the world so the rest of the world needs to change to the US way of doing things and they will be wealthier. I equate wealth with smart so … change to the English method.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...