Jump to content

Röda korset Hv sjukvårdare vapen?

Recommended Posts

Det finns andra sätt att kringå med, jag själv är ex. RK-sjukvårdare i ett Insatskompani och efter min TFU-utbildning blir jag Signalist också, och då måste jag beväpnas och där kan inte RK's regler göra någonting åt det.

Jag förstår att RK strävar efter så mycket obeväpnat som möjligt, ligger ju lite i deras jobb..men samtidigt, hur ska jag kunna skydda den patient jag har i fält om något händer? Kasta sprutor på dem eller? :eeh:

Då är du signalist med brevidbefattning Sjv och åtnjuter inte det skydd som Genevekonv. ger sjv-personal och har inte heller rätt att bära Röda kors-bindel.

Då har RK inget med dig att göra utan då blir du FRO:are.........

Jag fick under min HvSjv-utbildning uppfattningen att man är "SRK:are" enbart under utbildningstiden, för att sedan överföras till HV. Har jag missuppfattat?

Eller måste man vara SRK-medlem även under den tid man skrivit kontrakt på och tjänstgör som HvSjv?

/V

@Viel

Om du inte har fullgjort GU så är det genom en avtalsorganisation som du deltar i Hv mao så måste du vara medlem i den organisationen (om jag inte har missuppfattat fullständigt...). Detta till trots så är du ändå, först och främst, en soldat i Hv oavsett ur vilken organisation du är sprungen.

/S

• 7 months later...

Det finns inte något hinder till att RKs HvSjv inte kan öva skytte tillsammans med sina plutoner osv. Med tanke på att detta är bara övningar. Det är förståss en annan sak då om man verkligen skulle dra ut till krig då man är bunden till FM och RKs avtal om inga vapen. Men varför inte träna i det åtminstånde. Vem vet hur framtiden kommer att se ut. Tänk om av någon anledning att RK drar sig ur avtalet och dess HvSjv soldater hamnar ett annat avtal eller helt enkelt omförvandlas till ordinarie soldater efter ytterligare kanske 2 veckor vidare utbildning till exepel...eller hur?

Synd att alla dessa välutbildade Hemvärnssjukvårdare kan inte ens komma ut på utlandstjänst för att vara till stor nytta runt om i världen. Vad sägs om vårra HvSjv blir uthyrda för att bistå miltära uppdra runt om i världen...det kanske kan vara ett sätt för FM/hemvärnet att kamma in ett kapital för att förstärka ekonomin.

USA skickade ju tusentals (i alla fall 3000 ) av sina Hemvärnsstyrkor till Iraq.

Så, vad tycks?

. Vem vet hur framtiden kommer att se ut. Tänk om av någon anledning att RK drar sig ur avtalet och dess HvSjv soldater hamnar ett annat avtal eller helt enkelt omförvandlas till ordinarie soldater efter ytterligare kanske 2 veckor vidare utbildning till exepel...eller hur?

Synd att alla dessa välutbildade Hemvärnssjukvårdare kan inte ens komma ut på utlandstjänst för att vara till stor nytta runt om i världen. Vad sägs om vårra HvSjv blir uthyrda för att bistå miltära uppdra runt om i världen...det kanske kan vara ett sätt för FM/hemvärnet att kamma in ett kapital för att förstärka ekonomin.

Så, vad tycks?

Personligen tror jag att alla dom som har en betydligt bättre utbildning än RKs sjukvårdare skulle knipa sjukvårdstjänsterna... Om RK försvan alltså. Nästan alla jag pratat med som har civil sjukvårdsutbildning eller var sjukvårdare i lumpen skulle mer än gärna vara det även i HV. Men man vill inte gå med i RK.

RK är inte alls särksillt välutbildade, den utbildning dom har är (om jag inte missförstått) väldigt basic.

Edited by dxl

Ingen skugga må falla över hv-sjv (iaf de jag träffat) då de är mycket duktiga på basal vård. Däremot så saknar de fullständigt kunskaper i högre medicinska tekniker som venpunktioner, infusioner, koniotomier etc and so on blabla. Dock så tycker jag att utbildningsnivån är ganska lämplig i förhållande till målbild, krav och organisationen i stort (snabb samverkan med civil sjv) - ehuruvida det är vettigt låter jag vara osagt.

Och Meatball; när skiten träffar fläkten så löser man uppgiften. Jag väntar mig inte att det blir någon uppsnäppning av avtalshållning och sånt tjafs i händelse av ofred... Då handlar det om att "hålla gränsen", sen får segraren sätta förloraren i fängelse i haag...

• 2 weeks later...
Ingen skugga må falla över hv-sjv (iaf de jag träffat) då de är mycket duktiga på basal vård. Däremot så saknar de fullständigt kunskaper i högre medicinska tekniker som venpunktioner, infusioner, koniotomier etc and so on blabla. Dock så tycker jag att utbildningsnivån är ganska lämplig i förhållande till målbild, krav och organisationen i stort (snabb samverkan med civil sjv) - ehuruvida det är vettigt låter jag vara osagt.
Var på utbildning TOS och det förtydligade saker lite... Dels så blir akut omhändertagande fullkomligt underordnat den akuta eldstriden; vinner man inte den så är man rökt vilket som. Sedan kan vi grovt förenklat säga att LABC och civila "modeller" inte fungerar i fält. Vad gäller andning; antingen andas man eller så gör man det inte. Statistik från främst amerikanska KIA/WIA/DOW (death of wound) visar att de skador där kamrathjälp och sjukvårdare kan påverka utfallet är främst trauma mot kroppslem och blodförslust och ventilpneumothorax motsv. Så receptet blir 1) att obeväpnade sjukvårdare bör flyga och fara, 2) avsnörade förband typ C.A.T. 3) thoraxdrän.

Det är så sant som du säger wedin. Den största mördaren är blödningen, därefter övertryckspnthx/ventilpnthx. Detta är dock heller inte nyheter för hvsjv, även om vi inte gått över till TOS helt och fullt. Dock är en svaghet att materiel och know-how för ventilering av övertryckspneumothorax ej tillförts hvsjv. Det är ett enkelt ingrepp i sig, om man känner igen kardinaltecknen för tillståndet (chock, halsvenstas, överskjuten lufstrupe, "silent chest" på skadade sidan...) - punktera med en grov kanyl ovan tredje revbenet i medioklavikularlinjen blabla... Det är synd.

TOS är ett verktyg bland andra, som naturligvis alla sjv skall behärska som ett rinnande vatten. TOS används i strid. Dock så finns det andra lägen där andra verktyg kan passa bättre exempelvis vid lugnare lägen. Men för lasse i ledet, och för "sjukvården i främsta linjen" är TOS kung.

Oj. OT.

Men som du säger i punkt 1. Superior firepower is the best battlefield medicine.

Edited by skaya

Jag kan inte mer om TOS än vad jag läst här, men lite överförbart är det väl?

Tillräcklig eldkraft motsvarar L för att få läget säkert. Thoraxdrän och avsnörande förband motsvarar BC. Sen får man ju förutsätta att kamratvårdaren tittar runt ansikte och hals så att luft verkligen kan komma ner, A.

I vilken ordning man gör saker är beroende på situationen, och hur skadorna ser ut.

Det är så sant som du säger wedin. Den största mördaren är blödningen, därefter övertryckspnthx/ventilpnthx. Detta är dock heller inte nyheter för hvsjv, även om vi inte gått över till TOS helt och fullt. Dock är en svaghet att materiel och know-how för ventilering av övertryckspneumothorax ej tillförts hvsjv. Det är ett enkelt ingrepp i sig, om man känner igen kardinaltecknen för tillståndet (chock, halsvenstas, överskjuten lufstrupe, "silent chest" på skadade sidan...) - punktera med en grov kanyl ovan tredje revbenet i medioklavikularlinjen blabla... Det är synd.

TOS är ett verktyg bland andra, som naturligvis alla sjv skall behärska som ett rinnande vatten. TOS används i strid. Dock så finns det andra lägen där andra verktyg kan passa bättre exempelvis vid lugnare lägen. Men för lasse i ledet, och för "sjukvården i främsta linjen" är TOS kung.

Oj. OT.

Men som du säger i punkt 1. Superior firepower is the best battlefield medicine.

Ja, jag kanske slår in öppna dörrar... Det stämmer att TOS inte är fullkomligt nytt när det gäller vilka skador som förekommer och vad man bör göra åt dem. Det som är lite mer annorlunda med TOS är att akut omhändertagande av skadad inte alltid ska göras direkt. Det kan ju bli lite snack med blågul där denne tycker att man har missat/struntat i kamrathjälp av en skottskadad, när det istället har varit ett medvetet och genomtänkt beslut av chef att vinna den akuta eldstriden för att först därefter ta hand om den skadade.

Jag kan inte mer om TOS än vad jag läst här, men lite överförbart är det väl?

Tillräcklig eldkraft motsvarar L för att få läget säkert. Thoraxdrän och avsnörande förband motsvarar BC. Sen får man ju förutsätta att kamratvårdaren tittar runt ansikte och hals så att luft verkligen kan komma ner, A.

I vilken ordning man gör saker är beroende på situationen, och hur skadorna ser ut.

Nja om jag minns rätt så är TOS mer:

get your Ass down

get your But out of the fire

get got your Comrade out of harms way

dont Die

(finns med i en formell sjukvårdsamnual, med reservation för att jag minns lite fel eftersom jag inte har den nära mig just nu)

• 2 months later...

Att det ska vara så j'''''la svårt att sätta ett vapen i en sjukvårdare!!? T.o.m i Kosovo hade våra sjukvårdare bättre beväpning än skyttesoldaterna!! Sjukvårdspersonal hade både AK5 och Glock! Skyttesold hade endast AK5!!

Tillhör man ett stridande förband så ska man vara beväpnad!!

Ja och om ingen har något argument för varför RK sjukvårdare ska bära vapen kanske vi kan släppa den diskusionen nu? Finns inte mycket som inte är sagt i ämnet

• 1 year later...

Jag blev nyligen antagen till HvSjv Gk1 kursen 2010. Rekryteraren som arbetar för hemvärnsjukvårdare.nu sa till mig att det är i görningen om att man kommer att få utbildas och bära i den snara framtiden - och jag citerar "ett litet vapen" och det tolkar man ju direkt att vara en pistol av ngt slag.

Här kan ni få ocksa se en intressant sak där andra militärer bär rödakors bindel och bär vapen:

Femte bilden från ovan

Viktigt också att du läser bild beskrivningen

http://www.calgaryhighlanders.com/2006/2006urbangrizzly.htm

Edited by Mr.Grenade Meatball

Jag blev nyligen antagen till HvSjv Gk1 kursen 2010. Rekryteraren som arbetar för hemvärnsjukvårdare.nu sa till mig att det är i görningen om att man kommer att få utbildas och bära i den snara framtiden - och jag citerar "ett litet vapen" och det tolkar man ju direkt att vara en pistol av ngt slag.

Här kan ni få ocksa se en intressant sak där andra militärer bär rödakors bindel och bär vapen:

Femte bilden från ovan

Välkommen!

Ta det inte på fel sätt, men när jag gick med så skulle dom "snart" dela ut stridsväst till alla..det tog ca 6-7år innan det började bli sant. Och den ville samtliga få ut.

Och att beväpna sjukvårdare när RK har kämpat i 70år för att dom inte skall beväpnas tjaaa...

Var beredd på att det kan ta ett tag till. Även om det kanadensarna skriver är rätt.

Femte bilden från ovan

Detta är sannerligen "old news". Att ha helt obeväpnade sjukvårdare är i princip en svensk hemvärnsgrej på grund av just kopplingen till svenska Röda Korset. Det normala i resten av världen är att militär sjukvårdspersonal är beväpnad med "small arms" (dvs. i princip eldhandvapen) för självförsvar, vilket Genèvekonventionerna tillåter. Det är inget som helst uppseendeväckande med bilden ovan, tvärt om.

Femte bilden från ovan

Detta är sannerligen "old news". Att ha helt obeväpnade sjukvårdare är i princip en svensk hemvärnsgrej på grund av just kopplingen till svenska Röda Korset. Det normala i resten av världen är att militär sjukvårdspersonal är beväpnad med "small arms" (dvs. i princip eldhandvapen) för självförsvar, vilket Genèvekonventionerna tillåter. Det är inget som helst uppseendeväckande med bilden ovan, tvärt om.

Att sjukvårdare kan vara beväpnade enligt Genevekonventionerna (och nästan alltid är det) är som sagt "old news", men intressant att Mr.Grenade Meatball hänvisar till "Rekryteraren som arbetar för hemvärnsjukvårdare.nu". Jag undrar om denne hade någon insidesinformation om hur man tänker på Röda Korset centralt. Håller Röda Korset på att acceptera beväpning? Det kanske börjar komma signaler av typen att Hemvärnssjukvårdare ska vara beväpnade, men inte nödvändigtvis utbildade av Röda Korset, och då får man ju ta ställning till om man vill släppa den här födkroken.

Här på forumet förekommer ju spekulationer dels att HVsjv ska beväpnas, dels att HVsjv ska utbildas av någon annan än Röda Korset. Spekulationerna låter trovärdiga, men jag känner alltid att det egentligen är någon major/tjänsteman/Nisses kusin som säger hur han tycker det borde vara, hämvärnsman som lyssnar för det vidare, och i tredje led har det förvandlats till "det är på gång, nu är det skarpt läge".

Femte bilden från ovan

Att sjukvårdare kan vara beväpnade enligt Genevekonventionerna (och nästan alltid är det) är som sagt "old news", men intressant att Mr.Grenade Meatball hänvisar till "Rekryteraren som arbetar för hemvärnsjukvårdare.nu". Jag undrar om denne hade någon insidesinformation om hur man tänker på Röda Korset centralt. Håller Röda Korset på att acceptera beväpning? Det kanske börjar komma signaler av typen att Hemvärnssjukvårdare ska vara beväpnade, men inte nödvändigtvis utbildade av Röda Korset, och då får man ju ta ställning till om man vill släppa den här födkroken.

Här på forumet förekommer ju spekulationer dels att HVsjv ska beväpnas, dels att HVsjv ska utbildas av någon annan än Röda Korset. Spekulationerna låter trovärdiga, men jag känner alltid att det egentligen är någon major/tjänsteman/Nisses kusin som säger hur han tycker det borde vara, hämvärnsman som lyssnar för det vidare, och i tredje led har det förvandlats till "det är på gång, nu är det skarpt läge".

Sjukvården inom hela försvaret är under luppen och det skall vara samma sjukvård över hela linjen tez de plutonssjkvårdare som man för ett par år tog bort är nu tillbaka men i ny tappning = STRIDSSJUKVÅRDARE som skall ha viss certifierad utbildning och minimi krav och SKALL VARA BEVÄPNADE.

Då jag personligen inte är vän av RK så tror jag deras hel omvändning med vapen är ett sätt att få fortsätta "rekrytera" personal till HV då detta generar "inkomster" till RK

AJälv skulle jag se att avtalet med RK säjs upp och FM ansvara för utbildningen inom sjukvård och sjukvårdare , RK lever fortfarande kvar i att det endast är trafikolyckor som hägrar inom Hv samt deras "omhändertagande" ligger åratal bakom , de saknar certifierad instruktörer inom tex MIMMS,BATLS, samt ToS samt har helt fel information vad som gäller för FM och dess sjukvård tex Inriktningsdokument försvarsmedicin 07.

Sjukvårdsbefäl inom Bat staber har ofta liten eller ingen kunskap eller utbildning i sjuktransportledning och de begrepp och direktiv som gäller .

Ofta får sjukvårdare "inspektera hygien" i kök vilker sjukvårdare EJ skall utföra ute dessa ligger på KVM kompani sjukvårdare skall av hälso riske ICKE befinna sig i utrymme för matlagning.

Det är dax att RK och sjukvårade inom Hv får en ordentlig utbildning och information om Försvarsmedicin vad som gäller och hur sjukvården inom FM skall fungera tex RK har inte en blekaste aning om tex Role begreppen som FM antog för över 4 år sedan .

RK lever fortfarande i samlingsplatser .. FM övergav detta för över 5-6 årsedan Role begreppen gäller samt MIMMS och ToS

Och som kuriosa går RK emot General läkarens och Social styrelsens direktiv med att ge deligeringar till ICKE legitimerad personal, man utfärdar ICKE Röda Kors legitimation som en Genevkonventionen samtlig sjukvårds personal skall bära med giltig myndighets stämpel .

RK utbildar på materiel som är utgånen som pappskenor, och ett koncept som är anpassat för civil sjukvård FM och General läkarens direktiv är tydliga skadad SKALL vara på Role 2 förmåga inom MAX 90 minuter då kan man inte sitta på skadeplats å vårda patienter i 30-30 minuter BATLS och MIMMS samt Tos = snabbt omhändertagande och vidare avtransport

tack för ordet en ICK RK fantast

Sjukvården inom hela försvaret är under luppen och det skall vara samma sjukvård över hela linjen tez de plutonssjkvårdare som man för ett par år tog bort är nu tillbaka men i ny tappning = STRIDSSJUKVÅRDARE som skall ha viss certifierad utbildning och minimi krav och SKALL VARA BEVÄPNADE.

De här stridssjukvårdarna, ska de vara som de gamla plutonssjukvårdare dvs icke-kombattanter beväpnade för självförsvar, eller sjukvårdsutbildade kombattanter beväpnade för strid?

Då jag personligen inte är vän av RK så tror jag deras hel omvändning med vapen är ett sätt att få fortsätta "rekrytera" personal till HV då detta generar "inkomster" till RK

Det är kanske lätt att få den misstanken. Röda Korset har ju fått några smällar PR-mässigt på sistone, undrar i vilken riktning det kan påverka inställningen?

AJälv skulle jag se att avtalet med RK säjs upp och FM ansvara för utbildningen inom sjukvård och sjukvårdare , RK lever fortfarande kvar i att det endast är trafikolyckor som hägrar inom Hv samt deras "omhändertagande" ligger åratal bakom , de saknar certifierad instruktörer inom tex MIMMS,BATLS, samt ToS samt har helt fel information vad som gäller för FM och dess sjukvård tex Inriktningsdokument försvarsmedicin 07.

Sjukvårdsbefäl inom Bat staber har ofta liten eller ingen kunskap eller utbildning i sjuktransportledning och de begrepp och direktiv som gäller .

Ofta får sjukvårdare "inspektera hygien" i kök vilker sjukvårdare EJ skall utföra ute dessa ligger på KVM kompani sjukvårdare skall av hälso riske ICKE befinna sig i utrymme för matlagning.

Det är dax att RK och sjukvårade inom Hv får en ordentlig utbildning och information om Försvarsmedicin vad som gäller och hur sjukvården inom FM skall fungera tex RK har inte en blekaste aning om tex Role begreppen som FM antog för över 4 år sedan .

RK lever fortfarande i samlingsplatser .. FM övergav detta för över 5-6 årsedan Role begreppen gäller samt MIMMS och ToS

Och som kuriosa går RK emot General läkarens och Social styrelsens direktiv med att ge deligeringar till ICKE legitimerad personal, man utfärdar ICKE Röda Kors legitimation som en Genevkonventionen samtlig sjukvårds personal skall bära med giltig myndighets stämpel .

RK utbildar på materiel som är utgånen som pappskenor, och ett koncept som är anpassat för civil sjukvård FM och General läkarens direktiv är tydliga skadad SKALL vara på Role 2 förmåga inom MAX 90 minuter då kan man inte sitta på skadeplats å vårda patienter i 30-30 minuter BATLS och MIMMS samt Tos = snabbt omhändertagande och vidare avtransport

tack för ordet en ICK RK fantast

Du målar upp en avsevärt högre nivå för hemvärnssjukvården än den nuvarande, och jag antar att alla vill ha en förbättring. Samtidigt känns det som en obalans i förhållande till Hemvärnets nivå i övrigt. Sjukvården kanske är usel. Det är beväpningen, rörligheten, sambandet, skyddet och utbildningen också. Om nu Hemvärnet ska ryckas upp, kommer man börja med sjukvården, eller blir det någon gång efter att vi fått Stridsfordon 90, dvs aldrig?

Missförstå mig inte, jag är för en uppryckning av hemvärnssjukvården, men att ge Hemvärnets sjukvård en nivå som resten av försvaret har (eller borde ha) är ett jätteprojekt. Detta är självfallet inte ett argument för att avstå från att påbörja processen.

Beträffande beväpnade sjukvårdare tycker jag att man ska ha skyttesoldat tillika sjukvårdare utan rödakorsarmbindel på gruppnivå, som de gamla sjukvårdsmännen fast mer kvalificerade.

Jag lämnar Hv-Sjv utveckling till den mer lämpliga tråden.

Jag lämnar också felen gällande TOS då de inläggen gjordes 2008 och folk har säkert blivit klokare idag.

Min åsikt angående beväpningen är att jag tycker att det ska vara åtmintone valfritt.

Som Hv-Sjv ska man beroende på "lust", tidigare utb och erfarenheter kunna välja att få utb och därefter tilldelas Ak eller P 88 beroen

de på tjänst och utb.nivå.

Det suger (ursäkta uttrycket men...) att man skrotade ut kpisten. Ak4 är fan inte smidig att släpa på när man kryper runt på knä,eller tex släpar på en bårmatta. Pistol88 känn som en leksak.

Jag själv blev ombedd att inte skriva avtal med RK, efter som jag då inte kunde beväpnas. Tom gruppchefen i gruppen har vägrat att skriva avtal med rk då vi vill kunna vara med under skjutningar osv.

Jag själv blev ombedd att inte skriva avtal med RK, efter som jag då inte kunde beväpnas. Tom gruppchefen i gruppen har vägrat att skriva avtal med rk då vi vill kunna vara med under skjutningar osv.

Det är ju tyvärr följdeffekten, en massa "interna" sjukvårdare som på pappret står skrivna som hv-soldater eller i någon annan kategori som går att beväpna.

Vet inte hur dom har löst det "problemet" jag har inte skrivit på något avtal alls, annat än att jag måste vara medlem i SRK för att få räknas till frivilligorganisationen.

Skumt, jag vet...

Kan det vara tillåtet med Ninja stars?

Tror vi att dagens moderna krigsföring har mera respekt för sjukvårdare?...knappast!

Al Qaida och Talibanerna har säkert alldrig hört talas om Geneve Konventionen.

Terroristerna skjuter på¨allt som rör sig och som inte är som de. De struntar i om du är beväpnad eller ej.

Bäste RK kan ni åtminstonde göra undantag för världens minsta handvapen? http://www.gadgettastic.com/2007/10/16/the...allest-handgun/

Bäste RK, vi vill få större chans att kunna överleva. Att vifta med våra röda kors armband och flaggor är som att försöka mota bort vampyrer med ett kors och vitlök. Det kommer ej att funka. Röda korset besitter inte några magiska krafter.

Edited by Mr.Grenade Meatball

Fel där StefanF. Sjukvårdare får inte ge upp sitt folkrättsliga skydd. Detta för att de inte ska kunna tvingas bli kombatanter.

edit: hittar inte källan... återkommer.

Oavsett kommande utveckling angående beväpning så skulle väl en grundläggande vapenutbildning vara ett säkerhetsmässigt krav. Jag tänker då på att vapnet ju medföljer den skadade och kommer greppas/hanteras av hvsjv.

Alltså borde Ladda/Patron ur på de vanligaste vapnen vara ett minimikrav!