Jump to content

Befälstecken

Psilander

Recommended Posts

Tänkte ha en liten artikel om befälstecken,

lite läsning

Amiralssvärd

Enl. traditionen så var det dags att hissa blodsflaggan när amiralen och fartygschefen på flaggskeppet korsade sina svärd,

Amiralsvärdstraditionen lever fortfarande och idagsläget är bara HMS Carlskrona tilldelad amiralssvärd. HMS Visborg var det tidigare också när hon var flaggskepp i kustflottan. Även om traditionen är aningens slumrande och inte särskillt känd är den rätt häftig och väl värd att bevara och vårda, vore kanske någt för tex chefer för flottans insatsförand att tilldelas slagsvärd.

Edited by Psilander

• 2 weeks later...

Jag är ganska säker på att det fanns ett monterat utanför flottiljchefens kajuta på jagaren Halland när hon gick som flottiljledare. Förmodligen fanns motsvarande även på Småland, jag får kolla upp om det finns spår efter fästet nästa gång jag går ombord. Har även en minnesbild av att jag såg ett i eller utanför kajutan på Älvsborg när Chefen 1 Ubåtsflottiljen huserade ombord. Om jag inte minns fel satt även ett på Näsby slott när Kungliga Sjökrigsskolan fortfarande fanns kvar där. Frågan är om det flyttades med när Marinens krigshögskola överfördes till Berga eller om det lämnades där så länge AmfSS var kvar.

Vad jag med säkerhet vet är att tills för några år sedan hängde ett på väggen i Chefen Örlogsskolornas rum på Berga slott. Jag skulle inte bli förvånad om det numera finns vid Sjöstridsskolan i Karlskrona, eftersom amfibiefolket ju inte har samma traditioner som vi flottister. Det är väl ganska sannolikt att det också hänger ett i Marininspektörens rum på Lidingövägen.

Med tanke på hur organisationen ser ut idag bör våra 3 flottiljchefer rimligen få ha ett tilldelat liksom CSSS, Marinbaschefen och MI. Vi är alldeles för dåliga på att bevara gamla marina traditioner, säskilt sådana här som egentligen inte kostar något.

Det skulle vara intressant att veta var de 37 kända svärden finns idag, någon form av inventarieförteckning bör man ju kunna få fram även om många bland dagens museipersonal rynkar på näsan åt allt som har med örlogsflottan att göra och helst ägnar sig åt handelssjöfartens historia. Det är en intressant tråd i alla händelser, jag kommer att följa den och även försöka nysta fram lite mer information om möjligt.

Edited by Björn

Borde vara återbördat till Sjöhistoriska efter det kustflottan lämnade in.

Jag hann inte reka i kajutan när jag var ombord i förra veckan.

Jag är 99% säker på att det INTE finns kvar på HMS Visborg i varjefall. Jag har varit i Kajutan åtskilliga gånger och aldrig sett det varken på skottet eller i något av skåpen. Det försvann säkert när Kfl lades ner och den sjögående Amiralen gick iland för sista gången.

C MTK borde ju rimligen föra amiralsvärd också.

Vem är vår ledande örlogsforskare idah, Jan Glete gör det ju bara som hobby och Insulander och Borgenstam är nostalgiska äldre Gentlemen, precis som Gustaf vonHofsten.

Appråpå marina traditioner så kommer jag att tänka på "Älvsnabbencermonin" vid Monumentet på Kapellön. Jag har sett många äldre filmer då CKF genomdörde den med den samlade kustflottan. Finns det nått fastställt protokoll för detta eller var det på känn de körde?