Jump to content

INFO: Styrketestet på mönstringen?

Recommended Posts

Du mäter inte vikten, utan effekten kontra din kroppsvikt/längd.

Kör så mycket vikt att du bara klarar 3-4 reps i benböj/marklyft och kör 3 set. Så fort du klarar mer än 3-4 reps på första så höjj vikten. Se till att nån visar tekniken för dig först av allt. Mer kan du inte göra.

okey tack för svaren!

Den räknar inte effekt delat på längd, kroppsvikt. Det som det handlar om är att få ner så mkt vikt som möjligt i vågen som man står på... Varför skulle annars tjejer, små taniga killar ha problem med att få höga värden?

Den räknar inte effekt delat på längd, kroppsvikt. Det som det handlar om är att få ner så mkt vikt som möjligt i vågen som man står på... Varför skulle annars tjejer, små taniga killar ha problem med att få höga värden?

Efter ett par fysiklektioner och ett par genomgångar av testutrustningen som används så får du ett försök till att säga emot att det är effekt i förhållande till längd/vikt man mäter.

Hur hade du annars tänkt dig? Bosse 115 pannor fett skulle altså dra en 9a genom att ställa sig och slö-dra upp stången?

En på den tiden mycket smärt och smidig Born (65 kg 172 cm) drog utan större problem en 9a medan min stora och tunga kompis "bara" ryckte till sig en 6a.

Kort fysiklektion. Ju hårdare/snabbare du drar, desto högre motstånd ger maskinen. Ju längre du är desto högre måste du lyfta stången. Ju tyngre du är desto hårdare måste du dra för att öka effektförhållandet till din "tomvikt".

Nm = newtonmeter = vridmoment . definieras som kraften (i verkanslinjen) * vägen

skiljer sig lite ifrån Joule (energi)

(arbete) Energi = kraften * vägen

Om man inte är så insatt så är det ingen större skillnad i det här fallet, så då kan man säga Nm = J

Watt är enheten för effekt, alltså energi / tidsenhet

1 W = 1 J / 1 s

Om det nu hjälpte vettefan, det här är bara fysik A kunskaper, så jag kan nog inte förklara mig särsklit mer.

Efter ett par fysiklektioner och ett par genomgångar av testutrustningen som används så får du ett försök till att säga emot att det är effekt i förhållande till längd/vikt man mäter.

Hur hade du annars tänkt dig? Bosse 115 pannor fett skulle altså dra en 9a genom att ställa sig och slö-dra upp stången?

En på den tiden mycket smärt och smidig Born (65 kg 172 cm) drog utan större problem en 9a medan min stora och tunga kompis "bara" ryckte till sig en 6a.

Kort fysiklektion. Ju hårdare/snabbare du drar, desto högre motstånd ger maskinen. Ju längre du är desto högre måste du lyfta stången. Ju tyngre du är desto hårdare måste du dra för att öka effektförhållandet till din "tomvikt".

Går inte till så av av vad jag förstått... mera såhär:

Hasse 120 kg ställer sig på vågen, vågen räknar bort hans 120 kg och nu så ska han dra.

Samma sak när Lina 50 kg ställer sig på vågen... alltså har de samma utgångsläge när de börjar dra. (förutom att hasse ska dra upp stången längre)

Att du fick bättre än din tunga polare kanske berodde på att du var starkare eller att han hade dålig teknik. Inte på att han var större och därför fick dra hårdare..

Förresten vad har försvaret för nytta av att man är stark jämfört med sin vikt? Klarar man inte att lyfta det man ska så klarar man inte det.... Oavsett om man har fått en nia på styrketestet. Detta är väl en anledning till att jag inte tror att man räknar styrkebetyget via vikten.

@MatsLennarth:

Jag vet vad de olika enheterna är, vad jag frågade var vad man mäter styrketestet i.

Någon som vet?

förövrigt så behöver inte Nm= Vridmoment.

Joul är enheten för Nm( och är då samma sak) , men då man räknar vridmoment har Nm en annan innebörd.

Går inte till så av av vad jag förstått... mera såhär:

Hasse 120 kg ställer sig på vågen, vågen räknar bort hans 120 kg och nu så ska han dra.

Samma sak när Lina 50 kg ställer sig på vågen... alltså har de samma utgångsläge när de börjar dra. (förutom att hasse ska dra upp stången längre)

Att du fick bättre än din tunga polare kanske berodde på att du var starkare eller att han hade dålig teknik. Inte på att han var större och därför fick dra hårdare..

Förresten vad har försvaret för nytta av att man är stark jämfört med sin vikt? Klarar man inte att lyfta det man ska så klarar man inte det.... Oavsett om man har fått en nia på styrketestet. Detta är väl en anledning till att jag inte tror att man räknar styrkebetyget via vikten.

Välkommen tillbaka när du slutat tro och istället vet.

Och självklart så VET man att det INTE alls tas någon hänsyn till vikten när man sätter nivån (1-9) på mönstringen.

Och Längden har inte alls betydelse för svårighetsgraden i testet.

Bra, utagerat. Då kan man ställa sig frågan vad det var för fel med att man mäter effekten (eller dragkraften) kontra vikt/längd för att få fram nivån (1-9).

Börjar inte detta bli mer en tråd som passar i forumet Pliktverket eftersom detta ämne mer och mer avhandlar själva mönstringen och hur resultatet mäts vid mönstringen?

Därför flyttar jag över denna tråd från Hinderbanan -> Pliktverket

/Fk Satan - Den Gode Djävulen

BlåGult underbefäl

@twintip:

Jag tror att det är för att man ska släpa på sin egen tyngd i skogen.

Tjock-Sven á 120 kg fett får en 9 på styrketestet.

Lagom-Kalle á 70 kg drar en 6.

Sen går Lagom-Kalle och Tjock-Sven ut i skogen. Tjock-Sven bär på 50 kg mer vilket hans extra styrka inte väger upp efter ett antal mil = Kollaps!

Jaha, då ligger ju Tjock-Sven där suktandes efter Jordnötsmör, men han kan ju trösta sig med 9:an han fick iallafall..

Därför tycker jag att de borde vara så att längd/vikt spelar in, men om det gör det på testet har jag ingen aning om.

Edited by BuddhaSWE

@twintip:

Jag tror att det är för att man ska släpa på sin egen tyngd i skogen.

Tjock-Sven á 120 kg fett får en 9 på styrketestet.

Lagom-Kalle á 70 kg drar en 6.

Sen går Lagom-Kalle och Tjock-Sven ut i skogen. Tjock-Sven bär på 50 kg mer vilket hans extra styrka inte väger upp efter ett antal mil = Kollaps!

Jaha, då ligger ju Tjock-Sven där suktandes efter Jordnötsmör, men han kan ju trösta sig med 9:an han fick iallafall..

Därför tycker jag att de borde vara så att längd/vikt spelar in, men om det gör det på testet har jag ingen aning om.

Det är väl just detta konditionstestet är till för?

/TT :banghead: