Forumsledning Kimster Posted July 26, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 26, 2007 en fråga om ljus och belysning.... är det nån som kan ge lite tips på vad man bör tänka på när det gäller ljus osv? hur får man tex ett skönt ljus i bilderna? personligen är jag rikskass på det och skall jag vara ärlig så är det inget jag direkt tänkt på förrän nu... skönt ljus? .. ja då får vi nog ta och försöka definiera vad "skönt ljus" är. Subjektivitet är väldigt svårt att förhålla sig till bara så där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 jo, misstänkte att frågan blev för specifik... så vi tar ett steg bakåt och frågar, vad skall man generellt tänka på när det gäller belysning? med blixt utan blixt med fast belysning (ex ficklampa) utan extra belysning och givetvis hur man kan kombinera olika typer av ljuskällor för att uppnå det resultat man vill ha hur man vill ha ljuset är ju sedan ganska individuellt så det blir ju nästan omöjligt att svara på så jag söker bara generella "regler" som man bör tänka på vad gäller ljus (fel ljus kan ju som jag förstått saken sabba den bästa bilden, likväl som rätt ljus kan lyfta även en tekniskt halvdålig bild) exempel: hur placera sig i förhållande till solen en solig dag då man skall fotografera framryckande soldater i en lummig lövskog för att få ett "mystiskt" resultat... (det scenariot borde nog alla här inne tänka sig in i) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted July 27, 2007 Forumsledning Report Share Posted July 27, 2007 Att hantera ljus är ett arbete i sig som folk doktorerat på mer eller mindre. Så det blir svårt att skriva 2-3 rader om hur man får en fin ljussättning. Det finns några regler jag tror funkar. Regel nr1: prova Regel nr2: testa Regel nr3: lek Fotosidan har några hyffsade artiklar om ljus och blixt http://www.fotosidan.se/cldoc/3691.htm - ljus http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm - blixt Normalt kända faktorer från min sida. Inbyggda blixtar i kompaktkameror och i de billigare DSLR är endast för de som inte bryr sig eller nödlösningar. De skjuter rakt på och skapar vita ansikten med spännande röda ögon. Har man en extern blixt så vill man ofta inte skjuta rakt på pga att det blir för starkt eller för skarpt ljus. Man bör alltid eftersträva mjukt ljus. Det får man genom att studsa ljuset mot sekundära objekt, väggar eller tak motsv. Eller så har man sk. omnibounce/diffusor en vit plasthatt som mjukar upp ljuset från blixten. Är man i studio har man kanske fina omniwalls eller paraplyer som man skjuter blixtarna i. Oftast har man även två eller fler blixtar som skjuter samtidi, allt för att få mjukt ljus och som dessutom tar bort många fula hårda skuggor. Jag personligen använder blixt ganska sällan utomhus, främst för att jag anser det är svårt, och blixtar slår inte alltid som man vill. Inomhus och i motljus är dock blixten ofta en välsignelse. Jag använder den då mest för att lätta upp skuggor som uppkommer av andra ljuskällor. Man ska alltid fota med bra belysning om man vill behålla kvalitén i bilderna och slippa gå upp på ISO800+ Hellre för mycket belsyning än för lite, grundregel inom foto. Men se upp för skuggorna, för är halva ansiktet mörk och den andra halvan vit så kommer tom photoshop få problem med retusheringen. Vill man frysa en bild eller händelse måste man gå upp i slutarhastigheter ibland över 1000, och har man då inte solklar himmel kommer det inte gå utan en blixt. Har man en extern blixt så rikta den rakt upp om man är inomhus. Eller prova rikta den snett bakåt om du står med ryggen mot en vägg. Dett för att skapa ett lätt ljus som speglas i omgivningen runt omkring. Faktorer som spelar roll är färg i tak och väggar, avstånd till dom, hur de lutar, har man ett valvtak eller rakt, hur långt bort står man själv i förhållande till sitt fotooffer, för ljuset avtar med kvadraten på avståndet, vilket man bör tänka på om man ställt in sin blixt eller ändrar position. Vidare, finns det pelare i närheten, andra människor osv.. allt som kan reflektera ljus spelar roll i hur man väljer att slå blixten. Bilderna nedan är tagna av mig (utom ett) vid olika tillfällen, och komprimerade ganska hårt för att spara bandbredd. Men syftet är inte kvalitén i bilden utan hur ljuset förhåller sig. De är oretusherade, förutom vissa nivåer som är dragna sen tidigare. Här är en bild med blixt nästan rakt på, och brevid en bild med blixten vänd snett bakåt som studsar mot en vägg. . Här är en bild där man kan se hur bra upplättningsblixt är när man fotar i motljus. foto:Andreas Karlsson Här är en bild som hade blivit mycket bättre med en upplättningsblixt, för hade jag exponerat upp i kameran hade jag bränt ut den fina himlen i bakgrunden. Här kan man se hur ljuset studsar rakt upp i ett valvtak och gör att överdelen på folk blir bra men under midjan blir det mörkt. Risken är även att man skapar skuggor under ögon och näsa vilket kan se väldigt fult ut på människor, vilket man kan se på General Lindström bakom Försvarsministern. Man kan även skjuta blixten från sidan, och det skapas ofta när man skjuter höjdbilder då blixten om den sitter på kamera vrids med 90grader. Kan vara användbart ibland om man vill skapa en viss stämning. . Blixten kan ibland även förstöra stämningen i en bild om man inte ställer in den rätt. Här är ett exempel på en bild utan blixt och med blixt. . Men det går att få hyffsade stämningsfulla bilder med blixt om man använder den rätt. Här är ett porträttkort taget under AMK:s avslutningsbal. Blixter slår rakt upp med ett spridningsfilter på, och taket var väldigt tacksamt för just denna sortens tagningar och hjläpte till att reflektera ljuset tillbaka. Killen är liiite mörk under ögonen kanske men det kan man fixa i photoshop om man vill. ----------- Det var lite exempel som jag har stött på under de senaste året. Om jag kommer på fler bilder som visar pedagogiskt så kanske jag slänger upp dom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeIvar Posted July 28, 2007 Report Share Posted July 28, 2007 Kimster har redan skrivit en del. Men som han skriver, Blixt, blixt och blixt! Att kunna arbeta med en eller många blixtar är viktigt och kunna i vissa miljöer kanske arbeta med flera blixtar. Fotot nedan har jag kladdat in en massa rött i och det visar blixt och ungefär var de är riktade. Samtliga blixtar är ungefär placerade på samma ställe (inom en meter) men riktade mot olika punkter av rummet. 1, En blixt i taket med omnibouncer (1/24) tror jag 2, en blixt rätt i sidan på masugnen (1/16) tror jag den var inställd på. samt 85mm 3 & 4 två blixtar inställda på 1/8 om jag minns rätt samt 24mm så att deras resp områden inte "krockar" med varandra" Blixtarnas placering var gjord för att försöka efterlikna ett fönster en solig dag. Uppställningen och provfoton så tog det ett antal minuter att rigga allt. samt att få alla inställningar att fungera. Enklast är att exprimentera mycket och ofta och om du har möjlighet att låna bygglampor eller blixtar för att leka med olika inställningar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted July 29, 2007 Report Share Posted July 29, 2007 En sak jag brukar använda blixten till är på soliga dagar då jag fotar folk med keps eller andra skärmhuvudbonader. Har inga bra exempelbilder att slita fram. Men man brukar få en skugga/slöja över ansiktet utan blixt... Med blixt så slår man bort en del av skuggan ibland allt.. Sålänge man inte fotar någon kortare än en själv..då får man allt gå ner på knä eller liknande ;) Och framförallt försök få folk att ta bort solglasögon, det är något som verkligen kan se dumt ut om man fotar en grupp av människor där någon har solglasögon.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted October 8, 2007 Report Share Posted October 8, 2007 När jag köpte min canon digitalkamera för många härrans år sedan fick jag med ett program som hette Photo Stitch eller nå sånt. CD:n med programmvaran försvann någonstans vid min senaste flytt. Jag har letat på Canons hemsida och annerstädes efter programmet men utan lycka så därför söker jag hjälp här. Är det någon som vet var man kan hitta den programmvaran? /Ringo edit: programmvaran användes för att sätta ihop flera bilder i sekvenser så att man fick grymma panoramabilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 När jag köpte min canon digitalkamera för många härrans år sedan fick jag med ett program som hette Photo Stitch eller nå sånt. CD:n med programmvaran försvann någonstans vid min senaste flytt. Jag har letat på Canons hemsida och annerstädes efter programmet men utan lycka så därför söker jag hjälp här. Är det någon som vet var man kan hitta den programmvaran? /Ringo edit: programmvaran användes för att sätta ihop flera bilder i sekvenser så att man fick grymma panoramabilder. Kolla här för motsvarande programvaror: http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Phot...tching_software /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.