Jump to content

Tom Clancy's Täcknamn Rainbow


Amfibie

Recommended Posts

Jag har läst den på engelska, Rainbow Six, för den fanns inte på svenska när jag köpte den. Jag tycker att det är en av dom bättre Clancy böckerna och jag hoppas att han skriver fler böcker om just Rainbow styrkan.

Link to comment
Share on other sites

Mja, Tom Clancy skirver ju ganska roande och brukar har hyfsade kunskaper...men hans hjältar är ju 100% perfekta och gör slällan/aldrig fel..

 

Skulle dock vara skoj med en schysst produktion av 'Röd Storm' (utan all Hollywood-patriotism..)!!

Link to comment
Share on other sites

Mja, Tom Clancy skirver ju ganska roande och brukar har hyfsade kunskaper...men hans hjältar är ju 100% perfekta och gör slällan/aldrig fel..

 

Skulle dock vara skoj med en schysst produktion av 'Röd Storm' (utan all Hollywood-patriotism..)!!

Håller med dig Gotcha! Det går lite väl bra för dem, alltför ofta!

Link to comment
Share on other sites

Jag läste den på engelska och tyckte att det var en bra bok och just därför blev jag extra deprimerad när jag såg att den blev ett av många offer för den svenska översätta-titeln-till-något-fjantigt-empidemin. Jag menar, "Täcknamn Rainbow", hur fjolligt får det blir?

Någon mer som tycker att det borde vara livstids fängelse på att ge ut en översatt bok med orden, "farlig", "dödlig", "kodnamn" och "täcknamn" i titeln?

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst boken (är en stor fan av spelet) men tyckte inte den var så bra. Det märks lite grand var han står i olika åsikter. Slutet ska jag inte avslöja men det var lite löjligt tyckte jag. Det där amerikanska hatet mot miljö-kämpar liksom slog igenom på ett dåligt sätt.

 

En annan sen är när prickskytten bekämpar en terrorist som blir liggande sårad. Där står sedan alla och riktigt gottar sig åt hans lidande i "sann" amerikansk anda. Det är nästan så det tar emot att ge honom morfin. Visst, vi är alla människor och vissa tycker att man gott kan plåga ihjäl brottslingar. Kör på det temat då säger jag. Låt Rainbow 6 vara sadistiska mördare och framställ de inte i något hjältemodigt, rosa skimer. I boken blir de lite av båda. Rättskaffens män som vet var gränsen går när det kommer till att plåga ihjäl brottslingar.

 

Boken i sig är annars hyfsat välskriven, man kan ta sig igenom den utan att somna. Nu ska jag i objektivitetens namn säga att jag inte är så förtjust i Tom Clancys sätt att skriva men jag gillar att han gör mycket research bakom böckerna.

Link to comment
Share on other sites

Jasså jag älskade slutet i Rainbow6 var en viss ironi i det (Sen hatar inte jag miljökämpar, dock av den typen som var i boken gillar jag inte)

 

Läste också ut boken på två dagar, har man väl börjat vill man inte släppa den.

 

En helt klart läsvärd bok.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att dom hela tiden bekämpar bovarna med 3 skott i huvvet. hela jävla tiden. förutom en gång när en av dom gör en akrobatisk volt i luften samtidigt som han sänder en skur i ryggen på boven. Innan han avslutar jobbet med 3 skott i huvvet. dom kan väl fan missa med någon kula nån gång?

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att dom hela tiden bekämpar bovarna med 3 skott i huvvet. hela jävla tiden. förutom en gång när en av dom gör en akrobatisk volt i luften samtidigt som han sänder en skur i ryggen på boven. Innan han avslutar jobbet med 3 skott i huvvet. dom kan väl fan missa med någon kula nån gång?

Tja, det är ju Tom Clancy i ett nötskal det..

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar inte att dom hela tiden bekämpar bovarna med 3 skott i huvvet. hela jävla tiden. förutom en gång när en av dom gör en akrobatisk volt i luften samtidigt som han sänder en skur i ryggen på boven. Innan han avslutar jobbet med 3 skott i huvvet. dom kan väl fan missa med någon kula nån gång?

Missa...Näää, dom é ju hjältar! :blink:

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jasså jag älskade slutet i Rainbow6 var en viss ironi i det (Sen hatar inte jag miljökämpar, dock av den typen som var i boken gillar jag inte)

Slutet belyser just min kritik ganska bra tror jag. Det de gör mot miljökämparna är inte profesionellt. Tvärtom, det är en metod som hämndlystna civila skulle ägna sig åt. (eller texas-bor ;) ) Visst är det ironi i det och så. Kanske inte vad jag hade förväntat mig heller.

 

Men jag menar att Rainbow 6 styrkan får ju fan stå på en fot. Man kan inte vara helylle-killar ena stunden och i nästa hålla på med att var oprofesionella som civilister. Antingen borde de vara en "Blackops" styrka som inte är snäll ELLER en jättesnäll styrka med stomatol-leende som hjälper pensionärer över gatan. Kombinationen både och är det som jag retar mig på.

Link to comment
Share on other sites

Om ni vill läsa om mer normala, SNAFU, militära operationer.. läs Harold Coyles böcker.

Jag har "Team Yankee" liggandes i bilen (litteratur när jag alltsom oftast väntar på att CivBEF skall infinna sig..), och visst går saker och inte inte riktigt som det skall i den, men ändå tycker jag det är aningen för organiserat och städat.. Tycker Marcinko eller t.o.m. Hassel är bättre på det området.

 

Det är inte lätt att hitta Coyle i butikerna och tomten glömde visst mina ex någonstans..får ta en titt på nätet.

 

>> LRRP <<

Vilken Coyle-bok förordar du mest?

Link to comment
Share on other sites

Men jag menar att Rainbow 6 styrkan får ju fan stå på en fot. Man kan inte vara helylle-killar ena stunden och i nästa  hålla på med att var oprofesionella som civilister. Antingen borde de vara en "Blackops" styrka som inte är snäll ELLER en jättesnäll styrka med  stomatol-leende som hjälper pensionärer över gatan. Kombinationen både och är det som jag retar mig på.

Nu borde man kanske inte uttala sig så här då man inte har råkat ut för motsvarande situation i verkligheten ( :) ) men jag undrar verkligen om man inte som en styrka av "helyllekillar" faktiskt kan tillåta sig göra ett undantag när det gäller behandlingen av ett gäng galningar som just har varit en hårsmån från att utrota mänskligheten (minus sig själva dessutom). :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Nu borde man kanske inte uttala sig så här då man inte har råkat ut för motsvarande situation i verkligheten ( :D ) men jag undrar verkligen om man inte som en styrka av "helyllekillar" faktiskt kan tillåta sig göra ett undantag när det gäller behandlingen av ett gäng galningar som just har varit en hårsmån från att utrota mänskligheten (minus sig själva dessutom). :D

Jo, det är ju egentligen ganska dumt att reta upp sig på en fiktiv bok egentligen.. :) Men jag har lite svårt för just den blandningen jag gnällt om. Men det är inte hela världen som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...